To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Nowy zakup, nowe problemy || Carisma 1.8 GDI

auffil - 10-01-2015, 12:35
Temat postu: Nowy zakup, nowe problemy || Carisma 1.8 GDI
Witam, kilka dni temu stałem się nowym właścicielem Carismy 1.8 GDI z 99r.

Niestety od początku zakupu zmagam się z małymi problemami :)

Mianowicie: autko posiada instalację gazową i na takowym paliwie jeździ. Jest jednak małe ale, w samochodzie (najbardziej się to nasila gdy silnik jest zimny) falują obroty. Poprzedni właściciel poddał się po małej walce (wymienił przepływomierz, filtry, sondę lambda, czujnik położenia wałka) i jeździł około roku czasu z tym problemem. Dokładnie wygląda to tak (już na ciepłym silniku), że po zatrzymaniu samochodu np na światłach skaczą mu obroty. Zaczyna się od spadku na około 600 potem skoku do około 1300. Po 2-3 takich cyklach obroty wyrównują się na +- 900 i zapala się kontrolka silnika (tak jakby przechodził w stan awaryjny), kontrolka gaśnie zaraz po dodaniu gazu. Dzieje się to bardzo wyraźnie na paliwie. Silnik również lubi się dusić (samochód jedzie taką żabką) jeżeli ruszam na benzynie przy niskich obrotach (poniżej 2000). Przy ruszaniu na około 3500 obrotów ten problem się tak nie nasila (jednak szkoda mi trochę sprzęgła, żeby ciągle tak ruszać). Na gazie wszystko odbywa się podobnie jednak te objawy są mniej nasilone i ciągle swieci się kontrolka silnika ale jest to ponoć (według poprzedniego właściciela) spowodowane błędną informacją dla silnika ze nie jest dostarczane mu paliwo. Samochód mimo tego jakoś jeździ choć nie jest to dość komfortowe. Nie wiem jak on mógł tak korzystać z niego przez rok czasu.

Pierwszymi krokami jakie poczyniłem w celu sprawdzenia co jest nie tak było sprawdzenie wymienionego przez niego przepływomierza. Pochodzi on jak ustaliłem nie z tego modelu bo z Carismy II również z silnikiem 1.8 (nie wiem czy ma to duże znaczenie wiec proszę o info). Wczoraj również rozebrałem przepustnicę i nie wyglądała na uszkodzoną, nie była za bardzo brudna i odbijała bez problemu. Zdecydowałem, że sprawdzę co nie tak przez złącze diagnostyczne i tu również pojawił się mały problem. Brakuje przewodu w gnieździe w pinie 1, natomiast jeden przewód jest doprowadzony do jakiejś dodatkowej wtyczki. (zdjecia załączę za moment)
Proszę o informacje jak mam sprawdzić czy ten odłączony przewód to jest ten z pinu pierwszego terminala. Posiada on jakiś potencjał, lub charakterystyczne kolory?

Widzę, że zapowiada się ciekawa nierówna walka z samochodem, więc proszę o cierpliwość i wszelkie wskazówki co robić. Dzięki za wszystko!

zdjęcia wyżej wspomnianego złącza diagnostycznego:
http://i.imgur.com/37lw8YF.jpg
http://i.imgur.com/GQ5C3WX.jpg
http://i.imgur.com/a1qBOVu.jpg

MichciuGT - 10-01-2015, 13:08

duże prawdopodobieństwo złego działania silnika wzięło się z " autko posiada instalację gazową", a dokładniej mówiąc od osoby która zakładała tą instalacje nie znając się na tym silniku...

a z tego co widzę u Ciebie na zdjęciach pin 1 w gnieździe jest... chyba że źle to widzę, ale zdaje mi się że jest to zielonobiały... a wymrugać błędy możesz zgodnie z tym tematem:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1981

parametry silnika można sprawdzić evoscanem 2.6 i interfejsem vag kkl, temat o tym:
http://forum.mitsumaniaki...9a1a8f442db4db8

auffil - 10-01-2015, 13:12

Wzorowałem się na tym schemacie gniazda z tematu o błędach (znalazłem na 4 str wczoraj) http://www.elektroda.pl/r...um/obd_1254.jpg

