To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.8 GDI] Co z tym ciśnieniem? Pompa WC

fanatyku - 10-01-2016, 12:31
Temat postu: [Cari 1.8 GDI] Co z tym ciśnieniem? Pompa WC
Jakiś czas temu miałem błąd 56, czyli niewłaściwe ciśnienie paliwa. Pojawiał się on po przekroczeniu 3tyś obr - auto szarpało, gasło, po ponownym odpaleniu można było znowu jechać kilka minut. Wymieniłem filtr paliwa, ten mały filtr wchodzący do pompy WC i o dziwo problem zniknął. Autem co prawda szarpało ale dało się jeździć.
Kilka dni temu pojawiło się to samo więc postanowiłem wziąć się pompę. Miałem "zapasową" więc rozebrałem pompę, mechanizm napędzający, wszystko poczyściłem i wypolerowałem te blaszki, poskładałem, zamontowałem w aucie, zrobiłem naukę obrotów, przy 2000obr ustawiłem pompę na 3.0V tak jak było polecane w temacie o pompie WC i niby wszystko dobrze, ale nie do końca...

Silnik rozgrzany, testowa jazda z EVOSCAN i jakie wnioski? Autem już nie szarpie. Przyśpiesza dużo lepiej niż wcześniej. Nie ma problemu z wkręcaniem się na wysokie obroty ALE... Na światłach, na biegu jałowym obroty falują od 500 do 750. Przy falowaniu obrotów ciśnienie paliwa skacze od 4.0 do 5.3. Podejrzewam, że problemem może być regulator ciśnienia paliwa - jego niestety nie czyściłem, nie rozbierałem bo za cholerę nie mogłem wykręcić tej śrubki. Jest to klucz 10 ale nawet walenie młotkiem (z umiarem) w klucz jej nie rusza. Wygląda to tak jakby śrubka była wklejona dodatkowo na silikonie albo jest tak zardzewiała.

Dokładnie tak to wygląda jak na tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=EY18nOmasIo


Dodam, że przepustnica, krokowiec, kolektor ssący, EGR czyszczone rok temu. Świece, sonda lamba nowe. Pompa w baku też była wymieniana.

Co koledzy sądzą? Spróbować rozebrać ten drugi regulator od pompy który mam, przeszlifować go i przełożyć? Tylko jak tego dziada rozkręcić i wyciągnać wszystko z środka? Na ruskich stronach czytałem, że najlepiej wykręcić regulator i albo spróbować go wydmuchać kompresorem albo wykrecić delikatnie czujnik od ciśnienia i przy pomocy drucika-haczyka wyciągać te małe elementy z środka. Ktoś z Was na pewno już to rozbierał :)

MichciuGT - 10-01-2016, 12:56

ja odkręcałem regulator dorobionym kluczem nasadowym + pokrętło, ale w moich przypadkach nie było zapieczone, możesz spróbować popsikać jakimś środkiem penetrującym, co jakiś czas powtarzając i np. następnego dnia spróbować odkręcić, jak uda ci się odkręcić, to wkręcasz trochę, kręcisz parę razy silnikiem i sprawdzasz czy części regulatora wyszły, zawór regulatora (to co przepuszcza paliwo), możesz wyciągnąć cienkim śrubokrętem z magnesem.
zawór regulatora jest bardzo precyzyjnie wykonany, przez co jak będzie miał widoczną rysę, to trzeba starać się zebrać np. papierem wodnym jak najmniej materiału.
Przy okazji, skoro rozbierałeś pompę, masz może parę zdjęć i byłbyś chętny się nimi podzielić? :)

moje zdjęcia regulatora:
"

zdjęcie chyba z tematu o pompie WC:

fanatyku - 10-01-2016, 13:22

Jeśli uda mi się do końca uporać z tym problemem to na pewno zrobię poradnik jak zregenerować pompę WC oraz jak naprawić regulator. Zdjęcia będę prawdopodobnie "kradł" z sieci i opisywał dokładnie co i jak. Niestety nie miałem czasu cykać fotek podczas naprawy, ale wydaje mi się, że znajdę odpowiednie materiały i je opiszę.

