To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Grandis Techniczne - Cluth Damper - czyli o co chodzi ze sprzęgłem?

Tom_alfik - 18-07-2015, 21:14
Temat postu: Cluth Damper - czyli o co chodzi ze sprzęgłem?
Witam,
jakiś czas temu dopadła mnie awaria układu sterowania sprzęgłem, a wyglądało to tak:
jadę sobie normalnie po szosie, nagle podczas redukcji biegów zauważyłem, że wciskając pedał sprzęgła nie mogę wrzucić biegu. Cóż, auto ma już 150 tys. przebiegu, awarie w każdym aucie zdarzają się ... Dotarłem jakoś do domu, w garażu pod autem zauważyłem kałużę płynu hamulcowego.
Przynajmniej wiadomo już, że nie jest to samo sprzęgło - ale co?

Po analizie rysunków instalacji grandisa i kilku godzinach w necie oraz pracy przy silniku jest: cluth damper!!! Małe, metalowe "coś", co w moim pojęciu jest tłumikiem drgań pedału.
Tak to wygląda na rysunku:



a tak po zdemontowaniu:



Wyciek płynu hamulcowego nastąpił spod uszczelki gumowej, która w kształcie przypominała pierścień z równymi krawędziami, widać ją na tej fotce:


Natomiast winowajcą całego zjawiska była ta oto tarcza:

Widoczna rysa to pęknięcie, które nastąpiło prawdopodobnie na skutek wady materiału.
Choć nie wykluczam tu innej ewentualności, np. funkcji zabezpieczenia z powodu (?) kończenia się sprzęgła?, innej usterki o której jeszcze nie wiem?

Po zmontowaniu układu "na krótko" czyli bez tego elementu sprzęgło brało wyżej, czuć było drgania silnika na sprzęgle i ogólnie było jakoś dziwnie ...

Naprawa polegała na dorobieniu w zakładzie ślusarskim tarczy o tych samych wymiarach i podobnej twardości oraz zmontowaniu całego układu i oczywiście odpowietrzeniu. Była to też okazja do wymiany płynu hamulcowego, bo - podpowiem niewiedzącym - płyn hamulcowy jest higroskopijny, tzn. chłonie wodę z powietrza, więc trzeba go wymieniać co 2 lata. Woda powoduje powstawanie przy hamowaniu pary w przewodach i obniża skuteczność hamowania, a to w skrajnym przypadku powoduje wjazd komuś w bagażnik :)

Na razie jeżdżę i jest dobrze.

Gdyby ktoś miał większą wiedzę na temat opisanego przeze mnie elementu - podzielcie się tu wiedzą ...

Acha:
dostęp do tego elementu jest trudny, jest ono pod pompą hamulcową, najlepiej demontować z kanału.

[ Dodano: 19-10-2015, 16:12 ]
niestety, właśnie znów dopadła mnie ta usterka, pękła dorobiona tarcza.
Tym razem już nie obyło się bez lawety (assistance po raz pierwszy się przydało :) ).
Teraz Cluth damper wyleciał na stałe z układu i od kilku dni jeżdżę bez niego.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group