To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

ASX Techniczne - napęd 4wd - trwałość

aircross - 24-09-2014, 20:55
Temat postu: napęd 4wd - trwałość
Mam pytanie związane z trwałością napędu 4wd. Czy można CIĄGLE, stale jeździć samochodem w trybie 4wd/auto czy sugestia jego wyłączania na asfalcie wynika wyłącznie z dbania o niższe spalanie, czy jednak tylne sprzęgło zużyje się szybciej?
krzychu - 25-09-2014, 18:46

Ktoś tam zajechał tylny dyfer, ale mam podejrzenie, że to obyło się na hamowni przednionapędowej co jest wyraźnie zabronione. Tak to nie odnotowałem przypadku uszkodzenia tylnego dyferencjału (w którym jest owo sprzęgło elektromagnetyczne) na forum.

Moim zdaniem nawet spalanie szczególnie w trasie nie powinno być wyższe/niższe w trybach 2WD i 4WD... Możesz sprawdzić z ciekawości na chwilowym spalaniu na 2WD i 4WD.. W mieście to może jest jakaś różnica bo wzrastają opory ruszania szczególnie przy skręconych kołach.

rezon - 25-09-2014, 20:26

aircross napisał/a:
Czy można CIĄGLE, stale jeździć samochodem w trybie 4wd/auto
można. w Outku praktycznie całe 155kkm tak przejechałem. Tylko do HR wyłączałem bo tam rzadko pada ;) Różnicy w zużyciu paliwa mimo kilkukrotnych prób nie zaobserwowałem między 2WD i 4WDAuto
aircross - 26-09-2014, 08:13

W serwisie w Łodzi jedna z osób mówiła, że facet zajechał tylne sprzęgło bo cały czas jeździł w trybie LOCK (przy okazji wymieniał opony częściej niż normalnie), ale też podobno dopiero po 100 tysiącach

A co do spalania - też nie zauważyłem różnicy, poza dwoma podejrzeniami:
1. Jechałem na tempomacie i przestawiłem tryb z 4WD na 2WD i poczułem delikatny skok do przodu, jakby opory spadły i może sekundowy spadek chwilowego spalania, jakby tempomat musiał puścić nogę z gazu, ale poza tym nic to znaczy ani chwilowe spalanie ani średnie na odcinku 100 km autostrady - organoleptycznie żadnej różnicy. Szkoda że nie zrobiłem doświadczenia załączania 4WD

2. odcinek Grudziądz-Ostróda, sporo zakrętów i spory deszcz, trochę kolein, jechałem dość wolno i ostrożnie (średnia wg na tym odcinku 55km/h, a normalnie powyżej 65km/h, ale innym samochodem, dla tego to była pierwsza jazda) i spalanie według komputera ponad 8l/100 ... patologicznie dużo jak na ten styl jazdy. Ale nie mam pewności, że to efekt tylko 4WD - działały jeszcze jakieś inne systemy, bo czułem że prowadziło się go zupełnie inaczej niż Skodę

vavoom - 26-09-2014, 19:23

aircross napisał/a:
Jechałem na tempomacie i przestawiłem tryb z 4WD na 2WD i poczułem delikatny skok do przodu, jakby opory spadły i może sekundowy spadek chwilowego spalania, jakby tempomat musiał puścić nogę z gazu


Podczas jednostajnej jazdy na wprost tarcze sprzęgła pozostają względem siebie nieruchome, więc odczucie było raczej subiektywne... ;)
Zmiany trybów nie są odczuwalne, spalanie (w trasie) także pozostaje takie samo (niezależnie od trybu, wszystkie mechanizmy i tak kręcą się tak samo...)
http://www.youtube.com/watch?v=17skZdBDhFU

rezon - 26-09-2014, 21:17

aircross napisał/a:
W serwisie w Łodzi jedna z osób mówiła, że facet zajechał tylne sprzęgło bo cały czas jeździł w trybie LOCK
to by kwalifikowało się do naprawy gwarancyjnej - LOCK jest odłączany automatycznie o ile pamiętam pow. 40km/h, czyżby się nie odłączał ;) ? A poważniej to raczej wątpię aby tylko tryb LOCK był powodem.
aircross - 27-09-2014, 08:36

Powtarzam to co usłyszałem bez szczególnego wgłębiania się w obiektywność. Oczywiście że LOCK się przełącza automatycznie powyżej 40-stki w 4WD, ale główne zakręty i skrzyżowania w mieście czy ostre zakręty na bardzo bocznych drogach pokonuje się poniżej albo w okolicy tej prędkości, więc może to jednak ta przyczyna?
krzychu - 27-09-2014, 20:01

rezon napisał/a:
o ile pamiętam pow. 40km/h


Nigdzie nie znalazłem takiej wzmianki. Jeśli masz źródło takiej informacji to chętnie zobaczę. Bo to wygląda na powtarzany z ust to ust urban legend. Z dokumentacji napędu wynika, że Tryb LOCK dział tak samo jak 4WD ale siła docisku sprzęgła jest o 1,5 raza większa. Więc na pewno sprzęgło się wtedy bardziej zużywa.

vavoom - 27-09-2014, 20:50

krzychu napisał/a:
Nigdzie nie znalazłem takiej wzmianki. Jeśli masz źródło takiej informacji to chętnie zobaczę. Bo to wygląda na powtarzany z ust to ust urban legend. Z dokumentacji napędu wynika, że Tryb LOCK dział tak samo jak 4WD ale siła docisku sprzęgła jest o 1,5 raza większa. Więc na pewno sprzęgło się wtedy bardziej zużywa.

