Carisma - FAQ - [Carisma] Automatyczna skrzynia biegów - jaki olej i co ile
Moomin - 31-01-2010, 10:55
saphire napisał/a: | Ja mam bursztynowy dia a nie zielony trans |
Coś kiedyś pisałeś o Transmaxie, ale może mi się pomyliło.
saphire - 10-02-2010, 17:37
Miałem mieć Transmaxa ale że nie mieli na stanie i musiał bym poczekać to kazałem zrobić na Dia
vrilya - 04-06-2010, 09:38
Odkurze troszke stary temat, zeby nie zakładać nowego.
Panowie, czy do skrzyni F4A42 w Carismie można zalać hyundai-owski olej SP-III? Bo z tego co mi wiadomo, w hyundaiach montowana byla ta sama skrzynia?
Witoldu - 02-11-2010, 23:30
olej do automatu tylko org DiaQuen SPIII czy jak mu tam i około 8 do 9 l na wymianę dynamiczną + filterek za około 180 zł no chyba że carisma po 2001 to wtedy bez filterka
olejek co 90000km inaczej ze skrzynką (nie od ręki ale za jakiś czas ) jak olej ma kolor szary to szkoda zmieniać odrazu allegro
bobirobson - 08-11-2010, 21:11
Witam wszystkich. Tak się składa że i u mnie przyszła pora na wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów F2A42. Szczegółowo zapoznałem się ze wszystkimi informacjami na ten temat jakie znajdują się w dziale Carisma jak i Galant. Generalnie opinie są takie że należy stosować tylko olej DIA QUEEN SP II, CSTROL TRANSMAX Z i ewentualnie AMSOIL ATF. Wszystkie te oleje są bardzo drogie i trudno je zdobyć, a do dynamiczne wymiany potrzeba ok. 10 litrów. Do tego należy doliczyć też koszt filtra ok 100 zł (Hundai) i robociznę. Razem wychodzi ok. 700 zł. Nieźle. Skontaktowałem się ze znajomym, długoletnim mechanikiem z serwisu Mitsubishi który powiedział mi abym nie pękał i zastosował formułę Dexron III lub IV np Mobil ATF 320. Według niego takich właśnie olei używają do wymiany. Więc pytam czy ktoś z Was ma pojęcie o co tu naprawdę chodzi. Może z tymi zalecanymi olejami to tylko taka propaganda. Napiszcie czy ktokolwiek z Was jeździ na innym oleju albo zna kogoś takiego. Ciekawe jakie są opinie. Pozdrawiam.
Moomin - 08-11-2010, 21:25
bobirobson napisał/a: | Witam wszystkich. Tak się składa że i u mnie przyszła pora na wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów F2A42. Szczegółowo zapoznałem się ze wszystkimi informacjami na ten temat jakie znajdują się w dziale Carisma jak i Galant. Generalnie opinie są takie że należy stosować tylko olej DIA QUEEN SP II, CSTROL TRANSMAX Z i ewentualnie AMSOIL ATF. Wszystkie te oleje są bardzo drogie i trudno je zdobyć, a do dynamiczne wymiany potrzeba ok. 10 litrów. Do tego należy doliczyć też koszt filtra ok 100 zł (Hundai) i robociznę. Razem wychodzi ok. 700 zł. Nieźle. Skontaktowałem się ze znajomym, długoletnim mechanikiem z serwisu Mitsubishi który powiedział mi abym nie pękał i zastosował formułę Dexron III lub IV np Mobil ATF 320. Według niego takich właśnie olei używają do wymiany. Więc pytam czy ktoś z Was ma pojęcie o co tu naprawdę chodzi. Może z tymi zalecanymi olejami to tylko taka propaganda. Napiszcie czy ktokolwiek z Was jeździ na innym oleju albo zna kogoś takiego. Ciekawe jakie są opinie. Pozdrawiam. |
Ja też w sumie chętnie bym się dowiedział bo zapewne czeka mnie naprawa skrzyni i wątpie by warsztat miał Dia Queen więc nie wiem czy się upierać i załatwiać na własną rękę czy zgodzić się na wlanie tego co zaproponują.
Krzyzak - 09-11-2010, 07:26
bobirobson napisał/a: | Napiszcie czy ktokolwiek z Was jeździ na innym oleju |
już pisałem - jeżdżę na Castrol Transmax E - jakieś 7000 km od maja zrobiłem bez problemów
od Z różni się tylko tym, że spełnia mniej norm (m.in. nie nadaje się do skrzyń dwusprzęgłowych)
koszt ok. 300 zł/10 litrów
kpawel - 10-11-2010, 10:41
Oleje SP-III
- Mitsubishi DiaQueen ATF SP-III (wiśniowy) - ASO prawie (rozlewany z opakowania 20L)
- Hyundai Diamond ATF SP-III (wiśniowy) - ASO (opakowania 1L i 4L)
- Millers Millermatic ATF SP-III - 135zł/5 litrów ~27zł/litr - internet/allegro (raczej trzeba podejśc do niego z ostrożnością, bo ma inne parametry)
Oleje z aprobatą SP-III
- Castrol Transmax E - 38zł/litr - allegro (HC Syntetyczny)
- STATOIL TRANSWAY S DX III J - 27zł/litr - przedstawiciele Statoil
- Gulf Multi-Vehicle ATF - 26zł/litr- przedstawiciele Gulf
- Valvoline MaxLife ATF - 30zł/litr
Oleje bez aprobaty
- Castrol Transmax Z (miodowy) - 38zł/litr - allegro (od niedawna opakowanie 1L) (FULL Syntetyk)
SP III i Transmax E mają kolor wiśniowy / malinowy / czerwony - trudno określić.
