To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - FAQ - [Carisma] FAQ Przepustnica, TPS, SAS, IPS (nie GDI)

ig_or - 11-11-2010, 15:51

Mam pytanie. Wg opisu dameone podczas regulacji wolnych obrotów należy zmostkować brązowe złącze przy grodzi z "-" akumulatora - Czy chodzi o to złacze?:

http://picasaweb.google.c...feat=directlink

Jeżeli tak to gdzie tam jest jakiś styk? - w dolnej części jest tam jakiś gumowy korek...należy go wyjąć i tam wepchać kawał druta?

Sorki za takie lamerskie pytanie, ale wolę się upewnić....

demeone - 11-11-2010, 20:05

Na grodzi powinny być dwa albo nawet trzy luźne kable nie podłączone nigdzie zakończone kolorowymi wtyczkami. jedna niebieska, brązowa i czarna. Jedna do pompy druga do ustawiana wolnych obrotów i trzecia nie pamietam juz do czego. Sorki ale tez nie pamietam już które kolory są do czego. Niestety w moim przypadku nie bylo tej brązowej wtyczki, także nie jestem pewien nawet jak wyglada ta brązowa wtyczka czy jest ona jasna jak u Ciebie czy ciemno-brązowa ale z tego co widze idzie do niej tylko jeden kabel wiec to moze ale pewny nie jestem. Sorki ze tak malo konkretnie odpowiedzialem ale ostatnio brakuje mi czasu aby siedziec w tym temacie.
Anonymous - 08-01-2011, 23:47

A co sięstanie jak środek się dostanie do wnętrza ?
odnośnie uwagi z 1 maila?

"UWAGA: Nie pozwól aby środek czyszczący dostał się do tych otworów. "

Pozdrawiam

Anonymous - 19-05-2011, 12:49

Witam, wczoraj rano zaświeciła mi się lampka CE jak stanąłem na światłach, gdy spadły obroty.
Odczytałem błąd 14 i po pracy zabrałem się do czyszczenia przepustnicy.
Myłem ją na wyłączonym ciepłym silniku, benzyną ekstrakcyjną + szczoteczka (taką do zębów). Na pewno przepustnicy nie wyczyściłem idealnie tak jakbym to zrobił po jej wykręceniu (nie miałem klucza 13-ki na grzechotce). Po kilku wymianach benzyny w pojemniczku szczoteczka przestała być czarna (w trakcie czyszczenia benzyna raczej dostała mi się do tych otworów).
Po skręceniu wszystkiego nie odpalił mi za pierwszym razem (próbowałem dwa razy pod rząd bez hełtania, to pewnie przez to że benzyna wraz z rozpuszczonym nagarem dostała się do tych otworków), poczekałem chwilę (30-50s) i spróbowałem jeszcze raz. Odpalił. Skasowałem usterkę (odłączyłem akumulator; u mnie blokuje się komp. po zdjęciu klem na chwilę nawet jak podłączę aku po 2-3min., więc na wszelki wypadek poczekałem dłużej 7-10min). Podłączyłem klemy. Odpaliłem silnik na ok. 10min., zrobiłem rundkę - obroty niby ok. Sprawdziłem usterki - wnioskuję, że brak (migały mi naprzemiennie lampki CE i ABS).
Nie kręciłem żadną ze śrubek bo ich wcześniej nie ruszałem. Jedyne w trakcie czyszczenia z ciekawości odkręciłem i przesunąłem czujnik położenia przepustnicy i tu lekki zonk - w przypadku gdy jechało się na biegu i nacisnęło delikatnie pedał gazu samochód zamiast równo przyspieszyć, przez pierwszą chwilę szarpał i na postoju na luzie miałem lekko zaniżone obroty względem tego jak było wcześniej.
Dziś posprawdzałem wszystkie parametry podane przez demeone tj. oporności i napięcia na czujniku, regulowałem tak położeniem czujnika aby uzyskać oczekiwane wyniki mi.in. tu miałem inaczej
Cytat:
6. Powoli przekrecamy TPS'a zgodnie z ruchem wskazowek zegara i odnajdujemy polozenie kiedy miernik wskaze brak przejscia pomiedzy pinami 3 i 4. (Czyli IPS jest wylaczony). Nastepnie dokrecamy srubki mocujace TPS.
i
Cytat:
9. Wyciagamy szczelinomierz (mozemy sprawdzic czy w momencie wyciagniecia szczelinomierza przy przylozeniu miernika do pinow 3 i 4 TPS mamy przejscie czyli 0 Ω, przy wlozonym szczelinomierzu opornosc powinna byc nieskonczenie duza lub ogolnie mowiac brak przejscia
- ja miałem oporność kikadziesiąt ohm - przesunąłem czujnik tak aby była nieskończoność (lekko do dołu), sprawdziłem jeszcze raz pozostałe parametry, dokręciłem czujnik i teraz wszystko jest w normie. W trakcie jazdy nie szarpie po naciśnięciu gazu, przy uprzednim odpuszczeniu, obroty odrobinę wyższe na luzie i teraz ok.

