To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Odpowietrzenie hamulców

davyjohn - 23-10-2009, 09:27

W hamulcowym zależność jest prosta - im większa cyfra tym lepiej - chodzi o temperaturę wrzenia płynu.
pitbu77 - 23-10-2009, 09:36

Voltron napisał/a:
No i czym się różnią te oznaczenia DOT3,4,5.1?

Szanowny kolego, krótko postaram się przybliżyć jakie są różnice między płynami hamulcowymi. Przede wszystkim dzielimy je pod względem temperatury wrzenia (punkt wrzenia), i tak:
DOT-3 - temp. wrzenia ~230*C
DOT-4 - temp. wrzenia ~260*C
DOT-5.1 - temp. wrzenia ~265*C.
Podane wyżej płyny można mieszać ze sobą. Dobrze jest, jeśli zachowuje się specyfikację jakościową płynu (podobnie jak oleju silnikowego), np. SAE J-1073

UWAGA! Płynu DOT-5.1 nie mylić z płynem DOT-5! - DOT-5 nie może być mieszany z podanymi powyżej i przeznaczony jest do specyficznych układów hamulcowych (np. auta rajdowe, które posiadają wszystkie przewody hamulcowe sztywne lub wzmacniane oplotem stalowym). DOT-5.1 jest podobno najodpowiedniejszy do układów hamulcowych z ABS, ESP czy EDS.

Każdy płyn hamulcowy powinien być bezwzględnie wymieniany co najwyżej co dwa lata lub co max. 40.000 km.

Ogólnie robi się to ponieważ płyn hamulcowy jest hygroskopijny (znaczy, że wchłania wodę - w tym wypadku wilgoć z powietrza) i już przy zaledwie 3% zawartości wody w płynie hamulcowym, temperatura wrzenia dla DOT-3, z 230*C spada do ~140*C (!!!).
Płyn oczywiście zużywa się szybciej gdy często się hamuje, gdy robi się to gwałtownie i mocno nagrzewa płyn.

Dawniej stosowany był płyn R-3 przeznaczony do starszych układów hamulcowych o mniejszej szczelności (np. PF 126), który można stosować tam gdzie producent podaje zalecany płyn DOT-3.
Myślę, że wyjaśniłem nieco sprawę i przybliżyłem temat płynów hamulcowych.

Krzyzak - 23-10-2009, 09:54

pitbu77 napisał/a:
Podane wyżej płyny można mieszać ze sobą.

lepiej nie - zmieszanie starego DOT3 z 5.1 spowoduje niezla galarete w zbiorniczku
pitbu77 napisał/a:
płyn hamulcowy jest hydroskopijny

higroskopijny :)
pitbu77 napisał/a:
Każdy płyn hamulcowy powinien być bezwzględnie wymieniany co najwyżej co dwa lata lub co max. 40.000 km.

faktem jest, ze tak pisza na pojemnikach, jednak znam mechanikow starej szkoly, ktorzy mowia, ze spokojnie co 5 lat mozna :) - chyba, ze miernik temp. wrzenia mowi co innego...

Voltron - 23-10-2009, 10:06

Ok różnice między płynami już znam ale przez was mam jeszcze inne pytania :mrgreen:

Nie wiem jaki płyn był lany przez poprzedniego właściciela, więc dobrze by było przeczyścić układ hamulcowy i wlać nowy płyn(żeby nie zrobiła się galareta jak pisał krzyżak). Tylko jak oczyścić ten układ?
Kilka postów wcześniej kolega pisał że można zrobić to denaturatem, ale skoro płyn wchłania wodę to czy nie wchłonie dynksu, w końcu też jest to woda tylko wysoko procentowa :roll:

No i ile płynu wchodzi w układ bo nie wiem ile litrów kupić?

davyjohn - 23-10-2009, 10:30

W sprawie wyboru płynu i jeszcze nieco spraw technicznych, mogę polecić ci link:
http://www.motul-oleje.pl/product/index-id-25.html
Marki nie trzeba reklamować :)

