To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Forum ogólne - VAT od Paliwa

cns80 - 15-02-2009, 21:52

akbi napisał/a:
no właśnie o koszt tej homologacji mi chodzi
Homologacja przeróbek parę lat temu kosztowała mojego kumpla coś około 1 tyś. zł. Ale homologacja całego auta to około 10 razy więcej :) Możesz spróbować przetłumaczyć homologację dla ciężarówki z innego kraju. Jesteśmy w Unii :P
akbi - 15-02-2009, 21:58

chyba się jednak wstrzymam ...widzę, że obecnie u nas w tej kwestii jest tak wielki bajzel i sprzeczność polskich przepisów z przepisami UE ...że przypuszczam, że niebawem jednak będzie można też odliczać VAT od osobówek w firmach.

...ew ... Tanio kupię pickupa :D

gulgulq - 21-02-2009, 09:11

coś zaczna się ruszać:

Można odliczać cały VAT od aut i paliw
Puls Biznesu (12:55)

Minister finansów: 22-procentowy VAT można odliczać od paliw i aut o ładowności powyżej 500 kg. Eksperci: to rewolucyjna zmiana - czytamy w "Pulsie Biznesu".

W obawie przed przegranymi procesami sądowymi Ministerstwo Finansów (MF) postanowiło złagodzić dotychczasowe, niekorzystne dla firm, stanowisko i nie blokować zwrotu pełnego podatku VAT od paliw i samochodów z homologacją ciężarową.

To bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Ministerstwo wreszcie jasno przyznało, że obowiązuje nas wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS). Firmy mają prawo do odzyskiwania całego motoryzacyjnego VAT i odliczania całego podatku w tym roku oraz w latach następnych — mówi Zbigniew Liptak, doradca podatkowy z Baker McKenzie.

Tomasz Michalik, szef kancelarii podatkowej MDDP, apeluje do branży motoryzacyjnej:
Producenci samochodów powinni jak najszybciej wypuścić na polski rynek jak najwięcej modeli samochodów o ładowności ponad 500 kg i z homologacją ciężarową. To wielka szansa na uchronienie branży przed skutkami kryzysu i na ograniczenia kosztów przedsiębiorców użytkujących samochody mówi Tomasz Michalik.

Więcej szczegółów w tej sprawie w piątkowej publikacji Pulsu Biznesu.


Zródło: http://podatki.wp.pl/kat,...,wiadomosc.html

PiotrBe - 21-02-2009, 16:12

zostaje jeszcze klasyczny przykład: kupno Żuka na firmę i tworzenie faktur na jego numery rejestracyjne, lub znajomy diagnosta, ktory czasem może podciągnąc przepisy do rzeczywistości. (bo gdzie prawo niejasne, tam więcej kombinacji można zrobic, co wcale nie jest dobre, ale dzielić się ciężko zarobionym groszem z fiskusem, to mniej sprawiedliwe)
JayChyl - 04-03-2009, 15:35

No to jak prowadzę działalność (muszę przewozić graty do pracy), i mam Colta, założe sobie kratkę oddzielającą bagaże od pasażerów (za tylnymi siedzeniami przed bagażnikiem) + maksymalna masa całkowita Colta to 1450KG a masa własna to 910 (dane z dowodu rej). To wedlug różnicy 1450 - 910 =540kg ładowności. To wystarczy wszystko od odliczenia pełnego VAT'u od paliwa? Czy jeszcze coś trzeba.

Chyba na googlach nigdy nie znajde jednoznacznej odpowiedzi.

Anonymous - 04-03-2009, 16:17

JayChyl napisał/a:

Chyba na googlach nigdy nie znajde jednoznacznej odpowiedzi.


A ten Colt ma homologację ciężarową?

JayChyl napisał/a:

To wedlug różnicy 1450 - 910 =540kg ładowności. To wystarczy wszystko od odliczenia pełnego VAT'u od paliwa?


Pewnie można się zastanowić; pod warunkiem, że auto jeździ bez kierowcy i pasażera :D

JayChyl - 04-03-2009, 16:25

Nie ma homologacji. Ważna jest całkowita ładowność (łącznie z pasażerami). Najlepiej byłoby przytoczyć podstawy prawne.

