Sigma/Diamante Techniczne - Sigma nie odpala
chalex - 03-05-2015, 01:00 Temat postu: Sigma nie odpala Witam po dłuższej przerwie. Na początku chcę podziękować za odzew na moje poprzednie posty. Nawet jak nie pomogły mi bezpośrednio uporać się z problemami jakie miałem z Sigmą, to mnie pchnęły do dalszych poszukiwań. Dzięki temu doszedłem do przyczyn awarii i je szczęśliwie usunąłem. Dziękuję.
Bardzo pomógł mi też pan Fabian z serwisu Toyoty. Z racji pewnych cech wspólnych "Japończyków" przez parę lat prowadził moje auto. Niestety obecnie nie ma dla mnie czasu a nie znam nikogo innego we Wrocławiu obeznanego z Sigmami. Od grudnia "diamencik" mi nie odpala. Przesiadłem się na MB 124 w benzynie 2.0 z zamiarem przesiadki na lepsze i po kilku miesiącach jazdy powiem jedno - Sigma jest, mimo takiego samego wieku auta, konstrukcją bardziej nowoczesną. Sigma w zestawieniu z Mercedesem 124 jest maszyną równie niezawodną, często trwalszą; ekonomiczniejszą; równie wygodną... choć 124 też da się lubić
...ale dość słodzenia chcę uruchomić SIGMĘ więc wracam do tematy postu.
To druga moja Sigma kupiona od pasjonata zaraz po gruntownej odbudowie. Pasjonat zaliczył zaraz potem małą stłuczkę. Po zakupie okazało się, że auto jest przekręcone na kielichu więc była lekko rozciągane. Pół roku Sigma przesiedziała w dobrym warsztacie. Przyznam dobrze to zostało zrobione mechaniczne. Blachy kupiłem na aukcji i trochę zostałem zrobiony w bambuko. Nie wygląda to dobrze. Ale co najważniejsze w porównaniu do poprzedniej mojej Sigmy od początku czułem, że jest bardziej "kapryśna" jeśli chodzi o elektrykę i zapłon.
Kaprysy zauważone przeze mnie:
1. Dość szybko rozładowuje się akumulator np. po dłuższym postoju (dlatego zmieniłem na nowy 62Ah Bosch na miesiąc przed awarią)
2. Przy słabszym aku zapala się zielona lampka "Security"
3. Auto odpala od drugiego zapłonu czyli kręcę raz nawet krótko np. 1 sekundę a potem drugi i wtedy zapala od razu.
4. Auto kupiłem zagazowane - sekwencja. Przyznam się, (tutaj bije się w pierś) że 2 lata jeździłem na minimalnej ilości benzyny tzn. 10 litrów benzyny na pełny zbiornik gazu (42 l). Przez cały okres eksploatacji serwisowałem przepisowo instalację i nic się złego nie działo.
I tak szczęśliwie jeździłem do grudnia 2014.
Historia obecnej usterki:
W grudniu 2014 zalałem nietypowo (dla siebie) pół baku benzyny na "szelu". Auto już na stacji paliw nie chciało od razu odpalić. Udało się dopiero po 10-ciu sekundach kręcenia rozrusznikiem. Dojechałem jakoś do domu choć na skrzyżowaniu silnik zgasł 2 razy. Nazajutrz bardzo opornie ale dał się uruchomić. Ciepły startował bez problemów.Następnego dnia zimny już nie odpalił do wyczerpania akumulatora. Po naładowaniu akumulatora kolejnego dnia ponowiłem próbę uruchomienia. Rozrusznik żwawo kręcił ale nie było żadnej reakcji silnika. Po zużyciu na moje oko 1/4 akumulatora dałem spokój. Po przerwie 2 dniowej próbuje odpalić a tu brak prądu. Akumulator kupiony miesiąc temu?! Po miesiącu postoju próbuję uruchamiać z klem od innego pojazdu. O dziwo Sigma odpala od razu. Wylatuje trochę ciemnego dymu z wydechu i dalej jest okey. Jeździ, odpala na ciepłym silniku. Następnego poranka na zimnym nie odpala. Akumulator żywo kręci ale nic się nie dzieje poza tym. Po dwóch miesiącach postoju po raz drugi chcę go uruchomić z klem. Tym razem już się nie udało. Reakcji silnika brak.
Akumulator z Sigmy w międzyczasie pracował bezproblemowo w innym aucie więc można go wykluczyć jako sprawcę.
Co może być przyczyną awarii:
Złe paliwo, pompa paliwa, filtr paliwa, elektryka, immobilizer o którym nie wiem (zapalająca się zielona kontrolka?)...
Jak to sprawdzić? Gdzie się udać?
A może ktoś z forumowiczów byłby chętny mi to pomóc sprawdzić auto pod domem? (Wrocław, Oporów)
lukasz12 - 04-05-2015, 10:06
W miarę krótko i na temat:
Ad1) Dość szybko to znaczy ile czasu - 5 dni? 2 tygodnie?