Krzyzak - 23-10-2009, 14:47

denaturat to alkohol - etylowy (C2H5OH) a nie woda (H2O)
odparuje

tomix - 24-10-2009, 17:54

Koledzy a jak poradzić sobie z zapieczonymi odpowietrznikami?
Psikus - 24-10-2009, 20:09

tomix, dobry klucz, dobry odrdzewiacz( rost-off plus z wurtha na ten przyklad) szczotka druciana, młoteczek i cierpliwość. Najpierw oczyścic, pozniej dobrze zmoczyć odrdzewiaczem, później poprzez w/w kluczyk opukiwać mlotkiem i odkrecać. Mozna tez opukiwać mlotkiem sam odpowietrznik i odkrecac kluczem nasadowym - będzie lepszy niż zwykłe oczko. Jak już się z nimi uporasz wymień je na nowe - dostepne są w IC za jakieś drobne.
tomix - 25-10-2009, 12:40

Dzięki "Psikus". Podobnie kombinowałem,ale mimo wszystko nie chciało się odkręcić.Oczywiście robiłem to z "wyczuciem",żeby sobie nie narobić kłopotu.Może zbyt dosłownie z "wyczuciem"..Dla "zmiękczenia" odpowietrznika użyłem WD-40.
Co za licho z przodu odkręcam bez problemu.a tył lipa.
Jak myślisz,jakby spróbować odpowietrzyć przewodem hamulcowym?

robertdg - 25-10-2009, 14:19

tomix, lipa, przewod hamulcowy nie odpowietrzy Ci całkowicie układu, pamiętaj ze powietrze w układzie dazy do najwyzej ulozonego miejsca, w tym przypadku odpowietrznik tak jest ulozony zeby odpowietrzyc to miejsce, musisz sie dobrze postarac, ewentualnie jak probowales to o czym pisal Psikus i nie pomoglo, mozesz jeszcze opukac jezeli jest podejscie okolice odpowietrznika (taki schemat jakbys nakretke pukal z boku) wkoncu pojdzie, troche cierpliwosci
tomix - 25-10-2009, 16:24

Dzięki za radę Robert.Zrobię w wolnej chwili jak mi wszyscy radzicie.Cierpliwy naszczęście jestem to może się uda.
Dzięki jeszcze raz za rady,i życzliwość.Pozdrawiam Tomek

exjulius - 12-03-2010, 12:22

A ja mam jeszcze takie pytanko, czy po wymianie płynu hamulcowego trzeba odpowietrzać sprzęgło, a jeśli tak to w jaki sposób. Pytam bo muszę się do tego zabrać w ten weekend. Mile widziany opis w stylu Matejko.
tomkar4 - 21-03-2010, 15:43

exjulius napisał/a:
A ja mam jeszcze takie pytanko, czy po wymianie płynu hamulcowego trzeba odpowietrzać sprzęgło, a jeśli tak to w jaki sposób. Pytam bo muszę się do tego zabrać w ten weekend. Mile widziany opis w stylu Matejko.


Nie trzeba.

piotrkor1 - 23-11-2010, 13:56

Psikus napisał/a:
tomix, dobry klucz, dobry odrdzewiacz( rost-off plus z wurtha na ten przyklad) szczotka druciana, młoteczek i cierpliwość. Najpierw oczyścic, pozniej dobrze zmoczyć odrdzewiaczem, później poprzez w/w kluczyk opukiwać mlotkiem i odkrecać. Mozna tez opukiwać mlotkiem sam odpowietrznik i odkrecac kluczem nasadowym - będzie lepszy niż zwykłe oczko. Jak już się z nimi uporasz wymień je na nowe - dostepne są w IC za jakieś drobne.

Jakie odpowietrzniki są przy galu po lifcie bo są dwa rozmiary QUICK BRAKE-0069 7x28,7 M7x1 lub QUICK BRAKE-0088 9x33 M7x1?Dzięki za odpowiedz.

fj_mike - 23-11-2010, 15:07

piotrkor1, zrobiłem podglądowe zdjęcie mojego odpowietrznika. Galant przedliftowy ale zaciski fabryczne dwu tłoczkowe.



Nie mam pojęcia co to za wymiary. Gwinty się zgadzają, na stronie IC widać różnicę w główce odpowietrznika i długości gwintu.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group