To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.8 GDI] Wyskakujący 4 bieg i opóźniona reakcja na prz

mefju - 02-01-2014, 03:19
Temat postu: [Cari 1.8 GDI] Wyskakujący 4 bieg i opóźniona reakcja na prz
Witam :)

Mam wrażenie, że moja Cari coraz bardziej się sypie, co raz to nowy problem. Przechodząc do sedna, ostatnio miałem robione tylne zawieszenie, wszelkie tuleje, gumy itp było wymieniane poza sprężynami i amortyzatorami. Mechanicy stwierdzili też, że katalizator jest do wycięcia i wstawili rurkę.
Po odbiorze auta miałem trasę ok 100km i w trakcie wyskoczyło mi CE, silnik nierówno pracował, momentami jakby coś go muliło później wyskoczył mi z 4 biegu. Często było też tak(nie tylko na 4 biegu, ale też 2 i 3), że przyspieszałem, obroty szły do góry(nawet do 5-6tys), ale auto nie przyspieszało, jakby nie reagowało na przyspieszenie albo reagowało ze sporym opóźnieniem. Po powrocie odpiąłem akumulator i z rana błędu nie było.
Na następny dzień podjechałem do mechanika by sprawdził, co to za błąd był i powiedział, że to pompa paliwa. I faktycznie mogło by się to zgadzać bo przed wspomnianą trasą zatankowałem jakiejś bez markowej stacji a problemy pojawiły się niedługo później. Niestety sytuacja ta trwa nadal, a w międzyczasie tankowałem wiele razy. Podczas jazdy wciąż zdarza się, że wyskakuje mi 4 bieg choć nie jest to reguła, mam wrażenie, że im większe obciążenie silnika na 4 biegu tym większe prawdopodobieństwo, że bieg wyskoczy. Sytuacja że wciskam gaz, obroty rosną, a auto reaguje z opóźnieniem również się powtarza.
Jaka jest tego przyczyna ? Od ponad roku Carisma głośno pracuje na jałowym biegu - prawdopodobnie jest to wina skrzyni gdyż po wciśnięciu do końca sprzęgła szum ustaje.
Czy to jest przyczyna tych opisanych problemów? Mechanicy z kolei twierdzą, że ten szum to wina sprzęgła, choć jak zacząłem mówić im, że prawdopodobnie uszkodzone jest łożysko główne i końcowe w skrzyni biegów i jest to częsta przypadłość tego modelu to już nie byli tak pewni tego sprzęgła.



Kolejna kwestia dotyczy wspomnianego katalizatora, w mojej ocenie jest sprawny, nic w nim nie lata, nie stuka, waży ok 6KG, ale skoro mam już go wyciętego to doszedłem do wniosku, że bardziej opłaci mi się go sprzedać i wstawić jakiś uniwersalny a resztę pieniędzy przeznaczyć na naprawę wyżej opisanej usterki. W związku z tym mam pytanie jaki uniwersalny katalizator byście polecali ? Widziałem katy firmy Bosal za 190zł, warto brać? Bo niestety Cari bez kata pracuje jeszcze głośniej i znacznie bardziej śmierdzi.

Ostatnie pytanie. W cari ostatnio sporo było robione przy zawieszeniu, ale niestety wciąż nie trzyma się drogi tak jak wtedy gdy ją kupiłem, ściąga ją do lewej, czasem mam wrażenie, że przód ucieka do lewej a tył do prawej. Wiem, że przyczyn może być wiele, ale chce zaznaczyć, że stabilizatory, drążki, sworznie, tarcze, opony były sprawdzane i wymieniane, wiec w takiej sytuacji gdzie szukać przyczyny ? Mechanik stwierdził, że maglownica ma już pewne luzy i nadaje się do wymiany, gdzie jeszcze może być tego przyczyna? Amortyzatory? Sprężyny?

Liczę na Waszą pomoc.
Pozdrawiam !

plecho1 - 02-01-2014, 07:48

Szum skrzyni to standardowy problem w carismach z silnikiem GDI, padają ci łożyska na wałku sprzęgłowym. Być może są już tak zużyte, że ma to związek z wyskakującymi biegami.
Napisz z którego roku jest auto, bo jeśli starsze niż 2001, to błędy można wymrugać według tego opisu http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1981
Tutaj masz temat o kablu i programie do diagnostyki tego silnika http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=40568
W autach młodszych niż 2001 tym kablem i programem można dodatkowo sprawdzać błędy.
A tu masz temat o pompie wysokiego ciśnienia i o problemach z ciśnieniem paliwa http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=45213
Prawdopodobnie, jeśli sam się nie uporasz z problemami z silnikiem, to mało który mechanik to zrobi a jeśli już, to wydasz sporo kasy. Jest to dość specyficzny silnik i niewielu mechaników ma o nim wystarczające pojęcie.

robertdg - 02-01-2014, 08:34

Czy po zrobieniu elementów zawieszenia była ustawiana zbieznośc przedniej i tylnej osi :?:
Co do katalizatora, możesz założyć coś uniwersalnego dobranego do pojemności silnika, najlepiej z wkładem ceramicznym, czy to będzei Bosal, Magnaflow, to już nie ma wiekszego znaczenia.

mefju - 03-01-2014, 01:36

Przede wszystkim dziękuje za odpowiedzi!!

