Outlander II GEN Techniczne - [II 2.2 DID] Nadmierne zużycie przednich opon [177KM]
jan_outII - 23-10-2012, 12:18 Temat postu: [II 2.2 DID] Nadmierne zużycie przednich opon [177KM] Witam,
Podczas przygotowań do wymiany opon na zimówki zauważyłem, że przednie opony (Continental Cross Contact UHP 18') są dużo bardziej zużyte niż te na tylnej osi. Czasami w lecie (szczególnie na autostradzie) jeździłem z ustawieniem 2WD. Łączny dystans na tych oponach to tylko ok 25 tyś km, a praktycznie przednie opony są do wymiany.
Czy Wy również macie nadmierne zużycie przednich opon?
Co do geometrii to raczej jest OK. Podczas jazdy nie ściąga, a zużycie jest równomierne na całej powierzchni.
lexus - 23-10-2012, 14:03
Ja co pół roku przy zmianie opon zamieniam przód z tyłem i mam zawsze jednakowe zużycie zarówno zimowych jak i letnich opon
fufaj3 - 23-10-2012, 20:04
normalne . ja po 2 sezonach miałem łyse
rezon - 23-10-2012, 20:55
Nawet jak jeździsz w trybie 4WD Auto to ciągnie głównie przód, więc jeśli nie zmieniałeś przód/tył to niestety norma dla opon na pierwsze założenie.
krzychu - 24-10-2012, 07:44
rezon tu raczej nie chodzi o to czy jeździ się 2WD, 4WD i gdzie jest dominujący napęd. Przód nie dość, że skręca to jest bardziej obciążony i większe siły przenosi na zakrętach... Nie wiem czy normalne jest żeby po 25 tys zdarły się opony (w sumie jakby rotować to pewnie do 50kkm by dobiły a to już normalny wynik), ale to że przód zdziera się dużo szybciej niż tył jest na pewno normalne. Dlatego się rotuje opony kierunkowe przód <-> tył, asymetryczne z przodu na ukos, z tyłu na przód.
rezon - 24-10-2012, 08:49
krzychu napisał/a: | rezon tu raczej nie chodzi o to czy jeździ się 2WD, 4WD i gdzie jest dominujący napęd. | A to ciekawa teoria, bo jak miałem tylnonapędowe samochody to leciał głównie tył, mimo że ponad połowa ciężaru spoczywała na przodzie jak to w samochodach typu Polonez czy zwłaszcza Łada 2106, do której zimą trzeba było wrzucać dodatkowe 50kg (worek cementu, dwie trylinki, itp) do bagażnika, bo nawet pod małe górki nie chciała wyjeżdżać a rozkład masy miała chyba ok. 70/30. Więc raczej jednak ma większe znaczenie, które koła ciągną niż które skręcają i które są więcej obciążone (w osobówkach, bo ciężarowe to inna bajka). Na to przynajmniej wskazuje min. z 5 kompletów opon, które kiedyś tam na nich zjeździłem, bo zwłaszcza Ładą to przejechałem ponad 150kkm. krzychu napisał/a: | Dlatego się rotuje opony kierunkowe przód <-> tył, asymetryczne z przodu na ukos, z tyłu na przód. | Opony kierunkowe rotuje się tylko wzdłużnie z jednego powodu - założone na drugą stronę miałyby odwrotny kierunek toczenia niż wskazany na oponie. Każdą inną oponę - nie tylko asymetryczną, bo produkowana przez kilkadziesiąt lat opona D-124 na pewno nie jest asymetryczna - zamieniać się powinno po przekątnej aby zapewnić równomierne zużycie bieżnika - także poprzeczne zużycie czyli wewnątrz/zewnątrz opony. BTW D-124 to była moja ulubiona opona - jedyna jaką udawało się zdobyć Dzisiaj opony się kupuje, więc można grymasić.
jan_outII, Jak czepiam się różnych rzeczy przy Outku, to jak zauważysz nie czepiłem się beznadziejnej jakości opon, bo na pierwsze założenie często zakładane są opony, które wytrzymują mniej niż kupione niemal identyczne później. Jeżeli zmieniałbyś ich rozmieszczenie to pewnie dotrzymałyby do 50kkm czyli akceptowalnego przebiegu. Znam osoby, które też nie zmieniają położenia opon i kupują dwa razy częściej tylko dwie opony - jak dostaną, to nawet takie same o co coraz trudniej. Taki system zmian ma swoje plusy - np. mniejszy jednorazowy wydatek. Ja zmieniam położenie przy każdej wymianie kół (zawsze mam dwa komplety również felg) i piszę sobie od wewnątrz opony PT->LT co jasno wskazuje gdzie była i gdzie ma być założona za pół roku. Najbliższą zmianę zrobię chyba nawet dzisiaj.
krzychu - 24-10-2012, 08:55
rezon napisał/a: | bo jak miałem tylnonapędowe samochody to leciał głównie tył |
Napisałem o dominacji napędu (np. Audi w prawdziwym Quadro ma dominację na tylnej osi). A w tylnionapędówce zależy to głównie od ciężkości buta.
No tak są jeszcze opony symetryczne (mam takie fabrycznie), ale w sprzedaży aftermarketowej takich nie widziałem... Tak samo jak nie widziałem opon kierunkowych asymetrycznych (inna opona na prawą i lewą stronę), a w teorii istnieją.
