To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.6] Brak ssania

Laciek - 07-01-2015, 19:23
Temat postu: [Cari 1.6] Brak ssania
Witam.

Chciałbym poprosić o pomoc w zlokalizowaniu przyczyny mojego problemu.

Żeby było dokładnie, zacznę od początku.

Jakieś pół roku temu jadąc do pracy zauważyłem, że zapalił mi się check engine. Po około 10 sekundach zgasł, więc pomyślałem, że nie zatrzymuję się, tylko jadę dalej (Podobno przy LPG to się zdarza). Jednak przy pierwszym zatrzymaniu auto nagle zgasło. Odpaliłem, silnik zapalił wzorowo, po czym natychmiast zgasł. Pomyślałem - jak nic krokowy do czyszczenia. Podczas jazdy było wszystko dobrze.

Przy pierwszej okazji na trzeci dzień od tego wydarzenia podjechałem do warsztatu i powiedziałem co i jak. Mechanik przedmuchał przepływomierz, filtr powietrza, i ogólnie mówiąc "pobawił się" autem, po czym podzielił moje przypuszczenia. Ponieważ nie było jak zostawić mu auta podkręcił lekko obroty tak, żebym mógł dojechać normalnie do domu. W efekcie na zimnym silniku Krysia gasła, ale na ciepłym było ok (wcześniej nawet nie próbowała podtrzymać pracy silnika nawet na ciepłym).

Pojechałem do innego mechanika, który przeczyścił krokowy, ale okazało się, że to nie to, wyłożyłem mu sprawę, powiedział, że to prawdopodobnie jednak urządzenie ssania (tak to nazwał) i trzeba jechać do elektryka.

Zajeżdżam do elektryka.

Ten, jak mu opowiedziałem dokładnie co i jak, odskoczył od auta jak oparzony (dosłownie). Zaczął kręcić, że to kupa roboty, że nikt w Łasku mi się tego nie podejmie, że to coś w komputerze, jakieś ustawienia się poprzestawiały, trzeba się długo bawić, żeby "wskoczyły z powrotem na swoje miejsce", cośtam, cośtam.

Namówiłem go, i w końcu (po dwóch tygodniach) przyjął auto.

Zajeżdżam po Krystynę a ten mi nawija, że zrobił, ale tak w 80%. Jego "zrobienie" poległo na ponownym przeczyszczeniu krokowego (o czym mówiłem, że było już czyszczone), i podniesieniu obrotów do 1200RPM "tak żeby ci nie gasła jak odpalasz" Stwierdził, że faktycznie uszkodzone jest urządzenie ssania, a dokładnie jakiś czujnik bimetaliczny, który przy niskiej temperaturze rozszerza się uchylając przepustnicę. Gdy temperatura rośnie, kurczy się, domykając ją z powrotem. Czujnik ten, ponoć jest wbudowany, i trzeba by wymienić całą przepustnicę (czy wręcz dolot, już nie pamiętam dokładnie).

W związku z tym moje pytania brzmią następująco:

1. Czy rzeczywiście możliwym jest, aby to właśnie ten czujnik?
2. Jeśli tak, to czy rzeczywiście nie można go kupić "luzem".

Dodam, że na luzie auto nie pracuje już tak równo, jak to było przed awarią. Czyżby jednak krokowy też nie działał pracował?

Z góry dziękuję, i pozdrawiam.

Auto to Carisma 1.6 16V 90KM LPG

Mecek87 - 07-01-2015, 19:54

Jeśli robię błąd że wklejam linka to proszę mnie pociachać :axe: ale może pomoże w sprawie tego problemu :D pozdrawiam
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic300663.html

robertdg - 07-01-2015, 20:36

Twoi spece to bajki wymyślaja, silnik krokowy można pomierzyć, jezeli bedzie sie miescil w tolerancji to mierzy sie wtedy czujnik ECT oraz sterowanie c ECU, wogóle procedura diagnostyczna jest bardziej rozbuidowana a ja CI ją uprościlem do 3 punktów
Polecam pobrac manual http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=3448 skorzystać z pliku 13.pdf tam jest wszystko opisane krok po kroku, w najprostszym wypadku wymienisz ECT, w najgorszym ECU

MichciuGT - 07-01-2015, 20:36

Nie wiem czy czytałeś, ale może wina leżeć w kondensatorach ECU

http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=85672

MmzTattoo - 21-01-2015, 09:27

Brak ssania kolego to jest bardzo długi temat w tych samochodach. Sprawdź najpierw krokowy z manualem jesli na któryś pinach będzie więcej ohm to zapewne on leży. Jeśli jest tak lepiej go wypnij a następnie wymień tylko uprzedzam ze jak szukałem krokowego do cari w promieniu 100km od domu po zmierzeniu okazało się ze padł. Możesz się podpiąć pod evoscan jesli ecu będzie rysowało wykres krokowca szukaj przyczyny w silniczku albo czujniku temperatury dla ecu to evoscan też pokarze. Jeśli będziesz miał z tym problem pisz na priv
Laciek - 07-03-2015, 18:32

Witam was po dłuższej przerwie. Zima za pasem, jakoś przetrwałem (przejeździłem)
i zabrałem się wreszcie za robotę.
Przed chwilą pomierzyłem rezystancję krokowca na wszystkich pinach w jego kostce i wyniki rysują się następująco:

pin 1-2 - 34Ω
2-3 - 33,5Ω
4-5 - 12,5Ω
5-6 - 33,4Ω

Według manuala rezystancja wszędzie powinna wynosić od 28 do 33 Ohm, więc wniosek wydaje się być oczywisty, jednak dla świętego spokoju chciałbym jeszcze zmierzyć ECT Podpowie ktoś gdzie go szukać, bo procedurę, jak rozumiem znajdę w gdzieś w pliku 13 instrukcji?
I co w przypadku również jego awarii? nigdzie nie widziałem tego na sprzedaż, ktoś mi mówił, że trzeba to wymienić razem z przepustnicą...