Ad2) W jakich okolicznościach się pali, security to kontrolka wbudowanego immobilizera - zapalać się powinna po zamknięciu samochodu z kluczyka - oznacza uzbrojenie immobilizera
Ad3) Czy zawsze tak jest np. zimny i ciepły silnik ?
Ad4) Jak często jeździłeś na benzynie? Po jakim czasie przełączał się na gaz?
Konkludując - brakuje albo paliwa albo iskry.
W pierwszej kolejności jednak zacząłbym sprawdzanie od najprostszego - czy po przekręceniu kluczyka w pozycję ON (włączony zapłon) zapala się CHECK ENGINE po czym gaśnie? Jeśli tak to oznacza to że działa komputer silnika.
Następnie - odczytywanie błędów (po upewnieniu się że ECU jest sprawne)
Dalej - sprawdzić czy pracuje pompa paliwa - pod maską jest specjalny kabel (okolice pompy hamulcowej) - tam znajdują się 2 lub 3 kable - interesuje Cię taki czarny z niebieskim paskiem (i czarną wtyczką na konektor 5mm - takie jak w starszych samochodach). Aplikujesz tam 12V z akumulatora - wtedy powinna się odezwać pompa paliwa.
Jak zadziałasz to daj znać.
chalex - 05-05-2015, 01:22
Dzięki za odzew.
Ad1) dokładnie nie wiem, bo wymieniłem aku na nówkę. Stary rozładowywał się po ponad tygodniu (pojemność starego była zaniżona 54Ah, bo gazownik w koszu na aku zmieścił komputer). W poprzedniej Sigmie, bez ściemy, po miesiącu wsiadałem i jechałem.
Ad2) zapalała się na starym aku np. po dłuższym postoju (kilka dni), czyli na mocno rozładowanym (patrz pkt. 1). Na naładowanym nie zapala się. Sam nie wiem do końca - nie zdawałem sobie sprawy, że auto ma immobilizer. Na 99% zapalała się kiedy akumulator był słaby.
Ad3) na zimnym i ciepłym tak samo. Jakby musiał "zassać" paliwo.
Ad4) na benzynie jeździłem 30 razy w miesiącu po niecałe 2 km. W tym czasie silnik nie zdążał przełączyć się na gaz w zimie i w chłodne dni w roku. Na dłuższych trasach: 3 km na benzynie, reszta na gazie. Z powodu dziwnej przypadłości instalacji gazowej (nie zawsze się włącza) bywa, że jeżdżę powiedzmy raz w tygodniu 10-30 km tylko i wyłącznie na benzynie. I te 10-30 km to są moje dzienne przebiegi. Gazownik ustawił wg. niego optymalnie temp. przełączania się na gaz ok. 37 st. (czy to nie jest za mało?).
I jeszcze przypomniało mi się. Check engine to palił się ze trzy razy przez parę minut w ciągu 2 lat.
To co napisałeś sprawdzę i dam znać. Choć...
"Dalej - sprawdzić czy pracuje pompa paliwa - pod maską jest specjalny kabel (okolice pompy hamulcowej) - tam znajdują się 2 lub 3 kable - interesuje Cię taki czarny z niebieskim paskiem (i czarną wtyczką na konektor 5mm - takie jak w starszych samochodach). Aplikujesz tam 12V z akumulatora - wtedy powinna się odezwać pompa paliwa."
...brzmi dla mnie zbyt enigmatycznie. Czy konektor wisi luzem czy gdzieś wpięty? Dokładnie jak wygląda? Gdzie podpiąć plus, gdzie minus? Odezwać się pompa, czyli co, buczeć, pompować? Sorki za głupie pytania ale mechanik ze mnie żaden...
Pozdrawiam
lukasz12 - 05-05-2015, 10:44
Cytat: |
...brzmi dla mnie zbyt enigmatycznie. Czy konektor wisi luzem czy gdzieś wpięty? Dokładnie jak wygląda? Gdzie podpiąć plus, gdzie minus? Odezwać się pompa, czyli co, buczeć, pompować? Sorki za głupie pytania ale mechanik ze mnie żaden... |
Wisi luzem pojedyncza wtyczka (ewentualnie może być jeszcze przyklejona taśmą do wiązki jeśli jest dziewicza), jak będę w garażu to zrobię zdjęcie.
Tutaj jest zdjęcie poglądowe, ale mniej więcej szukasz czarnej wtyczki wychodzącej luzem z wiązki kabli. Zaraz obok serwa hamulcowego.
