Carisma - Techniczne - [Cari 1.8 GDI] Reguły sterujące pracą klimy manualnej ...
wtom - 13-06-2010, 10:53
dymek napisał/a: |
hmmm ale co z tymi wentylatorami ?????
Przypomnę --- są sterowane z engine-ecu !!! Ale na jakiej podstawie... |
na podstawie wartości ciśnienia czynnika w układzie! więc skoro jest presostat 2 pinowy musi być gdzieś drugi!!!!! (inaczej klima nie działała by prawidłowo, był by jedynie jeden próg ciśnienia) takie rozwiązania z dwoma presostatami są np. w mondeo. sterowanie samymi wentylami z ECU to nic dziwnego, bo obecnie w każdym aucie jest to tak realizowane, ECU korzysta jedynie z informacji zewnętrznej z czujników do wł/wył wentyli i zmiany ich prędkości.
właczanie wentyla ma na celu obniżenie temperatury w kondensatorze (chłodnicy klimy) a przez to obniżenie ciśnienia w układzie. w wolnej chwili poszukam schematu to ci napisze jak jest naprawdę tu to realizowane.
[ Dodano: 13-06-2010, 11:28 ]
no więc przeglądnąłem schemat i jest tak:
czujnik jest dwu ciśnieniowy (więc zabezpiecza przed przekroczeniem niskiego i wysokiego ciśnienia) wyłacza obwód zasilania przekaźnika sprzęgła
w układzie sprzęgła jest czujnik temperaruty czynnika wyłaczający samo sprzęgło kompresora przy przekroczeniu temp czynnika 210*C
wentylator kondensatora jest 2 biegowy sterowany z ECU i jeden bieg jest wspólnie sterowany z wentylatorem chłodnicy ukł chłodzenia silnika.
zasady opisanej nie ma ale można wywnioskować, że po załaczeniu klimy startuje wentyl chłodnicy i 1 bieg wentyla kondensatora, dopóki czujnik temperatury czynnika R134 nie wyłączy sprzęgła sprężarki. po przekroczeniu temp. 210*C czynnika wyłączana jest sprężarka i załączany 2 bieg wentyla kondensatora. dodatkowo jeszcze czujnik temp w schładzaczu odłacza sprężarkę aby nie zamrozić ww.
tom17 - 13-06-2010, 12:55
wtom napisał/a: | dopóki czujnik temperatury czynnika R134 nie wyłączy sprzęgła sprężarki. po przekroczeniu temp. 210*C czynnika wyłączana jest sprężarka i załączany 2 bieg wentyla kondensatora. dodatkowo jeszcze czujnik temp w schładzaczu odłacza sprężarkę aby nie zamrozić ww. |
wg mnie nie sterowanie 2gim biegiem odbywa się czujnikiem temp. na parowniku. wyącza on sprężarkę i włącza wentyaltor na 2gi bieg jednocześnie.
sprężarka nie może być sterowana jak opisujesz z prostego powodu temp. krytyczna R134a jest 101stC przy 40bar więc po pierwsze czujnik nigdy nie zadziała po drugie sprężarki by rozpadały hurtowo w takich warunkach
wtom - 13-06-2010, 13:43
tom17 napisał/a: |
wg mnie nie sterowanie 2gim biegiem odbywa się czujnikiem temp. na parowniku. wyącza on sprężarkę i włącza wentyaltor na 2gi bieg jednocześnie.
|
raczej nie, ponieważ czujnik w parowniku ma za zadanie zabezpieczyć przed spadkiem temperatury poniżej 4*C i zamrożeniu parownika, realizuje się to poprzez prace cykliczną sprężarki, więc jej załaczanie i wyłaczanie. teoretycznie wydajność wentli ma bezpośredni wpływ na ciśnienie w układzie przez regulację temperatury czynnika.
tom17 napisał/a: |
sprężarka nie może być ster owana jak opisujesz z prostego powodu temp. krytyczna R134a jest 101stC przy 40bar więc po pierwsze czujnik nigdy nie zadziała po drugie sprężarki by rozpadały hurtowo w takich warunkach |
na schemacie masz dokładnie:
-przy 101*C masz załaczenie sprzęgła
- przy 201*C masz wyłaczenie sprzęgła
jest to histereza pracy w zależności o temperatury, oczywiście przy <101*C sprzęgło jest załaczone
tom17 - 13-06-2010, 14:36
wtom napisał/a: |
na schemacie masz dokładnie:
-przy 101*C masz załaczenie sprzęgła
- przy 201*C masz wyłaczenie sprzęgła
jest to histereza pracy w zależności o temperatury, oczywiście przy <101*C sprzęgło jest załaczone |
101stC czynnik nigdy nie osiąga przy prawidłowej pracy układu (max. ok.80stC przy temp. zewnętrznej powyżej 40stC, w normalnych warunkach ok. 60stC) więc na pewno nie jest tak jak piszesz. presostat jest ustawiony na ok. 30bar więc on zadział by pierwszy.
wtom - 13-06-2010, 15:10
rzeczywiście troszkę źle odczytałem
ale po powiększeniu masz tak:
A/C refrigerant temp. switch
ON->OFF :155*C
OFF->ON :110*C
więc żadne 80, 60 itp
DUAL PRESURE SWITCH
ON->OFF :196kPa
OFF->ON :221kPa
ON->OFF :2942kPa
OFF->ON :2354kPa
Budrys - 13-06-2010, 16:13
To jak to jest Panowie z tym osuszaczem ? W okienku nic się nie pokazuje a sam osuszacz i jego przewodu są bardzo gorące, tak ma być ? Na pewno nie był wymieniany. Mam kłopot ponieważ temperatura z nawiewów jest w granicach 14stp. A teraz była wymiana czynnika i oleju w układzie lecz dalej jest nie za ciekawie.
|
|
|