Off Topic - Podłączenie lamp ogrodowych na 230V
wilukce - 17-09-2012, 13:27 Temat postu: Podłączenie lamp ogrodowych na 230V Chciałem na dniach podłączyć lampy ogrodowe, które leża w piwnicy od 5lat. Znalazłem je przy okazji weekendowego sprzątania.
No i tu mam kilka pytań.
1. Czy przerobić instalację na 12V ? Może 24V ? Bo 220V chyba może być lekko niebezpieczna w razie przebicia lub gwałtownych opadów i zwarcia. Czy uda się to dobrze zaizolowac ?
2. Mam 4 szt. lamp. Czy łączyć je szeregowo czy równolegle ?
3. Dodatkowo mam na wyposażeniu czujnik zmierzchowy, ale zastanawiam się czy zrobić jakiegoś bezpiecznika, który w razie awarai będzie zabezpieczał dom przed brakiem prądu ?
Jestem laikiem w temacie elektryki
Tomek - 17-09-2012, 13:32
wilukce napisał/a: |
1. Czy przerobić instalację na 12V ? Może 24V ? Bo 220V chyba może być lekko niebezpieczna w razie przebicia lub gwałtownych opadów i zwarcia. Czy uda się to dobrze zaizolowac ? |
da się
Cytat: | 2. Mam 4 szt. lamp. Czy łączyć je szeregowo czy równolegle ? |
równolegle
podłączysz szeregowo i jak Ci się spali jedna żarówka to nic się nie świeci, jak w choince w latach '80
3. Dodatkowo mam na wyposażeniu czujnik zmierzchowy, ale zastanawiam się czy zrobić jakiegoś bezpiecznika, który w razie awarai będzie zabezpieczał dom przed brakiem prądu ? |
obowiązkowo
skąd będziesz brał prąd??
jak masz jakieś gniazdko/światło/prąd na zewnątrz to powinieneś to mieć jakoś zabezpieczone którymś bezpiecznikiem w rozdzielni
mjsystem - 22-09-2012, 11:18
tomek84 napisał/a: | równolegle
podłączysz szeregowo i jak Ci się spali jedna żarówka to nic się nie świeci, jak w choince w latach '80 |
Jak podłączysz cztery żarówki 230V do zasilania 230V szeregowo to nic Ci nie zaświeci. Co najwyżej będą minimalnie żarzyć
wilukce napisał/a: | Dodatkowo mam na wyposażeniu czujnik zmierzchowy, ale zastanawiam się czy zrobić jakiegoś bezpiecznika, który w razie awarai będzie zabezpieczał dom przed brakiem prądu ? |