Trzeba podłączyć tylko + bo - idzie sobie po oryginalnej instalacji. Pompa powinna być słyszalna jako niezbyt głośne buczenie.
chalex - 06-05-2015, 17:22
Okey,
1) po połączeniu plusa na konektor z czarno-niebieskim przewodem słychać pompę paliwa od strony maski buczenie/syczenie i od strony baku również,
2) po przekręceniu kluczyka kontrolka SRS gaśnie po kilku sekundach a CHECK ENGINE pali się dalej. Czy to znaczy wadę kompa?,
3) nie wiem czy ECU jast sprawnie nie mam miernika ani rezystora 500 ohm do diody. Musze zamówić...
lukasz12 - 06-05-2015, 17:24
chalex napisał/a: | Okey,
1) po połączeniu plusa na konektor z czarno-niebieskim przewodem słychać pompę paliwa od strony maski buczenie/syczenie i od strony baku również,
2) po przekręceniu kluczyka kontrolka SRS gaśnie po kilku sekundach a CHECK ENGINE pali się dalej. Czy to znaczy wadę kompa?,
3) nie wiem czy ECU jast sprawnie nie mam miernika ani rezystora 500 ohm do diody. Musze zamówić... |
Ad1 - czyli jak brzęczy znaczy że działa - pytanie tylko jakie daje ciśnienie
Ad2 - czyli check się pali - z jednej strony dobrze bo oznacza ze ECU sprawne, z drugiej pasuje błędy odczytać
Ad3 - A masz dostęp do lutownicy? Diodę kupisz w każdym elektronicznym, pasuje tylko wlutować rezystor 500-1000 ohm żeby jej nie spalić
chalex - 06-05-2015, 19:20
Jutro jadę do elektronicznego kupić diodę i rezystor. Lutownicę mam. A ciśnienia pompki to raczej nie sprawdzę, co? A czy to może być tylko zatkany filer paliwa?
lukasz12 - 06-05-2015, 20:09
chalex napisał/a: | Jutro jadę do elektronicznego kupić diodę i rezystor. Lutownicę mam. A ciśnienia pompki to raczej nie sprawdzę, co? A czy to może być tylko zatkany filer paliwa? |
Może być jeśli pamięta jeszcze powietrze z fabryki w Japonii
Zmierzyć ciśnienie nie jest trudno, ale trzeba manometr mieć - dla mechanika to jest 30 minut roboty.
chalex - 07-05-2015, 00:09
To od razu się zapytam gdzie ten manometr trzeba wsadzić żeby ciśnienie zmierzyć (dla opornego mechanika).
Poza tym wygrzebałem diodę i opornik 1k ohm. Nie obyło się bez przygód, bo 2 diody były spalone a gniazdo ECU schowane pod małym boczkiem pod bezpiecznikami. W końcu to podłączyłem i:
1) za pierwszym razem po przekręceniu klucza w stacyjce na ON - dioda paliła się światłem ciągłym i tak było kilka razy.
2) za którymś 4 lub 5 razem zaczęła migać w sekundowych odstępach (sekunda jasno, sekunda ciemno...)
3)po wyłączeniu zapłonu i ponownym uruchomieniu 20 razy - dioda świeci światłem ciągłym.
4)poddałem się. Czy można zrobić zwarcie w tym gnieździe, bo nie jestem pewny, że 5 i 12 lub 11 i 12 na moment się nie zwarły?
KsiadzRobak - 07-05-2015, 08:10
po co chcesz mierzyć ciśnienie, skoro komputer sam się zgłasza, że jest uszkodzony? - ew. zgłasza problem z jakimś czujnikiem, przez który nie może uruchomić auta
jednak obecne temperatury wskazują, że nie powinno być problemu z uruchomieniem przez np. czujnik temp., więc na 99% masz uszkodzony komputer wtrysku
do abs czy poduszek są osobne sterowniki
VirMan - 07-05-2015, 15:35
jesli miałeś poprawnie podłączoną diodę i miałeś takie bajery z miganiem że raz świeci ciągle raz mruga, to może być ECU - rozbierz i zobacz co z kondensatorami Standard
chalex - 07-05-2015, 19:40
Jak już mówiłem jestem zielony. Dlatego pytam się o filter Nie mogę znaleźć w sieci gdzie znajduje się komp. ECU. Czyżby pod schowkiem od strony pasażera? I co można te kondensatory kupić w elektronicznym i samemu próbować wymienić czy raczej oddać komuś ogarniętemu w temacie? Komu?
wojtas - 07-05-2015, 19:53
Cytat: | jesli miałeś poprawnie podłączoną diodę |
Właśnie, słowo klucz
chalex - 07-05-2015, 20:15
Biała wtyczka z wystającymi pinami (5 z lewej i 7 z prawej) w korytku, mocowanie z lewej. Dioda podłączona do pinu 1-szego z lewej u góry i ostatniego z prawej od dołu czyli wg. schematu 1(+plus diody) i 12(-minus diody).
Natomiast, bez ściemy, nie jestem pewien czy na moment pin nr 12 nie zwarł się z pinem 5 lub 11.
Potem jak ogarnąłem styki był schemat jak opisałem. Dioda zapalona cały czas. Próbowałem kilka razy i raz zdarzyło się, że zapalała się i gasła na przemian co sekundę.
VirMan - 07-05-2015, 20:41
nic nie powinno się stać od takiego zwarcia sprawdź połączenie diody i kondensatory kompa - zawsze po starcie powinien migąć - jak uruchomisz komputer i zapali się check engine, to dioda musi migać nieregularnie. Jak świeci ciągle to masz ecu z problemami.
|
|
|