To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Centralny zamek

Anonymous - 02-02-2007, 03:00
Temat postu: [EAxx] Centralny zamek
Szukalem dosc dlugo ale nic na ten temat na forum nie znalazlem, jesli jest to poprosze o linka.

Mam centralke alarmowa ze sterowaniem z wyjscia dwoch przekaznikow (2x NO/NC). Jeden na LOCK drugi na UNLOCK.
Sciagalem schematy i nawet kolory kabli sie nie zgadzaly, rozebralem drzwi kierowcy i znalazlem trzy kable do zamka (zielony-bialy, czerwony i czarny) ale zwieranie ich do czarnego (SGND) powoduje pozadany efekt zamkniecia czy otwarcia CZ tylko "czasami".

Doszedlem do tego, ze po odlaczeniu elektryki zamka drzwi kierowcy (laczka w drzwiach dla przelacznika cylindra zamka i silownika z krancowka) centrala alarmowa moze sterowac ale naturalnie wszystkimi zamkami poza tym od drzwi kierowcy (bo sa odlaczone). Wyglada na to ze przelacznik od cylindra klucza zwiera na stale sygnal LOCK lub UNLOCK do masy i trzeba by te/ten sygnal/y rozcinac i zapetlac poprzez przekazniki centrali alarmowej.

Czy ktos to robil lub ewentualnie wie gdzie mozna podpiac sie w tym modelu bezposrednio pod sterownik zamka? Jesli nie to czy wie ktos ktory sygnal pomiedzy sterownikiem CZ a drzwiami mam separowac przekaznikiem na czas ingerencji centralki alarmowej?

btw. W przelaczniku kluczyka w pozycji "ON" +12VDC jest podawane na dwa wyjscia prawdopodobnie IGN2 i Accesory 12V a natomiast w instrukcji centrali mam opcje z pojedynczym, czy mam na potrzeby instalacji alarmu polaczyc te kable bezposrednio czy podlaczyc tylko jeden z nich, jesli to ktory?

Z gory dziekuje za pomoc.

P.S. Centralka to Exus v3100

Anonymous - 02-02-2007, 12:10

Niestety nie umiem Ci pomoc, ale wybrales bardzo fajny alarm, ktory tez chcialem do siebie zainstalowac. Mam nadzieje, ze nie bedziesz mial problemow z podlaczeniem pozostalych jego funkcji (a jest tego troche) jak bedziesz juz wiedzial jak go podlaczyc to fajnie by bylo gdybys podzielil sie tu z nami tymi informacjami, bo predzej czy pozniej tez bede go montowal u siebie i pewnie nie tylko ja. Gratuluje wyboru i zycze powodzenia!
Anonymous - 02-02-2007, 15:01

No mnie tez sie spodobal, wedle zyczenia bede edytowal ten post w miare postepow z alarmem.

duza pomoc to ten dokument ktory mozecie sobie sciagnac TUTAJ. Opisuje on sposoby/miejsca podlaczania roznych sygnalow WE/WYJ do centrali alarmowych we wszelakich galantach. Jak to w praktyce bywa mam jakis model "przejsciowy" bo moja wersja podchodzi pod '99 i to nie do konca z niektorymi kolorami (duzo sprzetu malo talentu :D ). Moze nie kazdy to wie ale taki znak (-) znaczy ze na danej lini pojawia sie masa w momencie wyzwolenia, natomiast ten znak (+) znaczy ze pojawi sie napiecie dodatnie (w stopniu naladowania akumulatora) w momencie wyzwolenia: czyli Hamulec(+) oznacza ze w momencie wcisniecia hamulca na takim kablu pojawia sie napiecie +12VDC. Przeciwny przypadek np Drzwi(-) mierzymy woltomierzem zapinajac sie na +12VDC i na nasz kabel i kiedy drzwi sie otworza miernik powinien nam wskazac +/-12VDC.


co gdzie podlaczyc:

Zasilanie centrali alarmovej (+12VDC) - u mnie pod czerwony-czarny od wtyku do przelacznika bebenku kluczyka. W kazdym razie to ten najgrubszy kabel i powinien dostarczyc dosc energii, sa lepsze i sensowniejsze moze miejsca ale ja robilem to na szybko. Odpowiedajacy kolor znajdziecie w powyzej zamieszczonym linku. Jak sprawdzac: jest to kabel najgrubszy w wiazce wtyczki bebenka kluczyka, na ktorym jest 12VDC (minus woltomierza na mase plus na tenze kabel) po wyjeciu kluczyka ze stacyjki.

