FAQ & How to? - Podłączenie ECU-PC i ECU-Palm
Anonymous - 17-03-2007, 23:14
Ruszyły prace nad własnym programem (na windows), na chwilę obecną mam już rozwiązany problem komunikacji. Łączy się bez problemu i pobiera dane na bieżąco z ECU. Jutro postaram się udostępnić jakąś wersję beta. Kolejny krok to zrobienie aplikacji na palma z windows mobile, ale to już zostawiam sobie na później. Teraz mała prośba, dosłowne tłumaczenie nazw czujników jest dość idiotyczne, nie znam wszystkich czujników ani ich funkcji gdyby się komuś chciało przetłumaczyć było by miło (wpis na listę autorów programu gwarantowany), może też jakiś krótki opis do czego służą.
Accel Enrichment - ???
Coolant Temp - temperatura silnika
Engine Speed - obroty
Fuel Trim High - ???
Fuel Trim Low - ???
Fuel Trim Middle - ???
Injector Pulse Width - czas wtrysku (otwarcia wtryskiwaczy ??)
Oxygen Feedback Trim - ???
Oxygen Sensor - napięcie Lambdy
Throttle Position - położenie przepustnicy
Air Flow Hz - Przepływka
Air Temperature - Temperatura powietrza
Air Volume - ???
Barometer - pomiar ciśnienia ( w 4g15 jest ciągle 1.00 wykożystany w silnikach z turbiną )
ISC Steps - Wysunięcie silnika krokowego (ktoś wie jakie jest maximum ?)
Knock Sum - Spalanie stukowe (ale jaka jednostka ?)
Timing Advance - Wyprzedzenie zapłonu
Battery - Napięcie akumulatora
EGR Temperature - wiadomo
TDC - to też wiadomo (TDC1 w aparacie)
Power Steering - Wspomaganie
AC Switch - Klima
Park/Neutral - Automat
Idle Switch - czujnik wciśnięcia gazu
AC Clutch - hmm sprzęgło klimy ??
Może ktoś jeszcze mi wytłumaczy jak to rozumieć (opis protokołu ze strony MMCD):
Diagnostic fault codes are stored as bitmaps in two 8-bit cells. There're two kinds: active and stored (accumulated). Command 0xCA clears fault memory.
Address Description
0x38 (0x4C) Faults, low byte
0x39 (0x4D) Faults, high byte
0x3B (0x4A) Stored faults, low byte
0x3C (0x4B) Stored faults, high byte
0xCA Clear faults, returns 0x00
Wg. tej instrukcji po wysłaniu kodu 0x38 należało by odebrać 8 bitów, problem jest taki, że ECU odsyła tylko 1bit. Swoja drogą czemu są podane dwa adresy ?
Może macie jakieś ciekawe pomysły co można by wrzucić do takiego programu.
Jak na razie dodałem tylko możliwość definiowania własnych odczytów, do dyspozycji jest 256 jednobitowych kodów, a znalazłem opis tylko dla około 30 ? ECU odpowiada na każdy wysłany kod nie zawsze są to stałe wartości, przypuszczam że mogą to być odczyty z jeszcze innych czujników jak prędkość.
Jeszcze jedno czy w wersji na palma mmcd podaje prawidłowe temperatury ?
saphire - 17-03-2007, 23:26
Fuel Trim High - ??? najwyższa korekta wtrysku?
Fuel Trim Low - ??? najniższa korekta wtrysku?
Fuel Trim Middle - ??? średnia korekta wtrysku?
Oxygen Feedback Trim - ??? zwrotna korekta lambdy ?
Air Flow Hz - ,,Przepływka'' - raczej częstotliwość wirów z przepływomierza
Air Volume - ??? - objętość powietrza z przepływomierza
Diagnostic fault codes are stored as bitmaps in two 8-bit cells. There're two kinds: active and stored (accumulated). Command 0xCA clears fault memory.
W do/wolnym tłumaczeniu na nasze:
Diagnostyczne kody błędów są przechowywane jako mapy bitowe w dwóch 8-mio bitowych komórkach. Są dwa rodzaje: aktualne i historyczne (skumulowane). Komenda 0xCA czyści pamięć błędów.
Address Description
0x38 (0x4C) Faults, low byte
0x39 (0x4D) Faults, high byte
zatem musisz odczytać obie komórki bo w jednej maż młodszy a w drugiej starszy bajt słowa 16to bitowego
0x3B (0x4A) Stored faults, low byte
0x3C (0x4B) Stored faults, high byte
j.w.