I nie wiem czy o tej przekątnej to mówisz zawsze więc jedna opona jeździ na prawym tyle lub lewym przodzie (zawsze) czy tak jak ja to kiedyś wyczytałem w instrukcji do starego auta: Przód odwrotnie na tył, tył tak samo na przód wtedy każda opona ma szanse w każdym miejscu jeździć.... Ponieważ jest teoria, że opony na prawej stronie szybciej się ścierają...
rezon - 24-10-2012, 09:10
krzychu napisał/a: | Napisałem o dominacji napędu (np. Audi w prawdziwym Quadro ma dominację na tylnej osi). | no napisałeś, że nie ma to wpływu krzychu napisał/a: | tu raczej nie chodzi o to czy jeździ się 2WD, 4WD i gdzie jest dominujący napęd. | A ma i to istotny. W każdonapędówce charakter zużycia opon zależy od ciężkości buta - przednionapędówce, tylnonapędówce i 4x4 też Nie wiem jak jest w SAWD Subaru bo tym nie jeździłem. krzychu napisał/a: | I nie wiem czy o tej przekątnej to mówisz zawsze więc jedna opona jeździ na prawym tyle lub lewym przodzie (zawsze) czy tak jak ja to kiedyś wyczytałem w instrukcji do starego auta: Przód odwrotnie na tył, tył tak samo na przód wtedy każda opona ma szanse w każdym miejscu jeździć.... Ponieważ jest teoria, że opony na prawej stronie szybciej się ścierają... | . taką miałem na myśli, tylko dokładnie z jednym jeszcze dodatkiem z jednego miejsca leci na zapasowe - tak to było w starych instrukcjach - w wymianach brało udział 5 kół. Na zapasowe leciało najgorsze
Beduin - 24-10-2012, 18:23
Witam,
Mam podobne auto - 30kkm i nie zauważyłem dramatycznej różnicy pomiędzy przodem a tyłem. Podczas ostatniego przeglądu różnica zmierzona przez serwis to ok 0.5 mm. Jedyna uwaga to, że zdecydowaną większość przebiegu stanowią autostrady. Pomimo wszystko mam subiektywne wrażenie, że nasze Continentale zużywają się dość szybko.
mitsu00 - 24-10-2012, 20:18
Beduin napisał/a: | Witam,
Mam podobne auto - 30kkm i nie zauważyłem dramatycznej różnicy pomiędzy przodem a tyłem. Podczas ostatniego przeglądu różnica zmierzona przez serwis to ok 0.5 mm. Jedyna uwaga to, że zdecydowaną większość przebiegu stanowią autostrady. Pomimo wszystko mam subiektywne wrażenie, że nasze Continentale zużywają się dość szybko. | Ja na letnich Bridgestonach przejechalem bylym OII jakies 80kkm zanim poszly na szrot Wszystko zalezy chyba od stylu jazdy i czy opony sa zamieniane osiowo co sezon.
DJ Fazi - 24-10-2012, 21:42
Beduin napisał/a: | Witam,
Mam podobne auto - 30kkm i nie zauważyłem dramatycznej różnicy pomiędzy przodem a tyłem. Podczas ostatniego przeglądu różnica zmierzona przez serwis to ok 0.5 mm. Jedyna uwaga to, że zdecydowaną większość przebiegu stanowią autostrady. Pomimo wszystko mam subiektywne wrażenie, że nasze Continentale zużywają się dość szybko. |
Też mam takie wrażenie
jmgmotocykle - 25-10-2012, 22:01
mam zawirusowanego outka na prawie 200 kucy , noge ciężką jak żelbetonowy słup energetyczny (przyz 100 tysi 4 kpl. tarcz hamulcowych i ... niezliczona ilośc klocków ) , jeżdzę na 4WD , niekiedy na 4WD LOCK (zima, przyczepka) i na ori oponach zrobiłem bez mała 100 tysi - dodam, że zimą zakładam drugi komplet , ale wg. moich olbiczeń moje zimowe przebiegi to ok. 20-25% całego przebiegu. regularnie przez te 4 lata zmieniam koła osiami P=T , T=P ...
może jan_outII powinieneś pojechać na sprawdzenie geometrii kół??? nie jest to naturalne zużycie opon...
jan_outII - 26-10-2012, 12:32
Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
Z Waszych opinii wychodzi, że nie jest to do końca normalne zużycie opon.
Prawda jest też taka, że nie zamieniałem opon pomiędzy tyłem i przodem. Teraz to będę robił. No i oczywiście przed wymianą na zimówki pojadę sprawdzić geometrię.
mitsu00 - 26-10-2012, 17:35
jan_outII napisał/a: | Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
Z Waszych opinii wychodzi, że nie jest to do końca normalne zużycie opon.
Prawda jest też taka, że nie zamieniałem opon pomiędzy tyłem i przodem. Teraz to będę robił. No i oczywiście przed wymianą na zimówki pojadę sprawdzić geometrię. | Sam wymieniasz czy oddajesz do oponiarza? Jesli to 2gie to dziwne ze ci kreda na oponach nie zaznaczali ktora byla gdzie sezon wczesniej. Ja jezdze do kilku w Wawie i zawsze sami bez szemrania tak robia. Setunia z wywazeniem
|
|
|