To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Pajero Pinin - Shogun Pinin - chcialem sie przywitac - kilka pytan

CiniO - 25-10-2015, 00:42
Temat postu: Shogun Pinin - chcialem sie przywitac - kilka pytan
Czesc.
Jako nowy chcialem sie przywitac.

Ostatnio nabyłem Mitsubishi Shogun Pinin 1.8 MPI rok 2004 (wersja importowana z UK gdyz mieszkam w Irlandii).
Auto kupilem wsumie troche przez przypadek, bez wiekszego zastanowienia, za niewielkie pieniadze, ale wyglada na to, ze jest to pojazd ktorym mozna cos juz tam w terenie osiagnac.
Auto nie jest w jakims specjalnie dobrym stanie, a ja tez nie planuje go trzymac zbyt dlugo. Poprostu chce pojezdzic, cos sie podszkolic w jezdzie off-road i sprzedac.
Podwozie ma troche rdzy, przebieg 83k mil (132kkm) ale moim zdaniem pewnie krecony troche.

Chcialbym autem pojezdzic chwile, za kilka miesiecy zabrac go do Polski i rownierz w Polsce pojezdzic i pewnie sprzedac (albo na czesci albo ktos sie trafi co bedzie chcial auto RHD jako ze juz takie mozna rejestrowac).

Mam jednak kilka pozakupowych pytan.

1. Czy i jak sprawdzic poziom i stan oleju w napędach? Czy jest ryzyko ze oleju nie ma albo jest za stary i wymaga natychmiastowej wymiany? W jaki sposob fizycznie to sprawdzic?

2. Czy jest jakis domowy sposob na sprawdzenie, czy napedy dzialaja prawidlowo, i czy np sprzeglo wiskotyczne nie jest zapieczone, itp?

3. Plyn w chlodnicy - obecnie jest wlana woda (z kranu pewnie) jak zreszta w wiekszosci uzywanych aut w Irlandii. Oczywiscie przed wyjazdem do Polski w okresie zimowym, bede musial zmienic na plyn chlodniczy. Czy procedura zmiany polega na spuszczeniu starego plynu przez korek spustowy na chlodnicy i zalaniu nowego, czy jest w tym wiecej filozofii i trzeba np cos jeszcze odpowietrzac, itp? Mam doswiadczenia z Fiatów, gdzie wymiana plynu chlodniczego to zwykle byla mordęga, ze wzgledu wlasnie na odpowietrzanie.

4. Przednie opony maja mniej bieznika niz tylne (przod 3.5mm tyl 6mm). Czy to w jakis sposob moze szkodzic napędowi? Czy w przypadku jazdy takim autem po asfalcie, szybciej schodza przednie opony? I jesli tak, to czy warto byloby wymienic tyl/przod przynajmniej na czas podrozy Irl/PL?

5. Ile srednio trzeba liczyc koszt uzywanego kompletu opon typu AT i czy na takich oponach bedzie sie dalo przyzwocie jezdzic rownierz po sniegu, czy lepiej poprostu zwykle zimowki?

6. Jaka bedzie wmiare rozsadna predkosc podrozna na autostradzie tym autem? Narazie jechalem nim dopiero 100km autostrada, ale jesli mam przejechac 2500km z Irlandii do Polski, to zastanawiam sie, czy naprzyklad jadac 130km/h nie wyrzadze jakich szkod w samochodzie.
Czy lepiej poprostu jechac np 90km/h i trzymac sie razem z TIRami co tyle wlasnie jada na ograniczniku?


Dzieki z gory za odpowiedzi moje pytania.

Pozdrawiam, z deszczowej wyspy.
CiniO

Kuba0 - 25-10-2015, 17:16

Witaj
Gratuluję zakupu i postaram się odpowiedzieć na kilka pytań.
1 - poziom oleju musi być do korka wlewowego - dotyczy to zarówno skrzyni biegów, rozdzielczej (sprzegło wiskotyczne w naszym wypadku) jak i obu mostów. Lokalizacja tych korków jest dość prosta po wejściu pod samochód. Jeśli nie był serwisowany w ASO to oleje (inne są do mostów) pewnie nie wymieniane od nowości i warto się tym zająć.
3 - jak wymieniałem chłodnicę to nie było problemów - układ sam się odpowietrzył po zalaniu go świeżym płynem
4 - to może być duży problem - zniszczysz sobie sprzęgło wiskotyczne. Osobiście nie zauważyłem jakiegoś dużo większego zużycia opon na przedniej osi jak w przypadku samochodów z napędem tylko na przód. Ale na pewno skręcanie robi swoje więc co pewnien czas zmiana kół pomiędzy przodem a tyłem obowiązkowa.
6 - jak zrobisz porządek z różnicą bieżników opon to jazda z prędkości 130 km/h raczej nie jest problemem w tym samochodzie