0xCA Clear faults, returns 0x00
Cytat: | Wg. tej instrukcji po wysłaniu kodu 0x38 należało by odebrać 8 bitów, problem jest taki, że ECU odsyła tylko 1bit. Swoja drogą czemu są podane dwa adresy ? |
DWA bajty masz odczytać a nie jeden - to słowo 16to bitowe
Cytat: | Może macie jakieś ciekawe pomysły co można by wrzucić do takiego programu.
Jak na razie dodałem tylko możliwość definiowania własnych odczytów, do dyspozycji jest 256 jednobitowych kodów, a znalazłem opis tylko dla około 30 ? ECU odpowiada na każdy wysłany kod nie zawsze są to stałe wartości, przypuszczam że mogą to być odczyty z jeszcze innych czujników jak prędkość. |
Wykresy oczywiście
tomusn - 17-03-2007, 23:48
burst napisał/a: | Accel Enrichment - ???
Fuel Trim High - ???
Fuel Trim Low - ???
Fuel Trim Middle - ???
Oxygen Feedback Trim - ???
|
saphire napisał/a: | Fuel Trim High - ??? najwyższa korekta wtrysku?
Fuel Trim Low - ??? najniższa korekta wtrysku?
Fuel Trim Middle - ??? średnia korekta wtrysku?
Oxygen Feedback Trim - ??? zwrotna korekta lambdy ? |
Fuel Trim High - poprawka korekcyjna przy wysokich obrotach
Fuel Trim Low - poprawka korekcyjna przy niskich obrotach
Fuel Trim Middle - poprawka korekcyjna przy średnich obrotach
Oxygen Feedback Trim - poprawka korekcyjna uwględniająca dane z sondy lambda
Trimy - poprawki sa wyrażone w procentach, gdy są większe od 100% ECU dodaje paliwa, gdy mniejsze ujmuje. Korekty są nakładane na "podstawową" mapę wtrysku.
burst napisał/a: | Coolant Temp - temperatura silnika | oczywiście temperatura płynu chłodniczego
acceleration enrichment - parametr mówiący o tym czy samochód przyspiesza, nie wiem skąd ECU bierze dane, pewnie z czujnika przepustnicy i obrotów silnika.
PARAMETRY OPISANE MACIE TU: http://www.pocketlogger.c...params&type=dsm
co znaczą i jak interpretować
Anonymous - 18-03-2007, 01:11
saphire napisał/a: |
W do/wolnym tłumaczeniu na nasze:
Diagnostyczne kody błędów są przechowywane jako mapy bitowe w dwóch 8-mio bitowych komórkach. Są dwa rodzaje: aktualne i historyczne (skumulowane). Komenda 0xCA czyści pamięć błędów.
Address Description
0x38 (0x4C) Faults, low byte
0x39 (0x4D) Faults, high byte
zatem musisz odczytać obie komórki bo w jednej maż młodszy a w drugiej starszy bajt słowa 16to bitowego
0x3B (0x4A) Stored faults, low byte
0x3C (0x4B) Stored faults, high byte
|
Właśnie sobie uświadomiłem że odczytywałem bez błędów więc ECU zwracało 0x00 (1 bit), jutro zobacze co będzie jak mu wymusze jekiś błąd.
Co do tego że trzeba odczytać dwa adresy to się zgadza, tyle że podanych jest 8 adresów.
pierwsze 4 są odsunięte o dokładnie 20 adresów od tych w nawiasach, czyżby różne adresy dla różnych ECU ? Co do przyśpieszania, w liczniku jest impulsator prawdopodobnioe na jego podstawie wie czy przyśpiesza.
[ Dodano: 18-03-2007, 09:35 ]
Problem odczytu błędów rozwiązany.
[ Dodano: 18-03-2007, 15:59 ]
Więc po 2 dniach wytężania czachy powstał program. Wersje mocno beta można pobrać tutaj. Obsługa programu nie powinna przyspażać problemów. Odpalamy exeka wybieramy port komunikacyjny i klikamy połącz. Aby odczytać wartości czujnika należy zaznaczyć przy nim "ptaszka". Naciskamy start i jeżeli tylko mamy włączony zapłon to powinny pojawić się odczyty. Sterowanie wtryskiwaczami możliwe jest tylko przy włączonym silniku i wyłączonym odczycie (klikamy stop), uruchomienie przekaźników i kasowanie błędów możliwe jest tylko przy wyłączonym silniku. Kody błędów sprawdziłem dla przepływki, czujnika temp. powietrza, czujnika ciśnienia i TPSu. Przycisk wyślij kod umożliwia wysłanie własnego kodu sterującego do ECU. Kody mają postać liczb z zakresu od 0 do 255, po wysłaniu kodu program pokazuje odpowiedź w 3 formatach ASCII, DEC i HEX. Odpowiedź ECu zawsze składa się z 2 bajtów 1 to echo wysłanego rozkazu (wynika z konstrukcji kabelka TX połączony z RX) 2 to właściwa odpowiedź ECU. Co do kabelka to jest to zwykły kabelek, którego schemat jest gdzieś wcześniej w tym temacie 2 rezystory i dioda.