No i nadal nie wiem.

Anonymous - 04-03-2009, 20:30

JayChyl napisał/a:
No i nadal nie wiem.

Uprzejmie proszę: przeczytaj jeszcze raz:
gulgulq napisał/a:
Ministerstwo Finansów (MF) postanowiło złagodzić dotychczasowe, niekorzystne dla firm, stanowisko i nie blokować zwrotu pełnego podatku VAT od paliw i samochodów z homologacją ciężarową.

Tylko w samochodzie, na który importer/producent uzyskał homologację ciężarową, warto kratkę zakładać :!:

Homologację można uzyskać dla samochodów spełniających pewne kryteria. Jednym z nich jest minimalna ładowność. Są też inne (Colt ich nie spełni) np. konstrukcyjne oddzielenie przestrzeni ładunkowej od kabiny kierowcy (pikapy), przeznaczenie (przecież ciągniki siodłowe nie mają ładowności :mrgreen: ).

Importer może uzyskać homologację ciężarową oraz drugą - osobową - na ten sam model samochodu. W praktyce różnić się będą ową kratką lub innymi drobiazgami np. brakiem drugiego rzędu siedzeń.
Ale sposób rozliczania kosztów eksploatacji i zakupu będzie zależeć od przeznaczenia (wpisu w dowodzie rejestracyjnym) konkretnego autka.

Jaśniej nie umiem :oops:

JCH - 04-03-2009, 22:14

Wczoraj albo dziś czytałem newsa, że Czesi wprowadzają możliwość odliczania VAT-u od wszystkich samochodów, bez żadnych ograniczeń.
gulgulq - 05-03-2009, 06:47

elili napisał/a:

Homologację można uzyskać dla samochodów spełniających pewne kryteria. Jednym z nich jest minimalna ładowność. Są też inne (Colt ich nie spełni) np. konstrukcyjne oddzielenie przestrzeni ładunkowej od kabiny kierowcy (pikapy), przeznaczenie (przecież ciągniki siodłowe nie mają ładowności :mrgreen: ).

Jaśniej nie umiem :oops:


i tak i nie

bo skoro UE zakwestionowała zmiany przepisów po wejściu Polski do UE to teoretycznie te przepisy nie są wazne i wracamy do typowego auta z kratką.
I tak naprawde niewiadmo teraz co i jak..

JayChyl - 05-03-2009, 18:22

"nie blokować zwrotu pełnego podatku VAT od paliw"
O tę frazę chodzi.

Te drugie "samochodów z homologacją ciężarową" tyczy się odliczania pełnego VAT'u od samochodów z homologacją i nie chodzi tu o paliwo.

"Homologację można uzyskać dla samochodów spełniających pewne kryteria. Jednym z nich jest minimalna ładowność. Są też inne (Colt ich nie spełni) np. konstrukcyjne oddzielenie przestrzeni ładunkowej od kabiny kierowcy (pikapy), przeznaczenie (przecież ciągniki siodłowe nie mają ładowności :mrgreen: ).

Te "konstrukcyjne" kryteria tyczą się zapewne art 25. (o ile się nie mylę) ustawy o VAT, w którym mowa o wzorze Lisaka. Niestety tak jak mówi gulgulq, wzór ten nie może być stosowany (zgodnie z orzeczeniem ETS). Problem polega na tym, do których przepisów w końcu się stosować.

Jeden tzw. "stary przepis" mówił o samochodach OSOBOWYCH z minimalną ładownością powyżej 500kg i stałą przegrodą oddzielającą bagaże od pasażerów. Od takich było można odliczać pełny VAT od zakupu jak i paliwa. Bez innych kryteriów.

Dopiero potem wprowadzono ten wzór Lisaka i inne smieszne ograniczenia typu przestrzeń ładunkowa większa niż pasażera (chodzi o długość samochodu).


Według mnie Colt spełniłby wzór Lisaka i ten warunek o którym pisałem powyżej (mimo że nie jest to wymagane zgodnie z ETS). Obliczałem.
W takim wypadku krata musiała by być zaraz za siedzeniem kierowcy i pasażera przedniego, oraz przestrzeń ładunkowa na długość była by większa niż przestrzeń pasażera na długość (nie wiem jak to określić ale chyba wiecie o co chodzi).