mike-s - 28-10-2015, 08:54

Nie wiem czy taką trasę przejedziesz 130km/h
raczej bym jechał z tirami nie przegrzejesz silnika i spalanie bedzie mniejsze
co do opon tam gdzie mieszkasz kupisz taniej opony terenowe niestety zimówek już nie kupisz

Piotrek4 - 28-10-2015, 20:06

mike-s napisał/a:
Nie wiem czy taką trasę przejedziesz 130km/h
raczej bym jechał z tirami nie przegrzejesz silnika i spalanie bedzie mniejsze
co do opon tam gdzie mieszkasz kupisz taniej opony terenowe niestety zimówek już nie kupisz


Ja jak kupiłem mojego jadąc do domu prawie 1900 km, jak nie było ruchu to 150 a nawet i więcej jechałem. Z tym że na oponach typowo szosowych, średnie spalanie z całej drogi wg kompuera było w okolicach 14 litrów z groszem :twisted: . Od tego czasu nigdy więcej Pininem dalej jak 100 km od domu :? .

romek atomek - 29-10-2015, 10:17

Piotrek4 napisał/a:
średnie spalanie z całej drogi wg kompuera było w okolicach 14 litrów z groszem :twisted: . Od tego czasu nigdy więcej Pininem dalej jak 100 km od domu :? .

hihihi .. dokładnie mam to samo .. pół biedy drogi podmiejskie / międzywsiowe z prędkościami 80km/h wtedy spalanie bajka i to nie przeszkadza... ... , w traski ponad 100 km - biorę TDI - bo to się już nie opłaca .. płacić 2x więcej za paliwo i jechać 2 x wolniej i 3 x głośniej - ps. do 170 się rozpędziłem - lusterka chciało pourywać.. ale trakcja jeszcze o dziwo była - ale to było na szosowych oponach i przed liftem

dareqq - 29-10-2015, 10:36

Hehe , mamy te same odczucia. Jazda pininem po krajowce do 100 na h to bajka . Spalanie git , komfort git. Na autobanie niestety ani jedno ani drugie
Piotrek4 - 29-10-2015, 13:44

I do 100 na dwójce jeszcze dość nawet przyspiesza, powyżej 100 masakra.
mstrucz - 29-10-2015, 14:46

Mnie przy naprawdę stałej 110 na A1 na dystansie w sumie 350 km wyszło 8,7 i to był rekord na autostradzie. W te wakacje 1200 km po Mazurach z boxem wąskim do 100kmh wyszło średnio równe 9, ale auto ful i 4 osoby.
Piotrek4 - 29-10-2015, 17:12

mstrucz napisał/a:
Mnie przy naprawdę stałej 110 na A1 na dystansie w sumie 350 km wyszło 8,7 i to był rekord na autostradzie. W te wakacje 1200 km po Mazurach z boxem wąskim do 100kmh wyszło średnio równe 9, ale auto ful i 4 osoby.


Da się i mniej, ale co to za jazda :roll: Moje drugie auto też potrafi spalić 9 ale bym chyba rano jadąc do pracy o 6 zasnął przy takiej jeździe, dlatego pali 12 :p .

mike-s - 29-10-2015, 21:23

najmniejsze spalanie to faktycznie max 90 po mazurach ok ale na autostradzie to najlepiej wrzucić autopilota i iść spać :D
CiniO - 29-10-2015, 22:39

Kuba0 napisał/a:
Witaj
Gratuluję zakupu i postaram się odpowiedzieć na kilka pytań.
1 - poziom oleju musi być do korka wlewowego - dotyczy to zarówno skrzyni biegów, rozdzielczej (sprzegło wiskotyczne w naszym wypadku) jak i obu mostów. Lokalizacja tych korków jest dość prosta po wejściu pod samochód. Jeśli nie był serwisowany w ASO to oleje (inne są do mostów) pewnie nie wymieniane od nowości i warto się tym zająć.
3 - jak wymieniałem chłodnicę to nie było problemów - układ sam się odpowietrzył po zalaniu go świeżym płynem
4 - to może być duży problem - zniszczysz sobie sprzęgło wiskotyczne. Osobiście nie zauważyłem jakiegoś dużo większego zużycia opon na przedniej osi jak w przypadku samochodów z napędem tylko na przód. Ale na pewno skręcanie robi swoje więc co pewnien czas zmiana kół pomiędzy przodem a tyłem obowiązkowa.
6 - jak zrobisz porządek z różnicą bieżników opon to jazda z prędkości 130 km/h raczej nie jest problemem w tym samochodzie


