To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[07-XX]Lancer CYxA Techniczne - Wymiana oleju w skrzyni (manualnej)

LuckyLegs - 21-06-2018, 05:52

Nie, niestety, musiałem na bieżąco zająć się pilniejszymi usterkami. skrzynię odkładam na później.
tomtat0 - 28-08-2018, 16:54

Jak macie problemy z wbiciem biegu, to proponuje jeszcze kontrolnie (dla tych którzy tego nie rozbili) wymienić płyn hamulcowy. W Lancerze wysprzęglik jest hydrauliczny i u mnie mimo iż nie miałem jakiś problemów z biegami, zauważyłam, że wchodzą lepiej. Pamiętajcie tylko zwrócić uwagę mechanikowi, żeby przez odpowietrznik ściągnął stary płyn z wysprzęglika (ja usiałem się upomnieć bo wymiana zakończyła by się na samych hamulcach).
Jak macie stary płyn, który nie trzyma już parametrów to naciśniecie sprzęgła może prowadzić do niepełnego wysprzęglenia, bo płyn zamiast zadziałać na siłownik, częściowo spręży się zmniejszając objętość w wysprzęgliku.

[ Dodano: 28-08-2018, 17:30 ]
Hmm ... nigdzie nie ma polecanego SPIRAX S6 GXME 75W-80 - sprzedają tylko w 20l bańkach, a nie ufam sprzedawcom, którzy przelewają do mniejszych pojemników, bo może tam być wszystko.
Co sądzicie o Shell Spirax S4 G 75W-80 - są jakieś znaczące różniczce, czy wszytko jedno który zaleje.

RalfPi - 28-08-2018, 18:25

Nie jestem mechanikiem i za grosz nie kapuję co ma wysprzęglik do płynu hamulcowego (a fakt, że akurat to chyyba jedyny płyn jaki wymieniałem chyba 5 lat temu). Możesz rozjaśnić tomtat0.
tomtat0 - 28-08-2018, 20:13

RalfPi,
Wysprzęglik to siłownik, który jest zasilany płynem z układu hamulcowego. Jak wciskasz hamulec, to wysuwa sie tłoczek w zacisku, a jak wciskasz sprzęgło, to wysuwa sie "tłoczek" wysprzęglika, który przesuwa łape od sprzęgła i powoduje jego rozłączenie (jest to zamiast tradycyjnej linki). Tak samo jak przy hamulcach, jakośc płynu ma tu znaczenie. Normalny sprawny płyn jest nieściśliwy tj. siła wywierana na płyn jest przekazywana na tłoczek, jednak gdy w płynie są rożnego rodzaju zanieczyszczenia może stać się on ściśliwy i nie będzie w pełni przekazywał siły na tłoczek co da efekt jak byś nie do końca wcisnął sprzęgło. Jak masz dużo wody w płynie i do tego mocno go rozgrzejesz to zawarta w nim woda zagotuje się i w płynie pojawi się powietrze, które jest już ściśliwe (w skrajnych przypadkach np. pedał hamulca wpadnie w podłogę i trzeba będzie nim pompować żeby wytworzyć w układzie odpowiednie ciśnienie).

PS. też nie jestem mechanikiem, ale jako takie pojęcie mam :mrgreen:

[ Dodano: 28-08-2018, 20:17 ]
PS. płyn hamulcowy wymienia się co 2 lata lub 60k km.

Uwex - 29-08-2018, 08:12

RalfPi napisał/a:
fakt, że akurat to chyyba jedyny płyn jaki wymieniałem chyba 5 lat temu


:shock: :shock: :shock: Płyn hamulcowy ?

RalfPi - 29-08-2018, 13:08

Wymienianiem bodajże 2 razy w ciągu eksploatacji, ale jak mnie pamięć nie myli, to właśnie ostatnio jakieś 5 lat temu.
Tomtat0 - dzięki.

sharky - 07-09-2018, 22:19

A co może być przyczyną, że na nieodpalonym silniku i wciśniętym sprzęgle biegi wchodzą leciutko i idealnie, a zaraz na początku po odpaleniu auta ciężko, czasami z dużym oporem? Czy to może być wina wspomnianego wyżej płynu hamulcowego?
tomtat0 - 07-09-2018, 23:54

sharky napisał/a:
A co może być przyczyną, że na nieodpalonym silniku i wciśniętym sprzęgle biegi wchodzą leciutko i idealnie, a zaraz na początku po odpaleniu auta ciężko, czasami z dużym oporem?