Tak naprawde to nic jeszcze nie wiadomo bo przepisy nie są do końca jasne po tym wyroku ETS. Póki co najlepiej odliczać paliwo tylko od dochodowego, a po wejściu nowych normalnych miejmy nadzieje przepisów złożyć odpowiednie korekty i odliczyć nadpłacony VAT (oczywiście jak nasz samochód spełni owe warunki w tych "nowych normalnych przepisach").

Anonymous - 05-03-2009, 18:41

JCH napisał/a:
Wczoraj albo dziś czytałem newsa, że Czesi wprowadzają możliwość odliczania VAT-u od wszystkich samochodów, bez żadnych ograniczeń.

Dodaj, proszę, że chodzi o koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Bo już widzę te pytania: mam Colta, jak uzyskać zwrot VAT od paliwa po powrocie znad morza :D

A wracając do meritum.
Czesi idą w dobrym kierunku.
Obecnie auto jest takim samym narzędziem pracy jak laptop czy legalny program komputerowy, młotek czy betoniarka. Ale w naszym kraju fiskus chce na siłę zabrać i to, co mu się nie należy więc samochody zalicza do dóbr luksusowych (akcyza) i utrzymuje ograniczenia z rozliczaniem kosztów.

gulgulq - 26-03-2009, 07:13

No i nowy news :) :

Cytat:
Od aut z kratką można odliczyć 22-proc. VAT - powiadamia "Dziennik". Taką interpretację przepisów podatkowych przekazało redakcji gazety Ministerstwo Finansów.


Więcej: KLIK

Kofi - 26-03-2009, 09:43

Nie wczytywalem sie nigdy w te przepisy i moja interpretacja tamatu aut z kratką jest po prostu takim moim ogolnym poglądem na sprawe.

Kiedyś było tak aby samochod byl ciezarowy musi miec trwale odgrodzony przedzial bagazowy od pasazerskiego co rozwiązywała na stale metalowa kratka i zablokowane kladzenie oparc foteli (nie wiem jak z tymi fotelami bylo).

To wszyscy co mają działalność tak pokupowali aby odliczac VAT. No i slusznie.
To urzednicy wymyslili, ze za bardzo są przez to do tyłu to wymyslili przepis, ze przedzial bagazowy musi byc trwale oddzielony, dluzszy od przedzialu pasazerskiego i jakis tam jeszcze co spelnialy pickupy (oddzielna kabina) i te typowe male dostawczaki.

no to sie rzucili na kupowanie tych "osobowych" pickupow, ale juz na mniejsza skale niz zwykle sedany, htb czy kombi z kratka.

ale jesli ktos prowadzi firme, gdzie dowozi towar stomatologiczny do klientow fiatem uno
to czemu on nie moze odliczac vatu od benzyny?
przeciez to dla niego auto firmowe, dostawcze a towar malutki to nie musi miec pickupa

ale nie moze bo kratki cofneli a pickup odpada

no bzdura

w niemczech jest tak (z tego co wiem), ze mozesz miec nawet fiata pande, ale
przedzial bagazowy musi byc trwale oddzielony (wspawywuje sie sciane, a nie tam jakas kratke) i szyby tylne w drzwiach, slupkach i na klapie musza byc zaspawane
i jesli ktos dowozi towar stomatologiczny to i takim unem pospawanym by dowozil, ale juz nie pojedzie na wakacje z rodzina z tania waha bez vat.

gulgulq - 26-03-2009, 09:51

tylko że to i tak wszytko bzdurne przepisy

bo ja tylko dojeżdżam na rozmowy z klienetem, ewentualnie dowożę mu rysunki czy projekty które mieszczą sie w teczkach A4 lub na płytce CD - i co? mam kupować cieżarówkę żeby wozić 20 kartek papieru??

a tak to z własnej kieszeni dokładam do paliwa króre jest mi niezbędne !!! bo komuś brakuje wyobraźni



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group