Dzieki za rady.
Co do punktu 1, to troche nie do konca moge wszystko znalesc.
W tylnym moscie korek spustowy jak i korek z boku do uzupelniania oleju jest latwo widoczny.
Z przodu mam rozumiec, ze jest osobny olej w przednim dyferencjale, osobny w skrzyni, i osobny w srodkowej skrzyni rozdzielczej gdzie jest sprzeglo wiskotyczne?
Czy moze olej w skrzyni biegow i tej rozdzielczej w sroku to to samo, bo wygladaja mi jakby byly polaczone.


Oprocz tego, unioslem auto aby wszyskie 4 kola byly w powietrzu aby sprawdzic naped.
No i tak - wlaczam silnik, zapinam jedynke i wychodze z auta. Wszyskie 4 kola sie kreca.

Jednak kilka rzeczy:
1. Gdy zatrzymam reka jedno tylne kolo, drugie tylne zaczyna sie krecic szybiecj. Normalna sprawa przy mechanizmie roznicowym. Tylko to by sugerowalo, ze albo nie ma wogole LSD z tylu, albo jest tylko zepsute, poniewaz opor kole ktore chwytam reka jest minimalny. Jak sprawdzic czy tam wogole nie ma LSD czy poprostu nie dziala a jesli tak to jaka moze byc przyczyna.

2. Gdy zaciagne hamulec reczny, w takim przypadku wiskoza powinna zaczac sklejac i silnik powinien zgasnac. Takie jest przynajmniej moje rozumowanie. Niestety nic takiego nie ma miejsca u mnie. Zamiast tego, silnik dziala jak dzialal, zaczyna byc slychac lekkie rzęrzenie z okolic wiskozy, i przednie kola kreca sie nadal (chyba szybiej). Z tego mam rozumiec, ze wiskoza poprostu nie dziala. Dobrze mysle?
Jesli tak, jaka moze byc przyczyna, i ile bedzie kosztowalo naprawienie tego?

Dzieki wszyskim serdecznie za wszelkie rady.

Pozatym jestem zachwycony. To moje pierwsze 4x4 i wprawdzie biorac pod uwage problemy z napędem nie jest to w pelni terenowe auto, ale chociaz ze wzgledu na duzy przeswit ilosc miejsc w ktore mozna wjechac w porownaniu ze zwykla osobowka jest ogromna.

dareqq - 29-10-2015, 23:14

Powiem tak : latam po walach odrzanskich o nachyleniu pewnie z 50 stopni zjazdy tak samo , bloto koleiny i jeszcze nie udalo mi sie dziada zakopac.
Kuba0 - 30-10-2015, 04:55

Skrzynia i wiskoza są fizycznie połączone ale mają oddzielne smarowanie.
Korki skrzyni biegów:
https://drive.google.com/file/d/0B-NzFJOyWjmic2Vvb3d3MVNuaEk/view?usp=sharing
Korki sprzęgła wiskotycznego:
https://drive.google.com/file/d/0B-NzFJOyWjmiVEk3c2xrQlotY0E/view?usp=sharing


Co do sprawdzenia napędów to chyba najlepszym wyznacznikiem jest wjechanie na rolki w SKP - jeśli tylko jedna oś na nich będzie to nie utrzymasz go - cała moc od kręcących się rolek pójdzie na drugą oś i samochód z nich wyskoczy.

Nie wszystkie tylne mosty w Pininach miały LSD.

mike-s - 30-10-2015, 09:09

Jak patrze po farumowiczach to zostali w większości MPI czy GDI już się całkiem rozleciało? :p
mstrucz - 30-10-2015, 14:01

Wszystkie objawy prawidłowe. Żaden bez skrzyni z reduktorem (SS4) nie miał LSD, a i pozostałe rzadko. Pamiętaj, że tam nie ma kłowej blokady napędów a wiskoza w MPI ma zakres 0 - 100procent na oś, więc szybciej ją spalisz niż zatrzyma silnik.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group