Program testowałem na swoim Lancerze C62A 4G15, jak uda się komuś sprawdzić jak działa z innymi silnikami to proszę o info. Wszelkie wykryte błędy i dobre pomysły wysyłajcie na PW lub maila.
Krzyzak - 18-03-2007, 19:56
burst, masz 2 rodzaje bledow:
- aktualne - czyli te, ktore aktualnie wystepuja i sa rejestrowane przez ECU
- sored - czyli te, ktore teraz nie wystepuja, ale zostaly zarejestrowane kiedys - np. masz blad przeplywki i podlaczasz wtyczke, blad gasnie (CE sie nie swieci), ale blad jest przechowywany w pamieci do czasu resetu
po to wlasnie te 2 rodzaje pamieci
czy mozna prosic o zrodla programu?
tomusn - 18-03-2007, 21:25
i napiszcie to po polsku, proszę!!
saphire - 18-03-2007, 21:37
burst a w czym to piszesz? Borland C++ / MSC++ czy może coś z .NET?
Anonymous - 18-03-2007, 23:03
Plan zakładał żeby pisać w VS 2005 bo tam po doinstalowaniu SDK można łatwo przekompilować na pocket windows. Miałem gotową obsługę com'ów z wykożystaniem API pod VB6 więc ta wersja jest napisana w VB6. Zastosowanie API uwolniło program od ocx'ów więc nie trzeba go instalować i powinien działać na wszystkich windach.
Co do napisania po polsku, żaden problem (niech żyje CTRL+C, CTRL+V wszelkie opisy przeklejone ). Jutro postaram się przerobić to na zrozumiały język. Właśnie dorabiam możliwość zapisywania logów do plików CSV. Co do źródeł to wrzuce na serwer i podeśle linka.
Jak ktoś chce to tutaj jest programik, który tworzy wirtualne porty (trochę wolno działa ), i programik który się zowie ECU emulator. Po odpaleniu wirtualnego linka między com6 a com7 można odpalić emulatorek i logera bez podpinania do ecu. Emulator jest banalnie prosty odbiera zapytanie i wysyła losową wartość do loggera, programik powstał bo nie chciało mi się pisać programu w miśku, a nie mam takiego kabelka żeby starczył 6 pięter w dół
A TUTAJ można zassać wersję z zapisywaniem logów do pliku csv.
Anonymous - 30-03-2007, 19:40
kurcze dużo tych stron ... pytanie, myślicie że to programiki co na początku są podane będą działać pod 2g eclipse ? wersja us z obd2, logger działa do obd2 ale nie mogę ciągle wynosić go z warsztatu
Anonymous - 30-03-2007, 22:50
Jeżeli to wersja US to powinien działać TMOLogger w najgorszym wypadku pokaże Ci błąd 5E lub 25.
Anonymous - 01-04-2007, 17:24
dobra a z kąd to dostać ? google nie pomogły kabelek rozumiem zrobić jak na pierwszej stronie pokazane ?
Anonymous - 02-04-2007, 21:37
Tutaj masz linki do 2 programów
ECULgger
TMO
Schemat kabelka:
Anonymous - 09-04-2007, 22:35
TMO nie chce się zainstalować. Krzyczy że jest poprzednia wersja i pyta czy odinstalować! Nawet nie ma możliwości wyboru. Później się zwija i tyle z instalacji.
Piter666 - 13-04-2007, 07:49
Panowie, a w jaki sposób podłączyć palm, lub PC w Colcie 4G13 z 12.1994?? Bo z tego co widzę to w kości obok skrzynki bezpieczników u mnie jest tylko jeden pin.
[img=http://img401.images...1710gd1.th.jpg]
jak to podłączyć??
Anonymous - 09-05-2007, 20:30
witam
przecztalem temat i jak rozumie wszystko jest okej jesli auto jest starszego typu.
czy istnieje jakas nadzieje dla aut ze zlaczem 16pinowym np. Space Star 2001r?
pozdrawiam
|
|
|