Ta skrzynia, bo tak zakładam, że to ona, szumi już długi czas, na początku było to niezbyt słyszalne, a teraz jest już głośne.
Auto jest z maja 98 r., przebieg to 204tys km.
Co do sprawdzenia błędu to nie chciałem się rozpisywać w pierwszym poście, ale próbowałem go wymrugać stykając 1 i 4 pin tak jak robiłem to wcześniej wiele razy, ale coś pomyliłem i prąd mnie nieźle trzepnął i już to zostawiłem, dlatego na następny dzień pojechałem do mechanika by on to sprawdził, ale nie podał mi numeru błędu. Powiem szczerze, że sam się teraz obawiam stykać te piny bo sytuacja fajna nie była i obawiałem się, że gniazdo spaliłem.
Temat pompy na pewno przestudiuje, co do evoscana to nie mam kabla ani oprogramowania więc będę musiał się posiłkować mechanikiem. Zresztą nie chciałbym już inwestować w tego typu kwestie bo strasznie dużo dołożyłem w ostatnim czasie na rożne mniejsze i większe naprawy.

Wiem, że ciężko diagnozować co jest z autem nie mając styczności z nim, ale gdybyście mieli na podstawie tych zaobserwowanych problemów i opisanej pracy silnika stwierdzić w czym jest problem to na co byście stawiali? Dla jakiej usterki te objawy są najbardziej typowe i charakterystyczne ? Sporo by to mogło ułatwić bo wiadomo jak to mechanicy, co każdy to inna opinia, zresztą prawie każdy mechanik mówił, że głośny szum wynika z uwalonego sprzęgła, ale dzięki forum wiedziałem, że na 95% to wina skrzyni i dzięki temu nie wtopiłem kasy.

No właśnie w zbieżności ostatnia nadzieja i pewnie bym miał ją już ustawioną gdyby nie fakt, że wulkanizator powiedział mi, że jedną felgę mam ciut węższą i zbieżności na tej feldze już nie ustawie, prawda to?

robertdg - 03-01-2014, 08:53

Róznica w szerokości felgi może dac przekłamanie w pomiarach, może w zapasie masz felge odpowiedniego rozmiaru :?:
Co do skrzyni, jezeli skrzyni cichnie dopiero przy pełnym wciśnięciu pedału gazu, to raczej nie ma się nad czym dłużej zastanawiać, tylko wyremontować albo wymienić skrzynie, po zrzuceniu jej wypadałoby zweryfikować stan sprzęgła.
Podaj dokładny rocznik albo VIN to postaramy sie zweryfikować czy Twoje auto wymaga czytania błędów przez komkpa czy nie. Kolejno, jezeli zrobiło Ci się jakieś zwarcie to osoba która później odczytywała Ci błedy nie dokonałaby odczyty gdyby od strony elektrycznej/elektronicznej było coś uszkodzone.
Jeszcze takie małe pytanko odnośnie tych wysokich obrotów kiedy to auto nie chce jechac, nie jest przypadkiem tak, że jedziesz np 80km/h i na liczniku masz 3tyś obrotow, po czym wćiskasz gaz, auto leniwie przsyśpiesza a na liczniku jest 4tyś obrotów :?: Wygląda to wtedy jak sliizgająca się tarcza sprzęgłowa

