Pajero II - [2.5TD] mocno kopci na czarno
dedunio1 - 10-06-2014, 13:33 Temat postu: [2.5TD] mocno kopci na czarno Witam.
Co może powodować mocne kopcenie w pajero? Problem pojawia się gdy jadę np na 2.2-2.5k obr i wciśnę mocniej pedał gazu. Za mną pojawia się czarny dym w ilości takiej, że ludzie za mną musza hamować bo nic nie widzą. Turbina jakiś czas temu po regeneracji. nie cieknie.
Proszę o podpowiedzi bo mi się już pomysły skończyły.
PanSascha - 10-06-2014, 21:53
Opowiedz jest banalnie prosta.
Diesel kopci na czarno = leje za dużo paliwa.
Diagnoza wtryski leją, pompa leje , turbo nie daje ciśnienia.
Nie bądź pewny regenerowanej turbiny. Regenerowane nie znaczy NOWE.
Z mojego doświadczenia wynika że 95% turbin nie trzyma parametrów, działają oczywiście ale nie tak jak powinny nowe nie osiągajać odpowiedniej prędkości obrotwej.
Miałem w rękach regenerowane i nowe.
Nowa po wlani w nią kilku kropel oleju kręci się pół minuty lekko i bez oporów jak kółka w wagoniku PIKO regenerowane zazwyczaj robią 2-3 oborty.
Podjedz sobię sprawdź wtryski jeśli są ok kup nową turbinę.
Jeśli problem pojawia się tylko w tym zakresie obrotów możesz wykluczyć uszkodzone zawory w głowicy.
dedunio1 - 10-06-2014, 22:02
zawory klepią na zimnym silniku przez 5-10 min jak złapie temp to jest ok. Ale jak na 300 tys bez regulacji + 200tys bo pewnie kręcony to i tak nieźle. To widzę, że czeka mnie niezły wydatek. Mam PII 91 rok czyli turbo nie chłodzone cieczą. Czy można wstawić turbo od PII ale już te chłodzone cieczą? A może od jakiegoś innego auta podpasuje? A i dodam że spalanie w moim krótkim miśku (trasa to ok 12l) miasto/trasa 14l (czy to normalne spalanie?
PanSascha - 10-06-2014, 22:09
dedunio1 napisał/a: | zawory klepią na zimnym silniku przez 5-10 min jak złapie temp to jest ok. Ale jak na 300 tys bez regulacji + 200tys bo pewnie kręcony to i tak nieźle. To widzę, że czeka mnie niezły wydatek. Mam PII 91 rok czyli turbo nie chłodzone cieczą. Czy można wstawić turbo od PII ale już te chłodzone cieczą? A może od jakiegoś innego auta podpasuje? A i dodam że spalanie w moim krótkim miśku (trasa to ok 12l) miasto/trasa 14l (czy to normalne spalanie? |
Wiesz że zawory się reguluje jak klepią?
Zacznij od wizyty w warsztacie niech ci sprawdzą wtryski na stole probierczym, do twojego modelu regeneracja wtrysków powinna być śmiesznie tania bo to żadna technika
Króćce + zaworki zapewne około 20-40 zł na jeden wtrysk.
Turbo najpierw sprawdź i nie kombinuj.
jawaldek - 10-06-2014, 22:30
Cytat: |
zawory klepią na zimnym silniku przez 5-10 min | to już rozgladaj się za nowym silnikiem :/ Zawory są regulowane ciśnieniem oleju i klepanie może trwać kilka,kilkanaście sekund ale nie minut. Jaki olej i kiedy był zmieniany ?? Czarne pierdnięcie przy dodaniu gazu jest dopuszczalne.
dedunio1 - 11-06-2014, 19:14
Olej 15w40 zmieniany dość niedawno. Czy można regulować zawory samemu w zaciszu domowym? Doszukałem się że luz powinien wynosić 0,15mm na zimnym do 0,25mm na gorącym silniku
PanSascha - 11-06-2014, 21:16
Jak masz szczelinomierz dobrej firmy w zakresach 0,10-0,20 i potrafisz to śmiało, jeśli nie potrafisz pooglądaj YT i poradniki bo możesz uszkodzić motor
Wartości na ciepłym silniku są wartościami fabrycznymi określającymi co najwyżej dylatacje termiczną zimnego zaworu ustawionego na 0,15.