Ukłony i wielkie dzięki dla demeone - kawał dobrej roboty. Zdecydowanie pomógł.
Trochę się rozpisałem - sorry. Może komuś się przyda.

RAFIkSierra - 24-08-2011, 17:23

demeone napisał/a:

Jezeli ktos bedzie potrzebowal dla aut z kontrola trakcji to wyslijcie mi wiadomosc to przetlumacze ta czesc podrecznika dla aut z TCL (kontrola trakcji)


Witaj.

A jeśli potrzebowałbym tego samego dla silnika 4G63? Da radę? Czy to będzie tak samo jak w tym opisie? ... bo widziałem w tekście, że tekst dot. silników 4G93 i 4G94. Jak będzie to wszystko wyglądać dla 4G63? Z góry dzięki za info. PZdr. :)

mencli - 22-11-2011, 21:25

Trochę odkopie post :-)
Ale mam pytanie co się stanie jak chcąc regulować wolne obroty (śrubką SAS) nie podłącze programu MUT-II i nie uziemię brązowego przewodu, co będzie tego konsekwencją, kręcąc samą śrubką, dostępu do MUT-II nie mam więc zastanawiam się czy mostkowanie samego brązowego przewodu czemuś służy, czy to tylko element dla dobrej pracy programu MUT-II

mateusz8230 - 07-05-2012, 21:23

demeone napisał/a:
Regulacja TPS (czujnika położenia przepustnicy) oraz IPS (czujnika wolnych obrotów) - pojazdy bez TCL (bez kontroli trakcji) (na zdjeciu nr 2.)
Adnotacja: IPS jest wmontowany w TPSie

1. Podłaczamy MUT-II do złacza diagnostycznego
2. Korzystajac ze szczelinomierza pomiedzy srubke "fixed SAS" a dźwignią przepustnicy wkladamy szczelinomierz o grubosci 0.65 mm.


Witam,poczytałem troche ale w manualu o ile dobrze przeczytałem jest 0,40mm szczelinomierz żeby włożyć,więc niewiem dlaczego wyżej jest 0,65mm?
i jeszcze jedno czy ten czujnik położenia przepustnicy może być odpowiedzialny za szarpanie na stałych obrotach ?(jazda miejska)

korwet - 08-06-2012, 09:44

mateusz8230 napisał/a:
0,40mm szczelinomierz żeby włożyć,więc niewiem dlaczego wyżej jest 0,65mm


Również podpiszę się pod tym pytaniem...
jaki ten szczelinomierz ma być :?:

mateusz8230 - 10-06-2012, 14:02

może ktoś odpowiedzieć? jutro reguluje a nie wiem jaki mam wziąsc a różnica w 0,40 a 0,65 jest bardzo duża.
korwet - 10-06-2012, 16:53

Wg Arena obroty na stechiometrycznej mam ok - czyli fixed SAS mam ustawiony dobrze...TPSa regulowałem bez szczelinomierza bo wartość 0,64V jaką trzeba ustawić to wartość dla domkniętej przepustnicy. Dla wskazań TPS fixedSAS i samo położenie przepustnicy ma znaczenie więc wydaje mi się że gdyby ustawić 0,64V ze szczelinomierzem to po jego wyciągnięciu napięcie TPS będzie mniejsze niż 0,64.
Teoretycznie mam dobrze ustawiony TPS ale przez to że dostęp do jego śrub mocujących jest bardzo ograniczony regulowałem bez ściągania przepustnicy...prawdopodobnie przesunął mi się podczas dokręcania i pokazuje wartość 0,66-0,68V
mateusz8230 napisał/a:
nie wiem jaki mam wziąsc a różnica w 0,40 a 0,65 jest bardzo duża

Jeżeli masz do ustawienia tylko TPS to zagrzej silnik, ustaw bez szczelinomierza 0,64V, reset i nauka obrotów - po tym co zaobserwowałem jak swoim TPSem kręciłem wydaje mi się że powinno być ok

mateusz8230 - 10-06-2012, 18:19

ale ja musze od poczatku ustawiac, fixed sas ustawiam na 1 i 1/4 obrotu (wkrecam) śrubką SAS reguluje obroty na rozgrzanym silniku? No i TPS potem ustawiam tak że gdy klapa przepustnicy jest zamknieta (bieg jalowy) to ma być na nim 0,64V ?
Teraz to co napisałeś bardzo utrudniło sprawę bo wygląda to tak jakby można było ustawić TPS na 2 sposoby...
,,Wartosc uzyskana powinna byc w przedziale 0.4 do 1 V'' czyli jak widać jest dość duży zakres tolerancji,ale czemu akurat musi być 0,64V?