I jeszcze pytanie w kwestii technicznej, ciulowy miernik oraz fakt, że mierzyłem oporność przy dość ciepłym jeszcze silniku nie powinny zafałszować wyników pomiaru?
Różnica w oporności między złączami 1 i 2 jest dość znacząca...

/EDIT:
Sorry za edita, jeszcze jedno pytanie mam, Jest możliwość naprawy/regeneracji tego, czy konieczna będzie wymiana?

robertdg - 07-03-2015, 18:49

ECT to czujnik temperatury silnika dla ECU znajduje sie w okolicy termostatu jest z czarną wtyczka dwupinowy, krokowiec ma jedną cewkę o mocno zaniżonych parametrach
Laciek - 07-03-2015, 19:14

@robertdg
Tyle wiem odnośnie krokowca. (sam przecież napisałem, że wniosek jest oczywisty ;) )
Rozumiem, że mogę uznać definitywnie, że brak ssania jest jego winą?

robertdg - 07-03-2015, 19:27

Jak narazie uznałbym to za punkt zaczepienia, sprawdizłbym jeszcze sterowanie z ECU i pozostałe czujniki związane ze ssaniem.
Laciek - 07-03-2015, 19:45

Rozumiem, że sterowanie silnikiem krokowym z ECU sprawdzam w kostce do krokowego? Jest do tego jakaś procedura, czy wystarczy stwierdzić obecność jakiegokolwiek napięcia? Jeśli tak, to na których złączach?
Czy oprócz czujnika temperatury do ECU(Jutro będę się nim bawił) i przepływomierza (Ten działa. Przy odłączonej przepływce, auto nie potrafi utrzymać jakichkolwiek obrotów) będzie coś jeszcze do pomierzenia związanego ze ssaniem?

robertdg - 07-03-2015, 19:52

Wszystko jest fajnie opisane w manuale w dziale 13.pdf (jak dobrze pamietam to na koncu działu o procedurach diagnostycznych)mozna sprawdzać na wiązce krokowca, można też sprawdzac we wtyczkach ECU
Laciek - 12-03-2015, 23:06

Witam po przerwie.

Wymieniłem silnik krokowy, nasmarowałem i przeczyściłem iglicę i dupa. Ssania jak nie było tak nie ma. Sprawdzałem czujnik temperatury, rezystancja jest mniej - więcej właściwa, więc mało prawdopodobne, by to on był zepsuty.
Po wymianie przejechałem się kawałek by rozgrzać silnik.

Gdy próbowałem Krysi nauczyć obrotów, po pierwszej serii (bez obciążenia)obroty ładnie utrzymywały się na poziomie ok. 800-900 rpm. (tak jak ustawiłem po wymianie) Przy następnej serii po odpaleniu auta i załączeniu odbiorników obroty spadły znacznie do ok. 500 rpm, i taki stan utrzymał się do samego końca, a silnik ani myślał podbić do standardowych ośmiuset obrotów, po czym wnioskuję, że krokowy nadal nie pracuje.

Po podłączeniu krokowego resetowałem komputer, ale wątpię, by to było przyczyną.

Zaczynam na poważnie podejrzewać ECU. Może ktoś powiedzieć jak go sprawdzić?
Bo nie bardzo rozumiem poleceń z pliku 13, tzn. nie wiem jak podłączyć się do ECU miernikiem poprzez kostkę krokowego (nie ukrywam, że wolałbym nie rozbierać połowy deski) i jakich odczytów się spodziewać.

No i jaki komputer będzie pasował do auta, w razie jego stwierdzenia jego usterki
Czy ten:
http://allegro.pl/mitsubi...5056310404.html

by się nadał?
I jaki model powinienem tam zainstalować?

robertdg - 13-03-2015, 09:05

Musisz dobrać się do ECU i sprawdzić jak wygląda sterowanie krokowca oraz przedzwonić kable z ECU do krokowca, najlepiej pod obciązenim jakąś żarówką np 21W. Musisz zdemontować ECU oraz użyć igieł pomiarowych do multimetru aby sprawdzac sterowanie w trakcie pracy silnika
wichura1 - 13-03-2015, 09:30

A błędy ECU odczytałeś? bo nic o tym nie napisałeś. Jeżeli "check engine" się zapalił, to błąd jest w ECU zapisany. Podstawą, przed podjęciem jakichkolwiek działań jest odczytanie błędów. W twoim silniku jest to wręcz śmiesznie proste wystarczy cienki drucik, lub spinacz.
Tutaj masz manual z opisem odczytu błędów.

Laciek - 14-03-2015, 17:24

Check zaświecił się tylko raz, w momencie gdy zepsuło się ssanie a po tym komputer był resetowany wielokrotnie, więc błąd się pewnie wykasował.

Co do ECU
Sprawdzenie kabli to dobry pomysł, zrobię tak, ale nie wiem jak sprawdzić ECU.
Nie rozumiem jakie parametry wg. manuala daje poprawnie działający komputer.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group