mefju - 03-01-2014, 18:16

Jutro albo we wtorek będę ustawiać zbieżność, wcześniej wstąpię do znajomego wulkanizatora to może znajdzie dla mnie jakąś felgę do kompletu.
No właśnie szum ustaje po pełnym wciśnięciu sprzęgła więc tak jak piszesz zapewne to wina skrzyni. Orientowałem się w kosztach remontu takiej skrzyni, to zaśpiewali mi tysiąc złotych a na to mnie nie stać, więc w grę wchodzi jedynie używana i jak już sprawdzałem za 300zł można kupić, w deklarowanym dobrym stanie. Wiadomo różnie można trafić z tymi używanymi, ale alternatywy raczej nie mam.
Numer VIN to: XMCSNDA2AWF085134
Ta moja obawa uszkodzenia gniazda była uzasadniona tym, że najzwyczajniej zaczęło się ono topić po tym zwarciu, także musiałem to gasić.
No muszę przyznać że trochę tak właśnie jest. Przykładowa sytuacja jadę na na 3 biegu, wrzucam 4 i chce przyspieszyć więc daje po gazie, obroty lecą mi do 5tys a auto wcale szybciej nie jedzie i dopiero po chwili jakby zatrybiało i nabierało prędkości. Najczęściej te sytuacje są przy zmianie biegów, ale nie zawsze, często jest tak, że wrzucam bieg cisnę gaz obroty w górę, silnik ryczy, a auto jedzie jakby miało na obrotomierzu 1,5-2tys obrotów a nie faktycznie 4 czy 5tys.

Jeszcze co do skrzyni, czy był tylko jeden rodzaj skrzyń do 1.8 GDI 125KM w moim modelu, czyli przed-lifcie ?

robertdg - 03-01-2014, 19:04

U ciebie odczyt błedów powinien działać przez zwarcie pinu 1 i 4

Na skrzyni masz wybity symbol, więc szukaj wedle niego odpowiedniej skrzyni, zachowanie obrotów przy przyspieszaniu sugeruje konczace sie sprzeglo

mefju - 05-01-2014, 03:29

Ok, rozumiem.
Jeszcze mam takie pytania, gdyby z tą pompą było coś nie tak to rozumiem,że kontrolka powinna świecić ciągle? Także po odłączeniu i podłączeniu klem od akumulatora?

Dziś zupełnie przypadkiem u znajomego na szrocie zauważyłem Carisme 1.8 GDI na szybach rocznik 97, nie wiem tylko jaki przebieg bo akumulatora nie było, choć wyglądała inaczej niż typowe carismy, zupełnie inny grill, obniżone zawieszenie, ale to pewnie tuning poprzedniego właściciela. Teraz pytanie brzmi co można i warto przełożyć? Skrzynia jeśli będzie ten sam model to jak sprawdzić bez wymontowywania czy jest sprawna ? Bo nie wiem czy auto jest jeszcze na chodzie. Kolejna rzecz to sprzęgło - w ogóle warto pakować się w używane, bo i z allegro z tego szrotu można mieć za grosze, czy w przypadku sprzęgła sens ma jedynie nowe ?

I jeszcze z odnośnie tych skrzyń czy tylko jeden model/ rodzaj jest kompatybilny? Czy jak będzie inne oznaczenie niż u mnie to nie ma opcji, że podejdzie ?

Sorry, że tyle pytań i jeszcze raz dziękuje za pomoc!

robertdg - 05-01-2014, 10:17

Bez demontażu z auta skrzynie sprawdzisz jedynie poprzez odpalenie, zrobienie jakiegoś dystansu na rozgrzanie oleju, etc, jezeli auto jest nieruchome to tylko demontaż skrzyni i wstepna ocena po luzach na wałku sprzęgłowym, ale i tak nie daje to 100% pewności.
Sprzegło widac po demontażu, zawsze można sprawdzić ile powinien wynosić nominał i porównac z obecny jeżeli uprzednio organoletycznie będzie uglądalo dobrze, bez uszkodzonego tłumika drgań na tarczy oraz ze względnymi okładinami i dociskiem.

Co do usterki pompy, po odpieciu akumulatora błedy sie kasuja, jezeli usterka wystepuje, to błedy powrócą, CE powinno sie zaswiecic przy błedzie ciągłym

mefju - 06-01-2014, 22:45

Dziękuje Robert za odpowiedź!

Jeszcze muszę dopytać. Czy żeby mieć pewność, że skrzynia z tamtej carismy pasuje do mojej muszą one mieć ten sam model ? Czy w tych Carismach przed liftem był montowany jeden rodzaj skrzyń ? Czy były różne i nie każdy podpasuje do mojej Cari ?

Co do sprzęgła to miałeś oczywiście rację, robiłem test, który znalazłem tutaj na forum, czyli wrzucony 4 bieg, zaciągnięty ręczny i ruszanie w taki sposób. Obroty sobie swobodnie poszły do 2 tys później nawet trochę ponad i tak chwile auto pracowało po czym dopiero obroty zaczęły spadać i auto zgasło.

