To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.8MSX] Wymiana i diagnostyka krokowca

krissh - 30-12-2015, 19:06
Temat postu: [Cari 1.8MSX] Wymiana i diagnostyka krokowca
Wymiana silnika krokowego carisma MSX (i podobne modele na tej samej przepustnicy-nie tyczy sie GDI)

Krokowiec składa się z elektrocewki ...(1).. i mechanizmu z zaworem....(2)... regulującym ilość dostarczanego powietrza na biegu jałowym przepustnicy, zarówno na zimnym silniku jak i na gorącym silniku.Jednym słowem odpowiada za odpowiednią ilość powietrza dostarczanego do przepustnicy, w zależności od jego temperatury, ale to już wiecie.
Dolne położenie (domykanie, kierowanie powietrza) reguluje też mechanizm (nazwe go termiczny)....(3)...., który ustala dolne położenie zaworu (łopatki) w zależności od temperatury silnika.

W przypadku problemów z obrotami (który mnie dotknął), wadliwa praca lub uszkodzenie krokowca, spedzają nam sen z oczu.
Ale nie znając przyczyny anomalii takich jak :

falowanie obrotów
brak tzw ssania
zbyt wysokie obroty biegu jałowego na gorącym silniku
przygasanie silnika-zwłaszcza po obciążeniu np. klimatyzacją, wentylatorem ogrzewania itp
gaśnięcie silnika)
opiszę tylko wymianę krokowca , bo pewnie każdy w tym przypadku czyścił przepustnicę, przepływomierz i krokowiec.
Pomagało, ale jeśli brud był tego przyczyną, jeśli nie to:

Do rzeczy.
Przyczyny złej pracy krokowca (nie złych obrotów bo przyczyny mogą być różne)
1 Przepalone obwody elektrocewki
2 Zacinający się zawór mechanizmu

Cwekę sprawdzamy ohmomierzem, mierząc oporność pomiędzy stykami : 1 i 2 , 2 i 3 oraz 4 i 5 , 5 i 6
Patrz zdjęcie nr. 1
Oporność powinna wynosić (w/g żródła mitsumaniaki) 2,8-3,3 ohma między stykami : 1 i 2 , 2 i 3 oraz 4 i 5 , 5 i 6
Moja uszkodzona cewka miała odpowiednie wskazania (ok 3 ohm) pomiedzy 1 i 2 , 2 i 3, pomiedzy 4 i 5 nie było żadnego wskazania(przerwany,przepalony obwód), pomiędzy 5 i 6 -14 ohmów :)
Jednym słowem elektrocewka na złom, więc zakupiłem używaną przepustnicę z osprzętem.



Kolejna sprawa to mechanizm z zaworem.
Patrz zdjęcie nr.2
Należy go wyjąć z przepustnicy i sprawdzić jego czystość oraz pracę podzespołów
Czyli czy wszystko pracuje lekko i się nie przycina

Sprawdzamy czy oś zaworu lekko pracuje w łożysku (góra dół), czy tuleja obrotowa nie wykazuje oporu.
W moim przypadku oś zaworu zapiekła się w łożysku, przez co tuleja obrotowa , która pod wplywem pola elektromagnetycznego, miała być wprawiona w ruch obrotowy( prawo lewo), by zawór mógł sie domykać i otwierać (góra - dół)- stawiała opór, mogła być przyczyną uszkodzenia krokowca (zbyt silnie z nią walczył, aż poległ) choć nie koniecznie.
Tuleja obrotowa posiada wewnątrz gwint, przez co obracając się zmienia polłożenie zaworu umieszczonego na śrubie z gwintem.


Kwestia "plastiku pełnego obaw"
Jego położenie, wkręcenie nie ma większego znaczenia, gdyż krokowiec po otrzymaniu sygnału, poprzedzonego odczytami parametrów sam ustawi odpowiednią wartość dla zaworu, jednak dla pewności, zwłaszcza na zimnym silniku, lepiej by był prawie do końca wykręcony, by po zamontowaniu miał swobodę do samoregulacji.
Przed zdjęciem mechanizmu termicznego, najlepiej zaznaczyć jego położenie, gdyż jest ono regulowane.
Po wszystkim, jak upewnimy się, że wszystkie wskazania (oporność,lekka praca elementów są prawidłowe, złożeniu itd) nauka obrotów i koniec zabiegu.
Nie zgubić sprężynki i nie zapomnieć o niej.














romek atomek - 30-12-2015, 23:25

zawsze się bedę zastanwiał jak to z tą opornością cewki - ktoś mnie o to kiedyś upomniał że...

(...)Cewki nie mierzy się omomierzem bo to nie transformator. Trzeba zmierzyć tzw. dobroć cewki, mierzona w henrach i do tego jest potrzebny miernik/mostek RLC ) (...) - prawda to ?

krissh - 30-12-2015, 23:38

Tu chodzi raczej o sprawdzenie kondycji uzwojenia w odniesieniu do wskazań zdrowego krokowca, odchylenia od normy sugeruja zmiany stanu na gorszy
romek atomek - 30-12-2015, 23:54

krissh napisał/a:
Tu chodzi raczej o sprawdzenie kondycji uzwojenia w odniesieniu do wskazań zdrowego krokowca, odchylenia od normy sugeruja zmiany stanu na gorszy
dzieki za wytłumacznie = nie znam sie na elektronice i pochodnych .. stąd zapytałem . dziękuję ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group