Wzorując się na tym schemacie kabelek zielono biały jest podpięty do 8.
Nie ma może jakiejś informacji jak inaczej można go rozpoznać? (jestem elektronikiem trochę sprzętu na stanie jest)

MichciuGT miałeś racje to ten ziolonobiały, ten schemat był od wtyczki męskiej. Przepraszam, mój błąd. Niemniej jednak będe potrzebował małej pomocy w odczycie błędów bo jest mała dyskoteka i nie jestem pewien czy wszystko zliczyłem dobrze (około 8 błędów Oo). Postaram zaraz coś nagrać i wrzucić do wglądu.

[ Dodano: 10-01-2015, 13:40 ]
Podsyłam krótkie nagranie z błędami. Proszę o pomoc w rozszyfrowaniu, żebym wiedział czy się nie pomyliłem. Jak na razie nie zapowiada się ciekawie.


https://drive.google.com/file/d/0B19ITxy2vcqGWkFfWHZmTHkzQms/view?usp=sharing

MichciuGT - 10-01-2015, 14:03

co do kodów z błędami silnika to ja rozczytałem to jako:

12 - przepływomierz
23 - czujnik położenia wałka rozrządu lub wału korbowego
41 - wtryskiwacze
54 - immobilajzer
58
56


polecam odłączyć akuu żeby zresetować komputer, odpalić silnik, zgasić i jeszcze raz wymrygać błędy bo podczas jazdy się niektóre niepotrzebnie zrobiły i zostały zapamiętane...

auffil - 10-01-2015, 14:20

Rozumiem, tak też zrobię. Niestety w temacie z błędami nie działa link do imageshacka. Gdzie mogę się dowiedzieć co oznaczają pozostałe 2 ?

Aku odłączę i dam znać za jakąś godzinkę, co i jak, bo mam małe urwanie tyłka dziś :)

Dzięki za dotychczasową pomoc!

MichciuGT - 10-01-2015, 14:30

58 - Excessive intake air amount (Nadmierna ilość zasysanego powietrza)
56- błąd związany z ciśnieniem paliwa za pompą wysokiego ciśnienia


tutaj temat o pompie wysokiego ciśnienia:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=45213

a odczytać je można za pomocą:
1. złącze diagnostyczne -np. Evoscana + Vag kkl na układzie RL232 czy jakoś tak
2. pomiar napięć zgodnie z tematem o pompie wysokiego ciśnienia
3. Manometrem wpiętym w listwę WC

auffil - 10-01-2015, 16:03

Po odłączeniu i resecie kompa zostały tylko 2 błędy:
41 i 56.


Od czego w takim razie powinienem teraz zaczynać szukać problemu?

MichciuGT - 10-01-2015, 16:18

możesz sprawdzić cewki wtryskiwaczy jak masz miernik (omomierz)

w temacie o błędach jest poradnik jak sprawdzić, ale bez zdjęć
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1981
trzeba zdjąć pokrywę silnika i odpiąć wtyczkę wtryskiwacza i sprawdzić opór wszystkich wtryskiwaczy


ale pewnie będzie wina pompy wysokiego ciśnienia, trzeba sprawdzić ciśnienie tak jak pisałem,

a powodem złego ciśnienia może być:
- pompa elektryczna w baku
- zatkany filtr paliwa przy lewym nadkolu
- zatkane filterki paliwa w pompie wysokiego ciśnienia
- zawór zwrotny ustalający wysokie ciśnienie
- zużyta pompa wysokiego ciśnienia
- uszkodzony czujnik wysokiego ciśnienia/brak połączenia elektrycznego przy tym czujniku

xluki - 10-01-2015, 18:22

Jeżeli to auto jeździ na lpg to pewnie uszkodzone są wtryskiwacze. A czy przypadkiem pompa Wc się nie "przytarla"?
auffil - 10-01-2015, 19:29

Co dokładnie masz na myśli z pompą? (mam samochód od kilku dni dopiero i nie znam wszystkich jego najczęstszych przypadłości :) )

