To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Olej Castrol GDI do GDI

Hubeeert - 02-02-2006, 12:22

young napisał/a:
specjalista

Jaaaasne - jak z koziej d*** trąbka.

A inne zalecane przez producenta? :roll: następny spec od mitów.

Anonymous - 23-02-2006, 14:42

Specjalista od oleju może mieć rację, nie wiem jaką wymieniony w temacie "Olej Castrol GDI" ma klasę jakości wg API. Nie jest wskazane przechodzenie z oleju średniej klasy, np. SF, na olej wysokiej jakości, np. SJ (silnik może się rozszczelnić). [Kolejne klasy jakości oleju oznaczane są kolejnymi literami alfabetu, np SE, SF, SG, SH, SI, SJ, Litera S oznacza że jest to olej do silnika benzynowego].
Do silnika GDI zalecany jest olej klasy jakości SG lub lepszy.
Jeżeli chodzi o klasę lepkości oleju to należy ją dobrać w zależności od pory roku, zgodnie z rysunkiem, który przytaczam za instrukcją obsługi (np. 5W30 - zima, 20W50 - lato lub 10W30, 10W40, 10W50 - olej uniwersalny, wszystkie pory roku). To czy będzie to olej mineralny, półsyntetyk czy pełny syntetyk zależy od zasobności naszego portfela. Pewne wartości klas lepkości są nieosiągalne dla olejów mineralnych. Ważne jest, żeby nie stosować olejów syntetycznych bezpośrednio po olejach mineralnych. Olej syntetyczny ma b. dobre własciwości myjące i momentalnie rozpusci wszystkie nagary i osady po poprzednich olejach powodując zatkanie filtra oleju i ewentualnie inne szkody.
Obrazek:

Zmiana oleju częściej niż to zaleca producent na pewno nie szkodzi silnikowi, ja jednak uważam że jest niepotrzebne wyrzucanie pieniędzy, można je lepiej wydać, można np. przed zalaniem nowego oleju wykonać przepłukanie całego układu smarowania silnika (tylko w nielicznych warsztatach)... Najlepiej jest zalać olej o wysokiej klasie jakości wg API (np. SH, SI lub SJ), odpowiednio dobrać klasę lepkości do temperatury zewnętrznej i zmieniać olej z filtrem co 15000km lub raz w roku.
O wiele ważniejsze dla stanu i zywotności naszej jednostki napędowej jest obchodzenie się z zimnym silnikiem tuż po uruchomieniu. Najgorsze co mozna zrobić, to zimą przy -20°C w sekundę po odpaleniu wcisnąć gaz do podłogi, wbić "jedynkę" i ruszyć gwałtownie. Najlepiej, po odpaleniu, poczekać ok 12 sekund, aż pompa zasiorbie wystarczajaca ilość oleju z miski olejowej i rozprowadzi po całym silniku.

Anonymous - 23-02-2006, 15:42

rodys napisał/a:
Specjalista od oleju może mieć rację, nie wiem jaką wymieniony w temacie "Olej Castrol GDI" ma klasę jakości wg API.

Z olejami do GDI sprawa jest bardziej skomplikowana, dlatego klasy jakości i lepkości nie załatwiają sprawy - stąd pojawienie się tego wątku.
A obrazek wygląda zupełnie inaczej niż na silniku mojej Lalugi; tam 15W.. można lać powyżej 0. Z tym że zaznaczono że chodzi o ŚREDNIE, a nie MINIMALNE temperatury.
No i na marginesie: przy silnikach konstrukcji japońskiej i amerykańskiej pilnujmy norm jakosci API, a przy europejskich (np. używanych w Mitsu dieslach 1.9) ACEA. Bywa bowiem że olej świetny według API wypada tak sobie wg ACEA.

Anonymous - 23-02-2006, 16:40

Alek napisał/a:
Z olejami do GDI sprawa jest bardziej skomplikowana, dlatego klasy jakości i lepkości nie załatwiają sprawy...

Moim skromnym zdaniem załatwiają i to w zupełności.
Jeżeli w silniku jest zalany olej o klasie jakości równej lub wyższej zalecanej przez producenta, jego klasa lepkości koresponduje z zakresem temperatur otoczenia oraz wcześniej nie był lany olej który zostawił nagary (niskiej klasy jakości olej mineralny) to wszystko jest ok.

Silnik z systemem wtrysku benzyny typu GDI z punku widzenia wymagań co do oleju silnikowego niczym nie różni się od dowolnego współczesnego wielozaworowego silnika benzynowego. Innymi słowy: system wtrysku bezpośredniego GDI nie stawia żadnych ekstra wymagań olejowi.

Cytat:
przy silnikach konstrukcji japońskiej i amerykańskiej pilnujmy norm jakosci API, a przy europejskich (np. używanych w Mitsu dieslach 1.9) ACEA

Zgadzam się z przedmówcą :D . (A tak na marginesie: Japończycy mają swoją własną klasyfikację jakości olejów, inną od europejskiej ACEA i od amerykańskiej API). Sprzedając auta z silnikami benzynowymi własnej konstrukcji w Europie zalecają w instrukcji obsługi olej o jakości wg API (!)