To raczej normalne pod warunkiem, że opory te nie są nienaturalnie duże.
Na zgaszonym silniku nie są napędzane elementy w skrzyni i jak chodzi leciutko, to oznaka że cięgna itp działają ok.
Jak odpalasz silnik i stoisz na luzie elementy w skrzyni są napędzane, więc pojawiają się dodatkowe opory w momencie wrzucania biegu. Jak olej się rozgrzeje skrzynia zaczyna pracować lżej (szczególnie zimą). Nie wiem jaki masz przebieg, ale zapewne pomoże zmiana oleju (jest to najtańsza opcja więc od tego warto zacząć). Ja jakoś nie wierzę w te wymiany co 200 tyś w skrzyni i co 20 w silniku. Każdy producent wydłuża na siłę interwały przeglądów, żeby jego oferta była atrakcyjniejsza (słyszałem już jakie są efekty np. po olejach long life wymienianych co 30 tys km).
Wymieniłem wczoraj olej w skrzyni, mimo iż mam dopiero 80 tyś przebiegu i stwierdzam, że skrzynia pracuje lepiej, płynniej przy zmianach i trochę lżej (mino iż to tej pory nie było jakiś problemów z jej działaniem).
Nie wiem jakie doznania mają inni, ale w Lancerach skrzynia nie pracuje jakoś rewelacyjnie lekko (w porównaniu do innych marek), choć oczywiście nie mówię tu o braku precyzji działania, tylko o lekkim oporze na lewarku i takim specyficznym kliknięciu wyczuwalnym przy wbijaniu biegu.
Podsumowując, u mnie zmiana oleju poprawiła pracę skrzyni i teraz chodzi znacznie przyjemniej - koszt 70 zł 3l oleju i 50 zł wymiana.
PS. rozumiem że płyn hamulcowy jest ok i po kilku naciśnięciach sprzęgła nie widzisz różnicy w twardości pedału czy wysokości brania sprzęgła,bo to może świadczyć o jakiejś nieszczelności w wysprzęgliku.

sharky - 15-09-2018, 22:05

tomtat0 napisał/a:
Nie wiem jaki masz przebieg
Nieco ponad 75 tys.
tomtat0 napisał/a:
Wymieniłem wczoraj olej w skrzyni
Na jaki dokładnie wymieniałeś? Jaka specyfikacja GL-3 czy GL-4?
tomtat0 napisał/a:
PS. rozumiem że płyn hamulcowy jest ok
Był wymieniany, o ile dobrze pamiętam, w 2016 roku, muszę sprawdzić dokładnie jak wrócę do domu.
ravpraca - 24-10-2018, 11:38

Wymieniłem olej w skrzyni w Lancerze. Przebieg auta to niewiele ponad 40kkm.
Pojęcia nie mam co tam od nowości zalewają ale tak wygląda po zlaniu do czystego pojemnika:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/7a30034aa5f06006

Na zdjęciu może nie widać ale jak zamieszam pojemnikiem to olej nie jest jednolitego koloru.
Na dole pojemnika jest jakby gęstszy i ciemniejszy.

Wszystkich wahających i zastanawiających się nad wymianą zachęcam do takiego zabiegu.
Koszt niewielki a spokój i pewność, że skrzynia ma porządny olej (kupiłem TRX SYNTH GL5 75W80)

PS - 28-10-2018, 23:17

Przymierzam się do wymiany oleju w skrzyni, dam radę samemu czy lepiej udać się do warsztatu ?
RalfPi - 28-10-2018, 23:53

Wymiana jest prosta jak drut, jeżeli masz blade pojęcie o majsterkowaniu.
Grunt to mieć dobre miejsce do wymiany i być dobrze przygotowanym teoretycznie.

PS - 31-10-2018, 17:37

Czyli korek wlewowy + korek spustowy ?
Venom86 - 01-11-2018, 05:18

zgadza się a tu filmik co i jak: https://youtu.be/7tEcEh7-i3Y
HUGIO - 01-11-2018, 20:47

Tak przy okazji się zapytam na dość bliską przyszłość: jakie wymiary ma podkładka pod korek? I czy w tym filmiku na podkładce u niego jest jeszcze jakiś materiał/uszczelniacz? Pytam, ponieważ jak odkręca przelewowy, to coś odstaje z śruby, w spustowym też w 1:02.

PS Z ciekawości: do skrzyń są zakrętki magnetyczne jak do miski olejowej?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group