Jest dokładnie tak, jak pisze @krzychu - nic się nie rozłącza, zmienia się tylko siła docisku sprzęgła.
"LOCK - The ultimate mode for strong 4WD driving in all areas".
http://www.mitsubishi-mot...ibrary/4wd.html

A poza tym - wg informacji z wiki - w zakrętach zmniejsza się siła docisku, zatem nazwa LOCK jest bardzo umowna...
http://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_AWC

W instrukcji także nie ma ani słowa o rozłączaniu lub zakazie używania LOCK na asfalcie...

radical - 28-09-2014, 12:06

vavoom napisał/a:


W instrukcji także nie ma ani słowa o rozłączaniu lub zakazie używania LOCK na asfalcie...


ale nie zaleca jazdy w trybie 4WD Lock na suchych utwardzonych nawierzchniach z uwagi na zwiększone zużycie paliwa i części

osobiście trybu 4WD Auto używam zawsze w trakcie jazdy w deszczu lub na "luźnych" nawierzchniach, poza tym raczej 2WD
Zauważyłem jednak, że w trybie 4WD Auto na suchym asfalcie ma lepsze przyspieszenie i odejście np. po wyjeździe z zakrętu - ale to odczucia subiektywne, niepoparte żadnymi pomiarami

pozdrawiam

krzychu - 28-09-2014, 15:06

radical napisał/a:
ma lepsze przyspieszenie i odejście np. po wyjeździe z zakrętu


Nie wiem jak czuła jest elektronika albo czy potrafisz wyczuć reakcję elektroniki. Ale w 2WD elektronika może korygować moc silnika przed zerwaniem przyczepności lub dohamowywać tylne wewnętrzne koło przeciwdziałając podsterowności. A przy 4WD po prostu część mocy idzie na tylne koła i z butem idzie ogniem przez zakręt.

rezon - 28-09-2014, 22:31

krzychu napisał/a:
Nigdzie nie znalazłem takiej wzmianki. Jeśli masz źródło takiej informacji to chętnie zobaczę. Bo to wygląda na powtarzany z ust to ust urban legend.
nie pisałem nic, że całkowicie wyłącza się 4WD tylko o trybie Lock. Nie tylko jak tak uważam ja widać poniżej
aircross napisał/a:
Oczywiście że LOCK się przełącza automatycznie powyżej 40-stki w 4WD,
A info o tym było chyba w instrukcji obsługi. Identycznie jest w SX4.

[ Dodano: 28-09-2014, 22:33 ]
krzychu napisał/a:
A przy 4WD po prostu część mocy idzie na tylne koła i z butem idzie ogniem przez zakręt.
u mnie raz przy uślizgu przednich kół to tak dał ognia, że mało mi tego tyłu nie wywaliło do rowu, bo ESP sobie zaspało ;)
krzychu - 29-09-2014, 07:01

rezon napisał/a:
A info o tym było chyba w instrukcji obsługi.


Jeśli ktoś ma proszę o skan/zdjęcie.

vavoom - 29-09-2014, 09:58

krzychu napisał/a:
Ale w 2WD elektronika może korygować moc silnika przed zerwaniem przyczepności lub dohamowywać tylne wewnętrzne koło przeciwdziałając podsterowności. A przy 4WD po prostu część mocy idzie na tylne koła i z butem idzie ogniem przez zakręt.
Ingerencja elektroniki sygnalizowana jest dużym komunikatem na wyświetlaczu, natomiast rzeczywiście prowadzenie w zakręcie przy 4WD jest dużo pewniejsze, szczególnie na "kocich łbach"...

rezon napisał/a:
krzychu napisał/a: Nigdzie nie znalazłem takiej wzmianki. Jeśli masz źródło takiej informacji to chętnie zobaczę. Bo to wygląda na powtarzany z ust to ust urban legend. nie pisałem nic, że całkowicie wyłącza się 4WD tylko o trybie Lock. Nie tylko jak tak uważam ja widać poniżej

aircross napisał/a: Oczywiście że LOCK się przełącza automatycznie powyżej 40-stki w 4WD, A info o tym było chyba w instrukcji obsługi. Identycznie jest w SX4.
Oczywiście, że LOCK się NIE rozłącza, zmniejsza się tylko docisk sprzęgła - przykładowo, jeśli podczas równej jazdy z prędkością 150 km/h w trybie 4WD na tył wędruje 10%, to przy LOCK 15% (mnożnik 1,5).
W instrukcji nie ma ani słowa o rozłączaniu się napędu, temat przerabiany w wątku "Napęd ASX".

W SX4 tryb LOCK przełącza się na AUTO przy 60 km/h (jest to w instrukcji), ale to stara generacja tego typu napędu. Tam LOCK to podział ~70/30, a dopiero przy poślizgu sprzęgło dociska się całkowicie, poślizg przednich kół jest jedynym czynnikiem.
W przypadku S-Cross LOCK przy 60 km/h przełącza się w tryb SNOW/MUD (All Grip to już nowa i chyba bardziej zaawansowana generacja niż w ASX)

rezon napisał/a:
u mnie raz przy uślizgu przednich kół to tak dał ognia, że mało mi tego tyłu nie wywaliło do rowu, bo ESP sobie zaspało
Dokładnie tak to działa... Nastąpił poślizg, więc sprzęgło zblokowało osie... Ospałość ESP w takim przypadku może dużo kosztowac ;)
rezon - 29-09-2014, 10:03

w instrukcji na str 4-23 do Outka jest wzmianka o automatycznym wyłączeniu trybu 4WD i informacji Slow Down na wyświetlaczu oraz braku możliwości w tym przypadku zmiany trybu na 4WD. Ja pamiętam z eksploatacji też coś takiego, że pomimo włączenia pokrętłem 4WD Lock na wyświetlaczu nie miałem informacji Lock.
Faktycznie nie ma w instrukcji informacji o 40km/h.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group