To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

ASX Techniczne - Dziwne wartości napięcia w sieci auta

pitt63 - 16-09-2025, 16:15

bobiJeżeli masz problemy z ładowaniem, to poszukaj przyczyny tego stanu rzeczy a nie kombinuj z poprawianiem fabryki! Na czym te Twoje problemy z ładowaniem polegają?
apikus - 16-09-2025, 16:46

pitt63, przeczytałeś od początku?

Powiedz jak jest u Ciebie.

Ja mam taką samą sytuację, a dowiedziałem się jak dostałem ładowarkę z wyświetlaniem napięcia. Ładuje podczas hamowania silnikiem i jak zapalę światła mijania.
To jakaś wada programowa w systemie ładowania i jak wyjęcie wtyczki problem rozwiązuje to ja też tak zrobię.

pitt63 - 16-09-2025, 17:26

Problem ładowania przerabiałem w styczniu tego roku. Nie miałem pojęcia, że w ASX-ach jest "inteligentny" system ładowania, cokolwiek to oznacza. Zupełnie nie potrzebnie zabrałem się za alternator a po jego sprawdzeniu i wymianie już zużytych nieco szczotek nic się nie zmieniło. Elektryk, który mi to robił uświadomił mnie właśnie o w/w systemie. Tak, jak to jest wyżej opisane z ładowaniem, tak ma być i wszystko jest w porządku. Dlatego pytam kolegę bobi w czym jest problem? Co do aktualizacji oprogramowania się nie wypowiadam. Nie zgłębiałem się w temat m.in dlatego, że mam jeszcze oryginalny akumulator, który ma sześć lat z haczykiem.
apikus - 16-09-2025, 19:31

pitt63 napisał/a:
Tak, jak to jest wyżej opisane z ładowaniem, tak ma być i wszystko jest w porządku


No właśnie nie jest w porządku.
U mnie dość często doładowywałem akumulator. Przy codziennym użytkowaniu auta problemów nie było, ale jak zostawiałem samochód na tydzień to często już prądu nie wystarczało.
A nawet miałem już błędy o za niskim napięciu.
Niedawno zacząłem jeździć na światłach mijania i akumulator jest prawie całkowicie naładowany. Moja codzienna trasa to ok. 130 km.

Teraz odpiąłem wtyczkę i za tydzień sprawdzę jak jest naładowany akumulator.

Krzyzak - 17-09-2025, 06:28

apikus napisał/a:
jak zostawiałem samochód na tydzień to często już prądu nie wystarczało
to raczej jest oznaka końca akumulatora a nie problemów z ładowaniem
pitt63 - 17-09-2025, 07:11

Krzyzak napisał/a:
apikus napisał/a:
jak zostawiałem samochód na tydzień to często już prądu nie wystarczało
to raczej jest oznaka końca akumulatora a nie problemów z ładowaniem

Dokładnie, masz rację. Każdy akumulator wymaga doładowania raz na jakiś czas. Ja swój przynajmniej raz w roku podłączam do prostownika i wszystko gra.

apikus - 17-09-2025, 07:33

Krzyzak napisał/a:
to raczej jest oznaka końca akumulatora a nie problemów z ładowaniem


Skoro nie ładuje, bo podczas jazdy na światłach dziennych napięcie jest na poziomie 11,9V to raczej jest problem z ładowaniem niż z akumulatorem.

pitt63 napisał/a:
Każdy akumulator wymaga doładowania raz na jakiś czas.

Ale nie co tydzień, a u mnie tak jest - permanentnie rozładowany akumulator.

Od dzisiaj całą drogę 14 -14,2V więc sprawdzę jutro rano poziom naładowania.

bobi - 17-09-2025, 08:09

chodzi o to, że doładowywanie akumulatora nie jest OK, mam jeszcze kia optima II 2.4 sprowadzony z USA (magentis II - Europa) rocznik 2006 i jest w nim 2 akumulator od nowości pierwszy miał 14 lat nigdy niewyciągany i niedoładowany nawet po miesięcznym postoju. We wcześniejszych autach też nie ładowałem akumulatorów z wyjątkiem pierwszego „maluszka” z prądnicą, który przy jeździe całodobowej na światłach nie wydalał. Z tego co wiem to baterie nie lubią nagłego przyrostu prądu. Dziennie jeżdżę ok. 15 km i wskazanie na akumulatorze po chwilowym postoju to 11,8 -12 V trochę mało. Mam dodatkowo podpięte światła dzienne, które włączają się powyżej 13 V, więc nieraz jadę bez świateł. Dodatkowy problem to wideorejestrator VIOFO A229 pro, który w trybie parkingowym często się wyłącza (jest wpięty na zasilaczu, który przy spadku prądu odcina urządzenie). Ładowanie jest dobre, pod warunkiem że jest, więc chyba niestety to ten „super” system ładowania.
Krzyzak - 17-09-2025, 12:33