Wyjscie startu rozrusznika - jw. aczkolwiek mozna wpiac sie w dalszych punktach w celu zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostepem. Odpowiedajacy kolor znajdziecie w powyzej zamieszczonym linku. Jak sprawdzac: kabel wtyczki bebenka kluczyka, na tym kablu pojawi sie +12VDC w momencie startowania silnika kluczykiem w pozycji START (minus woltomierza na mase plus na tenze kabel).

Wyjscie zaplonu ON - jw aczkolwiek mozna wpiac sie w dalszych punktach w celu zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostepem. Odpowiedajacy kolor znajdziecie w powyzej zamieszczonym linku. Jak sprawdzac: kabel wtyczki bebenka kluczyka, na tym kablu pojawi sie +12VDC po przelaczeniu kluczyka w pozycje ON (minus woltomierza na mase plus na tenze kabel).

Wyjscie ACC - jw aczkolwiek mozna wpiac sie w dalszych punktach w celu zabezpieczenie przed nieautoryzowanym dostepem. Odpowiedajacy kolor znajdziecie w powyzej zamieszczonym linku. Jak sprawdzac: kabel wtyczki bebenka kluczyka, na tym kablu pojawi sie +12VDC po przekreceniu kluczyka w pozycje ACC (minus woltomierza na mase plus na tenze kabel).

Masa - gdziekolwiek do PGND lub nawet i umasionych czesci szkieletu - aby sensownie. Jak sprawdzac: voltomierz podlaczony dowolnie pomiedzy napiecie +12VDC a ten punkt w ktorym chcemy mase podlaczyc, dodatkowo nalezy posluzyc sie omomierzem jesli nie jestesmy pewni co do jakosci masy z tegoz punktu- omomierz w tym przypadku powinien wykazywac niemalze zerowy opor.


Wyjscie na kierunkowskazy - powinno byc podlaczane poprzez bezpiecznik ok15A i po bezpieczniku dwie diody-wiadomo. Najlepsze miejsce to nie lampka ale kable wtyku przelacznika kierunkowskazow, tam podajemy napiecie z centrali i nie trzeba zbednie kombinowac. Jak sprawdzac: poszczegolne kierunki, po wlyczeniu przelacznika kierunkowskazow pojawia sie tam ciagle napiecie +12VDC (minus woltomierza na mase plus na tenze kabel).

Wejscie hamulca noznego - najwygodniej na kablach wtyczki czujnika przy pedale hamulca noznego. Odpowiedajacy kolor znajdziecie w powyzej zamieszczonym linku. Jak sprawdzac: pojawia sie tam +12VDC w momencie wcisniecia i trzymania pedalu hamulca noznego (minus woltomierza na mase plus na tenze kabel).

Klapa maski - dodatkowy zazwyczaj czujnik montowany we wlasnym zakresie.
Klapa bagaznika - przez przakaznik lub bezposrednio w zaleznosci jakim sygnalem sterowana jest wasza centralka. Lokacja: kable wtyku przelacznika i oswietlenia bagaznika.
Wejscie lampki oleju (lub inna detekcja pracy silnika) - jeszcze nie podpialem ale logicznie rzecz biorac wiazka z lampek od konsoli licznikow.

Detekcja otwarcia drzwi (-) - u mnie nizszy wtyk za skrzynka z bezpiecznikami kabel zielony-czerwony(+). Wypada tu sprawdzic wylaczniki otwarcia u kazdych drzwi i zeby nie bylo niespodzianek wyczyscic/wymienic w miare koniecznosci bo moga wystepowac falszywe alarmy lub nieuzbrajanie centrali. Jak sprawdzac: powinna sie tam pojawic masa w momencie otworzenia ktorychkolwiek drzwi (voltomierzem na +12VDC i tenze kabel).

Interfejs centralnego zamka - u mnie na dzien dzisiejszy wiazka kabli wychodzaca od drzwi kierowcy. Rozne samochody/modele/wydania maja rozne rozwiazania. Tu najczesciej sterowany masa aczkolwiek zachodzi czasem (jak w moim galancie) koniecznosc rozcinania kabli.