Poziom oleju należy sprawdzić po przejechaniu co najmniej około 5 km. Kontrolę poziomu przeprowadzasz, gdy silnik pracuje, a wajcha jest w pozycji N. Zalecany poziom to max.
Zewnętrzny filtr oleju automatycznej skrzyni - HYUNDAI nr 46322-39000 - 70zł - kolor niebieski - puszkowy podobny do filtra oleju.
Podobno filtr zewnętrzny stosowany jest do rocznika 2001, potem jest prawie niewymienny filtr wewnętrzny.
Moomin - 10-11-2010, 19:03
O i to są konkrety! Dzięki, na pewno się przyda.
kpawel - 10-11-2010, 20:17
Parametry SP-III
Gęstość @ 15°C - 0,852 kg/m3
Lepkość @ 40°C - 35,5 mm2/s
Lepkość @ 100°C - 7,4 mm2/s
Lepkość CCS @ -40°C - 20000 mPa.s
Punkt Zapłonu - 175 °C
Punkt Płynięcia - -40 °C
NR 1 - Transmax Z - najlepsze parametry,
Gęstość @ 15°C - 0,836 kg/m3
Lepkość @ 40°C - 38,0 mm2/s
Lepkość @ 100°C - 7,5 mm2/s
Lepkość CCS @ -40°C - 8400 mPa.s
Indeks lepkości - 168
Punkt Zapłonu - 228 °C
Punkt Płynięcia - <-60 °C (-66 °C)
Bardzo zbliżone do Amsoil ATF stosowanego przez forum VR4 UK. Bardzo niska temp krzepnięcia -66 C, w sam raz na zimę, idealnie nadaje się do wspomagania. Niska lepkość w - 40C oznacza lepszą pracę /opory mechanizmów.
NR 2 - Transmax E - parametry na poziomie oryginału
Gęstość @ 15°C - 0,850 kg/m3
Lepkość @ 40°C - 35,0 mm2/s
Lepkość @ 100°C - 7,3 mm2/s
Lepkość CCS @ -40°C - 13000 mPa.s
Indeks lepkości - 168
Punkt Zapłonu - 215 °C
Punkt Płynięcia - -45 °C
NR 3 - STATOIL TRANSWAY S DX III J
Gęstość @ 15°C - 0,850 kg/m3
Lepkość @ 40°C - 35,8 mm2/s
Lepkość @ 100°C - 7,3 mm2/s
Lepkość CCS @ -40°C - <18500 mPa.s
Indeks lepkości - 173
Punkt Zapłonu - 220 °C
Punkt Płynięcia - -46 °C
NR 4 - Gulf Multi-Vehicle ATF
Gęstość @ 15°C - 0,851 kg/m3
Lepkość @ 40°C - 35,0 mm2/s
Lepkość @ 100°C - 7,3 mm2/s
Lepkość CCS @ -40°C - 7500 mPa.s
Indeks lepkości - 180
Punkt Zapłonu - 210 °C
Punkt Płynięcia - -48 °C
Do Millers Millermatic ATF SP-III należny podejść ostrożnie, ponieważ większości parametrów nie podaje.
Gęstość @ 15°C - 0,848 kg/m3
Lepkość @ 100°C - 6,0 mm2/s
Punkt Zapłonu - 200 °C
Punkt Płynięcia - -42 °C
Lepkość @ 40°C - 30,0 mm2/s - podobno, ale to sporo za mało w porównaniu do oryginału
Niższa lepkość niż w oryginale w 100C może powodować nieidealną pracę skrzyni, trudno powiedzieć - za mało danych.
Moomin - 07-04-2011, 14:51
Czy ktoś kupował olej do skrzyni od tego sprzedawcy?
http://moto.allegro.pl/ol...1542540287.html
Można zaufać, że to będzie oryginał?
kzyhu - 29-04-2011, 12:08
Hej.
Szukam filtru do mojego automatu (Galant '97, EA5A, 163 KM 2.5 V6).
Który z tych dwóch się nadaje:
1. http://midparts.com.pl/pl...iltr-oleju/1975
2. http://www.iparts.pl/czes...0-ADC42116.html
?
Zolar - 09-05-2011, 12:36 Temat postu: Valvoline MaxLife ATF? Czy ktoś miał może do czynienia z olejem Valvoline MaxLife ATF?
http://www.valvoline.pl/pr,56,maxlife_atf.html
Spełnia on wymagania i jest tańszy od Transmax Z o ponad 10zł na litrze.
kimo - 24-07-2012, 23:03
Odświeżę i zapytam bo nie mam pojęcia jaki olej wlać do mojej skrzyni, żeby upilnować mechaników i patrzeć co robią bo to ważna sprawa. Autko to Carisma 1.8GDI 1999 125hp automat 4 biegowy. Nie wiem co tam było wlewane i kiedy był wymieniany. Przebieg to 245 tys.
Moomin - 24-07-2012, 23:08
Najlepiej oryginał - Dia Queen SP II/III.
|
|
|