apikus napisał/a:
podczas jazdy na światłach dziennych napięcie jest na poziomie 11,9V to raczej jest problem z ładowaniem niż z akumulatorem
ale skoro zaraz po zgaszaniu auta odpali a po tygodniu już nie, to przecież nie jest kwestia ładowania
jeśli akumulator od tylko tygodniowego nieużywania traci swoje parametry, to wg mnie kończy swój żywot

apikus - 17-09-2025, 12:47

Krzyzak napisał/a:
ale skoro zaraz po zgaszaniu auta odpali a po tygodniu już nie, to przecież nie jest kwestia ładowania


Jeżeli akumulator jest naładowany do 15% swojej pojemności to jeszcze na drugi dzień odpali, ale po tygodniu już nie. Choćby nie wiem jak było samochód pobiera prąd podczas postoju (alarm, podtrzymania pamięci i tak dalej). Pobór ze 100%, a pobór z 15% robi różnicę.

bobi - 17-09-2025, 13:30

pitt63 proszę, powiedz mi po co robiłeś z alternatorem skoro wszystko jest w porządku i dlaczego jeszcze nie wymieniłeś akumulatora skoro uważasz, że wszystkie problemy to jego wina.
Krzyzak - 17-09-2025, 14:34

apikus napisał/a:
Pobór ze 100%, a pobór z 15% robi różnicę.
To prawda, ale wciąż rozmawiamy o pojemności aktualnej a nie nominalnej. Efekty starzenia powodują, że te 15% w nowym to powiedzmy 10Ah a w starym 3.
I zaskakujące, że sterowanie nie odcina urządzeń po spadku napięcia poniżej pewnej krytycznej wartości.

pitt63 - 17-09-2025, 15:35

bobi napisał/a:
pitt63 proszę, powiedz mi po co robiłeś z alternatorem skoro wszystko jest w porządku i dlaczego jeszcze nie wymieniłeś akumulatora skoro uważasz, że wszystkie problemy to jego wina.

Tak, jak napisałem wyżej alternator ruszany zbędnie. Akumulatora nie wymieniałem, bo nie było i nie ma takiej potrzeby. W styczniu solidnie go podładowałem prostownikiem i jest ok do dzisiaj. Myślę jednak, że na jesień, a później na wiosnę podłączę prostownik. tak aby co pół roku akumulator doładować.

[ Dodano: 17-09-2025, 16:41 ]
pitt63 napisał/a:
Każdy akumulator wymaga doładowania raz na jakiś czas.

Ale nie co tydzień, a u mnie tak jest - permanentnie rozładowany akumulator.

Zapytam tylko żeby być pewnym. Nie masz podłączonych jakiś urządzeń, które kradną prąd? W jaki "wieku" jest Twój aku?

bobi - 17-09-2025, 16:47

Jak już wcześniej pisałem mam podłączony wideorejestrator, ale przed jego podłączeniem było podobnie. Autko jest z końca 2018 roku i akumulator od nowości, czyli mniej więcej w wieku Twojego akumulatora. Po postoju 2-3 dniowym (większego nie było) nie ma problemu z odpaleniem, więc akumulator jest sprawny, ma dobry prąd rozruchu tylko jest notorycznie niedoładowywany. Niestety ekologia nas „zabija” zresztą jaka to ekologia jak niszczymy akumulatory które trzeba zutylizować, albo żarówki i lampy żeby było ładowanie. Jeśli chodzi o ładowanie akumulatora to mieszkając w bloku jest to problem, bo muszę go wyciągnąć z auta i resetuje wszystkie ustawienia.
apikus - 17-09-2025, 19:37

Krzyzak napisał/a:
To prawda, ale wciąż rozmawiamy o pojemności aktualnej a nie nominalnej.


To nie ma znaczenia, skoro nie jest doładowywany podczas jazdy.
Jak zużywam prąd podczas rozruchu, a potem nie ma ładowania, bo podczas jazdy jest 11,9 V to nawet nowy akumulator nie wystarczy na długo.

Nawet jak teraz miałbym połowę początkowej pojemności, ale doładowane do 90% to i tak jest więcej jak cała początkowa pojemność doładowana do 15%.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group