To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Zużycie paliwa w GDI z zależności od rodzaju benzyny

saphire - 29-08-2006, 21:42

Poprzedni właściciel mojej Carismy GDI tankował - jak sam stwierdził - przeważnie na Orlenie. Jedo śrenie zużycie które pozostało na komputerze auta to 12.6 l/100km z tym że on przeważnie po mieście jeździł.

Ja od 3ech dni w sumie tez po mieście pomykam a dolałem do jego 12litrów Orlena w baku swoje 25l BP. Noi co się stało? Ano juz mi komp pokazuje średnie 11.3 i pomalutku spada w dół.

Nie sądzę że musiał jeździć agresywnie bo u mnie po prostu sie nie da tak jechać. Chyba że po przedmieściach a on zwykle w centrum pomykał zatem przychylał bym sie jednak do wersji że BP95 jakoś bardziej leży mojemu GDI niż Orlenowe 95. A i sam silnik jakby bardziej ochoczo wchodzi na obroty.

Efa! - 30-08-2006, 02:08

Możecie się dziwić, ale od jakiegoś czasu najzwyczajniej w świecie tankuję tam, gdzie najtaniej (Neste z automatami do samoobsługi, Carrefour, Auchan).
Ani razu Carisma nie protestowała.
Spalanie z trasy od 6.0 do 7.2 ( :roll: ale to ostatnie to już ze średnią 130 km/h i nieraz maksymalną 180 km/h - tak wyglądało moje bardzo niemądre jeżdżenie podczas powrotu z Białegostoku ).
Miasto z klimą od 6.2 do 8.0.

saphire - 30-08-2006, 07:33

Miasto miastu nierówne - u mnie średnio po mieście da się jeździć max 40 km/h i stale w korku - chyba że na przedmieścia się wyjedzie a poza tym ja mam automata więc z zasady chyba auto na automacie z litr więcej pali niż na ręcznej aczkolwiek następne tankowanie pojeżdżę po mieście z ustawioną na automacie na sztywno 2'ką i zobaczę jak wyjdzie. Na dodatek u mnie teren bardzo górzysty więc praktycznie ciągle z górki na górkę a róznice poziomów i po 200m są.

Niemniej Corsa zawsze mi na BP śmigała jak złoto a jeśli tylko wlałem Orlena lub Statoil (nieważne czy 95 czy 98) to zawsze zmulona była okropnie. Kiedyś u mnie był Aral i zawsze jego "wzbogacone paliwa" lałem i mi Corsa na nich wręcz latała - potem BP przejęło Arala, zmienili wystrój stacji jednakże Corsa dalej mi na tym paliwie z BP pięknie pomyka. Zatem i misia będzie dostawała BP :)

PS. chyba mam tendencję do aut o nazwach rodzaju żeńskiego, zaczynających się na ,,c'' i kończących na ,,a'' i zawierających w sobie coś rajdowego ;-) - literki ,,r'' i ,,s'' :lol: corsa...carisma :mrgreen: :lol:

jedras - 30-08-2006, 20:57

o ile wiem do GDI producent zaleca 95+ takze jak wlejesz 98 wiesz na pewno ze 95 masz a przy dobrych wiatrach moze ciut wiecej
Anonymous - 31-08-2006, 10:33

Szczęściarze,macie wybór. W Płocku jedyną alternatywą jest Statoil, lecz różnicy praktycznie nie odczuwam.Jak jadę gdziś dalej to staram się tankować lotos,a. Mam odczucie że jest odrobinę lepsze.GDI 1,8 r98
Anonymous - 01-09-2006, 16:54

Też zauważyłem że na BP są jakby troche lepsza waha niż na innych stacjach. Mój misiek pali +/- 7l/100km a jestem dość "nerwowy" więc wciskam pedał tam gdzie się da wdepnąć :D
Dla testów któregoś razu włałem 30l Pb98 na stacji BP i ku mojemu zdziwieniu wskazania zużycia na pół baku wyszły podobne jak na 95.
A tankuje w wawie przy DW. Zachodnim. Mają tam prawie zawsze tańszą 95 niż na innych stacjach.
W zeszłym tyg. jak tankowałem to waha była po 4,27 a na innych stacjach przeciętnie o 16 gr droższa. I jeszcze sie nie zawiodłem na tej stacji jeśli chodzi o jakość paliwa.