Co do regulatora... W 2 generacji pompy (taką jaką mam) śruba regulatora wystaje powyżej powierzchni i teoretycznie można ją łatwo odkręcić - no chyba, że jest zapieczona jak u mnie. W 3 generacji pompy śruba jest schowana w otworze i jej wykręcenie jest trudniejsze.
Najlepszy do tego byłby taki klucz:


Albo ewentualnie jakaś nasadka/redukcja nasadki z odpowiednim nacięciem aby wchodziło na tą śrubę. Nie kombinowałem ze zrobieniem takiej nasadki/klucza bo u mnie śruba wystaje więc wydawało mi się, że uda mi się to zrobić zwykłą 10, no ale...

Myślę, że coś takiego dało by radę:


Regulator po wyciągnięciu powinien wyglądać tak:


Tak jak pisałem - ja miałem drugą pompę. Więc rozebrałem ją, wyczyściłem, spolerowałem a następnie wymontowałem starą (moją) i na jej miejsce włożyłem tą "po regeneracji".
Najpierw spróbuję pokręcić śrubką regulacyjną, powiedzmy 10 razy w prawo, 10 razy w lewo i sprawdzić czy zawór się rozruszał. Jeśli to nic nie da to wezmę ten wymontowany regulator, spróbuję go rozebrać a potem założę na miejsce obecnego. Więc rozbiórki będę dokonywać poza autem. Jest zima, mam ograniczony dostęp do garażu dlatego staram się robić wszystko w domu a w garażu tylko zamieniać elementy. Dobrze, że miałem drugą pompę bo gdybym miał demontować, naprawiać i znowu montować tą którą miałem do tej pory to pewnie auto by stało 2 dni w garażu a tak to przynajmniej mogłem nim jeździć...

[ Dodano: 10-01-2016, 15:26 ]
Niestety kręcenie śrubką od regulatora w prawo i lewo w celu rozruszania nic nie pomogło.
Na rozgrzanym silniku wolne obroty wciąż falują a ciśnienie spada.

Wrzucam loga z jazdy może ktoś będzie miał czas na niego zerknąć...
Log - serwer 1 (kliknij na dole Pobierz plik, nie "download")
Log - serwer 2

I teraz pytanie w czym może tkwić problem... Niedziałający lub zapchany regulator WC? Zapchane wtryskiwacze? Może jednak przepustnica/krokowiec nie pracują tak jak trzeba?

MichciuGT - 10-01-2016, 16:46

wrzuć logi na jakiś serwer z którego nie ma problemu żeby pobrać bez rejestracji itd.
fanatyku - 10-01-2016, 17:23

Klikam pierwszy link, nie daje DOWNLOAD tylko na dole Pobierz plik i normalnie ściąga. Ja sam nie jestem tam zarejestrowany. Wrzuciłem na pierwsze lepsze hostingi...
xluki - 10-01-2016, 17:55

Ewidentnie problem teraz leży w regulatorze ciśnienia. Musisz koniecznie go wykręcić bo jest zapieczony. W moim przypadku pomoglo wkręcenie go na max i odkrecenie i tak kilka razy. Na końcu ustawiłem właściwe ciśnienie i problem całkowicie zniknął. Tego GDI nie mam juz od ponad 3 lat. Auto do tej pory jeździ bezproblemowo i temat nie powrócił.

[ Dodano: 10-01-2016, 17:57 ]
Z ego co pamiętam w pompie WC są dwa filtry paliwa (takie malutkie). wYMIENIŁEŚ OBA?

MichciuGT - 10-01-2016, 18:13

fanatyku napisał/a:
Klikam pierwszy link, nie daje DOWNLOAD tylko na dole Pobierz plik i normalnie ściąga. Ja sam nie jestem tam zarejestrowany. Wrzuciłem na pierwsze lepsze hostingi...