Zaznaczam ze informacje zawarte w instrukcji instalatora tego alarmu nie sa wystarczajace do podlaczenia interfejsu CZ niektorych samochodow, w tym i mojego. Aby uniknac przykrych niespodzianek poslugujcie sie powyzszym schematem, ktory nie spowoduje zwarc lub niepoprawnej pracy. W tym przypadku jest to poprawne podlaczenie interfejsu CZ tego typu samochodu do kazdej centralki majacej dwa przekazniki NO/NC do sterowania CZ.


Reszta - wszelakie czujniki anteny i syreny czy nawet sama centrale w miescach niedostepnych dla potencjalnego zlodzieja jak i wilgoci. Referencje w instrukcji instalatora od centrali alarmowej.

Tak to popodlaczalem. Uwagi i wszelkiego rodzaju tipy mile widziane.

Uwagi: Ja osobiscie lutuje, nie kozystam z laczek ani nie zwijam kabli. Lutowanie ma swoje plusy pomimo ze jest pracochlonne w porownaniu ze zwijaniem kabli. Izolacja jest niezbedna, najlepiej dobra. Na koniec wiazki kabli trzeba koniecznie umodelowac do stanu pierwotnego, nalezycie zabezpieczyc nie tylko dielektrycznie ale i mechanicznie. Miejcie ze soba miernik i schemat! Nie robcie eksperymentow z podlaczaniem masy lub zasilania kablem tu i owdzie! - wolotmierz do masy lub plusa. Nie biore odpowiedzialnosci za uszkodzenia wynikle z samodzielnego montarzu po przeczytaniu tego tekstu. Ten artykul jest prosba o pomoc w okreslonej kryzysowej sytuacji, nie instrukcja montazu. Zaznaczam ze nie jestem instalatorem alarmow samochodowych, jestem elektronikiem a instalacje taka robie pierwszy raz, prosze nie brac powyzszych wytycznych zbyt doslownie poniewaz moga sie one wachac pomiedzy modelami/rocznikami.

Dzis wlasnie alarm sprawdzilem, wszystko co podlaczone dziala jak nalezy. Nie mam jeszcze podpietych czujnikow ruchu, klapy maski i bagaznika oraz lampki oleju*

Anonymous - 02-02-2007, 15:30

Swietne, dzieki no i daj znac jak juz bedzie alarm dzialal jak sie sprawuje, bo mialem troche takich pytan, z reszta sam jestem ciekawy.
Pozdro!

Anonymous - 03-02-2007, 22:26

Podlaczylem i dziala w stanie przewyzszajacym moje oczekiwania. Zasieg super. Funkcje itd. bogate i w miare sensownie poukladane. Syrena troche za glosna ale mozna ja przydusic jakims izolatorem akustycznym lub uzyc opornika.

Nie mam jeszcze podpietych czujnikow ruchu, klapy maski i bagaznika oraz lampki oleju* co za tym idzie 3 funkcje alarmu sa nieaktywne ale poki co jestem zadowolony. Poza tym dzis bylo zimno a garaz okazal sie nieogrzewany i maly tak ze babralem sie z nim na zewnatrz.

Ogolnie w dobrych warunkach pelna instalacja lutowaniem i laczkami nie powinna przekroczyc 10 godzin dla poczatkujacego, nie jest to trudne i warto oszczedzic te pare zlotych ktore wydalibysmy u instalatora- chocby dla wlasnego ego. POLECAM

Anonymous - 03-02-2007, 22:49

Wow moje gratulacje... i zazdrosniki :twisted:
Wykorzystam w takim razie Twoja wiedze, bo przypuszczam ze bedziesz wiedzial gdzie tego szukac i jak to zrobic - strasznie mnie wqrza to, ze centralny zamek sygnalizuje otwarcie/zamkniecie oswietleniem wewn. kabiny, a nie kierunkowskazami. Jak najprosciej i bezpiecznie zrobic, zeby mrugal kierunkami przy zamykaniu i otwieraniu. Pytam, bo jest to strasznie uciazliwe szczegolnie w dzien (kiedy nie widac osw. kabiny) sprawdzanie poprzez pociaganie za klamke czy juz sie zamknal czy nie :?
:?: :?: :?:
(Nie mam alarmu - tylko fabryczny central na pilota)