Do diesli olej o klasie jakości opisanej wg CCMC lub ACEA [CCMC - stara (do 1996) europejska klasyfikacja]


W 2001r. zawarto porozumienie w sprawie wprowadzenia wspólnej klasyfikacji pomiędzy europejską ACEA, amerykańskim Stowarzyszeniem Producentów Silników – EMA i Japońskim Stowarzyszeniem Producentów Samochodów – JAMA. W 2002 r. wprowadzono normę Global DHD – 1 dla olejów do ciężkich silników Diesla. W ciągu najbliższych lat należy się spodziewać norm Global DHD dla silników benzynowych.

Anonymous - 23-02-2006, 17:09

rodys napisał/a:
system wtrysku bezpośredniego GDI nie stawia żadnych ekstra wymagań olejowi

Nie chodzi o sam sposób zasilania benzyną, ale o zastosowane w GDI sterowanie rozrządem które wymaga bardzo konkretnych parametrów oleju. Niech ktoś wiedzący o co dokładnie chodzi sprecyzuje.

rodys napisał/a:
Japończycy ... Sprzedając auta z silnikami benzynowymi własnej konstrukcji w Europie zalecają w instrukcji obsługi olej o jakości wg API (!)

Co widać na przykład w instrukcji obsługi Carismy używającej silników zarówno europejskich jak i japońskich. Do pierwszych podawane jest ACEA, a do drugich API.

Marcino - 24-02-2006, 23:06

NO chodzi o zawory bo sa tam hydrauliczne popychacze które niektórym uzyszdnikom GDI "cykają" bezposrednio po odpalniu.
Pozdrawiam

STRUSIU - 16-03-2006, 19:20

Instrukcja obsługi Mitsubishi Carisma strona 5-11

"UWAGA

W przypadku silników DOHC (z dwoma wałkami rozrządu w głowicy silnika)
po uruchomieniu silnika dają się słyszeć "kliknięcia". Jest to zjawisko związane
z konstrukcją silnika. Dźwięki zanikają w miarę rozgrzewania się silnika."

young - 17-03-2006, 09:26

STRUSIU napisał/a:
Dźwięki zanikają w miarę rozgrzewania się silnika."


A jeśli nie znikają ?
Zmiana oleju na inny "lepszy" pomoże ?

STRUSIU - 17-03-2006, 10:08

young a kiedy ostatni raz sprawdzałeś poziom oleju ?
Może w twoim przypadku wystarczy go dolać :lol:

young - 17-03-2006, 10:35

sprawdzam często, jest full.

Generalnie podobno gęstość ma znaczenie (tak mechanik powiedział) dlatego pytam.

Anonymous - 17-03-2006, 14:08

Lepkość ma znaczenie, gęstość nie. W moim wysłużonym citroenie XMie (2,1 td) sprawdza się "lepki" olej mineralny (15W40 wg SAE), po wlaniu tego oleju nie "klepią" zawory na zimnym silniku. Na oleju 5W/40 - wyraźnie je słychać.

Lepkość oraz zdolność do utrzymania wymaganej lepkości przez olej w zależności od temperatury spada wraz z rosnącym przebiegiem oleju. Nie wiem jaki masz przebieg na oleju, który masz zalany - domyślam się że duży. Poczekaj do zmiany oleju, zalej silnik nowym olejem i powinno być lepiej (ciszej :D ). Jeżeli niepokojące hałasy nie ucichną to czeka cię grubsza naprawa...

Anonymous - 20-03-2006, 01:09

Panowie,
Przeczytalem to wszystko ale nadal nie wiem co mam wlac.Niedawno kupilem auto i obecnie jezdzi na Mobil 1 0W40.Dodam ze silnik ma 158 tys przebiegu.I teraz mam problem jedni mi doradzaja ze mam lac to samo bo to najepszy olej inni doradzaja 5W40 lub wyzej a w serwisie mowia ze przy takim przebegu najlepiej bedzie polac posyntetyk.Co wy na to ? Bo ja juz zglupialem.

Krzyzak - 20-03-2006, 08:47

Jarek - krótko i prosto: silnik pali olej? - zmień na półsyntetyk, silnik nie pali oleju - pozostań przy 0W40.
Maciek - 20-03-2006, 09:07

Myśle że Ci którzy radzili pozostanie przy tym oleju który był lany mieli racje (Krzyzak, ) u mnie poradzono w serwisie zmiane oleju na inny i zaczęło sie leje sie do tej pory pomimo wymiany wszystkich uszczelniaczy (ze dwa razy). Jeśli olej był wymieniany na czas to pomimo przebiegu o jakim wspominasz (o ile jest faktyczny) nie powinien być zły.
Anonymous - 30-03-2006, 11:58

No wiec bylem u fachmanow od mitsubishi ktorzy doradzili mi mobil1 5w50 i taki wlali.Podobno to najlepszy olej do silnika GDI.Zobaczymy jak sie bedzie sprawowal i czy bedzie cos znikac.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group