Próba ustawiania na gorącym silniku jest równoznaczna z poparzeniem rączek
Zawory ustawia się tylko na zimnym !
Pamiętaj że jak już się zabierzesz ażeby mieć min 2 szczelinomierze 0,15 ma wchodzic i wychodzić gładko a 0,20 nie ma prawa wejść po ustawieniu na 0,15.
Po nabraniu wprawy czynność jest prosta.
Pamiętaj że przy regulowaniu zaworów trzeba obrócić motor!
Jeśli nie czujesz się na siłach podjedź do warsztatu za regulacje zaworów w starym dieslu max 65 zł.
Co do "czarnych pierdnięć" nie są dopuszczalne a tym bardziej jeśli ktoś za tobą traci widoczność.
Za sprawdzenie wtrysków na stole probierczym zapłacisz max 80 zł jeśli sam je zdejmiesz.
Jak się zaopatrzysz w narzędzia możesz końcówki wtrysków zmienić sam i dostarczyć do ponowej regulacji.
Co do turbo czy pamiętałeś żeby po wymianie sprężarki zmienić olej i filtr w aucie?
Jeśli nie wiesz czy twe turbo działa normalnie ściągnij rurę do intercoolera i sprawdź czy obraca się miarowo i bez oporów po rozpędzeniu palcem.
Po poruszeniu wałka jeśli masz dobre łożyskowanie i dobre wyważenie powinnien on się obracać min 7-15 sekund jeśli jest tam chociaż odrobina oleju.
Jeśli obróci się tylko kilka razy i stanie od razu polecam wymianę turbiny.
Przy rozgrzanym turbo kiedy to łożysko podlega działaniu temperatury i zmienia swą wielkość wraz wałkiem mimośrodu turbina nie domaga mając za duże tarcie i generując mniejsze ciśnienie doładowania swowodowane wolniejszym ruchem wirnika.
To przekłada się na niedopalanie ropy która jest wstrzeliwana przez wtryski na ciśnienie adekwatne do obrotów silnika.
Następuje sytuacja paliwa za dużo powietrza do spalenia za mało i auto kopci na czarno.
Jednakże przy spalaniu które podawałeś mam wrażenie że problemem są końcówki wtryskiwaczy.
Bizi78 - 12-06-2014, 07:31
PanSascha napisał/a: | Zawory ustawia się tylko na zimnym ! |
Tylko jestem ciekaw dlaczego manuale mitsu podają przeważnie luz na gorącym .
dedunio1 - 12-06-2014, 18:27
Odkręciłem dzisiaj przewód który idzie od turbiny do intercoolera i mam w nim olej i to nawet sporo. Turbina niby działa, niby kręci się ładnie ale jak zatkam przewód który idzie z intercoolera do kolektora to nie otwiera się ten zaworek (taka dźwigienka za turbiną która niby ma się otwierać przy 1.2 bara) a gdy chce ją otworzyć ręką to idzie bardzo ciężko (jakby sprężyna od ciężarówki była tam włożona). Domniemam, że olej w IC bierze się z turbiny która go puszcza.
PanSascha - 12-06-2014, 21:31
Bizi78 napisał/a: | PanSascha napisał/a: | Zawory ustawia się tylko na zimnym ! |
Tylko jestem ciekaw dlaczego manuale mitsu podają przeważnie luz na gorącym . |
Pojecia nie mam może pod pojęciem ciepły rozumieją silnik nie w temp. roboczej ale. np 35 stopni , ażeby wykluczyć np. ustawianiu luzu na silniku zamarzniętym przy -15 stopniach a co za tym idzie innych wartości..
