To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.9TD] Płyn chłodniczy - ubytek

joker19 - 12-10-2012, 22:33
Temat postu: [Cari 1.9TD] Płyn chłodniczy - ubytek
Witam

Kilka tygodni temu przy dłuższej trasie sprawdziłem stan płynu w zbiorniku wyrównawczym i okazało się za mam ubytek, więc uzupełniłem go. Muszę przyznać ze po powrocie nie sprawdzałem stanu płynu chłodniczego. Niepokój mój powrócił w tym tygodniu gdy zacząłem sprawdzać prawie co dwa dni i zauważyłem niepokojący stan który polegał na tym że miałem sucho w zbiorniczku wyrównawczym, płyn uzupełniałem aby był pomiędzy min-max za każdym razem. Próbowałem znaleźć przeciek ale bez skutecznie.
W dniu dzisiejszym zrobiłem malutki eksperyment polegający na wlaniu płynu chłodniczego i wytarciu wokół wlewu do zbiornika wyrównawczego, za poradą z forum uruchomiłem silnik (bieg jałowy) i zacząłem szukać ponownie przecieku ale bezskutecznie. Po przejechaniu 5-7 km stanąłem pod domem i sprawdziłem ponownie komorę silnika i zauważyłem że nie ma płynu w zbiorniku (spód zbiornika jest przezroczysty i nie było widać płynu) oraz to ze przy nakrętce jest niepokojąca plama oraz syczenie w okolicach zbiornika wyrównawczego.
Mam pytanie czy jest możliwe że ciśnienie w układzie chłodzenia mogło w jakiś sposób podważyć korek (nakrętkę) ponieważ z niego najprawdopodobniej jest przeciek?
Powiem że starałem się dokręcać korek do oporu.
Czy ktoś z was spotkał się z podobną sytuacją?
Bo jeśli to nakrętka na wlewie do zbiornika czy można samą nakrętkę kupić, czy trzeba wymieniać cały zbiornik?
Może gdzie indziej leży przyczyna?
Proszę o pomoc.

Samochód to Carisma 1,9TD 2000 rocznik (po lifcie).

plecho1 - 12-10-2012, 22:38

Możliwe, że padła uszczelka pod głowicą i płyn jest wciągany do cylindra i się spala lub jest wyrzucany przez wydech.
Jaro1974 - 12-10-2012, 23:09

No to może ja się wypowiem. joker19,zrób tak: uzupełnij płyn, uruchom silnik i odczekaj do momentu aż załączy się wentylator chłodnicy. W tym czasie obserwuj co się dzieje w zbiorniku wyrównawczym. Jeśli ci wywali poprzez korek w zbiorniku wyrównawczym + dymi na biało to uszczelka pod głowicą na 100%. Jeśli tylko zniknie to sprawdź olej czy nie robi się mleko; jeśli się zrobiło -> uszczelka pod głowicą. A jeśli nie będzie żadnego z opisywanych przeze mnie objawów to sprawdzaj po kolei przewody gumowe oczywiście najlepiej na pracującym silniku. Wtedy będziesz widział czy ci nie wywala boryga pod ciśnieniem na instalacji wodnej. Gorące borygo zostawia taki jasny nalot jak wyschnie.

[ Dodano: 12-10-2012, 23:16 ]
Dodam tylko że korek pełni rolę zaworu bezpieczeństwa w momencie powstania ciśnienia wyższego niż 90 kPa w układzie chłodzenia. Jeśli ci tędy wywaliło płyn to na 100% uszczelka pod głowicą i wcale bym się nie zdziwił jakby poszła na czwartym cylindrze( pierwszy od rozrządu). Ja właśnie jestem 140 kilometrów po wymianie uszczelki która poszła właśnie na tym cylindrze.

joker19 - 12-10-2012, 23:36

dzięki za odpowiedź. Sprawdzę jutro.
Anonymous - 15-10-2012, 08:00

stawiam na wyciek ale jeszcze tak ze dwa razy pojeździsz bez płynu i rzeczywiście bedziesz czapkę w górę musiał rwać.
Saqu - 16-10-2012, 10:23

mnie się też wydaje, że to uszczelka pod głową, wyciek zostawiał by plamy...

Jaro1974 napisał/a:
i wcale bym się nie zdziwił jakby poszła na czwartym cylindrze( pierwszy od rozrządu).

cylindry liczone są od rozrządu, pierwszy od rozrządu to 1szy cylinder, ten najdalej od rozrządu to czwarty cylinder

Jaro1974 - 16-10-2012, 13:44

Saqu, masz rację, mój błąd :prayer:
robertdg - 16-10-2012, 17:12

Saqu napisał/a:
mnie się też wydaje, że to uszczelka pod głową, wyciek zostawiał by plamy...

Jaro1974 napisał/a:
i wcale bym się nie zdziwił jakby poszła na czwartym cylindrze( pierwszy od rozrządu).

cylindry liczone są od rozrządu, pierwszy od rozrządu to 1szy cylinder, ten najdalej od rozrządu to czwarty cylinder


Nie prawda, w tym silniku sa liczone od skrzyni :-)

Saqu - 16-10-2012, 19:12

:shock:

w takim razie mój błąd :( sory :)

joker19 - 04-12-2012, 23:30
Temat postu: wszystko wyjaśnione
Sprawa została wyjaśniona i dokonałem naprawy.
Niestety koszty naprawy były spore ponieważ ja w swoim przypadku trafiłem na ten gorszy wariant - wymiana głowicy. :(

Dread87 - 11-12-2012, 16:22

Witam, podepne sie tu.
Ojciec w swojej Cari ma wyciek z obudowy termostatu. Planujemy rozebrac obudowe i uszczelnic poki co sylikonem do silnikow.
Pytanie:
- czy sa jakies problemy przy demontazu?
- jakis manual istnieje?
- w jaki sposob odpowietrzyc uklad chlodzenia po zalaniu?
Cari 1,9TD 1998

Jaro1974 - 11-12-2012, 16:58

Cała obudowa przykręcona jest trzema śrubami. Ale żeby się do nich dostać trzeba zdemontować obudowę filtra powietrza. Do obudowy dochodzą bodajże cztery przewody gumowe. Po złożeniu jeden odpowietrznik masz na obudowie termostatu o ile pamiętam to na 12 lub na 13 klucz a drugi odpowietrznik na przewodzie idącym do nagrzewnicy. Nie posiadam żadnych zdjęć żeby pokazać co i jak. Ale jakby co to pytaj śmiało .
Dread87 - 11-12-2012, 17:02

Jaro dasz numer telefonu jakby cos? za chwile zabieramy sie za wymiane, a wiadomo ze z brdnymi rekami nie podejde do komp;)
Jaro1974 - 11-12-2012, 21:12

Dread87, nie mogłem wcześniej podejść do kompa bo miałem pilny wyjazd i dopiero wróciłem ale w razie czego mogę podać ci numer na PW. Na ogólnym nie będę podawał.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group