Anonymous - 03-02-2007, 23:15

Simones napisał/a:
Wow moje gratulacje... i zazdrosniki :twisted:
Wykorzystam w takim razie Twoja wiedze, bo przypuszczam ze bedziesz wiedzial gdzie tego szukac i jak to zrobic - strasznie mnie wqrza to, ze centralny zamek sygnalizuje otwarcie/zamkniecie oswietleniem wewn. kabiny, a nie kierunkowskazami. Jak najprosciej i bezpiecznie zrobic, zeby mrugal kierunkami przy zamykaniu i otwieraniu. Pytam, bo jest to strasznie uciazliwe szczegolnie w dzien (kiedy nie widac osw. kabiny) sprawdzanie poprzez pociaganie za klamke czy juz sie zamknal czy nie :?
:?: :?: :?:
(Nie mam alarmu - tylko fabryczny central na pilota)


Dalo by sie latwo zrobic sygnalizacje zamkniecia/otwarcia ale to juz elektryczne ograniczenie sterownika CZ i zapala sie kierunki na mniej jak sekunde, dodatkowo w prosty sposob nie ma szans na rozroznienie ZAMYKAM/OTWIERAM, chyba ze odseparujesz i prawa-migacze strona to np otworz a lewa zamknij. Lub sygnalizacja tylko zamknij.

Jesli moze byc to (w sytuacji jesli twoj CZ steruje masa i zaden z sygnalow LOCK/UNLOCK nie jest zwierany na stale do masy poprzez bebenek kluczyka, moj brat ma prawie ten sam car co ty i tak wlasnie u niego jest):
potrzebne-
- dwie diody 10A lub wieksze choc nie koniecznie jesli podepniesz sie pod zawsze gorace 12VDC
- dwa bezpieczniki 10A lub wieksze, te raczej bym dal
- przekaznik lub 2 przekazniki 12VDC 10A lub wiekszy - element konieczny bo kierunkowskazy trzeba zasilic +12VDC

Cewka przekaznika jedna strona na +12VDC druga na sygnal LOCK lub UNLOCK. Koncowka NO przekaznika na +12VDC, koncowka przekaznika COM na wejscie kierunkowskazu (poprzez szeregowy bezpiecznik i diode katoda w strone wyjscia) prawego lub lewego lub obydwu na raz w wiazce wtyku pod przelacznikiem w kierownicy. Teraz w zaleznosci od wyborz przy zamykaniu lub otwieraniu pojawia sie sygnal i zapalaja sie kierunki lewe lub prawe lub oba na raz. W przypadku gdybys chcial zamykanie lewe a otwieranie prawe potrzebne sa dwa przekazniki.

W sytuacji gdy CZ i jego sygnaly LOCK/UNLOCK sa sterowany podczas swoich operacji np. +12VDC pod laczas je pod cewke przekaznika a pod druga jej strone dajesz mase. W sumie nie zaszkodzi sprawdzic woltomierzem co pojawia sie na tych kablach podczas zamykania/otwierania.

Anonymous - 03-02-2007, 23:25

Hmm, podzial na lewe i prawe jest... sredni po bedac po stronie kierowcy nie bede widzial zamkniecia lub otwarcia drzwi.
Myslalem, ze da sie to zrobic poprzez przekierowanie sygnalu z osw. kabiny na kierunki, bo na tym pierwszym bardzo ladnie pokazuje pojedynczym mignieciem otwarcie, a podwojnym zamkniecie. Zeby to jakos przeierowac na awaryjne (bo swieca wszystkie) to byloby dokladnie to o co mi chodzi. I jeszcze jedna prosba, nie wiem nawet gdzie sie znajduje sterownik CZ, wiec jakbys mogl pisac jak dla kompletnie zielonego amatora (gdzie czego szukac) to bylbym bardzo wdzieczny.
Da sie jakos tak?