Anonymous - 03-09-2006, 20:53

albo ze mną jest coś nie tak, albo z moją cari. tydzień temu leciałem trasę Poznań-Kraków-Poznań. Zatankowałem jak zwykle na Neste przy King Crossie, Pb 95. Do Krakowa leciałem krajówkami do Ostrowa, przez Kępno, Wieluń, Częstochowę. Komp pokazał 5,3 l/100km. Z powrotem już autostradą 130 km/h przez Wrocław. Spalanie podskoczyło do 5,7 i takie było faktycznie licząc po zatankowaniu. Przejechałem na baku 911 km i nawet kontrolka mi nie mrugnęła!
Reasumując - Shell to ściema. Tankowalem kiedyś, ale bez rewelacji. BP nie lałem jeszcze, ale czytając posty skuszę się.
pzdr

saphire - 04-09-2006, 14:52

Przeleciałem sie trasą z Przemyśla na Rzeszów - 90km drogi i moja Carisma GDI z automatem wg kompa wzięła 6.8 z tym że nocą w deszczu i dość ospale jechałem a powrotną drogę przez górki i zakręty na Dynów to komp pokazał 7.0 na paliwie BP95 tyle że jak mówię u mnie dość tłoczno, górzysto i kręto.
Anonymous - 06-09-2006, 19:43

Czytając posty nasuwa się wniosek, że BP jest najlepsze. Tymczasem chciałem podzielić się moimi doświadczeniami z tankowania na Shellu (tylko Poznań, ul. Serbska przy Makro). Jeżdżę głównie w mieście (rzadziej w trasie) carismą GDI automat. Spalanie od marca do września:

PB95 : 8,72 - 13,2 l/100 km (9 tankowań do pełna);
VPower : 7,65 - 9,86 l/100 km (4 tankowania do pełna);
VPower Racing : 6,85 - 9,7 l/100 km (3 tankowania do pełna).

Wszystkie wartości policzone z ilości przejechanych kilometrów i litrów zatankowanego paliwa (nie ufam komputerowi - stwierdziłem, że pokazuje zuzycie zaniżone). Wartości minimalne to zużycie w trasie, maksymalne w mieście. Styl jazdy normalny, bez zbytniego wieśniaczenia (gaz do podłogi - bardzo rzadko, speed w trasie 90 - 140 km/h). Co o tym sądzicie. To chyba jest jakiś konkret. Tankując na Shellu warto tankować VPower Racing. Jak porównam Shella z BP to dam znać.
Pozdrawiam,

saphire - 06-09-2006, 21:35

U mnie jeszcze jest Statoil z tą ich niskosiarkową benzyna więc pewnie ją kiedyś stestuję tak jak i zapewne stestuję 98 "zza miedzy" ;)
szczeslaw - 06-09-2006, 21:50

rodys, to nie dowodzi, że Shell V-Power jest dobry. To dowodzi tylko, że Shell PB95 jest strasznie kiepskie :)

saphire napisał/a:
U mnie jeszcze jest Statoil z tą ich niskosiarkową benzyna więc pewnie ją kiedyś stestuję

Na pewno Suprema jest lepsza od zwykłego PB95 na Statoil.

Juiceman - 06-09-2006, 22:37

Etam ja tam wole stacje JET;]
Anonymous - 07-09-2006, 01:15

Efa! napisał/a:
Silnik potrzebuje minimum 89 oktanów, na Zachodzie do Carismy leje się - zalecaną zresztą - 91 oktanową benzynę. Dlatego PB95 najzupełniej wystarczy, nawet jeśli miałaby być oszukana i zawierałaby te parę 'koni' mniej niż dedykowane 95.


W germańskiej instrukcji obsługi do carismy GDI z 1999 roku na ostatniej stronie jest napisane "fur Tankstellenservice": "Oktanzahl [...] 95 ROZ oder höher". Co można przetłumaczyć: "Liczba oktanowa 95 LOB lub wyższa.

89 oktanów? Nie ma takiej benzyny. No chyba, że doda się do PB95 10-15% oleju opałowego. Takie rzeczy się niestety zdarzają ale raczej nie na zachodzie :D .
Jeżeli do nowoczesnego silnika wleje się paliwo o niższej niż zalecana liczbie oktanowej to dramatycznie wzrośnie zużycie paliwa i spadnie moc - poza tym nic się nie stanie. Sprawdzałem to na moim nissanie 1.6 112 KM przystosowanym do PB98.

Efa! napisał/a:
A spalanie 98 przez silnik dostosowany do paliwa o niższej liczbie oktanowej powoduje, że nie wykorzystujemy w 100% możliwości maszyny (spada moc, osiągi itd.)