[ Dodano: 11-06-2012, 12:52 ]
Dziś ustawiłem ten TPS tak jak pisałeś na 0,64V ,jest lepiej.Auto inaczej się zachowuje obroty jakby płynniej opadają...Ale mam cały czas problem tego że na klimie obroty bardzo nisko opadają a z silnika wydobywa sie taki dziwny dzwięk tzn taki jakby grzechotka...Słychać to w okolicy skrzyni biegów.Podczas ustawiania tego TPS było słychać jak krokowy się jakby przestawiał...

korwet - 11-06-2012, 15:07

U mnie z kolei za bardzo podbija obroty jak włącza się klima...ale to jeszcze temat drugoplanowy...

A jak regulowałeś TPS ? Zdejmowałeś przepustnicę czy na założonej udało Ci się dostać do mocowania TPSa ?

Ja tak jak pisałem próbowałem bez ściągania przepustnicy ale przez ten nędzny dostęp chyba go zruszyłem przy dokręcaniu i mam ciut za wysoko jeszcze (0,66-0,68V)

mateusz8230 napisał/a:
byc w przedziale 0.4 do 1 V'' czyli jak widać jest dość duży zakres tolerancji,ale czemu akurat musi być 0,64V

Powiedział bym że to bardzo nieprecyzyjny przedział...na dobrą sprawę jak miałem 0,702V to mieściło się to w przedziale...wtedy Aren powiedział że mam za duże napięcie na TPS i żeby ustawić w okolice 0,64V - w innym temacie widziałem - Aren pisał że to 0,64V to jest najbardziej optymalne ustawienie...
Nie byłem aż tak dociekliwy w poszukiwaniu potwierdzenia w teorii - sądząc po wypowiedziach Aren wie co mówi :mrgreen:

mateusz8230 - 12-06-2012, 00:11

regulowałem na sciagnietej przepustnicy,(u siebie miałem ten TPS ustawiony na około 0,75V,przestawiłem na idealne 0,64V) ale popełniłem kilka błedów...na zimnym silniku i nie przeprowadziłem jeszcze reseta+adaptacja.Jest pare spraw które mnie bardzo ...denerwuja odpalam zimny silnik i auto prawie gasnie nie ma ssania,dopiero po przegazowaniu jest...
korwet - 12-06-2012, 08:38

mateusz8230 napisał/a:
zimny silnik i auto prawie gasnie nie ma ssania

mateusz8230 napisał/a:
nie przeprowadziłem jeszcze reseta+adaptacja

Z tego co wiem dla GDI nauka obrotów jest bardzo ważna...tzn. zaadoptuje się po iluśtam km...ale do tej pory będziesz się wściekał na brak wolnych obrotów...zrób adaptację - po kroku z obciążeniem powinien się nauczyć obrotów.
Jak by co to tu masz jeszcze temat krokowca
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=36915
i jeszcze jeden
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=6493
W jednym jest o podbijaniu, w drugim o gaśnięciu silnika...
U mnie przed adaptacją obroty strasznie spadały jak wrzucałem D (automat) - po adaptacji prawie nie widać różnicy więc coś w tej nauce obrotów jest.
mateusz8230 napisał/a:
popełniłem kilka błedów...na zimnym silniku

Nie wiem na ile to ma znaczenie - ja ustawiłem TPS na zimnym na 0,64V, odpaliłem auto żeby się nagrzało i obserwowałem co by się TPS nie przestawił - cały czas było 0,64V a temperatura zmieniła się w zakresie 25-95 st. C
Dopiero później zacząłem go przykręcać i wtedy chyba dziada przesunąłem... :evil:
mateusz8230 napisał/a:
regulowałem na sciagnietej przepustnicy

Jak wyglądała uszczelka pod przepustnicą :?: - metalowa pokryta tworzywem czy coś mniej trwałego :?:
Złożyłeś na tej samej czy dawałeś nową uszczelkę :?:

mateusz8230 - 12-06-2012, 10:14

no na poczatku było na silikon wysokotemperaturowy versachem czy jakos tak i było tak jak piszesz,adaptacja wtedy trwała około 250km ale było super...i teraz docięłem uszczelkę z krygielitu (materiał na uszczelki) bo silikon strasznie zalepia te otwory itp w przepustnicy.Nie wiem skąd mógłbym dostać nową uszczelkę ori.

[ Dodano: 12-06-2012, 12:13 ]
po dzisiejszej adaptacji, zauważyłem że pod obciążeniem auto co jakiś czas podbija obroty do 2tys. a potem po około może 4minutach wchodzi na 2tys/obr i tak stoi,mam nadzieje że to się unormuję.Choć przed adaptacją wykręciłem śrubkę SAS żeby zwiększyć obroty.Może to ma jakiś wpływ.Wydaję mi się że podbijanie obrotów podczas dojezdzania do skrzyżowania może być spowodowane zbyt wykręconą śrubką SAS,ale to tylko moja opinia..
Widze że Cari to samochód dla ludzi którzy lubią robić coś więcej niż tylko jezdzić autem,przeciętny ,,Kowalski'' może sie rozczarować:D



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group