[ Dodano: 03-02-2007, 23:27 ]
Jakbys to ladnie rozpracowal, to wrzuciloby sie do FAQ-a bo juz ktos pytal kiedys o to samo, wiec bardzo bys nam pomogl.
P.S. Piwko tez sie znajdzie za poswiecenie :mrgreen:

Anonymous - 03-02-2007, 23:52

Simones napisał/a:
Hmm, podzial na lewe i prawe jest... sredni po bedac po stronie kierowcy nie bede widzial zamkniecia lub otwarcia drzwi.
Myslalem, ze da sie to zrobic poprzez przekierowanie sygnalu z osw. kabiny na kierunki, bo na tym pierwszym bardzo ladnie pokazuje pojedynczym mignieciem otwarcie, a podwojnym zamkniecie. Zeby to jakos przeierowac na awaryjne (bo swieca wszystkie) to byloby dokladnie to o co mi chodzi. I jeszcze jedna prosba, nie wiem nawet gdzie sie znajduje sterownik CZ, wiec jakbys mogl pisac jak dla kompletnie zielonego amatora (gdzie czego szukac) to bylbym bardzo wdzieczny.
Da sie jakos tak?

[ Dodano: 03-02-2007, 23:27 ]
Jakbys to ladnie rozpracowal, to wrzuciloby sie do FAQ-a bo juz ktos pytal kiedys o to samo, wiec bardzo bys nam pomogl.
P.S. Piwko tez sie znajdzie za poswiecenie :mrgreen:


OK,

W twoim przypadku bedzie jeden schodek. Otorz lampka oswietlenia kabiny ktora miga raz/dwa razy podczas tych operacji jest z czegos zasilana. Sa to:
1. przelacznik w kabinie
2. alternatywny sygnal z otwartych drzwi
3. alternatywny sygnal ze zdalnego CZ.

trzeba ten sygnal wylapac. sprawdz na poczatek z jakiego kabla (kolor) wchodzi zasilanie na lampke podczas zamykania i otwierania zamka. Teraz trzeba znajsc ten kabel w miejscu z ktorego on wychodzi lub mozliwie blisko kierownicy (to zeby uniknac zbednego przeciagania przewodow). te schematy powinny w razie czego pomoc, ja nie moge bo nie mam tego auta pod reka. Ale znajdziesz mysle.
Jak juz znajdziesz to na 99% jestem pewny ze nie wystarczy podpiac tego pod kierunek bo mozna cos przeciazyc i siadzie. Wstawiasz przekaznik i dajesz +12VDC poprzez diody na oba kierunki. powinno dzialac. Moge pomoc jak namierzysz kabel wychodzacy ze sterownika zdalnego CZ na lampke oswietlenia. bo reszta jest w zasadzie prosta ale moge dac tylko doslownie wskazowki bo nie mam auta pod reka. Ewentualnie moge dac numery pinow pod kierunki ect.

P.S. Gdzie ew szukac CZ moze pomoc dokument z trzeciego posta (link)

Anonymous - 05-02-2007, 23:51

PLPynton - jestes wielki - dokladnie o to chodzilo :mrgreen: W poniedzialek powinienem miec troche czasu wiec sprawdze napewno i napisze co stwierdzilem. THX :!:

Dodano 5.02.2007

No i sprawdzilem - otoz tak jak sie spodziewalem do lampki osw. wewn. dochodza jedynie dwa przewody:
1) Czerwono-czarny +12V zawsze goracy
2) Zielono-czerwony masa, ktora to steruje oswietleniem (podaje mase przy otwarciu drzwi i/lub zadzialania CZ).

Jesli nawet bym znalazl ten przewod i podlaczyl przez przekaznik pod awaryjne, to mamy jeden problem - kierunkowskazy beda sie swiecily przy kazdym otwarciu drzwi, dobrze mysle :?: :(
I CO TERAZ :?: :cry:

Anonymous - 06-02-2007, 03:11

To bylby schemat pogladowy wersji czysto elektrycznej i najprostszej w instalacji chyba:

zabawa staje sie troszke drozsza bo musimy miec dodatkowy przekaznik (K1) zeby odfiltrowac niepotrzebne sygnaly otwarcia drzwi.

Punkt 1 to Ten kabel ktory namierzyles (zielony/czerwony) u mnie na schemacie jest to kabel zielony/pomaranczowy. Wychodzi on z ETACS ECU pin 1 i tam gdzies mozna by sie najwygodniej zapiac.
Punkt 2 to kabel (u mnie na schemacie) zielony/czerwony. Wchodzi na ETACS ECU pin 2 i tez tam sie mozna zapiac. Dla weryfikacji ten kabel podaje mase ze wszystkich czterech czujnikow otwarcia drzwi.

