[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Stuki w ukladzie kierowniczym
Owczar - 01-06-2012, 10:42 Nie da rady. Ew dociśnie w 2 punktach co wyeliminuje luz tylko w jednej osi. Ew 2 w różnych położeniach. Ale pod warunkiem że siła będzie wystarczająca by zgnieść dość grubą tuleję.
Ale spróbować można. Ja się zastanawiam nad ściśnięciem żabą, a dop potem cybant.SPIDER-ek - 01-06-2012, 10:45 A sposób nr 2
Dwa cybanty na dwóch tulejkach i połączone cybanty jakąś blaszką. Będzie to usztywnione, ale na tyle słabe że kierownica sie poskłada w razie zdażenia.Owczar - 01-06-2012, 10:48 Myślałem o tym, ale żeby tylko sprawdzić jak się zmieni. Według mnie zbyt mała sztywność będzie. Bo punktowe połączenie. Najlepiej zrobić to dwupunktowo by wyeliminować luz wzdłużny i poprzeczny.SPIDER-ek - 01-06-2012, 11:03 Sądzę że warto wszystko wypróbować. Bo też nie chce demontowac mi się całej kolumny, żeby tylko wałek wyciągnąć i podmienić.Owczar - 01-06-2012, 11:09 Podmianka nic też nie da SPIDER-ek - 01-06-2012, 11:11 Do czasu pewnie da, bo na tamtej kolumnie nic sie nie rusza.Owczar - 02-06-2012, 10:59 Zastosowałem rozwiązanie tymczasowe. Tuleja jest strasznie sztywna, ciężko ją będzie zgnieść...
Kupiłem uchwyt do rur. Gumkę złożyłem na pół i dałem od cieńszej strony. Od grubszej poszło bezpośrednio na tuleję. Gumy wcześniej przymocowałem izolacją żeby łatwiej ułożyć. Efekt zadowalający. Co prawda szarpiąc na zgaszonym silniku daje się słychać stukanie, bo siła skręcająca jest znaczna, ale na odpalonym błoga cisza. No i najważniejsze nie ma tego irytującego luzu. Auto prowadzi się o wiele lepiej, nawet przy dzisiejszym wietrze wyrywającym drzwi z korzeniami
keleron - 02-06-2012, 16:12 Owczar, ale zrobiłeś to bez nacinania ? Ta gumowa uszczelka poszła w całości na wieloklin a potem wszystko ścisnąłeś ?SPIDER-ek - 02-06-2012, 19:10 A ja zrobiłem to co wcześniej planowałem:) Po wielu dylematach związanych z stukaniem od czasu do czasu w okolicach kolumny kierowniczej (bywało że przejechałem 50km i żadnych stuków, a bywało że odrazu wyjeżdzając z garażu odrazu gdzieś coś stukło), dzisiaj z tym się zmierzyłem i wykonałem zadanie zgodnie z planem, czyli wyeliminowanie stuków z okolic kolumny kierowniczej.
Więc narazie nie wymieniam tuleji z zamiennej kolumny kierowniczej, dopóki to zdaje egzamin.
Koszty:
Obejma metalowa do rur z wkładką tłumiącą 3/8" - 3,0zł
Obejma metalowa do rur z wkładką tłumiącą 1/2" - 3,2zł
Płytka łącznikowa 40x15x2 - 2x1,10zł - 2,20zł
Nakrędki 12 - 0,58zł
SUMA - 8,98zl + ok. 2 godziny i po problemie
Obejmy - jedna na większy wałek, druga na mniejszy wałek.
Obejmy są połączone dwiema płytkami metalowymi. Oczywiście otwory w plytkach musiałem troszkę rozwiercić żeby śruby z obejm przeszły.
Na mniejszej obejmie dodatkowo wzdłuż założyłem gumę żeby był większy ścisk do wałka.
Bardzo łatwy montaż, i po stukach.
Jogurt - 02-06-2012, 19:59 czy jest różnica między przekładniami kierowniczymi w galu? tzn czy do gala po II lifcie będzie pasiła po I lub pre liftowa ?keleron - 02-06-2012, 20:26 SPIDER-ek, Da sie to zrobic bez rozbierania kolumny?SPIDER-ek - 02-06-2012, 20:54 tak. poprostu nakładasz obejmy i skrecasz i po problemie. wlasnie dlatego ze nie chcialem nic wyciągać to tak zrobiłemOwczar - 03-06-2012, 15:05
keleron napisał/a:
Owczar, ale zrobiłeś to bez nacinania ? Ta gumowa uszczelka poszła w całości na wieloklin a potem wszystko ścisnąłeś ?
Dokładnie
SPIDER-ek, strasznie przekombinowałeś Wystarczy obejma 3/8 w połowie zaciskająca tuleję bez gumy, a w połowie wieloklin z podwójną gumą. Taka obejma jest bardziej odporna na siły skręcające niż dwie blaszki
[ Dodano: 03-06-2012, 15:05 ]
Tak jak widać na filmiku.SPIDER-ek - 03-06-2012, 16:18 uOwczar, wyśmienicie zdaje to zadanie. blaszki też sobie radzą tutaj nie chodzi tylko o ruchy lewo i prawo, ale góra i dół.Owczar - 03-06-2012, 17:40
SPIDER-ek napisał/a:
tutaj nie chodzi tylko o ruchy lewo i prawo, ale góra i dół.
Góra dół nie są aż tak istotne, aczkolwiek jedna obejma też je kasuje. Jeśli połączyłbyś w ten sposób 2 niezależne, współosiowe rurki bez wieloklinu to co prawda połączenie byłoby trwałe, ale działając siłą skręcającą, blaszki by pracowały w pewnym zakresie. A tutaj chodzi o sztywność, żeby wykasować bardzo mały luz 0,1-0,3mm na obwodzie. To będzie amortyzowało luz, ale nie kasowało go. Bo przy takim układzie wystarczy ok 3-4Nm by skręcić je wzajemnie na obwodzie o więcej niż luz, który jest do wykasowania.