Carisma - Ogólne - Oszczedna jazda
rasiak1980 - 21-04-2009, 02:35
trzeba wyczuć troszkę pedał gazu obserwować kontrolkę gdi eco i wiedzieć ile odpuścić przy zmianie na wyższy bieg wtedy realnie idzie zejść do 6,9-7,1l/ 100 jazda w mieście (jazda a nie stanie w korkach) ruszanie z górki: 2 bieg sprzęgło i jak samochód się rozpędzi puszczamy sprzęgło, obserwować co się dzieje na drodze nie tylko bezpośrednio przed pojazdem ale też tak daleko jak to tylko możliwe, jak długo świecą się światła jeżeli wiemy że nie zdążymy przed czerwonym puścić delikatnie nogę z gazu i tak "wycyrklować" żeby nie trzeba było zmieniać biegu, jazda w korku - to trzeba wyczuć z jaką średnią prędkością pojazdy się poruszają i z taką prędkością się poruszać, przed samymi światłami bądź skrzyżowaniem będzie najciężej, im dalej od skrzyżowania, które korkuje tym łatwiej jest tą średnią "złapać" pierwszy bieg nie dodajemy gazu, i tylko delikatnie operujemy sprzęgłem (gorzej jak odstęp będzie na tyle duży że ktoś to wykorzysta i zajedzie nam drogę) przy dużych prędkościach, otworzone okna powodują znaczne spalanie, to samo z bagażnikiem na dachu, jeżeli nie używamy zdjąć, opony z niskim oporem toczenia redukują spalanie, klimatyzacja, dmuchawy, ogrzewanie lusterek i tylnej szyby, podgrzewanie foteli wszystko to zabiera energie, nawet odpowiednio dobrany olej silnikowy ma wpływ na spalanie, w trasie jeżeli jest możliwość używać tempomatu.
Tomashi - 21-04-2009, 08:31
Robson86 napisał/a: |
na biegu odcina paliwo i nie pali nic |
znaczy się silniczek gaśnie?
Robson86 - 21-04-2009, 08:47
Tomashi napisał/a: | znaczy się silniczek gaśnie? |
ale dowciapny jestes
Specjalnie dla ciebie:
Odcina doplyw paliwa i samochod jedzie dalej wyobraz sobie
Pozdroo
saphire - 21-04-2009, 10:00
Robson86 napisał/a: | Tomashi napisał/a: | znaczy się silniczek gaśnie? |
Specjalnie dla ciebie:
Odcina doplyw paliwa i samochod jedzie dalej wyobraz sobie
|
Proszę nie dyskutować na ten temat tylko przyjąć to jako dogmat - tak jest koniec i kropka a dla niewiernych wykresy z evoscan w mojej galerii - hint: wtryskiwacze zamknięte, auto jedzie z góry hamując silnikiem, zero zużycia paliwa.
Anonymous - 21-04-2009, 10:40
saphire napisał/a: | wtryskiwacze zamknięte, auto jedzie z góry hamując silnikiem, zero zużycia paliwa. |
i brak smarowania gładzi cylindra nad tłokiem,
mieszanka spalana w cylindrze jest swego rodzaju smarowaniem,
a to tak na marginesie skoro patrzymy z różnych perspektyw
Tomashi - 21-04-2009, 10:54
Zdania są BARDZO podzielone i na chłopski rozum silnik bez paliwa powinien zgasnąć, ale:
Cytat: | W samochodzie napęd jest przekazywany z silnika na koła, nie ma żadnych przeciwwskazań aby nie mogło być odwrotnie. Puszczając gaz komputer rozpoznaje ujęcie nogi z gazu i powiedzmy 4 tyś obrotów na minutę. Zamyka wtryskiwacze i silnik jest napędzany siłą bezwładności samochodu która poprzez koła pozwala wałowi korbowemu kręcić się dalej. Wtryskiwacze są zamknięte do czasu aż obroty nie spadną poniżej wartości krytycznej, wtedy silnik otrzymuję dawkę paliwa z biegu jałowego aby nie zgasł i nie zaczął szarpać silnikiem. |
choć...:
Cytat: | Panowie raczej lubią cuda, czyli takie trochę perpetum mobile. A niby z jakiego powodu silnik się obraca skoro nie otrzymuje paliwa? Ktoś powie, że siła bezwładności. Ale proszę podczas tego hamowania silnikiem wycisnąć sprzęgło. Czyżby silnik nie obracał się? A więc oczywiście silnik zużywa paliwo w ilości koniecznej dla utrzymania obrotów biegu jałowego. Tak naprawdę jest gorzej. Silnik gaźnikowy wskutek silnego wzrostu podciśnienia w gardzieli wymusi trochę większe zużycie niż dla biegu jałowego. Silnik z wtryskiem często wskutek kalkulacyjnego działania sterownika usiłuje zapewnić ilość paliwa zbliżoną dla ilości odpowiedniej do występujących obrotów co koryguje układ kontroli obciążenia. Objawia się to niewielkim efektem opóźnienia. Wyjątkiem jest oczywiście sytuacje kiedy silnik wyłączymy, czyli z założenia odetniemy dopływ paliwa. Tyle, że jazda w takim stanie do bezpiecznych nie należy. |
z ciekawości rozpędzę się dzisiaj na średnicówce, zresetuję kompa i puszczę gaz. Zobaczymy wskazania (chociaż podobno błędne).
narka
Anonymous - 21-04-2009, 11:08
leser napisał/a: | i brak smarowania gładzi cylindra nad tłokiem,
mieszanka spalana w cylindrze jest swego rodzaju smarowaniem,
a to tak na marginesie skoro patrzymy z różnych perspektyw |
od smarowania jest olej
Anonymous - 21-04-2009, 12:17
kelo2 napisał/a: | od smarowania jest olej |
zasadniczo tak,
ale przeczytaj jeszcze raz to co napisałem,
ze zrozumieniem,
to, że cos wykracza poza wiedzę z zakresu szkoły podstawowej,
nie znaczy, że nie ma miejsca
[ Dodano: 21-04-2009, 12:25 ]
Tomashi napisał/a: | Zdania są BARDZO podzielone i na chłopski rozum silnik bez paliwa powinien zgasnąć, ale (...)
choć...:
(...) |
tu nie ma żadnych podzielonych zdań, to co napisał saphire jest jednoznaczne i niepodważalne w autach z wtryskiem paliwa,
Żeby Ci to zobrazować: jadąc z górki, zdejmujac noge z gazu,
wtryski są odcinane i silnik hamuje, nie ma prawa zgasnnać bo obroty są adekwatne
do przełozeniania z jakim koła napędzają silnik
wciśniesz sprzęgło, obroty spadną do tych ok800rpm,
a w momencie naciskania sprzegła, własnie ECU znów
zacznie otwierac wtryski i lać paliwo by utrzymać obroty
i pracę silnika
bardziej łopatologicznie chyba sie nie dało
Anonymous - 21-04-2009, 12:32
leser napisał/a: |
to, że cos wykracza poza wiedzę z zakresu szkoły podstawowej,
nie znaczy, że nie ma miejsca
|
ale na białoruskich poltechnikach chyba uczą tak?
Anonymous - 21-04-2009, 12:48
kelo2 napisał/a: | leser napisał/a: |
to, że cos wykracza poza wiedzę z zakresu szkoły podstawowej,
nie znaczy, że nie ma miejsca
|
ale na białoruskich poltechnikach chyba uczą tak? |
Hehe zwiedziłem pół Europy, ale na wschodzie nie zdarzyło mi się być
Żeby nie robić OT reszta dyskusji na priv poleciała.
kamilek - 24-04-2009, 15:28
leser napisał/a: | ale czy na prawdę, czy warto średnio zjechać te 0,3L mniej
jeżeli znacznie zwieksza sie zużycie silnika, to po pierwsze,
po drugie znacznie zwiększa sie zużycie poduszek,
oraz zużycie skrzyni |
leser napisał/a: | i brak smarowania gładzi cylindra nad tłokiem,
mieszanka spalana w cylindrze jest swego rodzaju smarowaniem, |
Sorka, że robię OT, ale czy mógłbyś mi to jakoś prościej wytłumaczyć? Przyznam, że trochę namąciły mi w głowie Twoje wypowiedzi i sam już nie wiem, co o tym sądzić Zwłaszcza to o braku smarowania, myślałem, że silniki oraz inne podzespoły są przystosowane do hamowania silnikiem...