Pytanie do czytajacych: czy moze ktos szybko zweryfikowac ten schemat pogladowy?
Przekaznik K1 w momencie otwarcia ktorychkolwiek drzwi odlacza K2 ktory z kolei steruje kierunkowskazami wedlug sygnalu z ETACS ECU. Ecu podaje w tym przypadku tylko sygnaly dotyczace CZ.

Anonymous - 06-02-2007, 15:28

No i to by bylo cos w ten desen :idea:
Pytania pomocnicze:
1) Element F1 10A to bezpiecznik tak?
2) Czy zamiast rozdzielac sygnal na kierunkowskazy nie prosciej bedzie sie wpiac pod awaryjne?
3) Gdzie znajduje sie fizycznie ETACS ECU?
4) Jakie dokladnie bedziemy potrzebowac elementy?

Anonymous - 06-02-2007, 16:02

1. Tak, taki samochowowy moze byc z uwagi ze sa laczki do montowania go na przewodach np 10 lub 15A/12V.
2. Swiatla awaryjne dzialaja w ten sposob ze wylacznik podaje dwoma parami stykow napiecie na oba kierunki. Apropos to te same kable (zielony-niebieski i zielony-zolty wg mojego schematu) tak ze nie ma znaczenia z punktu wizdenia elektryki gdzie sie wepniesz, twoj wybor.
3. Nie wiem na 100% ale gdzies z tylu lewej strony I/P (nie wiem dokladnie co to ale chyba ten panel z radiami, wentylacja itp przelacznikami). Moze namierzysz laczke do ktorej kabel z oswietlenia idzie.
4. Diody jakies zwykle prostownicze nawet moga byc ale prad troche wyzszy niz pobor na kierunkowskazy (jak pojdziesz do sklepu z takimi i pokazesz schemat i powiesz ze do samochodu to ci dobiora). Jakbys mial sklep z akcesoriami do alarmow itp to beda mieli zapewne gotowe z kablami i bezpiecznikiem bo to to samo co podlacza sie w wiekszosci alarmow. K1- przekaznik 12VDC w zasadzie jakikolwiek prad bo tam bedzie plynac prawie nic. K2- 12VDC ale bedzie przelaczal taki prad jaki potrzebuje te 6 lampek kierunkowskazow. Powiedzmy 10A/12V.

Anonymous - 08-02-2007, 18:46

Ok namierzylem mniej-wiecej ETACS ECU - to jest ten panel z bezpiecznikami za malym schowkiem (trzeba go wyjac) pod przelacznikami halogenow i el. lusterek. Teraz musze znalezc odpowiednie gniazdo, bo jest ich tam kilka i sie podpiac w te kabelki tym ukladem.


Zastanawiam sie tylko jeszcze gdzie sie wpiac z drugiej strony ukladu pod te kierunkowskazy. Wciaz nie bardzo wiem czego mam szukac i przedewszystkim gdzie, a boje sie troche na chybil trafil, bo latwo cos w ten sposob popalic :? :?:

Anonymous - 09-02-2007, 15:07

Ja wpialem sie pod wiazke wchodzaca na przelacznik kierunkowskazow w kierownicy. Zdejmujesz oslone kierownicy i po lewej stronie wyzej niz wiazka kabli do stacyjki powinna byc wiazka ktora wchodzi na gniazdo przelacznika kierunkow i swiatel. W tym gniezdzie beda przewody od swiatel i od kierunkow. Te od kierunkow sa 3: 12V, lewy i prawy. Przelacznik podaje te 12V pod jeden lub drugi. Kable te sa na bank zgrupowane we wtyku tzn. obok siebie wszystkie 3. Mozesz tez sprawdzic omomierzem co zwiera przelacznik po odpieciu kabli zeby byc juz na 100% pewnym.

Szukaj kabla o tym kolorze co leci do oswietlenia u gory, zaraz obok niego powinien wchodzic na tej dolnej wtyczce za pudelkiem z bezpiecznikami. Kabel drugi, czyli masa po otwarciu drzwi, powinien byc tez na tym laczu: wedlug schematu czerwony/zielony.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group