Rezystancja na wtryskiwaczach jest bardzo rozbieżna. Po odłączaniu przewodów (3-pin) i krótkich pomiarach wyniki są takie (nie wiedziałem między którymi pinami mierzyć- brak zdjęcia w poradach na temat tego problemu, więc sprawdziłem wszystkie kombinacje)

(piny liczone od góry)
Wtrysk 1:
piny 1 2- 724Ω
piny 1 3- brak połączenia (∞Ω)
piny 2 3- brak połączenia (∞Ω)
Wtrysk 2:
piny 1 2- 693Ω
piny 1 3- 12 MΩ
piny 2 3- 12,5 MΩ
Wtrysk 3:
piny 1 2- 684 Ω
piny 1 3- 0,4 MΩ
piny 2 3- 0,4 MΩ
Wtrysk 4:
piny 1 2- 687 Ω
piny 1 3- 85 kΩ
piny 2 3- 85 kΩ

robertdg - 10-01-2015, 19:34

Napewno nie połaczyłeś się z wtyczką wtryskiwaczy, ona znajduje sie między pompą wysokiego ciśnienia a kolektorem dolotowym, pobierz sobie manual http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=3448 jest w formie anglojęzycznej, podpowiem suplement C plik 13.pdf wtryskiwacze mają mieć rezystancję rzędu 1 OHM w temperaturze 20stopni C
auffil - 10-01-2015, 20:32

Faktycznie pomiary nie z tej wtyczki, głupota nie boli C:

Wartości na wtryskach wahają się od 1,284 do 1,612 ohm. Sprawdzane miernikiem laboratoryjnym.

plecho1 - 10-01-2015, 23:20

A jak silnik pracuje po resecie kompa? Oczywiście na benzynie. A czy ten błąd wtryskiwaczy pojawił się podczas pracy na benzynie czy na LPG? Jeśli na LPG, to pewnie problem z emulatorem wtryskiwaczy lub w ogóle jego brakiem. Jedynym ratunkiem dla tego auta jest wywalenie instalacji LPG i jazda tylko na benzynie. Jeśli instalacja nie jest V generacji, to nie będzie to poprawnie chodziło, ot taki urok tego silniczka. Ja jak chciałem jeździć Carismą na LPG to niestety ale zmieniłem GDI na 1.6 bo tu w rozsądnych pieniądzach innej możliwości nie ma.
auffil - 11-01-2015, 09:33

Silnik pracuje dokładnie tak samo (uczyłem również obrotów według instrukcji z forum). Na benzynie lubi się dławić, przy ruszaniu poniżej 2000 obrotów, często jak wciska się gaz nie ma przyspieszenia- trzeba odpuścić mu na 2 sek, najlepiej wciskając sprzęgło i po krótkiej chwili już jedzie. Jeżdżąc na wysokich obrotach (ponad 3000) problem się tak nie nasila. Na gazie wszystko jest podobnie jednak o wiele mniej odczuwalne i można ruszać w miarę spokojnie.

Na benzynie kontrolka silnika zapala się po chwili gdy wariuja obroty i się ustabilizuja. Gaśnie po dodaniu gazu. Nagram jakiś krótki filmik, żeby to zobrazować. Na gazie świeci się cały czas.

[ Dodano: 11-01-2015, 10:20 ]
Myślę, że w najlepszym przypadku będa do wymiany tylko wtryskiwacze. Poprzedni właściciel jeździł tylko na gazie (odpalanie na benzynie) i ignorował wszystkie problemy. Przez to, że wtryskiwacze nie są chłodzone benzyną w czasie jazdy można wywnioskować, że są już zapieczone. Myślę, że będę musiał usunąć całkiem lpg z tego samochodu, bo w takim stanie długiej przyszłości mu nie wróżę. Te silniki raczej nie nadają się do łączenia z gazem niestety.

Czekam na dalsze sugestie, co sprawdzić i gdzie może jeszcze leżeć problem poza wtryskiem.

(filmik wrzucę kolo południa)

MichciuGT - 11-01-2015, 11:05

trochę się powtórzę...
zmierz jakie masz napięcie na czujniku wysokiego ciśnienia, zgodnie z tym tematem:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=45213 :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group