Racja, nie pobierałem z tej strony wcześniej, to nie zauważyłem :oops:
z logu wydaje się że jest zbyt mała wydajność pompy na niskich obrotach lub paliwo ucieka przez nie domknięty zawór (nie jest zapieczony, gdyby był, to wraz z obrotami rosłoby ciśnienie), wykręcanie i wkręcanie może coś dać, ale zwykle z słabym efektem.

fanatyku - 10-01-2016, 18:14

Filterki kupowałem w ASO. Dwie sztuki kosztują 33zł. Wyciągnąć stare było ciężko - wkręciłem w nie wkręta i szarpałem kilka razy żeby wyszedł. Natomiast nowe ciężko wchodzą, trzeba je mocno dociskać palcem.

U mnie niestety metoda na wkręcanie/wykręcanie nie pomogła. Przy 2000obr ustawiłem 3.0V. Na biegu jałowym jest coś koło 2.9V. Może na jałowym trochę go podbić?
Zaznaczyłem sobie położenie śrubki, zgasiłem silnik a następnie kręciłem do oporu w prawo (chyba 3 obroty) a potem wykręcałem w lewo (10 obrotów). I tak kilka razy. Spryskałem śrubkę WD40 więc chodzi aż za luźno.
Nie wiem jak długa jest ta śrubka ale uważałem, żeby ani jej nie wkręcić za głęboko ani żeby nie wypadła bo po ciemku trochę ciężko znaleźć :)

MichciuGT - 10-01-2016, 18:25

fanatyku napisał/a:
Filterki kupowałem w ASO. Dwie sztuki kosztują 33zł. Wyciągnąć stare było ciężko - wkręciłem w nie wkręta i szarpałem kilka razy żeby wyszedł. Natomiast nowe ciężko wchodzą, trzeba je mocno dociskać palcem.

czyli tak jak powinno być, jak ja wkładałem nowy to palcem nie dawało rady, trzeba było dużym śrubokrętem gwiazdkowym.
więcej czasu spędza się jeżdżąc, niż stojąc samochodem, wtedy im bliżej 3V, tym lepiej.
śrubka do regulacji ciśnienia ma ograniczniki, nie da się jej wkręcić całkiem, ani wykręcić.

volve - 10-01-2016, 19:14

MichciuGT napisał/a:
śrubka do regulacji ciśnienia ma ograniczniki, nie da się jej wkręcić całkiem, ani wykręcić.


Taa...też tak myślałem do momentu, aż parę godzin szukałem tej "śrubki" w jednym Galancie GDI...

fanatyku - 11-01-2016, 12:40

Udało mi się wykręcić ten regulator. Co prawda nakrętka troszkę ucierpiała ale liczy się osiągnięty cel.

Teraz trzeba to delikatnie przeszlifować, wyczyścić, złożyć, zamienić z obecnym w samochodzie i przetestować...

Na zdjęciu MichciuGT element numer 2 i 4 nie ma uszczelniających oringów... Może zdjęte na potrzeby czyszczenia?
Pytanie czy dziurka która znajduje się w elemencie 5 ma jakieś specjalne położenie w gnieździe regulatora? Rozumiem, że 2 i 3 mają być włożone w środek 5...

romek atomek - 11-01-2016, 12:50
Temat postu: Re: Co z tym ciśnieniem? Pompa WC
fanatyku napisał/a:
i wypolerowałem te blaszki, poskładałem


słuchaj, mam inną pompkę - ale...z polerką blaszek to też robiłem -było pięknie ..ale po 5-6 mies dalej to samo - później się dowiedziałem że spolerowałem warstwę wolframu, którym te płytki są pokryte .. została goła stal .. znacznie miększa - u mnie skończyło się to wymianą na inną pompę ( której już notabene nie ruszałem ) .. tak piszę, cobyś miał świadomość .. i co by zostało .. dla potomnych.

choć w mojej pompie u mnie wyglądało to tragicznie


jak sprawdzać szczelność płytek ? - na właczonym EVOSCANIE wyłączyć sam zapłon ... i obserwować jak szybko spada ciśnienie ( popuszczają płytki )

fanatyku - 11-01-2016, 13:04

Może u mnie nie będzie takiej tragedii. Bo płytki jako tako nie były mocno zjechane.
Polerowałem je delikatnie (i dość krótko) papierem wodnym 2000 i 2500.
Z tego co czytałem na ruskich stronach to oni stosują 1000,1500 i 2000. I rysy na płytkach są bardzo wyraźne.