Co do CE to chyba było tak jak przypuszczałem, paliwo lipne na tej stacji, kntrolka się zaświeciła, paliwo wyjeździłem, zatankowałem nowe, wypiąłem te klemy na noc, z rana odpaliłem i od tamtego czasu CE się nie zaświeciło.

robertdg - 06-01-2014, 23:09

U ciebie jest skrzynia F5M42
Do 2000roku była skrzynia o przełożeniu 3.722 (F5M42-1-F8...)
Po 2000roku była skrzynia o przełożeniu 4.058 (F5M42-1-R7...)
Tyle podpowiedzi z ksiązki serwisowej, musisz odczytac symbole w swojej skrzyni i szukać odpowiedniej
Skrzynie dzwonem powinny pasowac do bloku, jednakże poza przełożeniem zapewne występują róznice w przegubach wewnętrznych i temu podobnych rzeczach, więc zmieniając na inny symbol najlepiej miec komplet

mefju - 16-02-2014, 18:57

Powracam do tematu ponieważ sytuacja się nieco rozwinęła stąd też kilka pytań.

1. Carisma przeszła ustawianie zbieżności przodu i tyłu, wartości przed ustawieniem były tragiczne. Miałem nadzieję, że po ustawieniu auto nie będzie ściągało w żadną stronę tylko prosto trzymało się jezdni i jeden problem będę miał z głowy. Niestety auto nadal ciągnie w lewą stronę i to znacznie, mam wrażenie, że szczególnie ma to miejsce podczas nierówności na jezdni i różnych dołków, wtedy często jest taki efekt prawo-lewo, auto odbija nieco do prawej i od razu mocniej zjeżdża do lewej. Cały ten problem dotyczy przodu pojazdu, w moim odczuciu tył trzyma się równo. Opory i felgi odpadają gdyż były niedawno zmieniane i sprawdzane. Mechanik podczas jazdy miał problem ze stwierdzeniem gdzie może być przyczyna, wstępnie stawiał na maglownicę bądź amortyzatory.
W związku z tym pytanie do Was, gdzie jeszcze może być przyczyna tego stanu rzeczy ? Domyślam, że może być to trochę wróżenie z fusów, ale co dwie głowy to nie jedna :)

2. Kolejne pytanie dotyczy sprzęgła. Czy jest sens pakować się w używane, jest ich dostatek na allegro, tylko nie wiem po czym ze 100% pewnością stwierdzić, że sprzęgło jest dobre i jeszcze długo posłuży ? Czy też lepiej kupić nówkę np JakoParts(w środku AISIN) czy Nkk Japan lub może Blue Print? Inne firmy niestety są znacznie droższe.

3. Ostatnie pytanie. Załatwiłem skrzynię biegów, jeszcze nie była przekładana ze względu na brak wolnych terminów u mechanika, ale z tego co mechanik zdążył stwierdzić gdy ją odbieraliśmy, skrzynia ma pewien luz na takim wystającym wałku, chyba jest to wałek sprzęgłowy. Mechanik stwierdził, że nie ma problemu z kupnem takiego wałka, ale jak przeglądam allegro i sklepy to nic takiego nie widzę. Jedynie znalazłem do wersji TD Carismy, ale z tego co wiem to dwie różne skrzynie, bo tam jest francuska. Jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi. Co w takiej sytuacji ? Idzie gdzieś to dostać ?

robertdg - 16-02-2014, 20:05

Masz może wydruk z ustawienia zbiezności :?: Bardzo by to pomogło, bez tego mozna obstawiąc wine np w łożysku skrętnym amortyzatora, nierówno startej oponie (wystarczy róznica w wysokości bieznika na osi), etc

Jezeli w opakowaniu Jakoparts jest Aisin, to nie ma co pakowac się w używke bo to zawsze loteria

Wszystko zalezy od tego jak duży jest luz na wałku sprzęgłowym, jednakże sprowadza sie to do typowej usterki w tych skrzyniach

mefju - 16-02-2014, 23:48

Niestety nie mam wydruku, mechanik patrzył na wartości z komputera i na bieżąco to regulował. Opony tak jak wspomniałem raczej można by było wykluczyć gdyż sytuacja była podobna na letnich jak i na zimowych które kupiłem używane w dobrym stanie.

No właśnie dlatego zmieniam tą skrzynię bo moja jest w całkowitej rozsypce i chciałbym aby wszystko było cacy. Stąd to moje pytanie czy i gdzie można kupić taki wałek sprzęgłowy ? Spotkaliście się może z tym w jakiś sklepach ? Bo wiadomo, jak mechanik to rozmontuje to już trzeba zrobić to solidnie.

robertdg - 17-02-2014, 07:56

Wałka raczej nie trzeba wymieniać, jedynie łozyska na nim i podkładke trzymającą w kształcie podkowy (koszt w ASO koło 30zł)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group