O, i jeszcze to:
leser napisał/a: | Ogólnie bardzo nie wskazane jest jeżdzenie poniżej około 2000rpm na wyższym
biegu (3-4-5); ci co znają podstawy fizyki i mechaniki wiedzą, wiec nie muszę tłumaczyć
zakres dla ekonomistów to ok 2100-3000 rpm |
Rozumiem, że przy przyspieszaniu są to optymalne obroty. Ale co wtedy, kiedy chcę utrzymywać daną prędkość? Również niewskazane jest schodzenie poniżej 2000rpm? Dlaczego?
Anonymous - 24-04-2009, 23:18
saphire napisał/a: |
Proszę nie dyskutować na ten temat tylko przyjąć to jako dogmat - tak jest koniec i kropka a dla niewiernych wykresy z evoscan w mojej galerii - hint: wtryskiwacze zamknięte, auto jedzie z góry hamując silnikiem, zero zużycia paliwa. |
Niedowiarkom proponuję przeprowadzenie dwóch doświadczeń, podczas hamowania silnikiem wyłączyć zapłon (tylko nie za daleko, żeby przypadkiem kierownicy nie zblokować i się nie zabić) nie będzie żadnej różnicy w hamowaniu bo silnik i tak nie dostaje paliwa, tylko obrotomierz się wyłączy.
Drugie doświadczenie to jechać ok 40km/h na dwójce czy trójce ,puścić gaz i w momencie gdy obroty będą w granicach 1200 rpm, ECU zaczyna otwierać wtryski i auto zauważalnie przestaje hamować, efekt jest bardzo wyraźny.
Co do ekonomicznej jazdy, to rozpędzać się dynamicznie, biegi zmieniać przy 2500 - 3000 rpm i hamować silnikiem. Należy zdawać sobie sprawę z tego iż luz przy prędkościach miejskich to ok 3-4 litry/100km, a przy małych prędkościach nawet 8.
saphire - 27-04-2009, 12:09
leser napisał/a: | saphire napisał/a: | wtryskiwacze zamknięte, auto jedzie z góry hamując silnikiem, zero zużycia paliwa. |
i brak smarowania gładzi cylindra nad tłokiem,
mieszanka spalana w cylindrze jest swego rodzaju smarowaniem,
a to tak na marginesie skoro patrzymy z różnych perspektyw |
Smarowanie robi olej a nie benzyna na dodatek wtryskiwana uwarstwiono tuz pod sama świecę - to nie dwusuw z castrolem w paliwie
wichura1 - 27-04-2009, 12:21
Zgadza się czterosuwa nie zatrzesz, dopóki jest ciśnienie oleju w magistrali smarującej.
Anonymous - 27-04-2009, 14:10
wichura1 napisał/a: | Zgadza się czterosuwa nie zatrzesz, dopóki jest ciśnienie oleju w magistrali smarującej. |
prosty test, wlej paliwo lotnicze (suche),
ustaw na 4000rpm, zeby nie było, iż od pałowania poległ silnik,
paliwo o wysokiej liczbie oktanowej, żeby nie było, ze wine ponosi spalanie stukowe,
i czekaj, tylko potrzebne bedą ze 2-3 pompki paliwa,
bo po drodze one wcześniej sie zatrą...
dobry przykład sprawdzony w życiu,
polecam, tylko nie wlewać do carismy, a do czegos co juz spisane na straty
swoja drogą rozpatrujemy tylko czterosuwy, nie popadajmy w skrajnosci...
czym smarowane są pierścienie podczas skoku cylindra do góry ?
bo z tego co wiem to olej jest od dołu
nie osadza sie on też na ściankach, wtedy spalałby olej...
czyzby ktoś chciał podważyc stwierdzenie, że spalana mieszanka jest 'tłusta' ?
|
|
|