Szczerze mówiąc mi to nawet te 6 mies by wystarczyło bo auto ma przebieg prawie 280tyś i myślę, że dalsza eksploatacja wróży kolejne problemy... Trzymam go bardziej z sentymentu i właśnie z tego powodu, że dużo się nauczyłem różnych napraw przy nim :P

romek atomek - 11-01-2016, 13:11

ja swoje płytki spaprałem niestety - ktoś mi nieumiejętnie złożył i skręcił śrubami pompę ( mechanik chciał zobaczyć ) wkładając odwrotnie czpień trzymający je razem ... ale prawie byłem skłonny dać je do ponownego nałożenia wolframu - są firmy które to robią ... samych płytek szukałem ... nie ma opcji dostać ;( ... ale w mojej pompie już ktoś był ... ewidentnie ... po kupnie się okazało.. miałem coś takiego jak TY,... odpalał .. a po osiągnieciu temperatury gasł i nie chciał zapalić ... Bartek mi tu pomógł - zabity filterek na powrocie z listwy .. do puki nie czytał lambdy.. jechał ... dostał wskazania, zaczął się przejmować elektroniką - gasł .. i koniec.. błąd taki sam 56 - pojawia się wtedy, kiedy na 4 sekundy ciśnienie w układzie jest wyższe lub niższe od pożądanego ..u mnie po wymianie pompy - okazalo się to wyższe - szok! bo Evoscan tego nie wskazał ( wyższego ciśnienia ) - do dziś nie wiem dla czego .. ( a filterki sprawdzałem !!! ) .. ale nie wpadło mi do głowy żeby sprawdzić 2 x .. .. no bo jak czyste to czyste .. a tu poszły jakieś babole raz jeszcze..
fanatyku - 11-01-2016, 13:26

Odnośnie polerowania tych płytek - są podane parametry ile maksymalnie można tego materiału zebrać podczas szlifowania. Są też podane parametry jaka powinna być maksymalna odległość między płytkami a pokrywą czy też tym trzpieniem. Dlatego ja się starałem maksymalnie delikatnie tylko je "liznąć" z tego syfu, który na nich był. W sieci są zdjęcia mega pordzewiałych płytek, które pewnie były wcześniej mocno kombinowane...

U mnie problem był inny. Auto po prostu nie zawsze reagowało na gaz, muliło, nie przyśpieszało. Po dłuższej jeździe nie chciało wchodzić powyżej 3tyś obr, ciśnienie paliwa spadało i wyskakiwał błąd 56. Była to bez wątpienia wina pompy WC. Wyczyściłem i założyłem tą zapasową, którą miałem w garażu ALE nie wpadłem na to, że w tej zapasowej z kolei może być uwalony regulator... I teraz mam tak, że na obrotach ciśnienie jest OK ale na biegu jałowym, kiedy mam odpalone światła, dmuchawę i np ogrzewanie tylnej szyby obroty falują od 500 do 800, a ciśnienie w pompie lata od 4.0 do 5.0... Więc raczej to wina regulatora (albo się zaciął albo filterek się czymś znowu przytkał).
Teraz jedyne co mogę zrobić to przełożyć regulator z mojej starej pompy, do tej "nowej" i sprawdzić czy będzie coś lepiej... Oczywiście przed przełożeniem wyczyszcze go, poskładam no i założę nowy filterek.

Więc tak na dobrą sprawę mam 2 pompy tylko każda się składa po połowie z tej drugiej :P



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group