Dlaczego miałaby spaść moc jeżeli wzrasta sprawność procesu spalania? Im więcej oktanów w paliwie tym większa moc maksymalna silnika a przede wszystkim przyspieszenie przy wciśnięciu gazu do oporu (czujniki spalania stukowego nie alarmują komputera a ten nie zmniejsza dawki wtryskiwanego paliwa oraz nie opóźnia momentu wtrysku). Po szczegóły odsyłam do literatury (np. K. Baczewski T. Kałdoński "Paliwa do silników o zapłonie iskrowym" WKŁ 2005 lub inne pozycje - jest ich dość dużo).

szczeslaw napisał/a:
rodys, to nie dowodzi, że Shell V-Power jest dobry. To dowodzi tylko, że Shell PB95 jest strasznie kiepskie

Ale ja nie napisałem, że dowodzi. Z moich pomiarów wynika, że jest lepszy od shellowego Pb95. W najbliższej przyszłości zamierzam porównać V Power Racing z BP Ultimate i z BP PB95, to jednak wymaga czasu i niestety raczej na porównaniu tylko tych dwóch firm poprzestanę. Dlatego napisałem tego posta, żeby Forumowicze wypowiedzieli się na temat własnych doświadczeń dot. zużycia różnych benzyn.


saphire napisał/a:
Niemniej Corsa zawsze mi na BP śmigała jak złoto a jeśli tylko wlałem Orlena lub Statoil (nieważne czy 95 czy 98) to zawsze zmulona była okropnie. Kiedyś u mnie był Aral i zawsze jego "wzbogacone paliwa" lałem i mi Corsa na nich wręcz latała - potem BP przejęło Arala, zmienili wystrój stacji jednakże Corsa dalej mi na tym paliwie z BP pięknie pomyka. Zatem i misia będzie dostawała BP


goral napisał/a:
Też zauważyłem że na BP są jakby troche lepsza waha niż na innych stacjach. Mój misiek pali +/- 7l/100km a jestem dość "nerwowy" więc wciskam pedał tam gdzie się da wdepnąć


leugdi napisał/a:
Zatankowałem jak zwykle na Neste przy King Crossie, Pb 95. Do Krakowa leciałem krajówkami do Ostrowa, przez Kępno, Wieluń, Częstochowę. Komp pokazał 5,3 l/100km. Z powrotem już autostradą 130 km/h przez Wrocław. Spalanie podskoczyło do 5,7 i takie było faktycznie licząc po zatankowaniu. Przejechałem na baku 911 km i nawet kontrolka mi nie mrugnęła!



I to są konkretne opinie :D


Pozdrawiam

Krzyzak - 07-09-2006, 09:53

rodys napisał/a:
89 oktanów? Nie ma takiej benzyny.

jest - np. w USA, na zachodzie europy jest też 91 okt.

rodys napisał/a:
Dlaczego miałaby spaść moc jeżeli wzrasta sprawność procesu spalania? Im więcej oktanów w paliwie tym większa moc maksymalna silnika a przede wszystkim przyspieszenie przy wciśnięciu gazu do oporu (czujniki spalania stukowego nie alarmują komputera a ten nie zmniejsza dawki wtryskiwanego paliwa oraz nie opóźnia momentu wtrysku). Po szczegóły odsyłam do literatury (np. K. Baczewski T. Kałdoński "Paliwa do silników o zapłonie iskrowym" WKŁ 2005 lub inne pozycje - jest ich dość dużo).


Sprostowanie, po raz 1000 - liczba oktanów oznacza odporność na spalanie stukowe. W przypadku braku czujnika tego spalania auto o stałym kącie wyprzedzenia zapłonu powinno przyśpieszać lepiej, bo mieszanka spala się szybciej, bo bardziej wybuchowo.
A moment wtrysku zawsze jest taki sam - regulowany momentem otwarcia zaworów ssących - nie można go zmienić (nie wiem, jak w dieslu czy benzynie z bezp. wtryskiem do cylindra) - manipulować można tylko momentem zapłonu - czyli opóźniać go tak, by spalanie stukowe nie występowało. Na lepszym paliwie możliwe jest przyśpieszenie zapłonu przez ECU, co może dać niewielkie - subiektywne - odczucie większej mocy.

Anonymous - 07-09-2006, 09:56

w rosji bęzyna ma ponoć poniżej 90 oktanów.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group