dedunio1 napisał/a: | Odkręciłem dzisiaj przewód który idzie od turbiny do intercoolera i mam w nim olej i to nawet sporo. Turbina niby działa, niby kręci się ładnie ale jak zatkam przewód który idzie z intercoolera do kolektora to nie otwiera się ten zaworek (taka dźwigienka za turbiną która niby ma się otwierać przy 1.2 bara) a gdy chce ją otworzyć ręką to idzie bardzo ciężko (jakby sprężyna od ciężarówki była tam włożona). Domniemam, że olej w IC bierze się z turbiny która go puszcza. |
Zatem wiemy już że turbo puszcza olej A co za tym idzie nie robi ciśnienia i skutkuje niedopalonym paliwem i "czarnym pierdnięciem".
Odnośnie zaworka cięzko mi określić cóż to za zawór zrób mu zdjęcie to pomyślimy.
Bizi78 - 12-06-2014, 21:42
PanSascha napisał/a: | Pojecia nie mam może pod pojęciem ciepły rozumieją silnik nie w temp. roboczej ale. np 35 stopni |
Manual podaje 80-95°C .
PanSascha - 12-06-2014, 23:10
Bizi78 napisał/a: | PanSascha napisał/a: | Pojecia nie mam może pod pojęciem ciepły rozumieją silnik nie w temp. roboczej ale. np 35 stopni |
Manual podaje 80-95°C . |
Nie zrozumiem zatem tego.
Może to wartości podane z uwzględnieniem rozszerzalności termicznej luzu na zimnym chociaż różnica między 0,15 a 0,25 jest dość znaczna.
Jednakże uważam że jeżeli gdzieś pojawiły się "zimne" wartości można je zatem stosować gdyż zostały przetestowane.
Podobna analogia występuje w cięzarówkach Man z serii TGA i TGX luzy podawane przez producenta w czasie użytkowania silnika są zbyt małe i zdarza się przy lekkim rozregulowaniu że uszkadza zawory wylotowe w głowiacah silników z serii D20.
Ugólnie więc przyjęto iż auta reguluje się luźniej o jedną dziesiątą i funkcjonuje to wszędzie łącznie z ASO, chyba że ktoś jest strasznie zatwardziały to się upiera
Od premiery silnika mija prawie dekada a wartości luzów w manualu są te same i raczej korekty producenta nie będzie.
Podobna sytuacja miała miejsce w silnikach Pacard.
dedunio1 - 13-06-2014, 17:36
czyli rozumiem że musze wydać 2 kloce i kupić nową turbinkę? Super
PanSascha - 13-06-2014, 18:40
dedunio1 napisał/a: | czyli rozumiem że musze wydać 2 kloce i kupić nową turbinkę? Super |
Kup używkę
Warunek nie wysyłkowo tylko jedź na szrot i szukaj nie zaolejonej
Daj jeszcze fote tego zaworu żeby się nie okazało że zamyka dopływ powietrza na silnik.
Daj znać jak sciągniesz turbinę czy jest olej na samej turbinie bo to że był na rurze nie znaczy ze to olej świeży mogł być z czasu przed regeneracją.
Hubeeert - 13-06-2014, 19:14
PanSascha czytam Twoje wypowiedzi i zastanawiam się jak to się dzieje, że ktoś kto nie ma absolutnie żadnej wiedzy o mechanice wypowiada się tak kategorycznie? PanSascha napisał/a: | Zawory ustawia się tylko na zimnym ! | Kompletna bzdura. Gdzie wyczytałeś te mądrości?
dedunio1 napisał/a: | Proszę o podpowiedzi bo mi się już pomysły skończyły. | Poszukaj nieszczelności w dolocie za turbiną i sprawdź wtryskiwacze paliwa. dedunio1 napisał/a: | Turbina jakiś czas temu po regeneracji. nie cieknie. | Zdejmij dolot za turbiną i sprawdź ile masz tam oleju, minimalny nalot - OK, dużo = kłopoty.Sprawdź i zmierz luz wzdłużny i poprzeczny na wirniku turbiny.
No i najważniejsze - nie słuchaj "znafców"
|
|
|