To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - Czy to termostat?

Anonymous - 24-03-2011, 21:57

MikeDID napisał/a:
fuegos napisał/a:
JackD ma racje. Najprawdopodobniej uszkodzony jest termostat. Przy sprawnym ukladzie silnik osiaga temp. robocza po kilku minutach pracy.


Po kilku minutach? Tzn?

Ja mam DIDa, wymieniałem ostatnio termostat bo 90st. w sumie nigdy nie mógł dobić. Teraz jest z tym ok.

Ale, u mnie nagrzanie do tych 90st. trwa tak z 15 minut...

Czy to jest prawidłowe zachowanie dla dida?


Jak najbardziej prawidłowe. Silnik Diesła nagrzewa się powoli, szczególnie w okresie zimowym. Pozdr

MikeDID - 25-03-2011, 13:04

Ok, dzięki - też mi się tak wydawało ale te 'kilka' minut trochę mnie zaskoczyło.

Można ew. pokusić się o sprawdzenie świec w podgrzewaczu cieczy chłodzącej, bo one też są odpowiedzialne za przyspieszenie podgrzania cieczy w DIDach..

Teoretycznie jak podłączyłem je 'na krótko' to przewodziły, ale żeby się w ich okolicach ciepło zrobiło, to nie - silnik był oczywiście wyłączony.

Więc się zastanawiam nad ich wymianą lub co najmniej dokładniejszym sprawdzeniem...

Anonymous - 25-03-2011, 18:31

MikeDID napisał/a:


Można ew. pokusić się o sprawdzenie świec w podgrzewaczu cieczy chłodzącej, bo one też są odpowiedzialne za przyspieszenie podgrzania cieczy w DIDach..

Teoretycznie jak podłączyłem je 'na krótko' to przewodziły, ale żeby się w ich okolicach ciepło zrobiło, to nie - silnik był oczywiście wyłączony.

Więc się zastanawiam nad ich wymianą lub co najmniej dokładniejszym sprawdzeniem...


Znaczy masz grzałkę w układzie chłodzenia?? wersja skandynawska?

MikeDID - 28-03-2011, 09:52

A to nie jest standard w DIDach? :) Tak, mam grzałkę....

Hmm, jakbym wiedział jak poznać wersję skandynawską to bym odpowiedział na Twoje pytanie :)

korwet - 25-08-2011, 08:18

Dołożę się do tematu z moim problemem...
Do tej pory cari jeździła normalnie - temperatura pracy po nagrzaniu ok 89 stopni...troszkę mniej niż połowa skali...
Wczoraj patrzę a wskazówka temp. wychylona ponad 3/4...klimatronik ustawiony na 23 stopnie...
po dokładniejszej obserwacji sprawa wygląda tak:
auto dąży do tego aby się przegrzać, na wolnych obrotach dochodzi do ok 89 stopni natomiast przy 1500 już temp. rośnie i podchodzi do czerwonego pola...ustawienie klimatronika na 32 stopnie powoduje spadek temp. - tak samo na wolnych obrotach jak i ok 1500 obr., ustawienie na MAX COOL daje wzrost temperatury i dążenie do czerwonego pola.
W praktyce: jadę spokojnie-temperatura ok. Jadę bardziej agresywnie - temp. rośnie i przekracza 89 stopni. Postój na światłach, auto na wolnych obrotach powolny spadek temp. Ruszenie ze świateł i jazda bardziej dynamiczna - wzrost temp., ustawienie klimatronika na 32 w trakcie jazdy - w aucie safari ale temp. silnika spada...

Gdzie szukać przyczyny ? Wina termostatu czy niedomaganie pompy wody ?
Wcześniej już padały podejrzenia na termostat bo jak klimatronik był ustawiony na 26-27 stopni to leciało zimne powietrze a ustawienie na 28-29 - gorące, nie było tego obszaru przejściowego (letnie powietrze itd.) a skala zawiera się w przedziale 17-32 stopnie.
Pompa wody wymieniona ok 15kkm temu (rok czasu jeździ) ale nie da się ukryć że od kilku dni spod maski dochodzi słabe wycie (łożysko...etc.) pasek wielorowkowy który wymieniał ten sam mechanik jest już popękany a był wymieniany razem z pompą...więc teraz nie wiem czy powinienem sugerować się żywotnością pompy 40kkm czy szykować kasę na nową...
Od czego zacząć ? Co sprawdzić w pierwszej kolejności ?
Będę wdzięczny za sugestie...

aren195612 - 25-08-2011, 10:21

korwet napisał/a:
pasek wielorowkowy który wymieniał ten sam mechanik jest już popękany a był wymieniany razem z pompą
??????
W GDI pompę cieczy chłodzącej napędza pasek rozrządu. Za „młoda, żeby było z nią coś nie tak…, chyba że... wirnik odpadł /malo realne/.

Jak powinno być z tą temperaturą….
Temperatura układu chłodzącego jest utrzymywana przez termostat. Jego początek otwarcia w naszych silnikach to 85 stopni. Jego konstrukcja zapewnia stabilną temperaturę w przedziale 95-100 stopni. Nawiew powietrza w czasie jazdy w zupełności wystarcza żeby schłodzić silnik nawet przy maksymalnym obciążeniu.
W pewnych sytuacjach, korki, lato ciecz chłodząca osiąga 104 stopnie, w tym momencie załącza się wentylator chłodzący. Jego wyłączenie następuje przy 102 stopniach, trwa to parę chwil.
Dane o temperaturze cieczy ECU silnika pobiera z dwupinowego czujnika wkręconego w blok silnika. Wykres temperatur widać doskonale w logach z Evoscana. Przy okazji można sprawdzić i porównać prawidłowość wskazań z ECU z tym co na zegarze się dzieje.. Znaczy czy te twoje 89 stopni, to prawda.
Czujnik jednopinowy, wkręcony w obudowę termostatu daje sygnał na zegar.
Żyje jakby własnym życiem. W czerwone pole wskazówka jednak nie powinien wchodzić.
Zachowanie klimatronika masz prawidłowe, jak grzeje, to pobiera ciepło z małego obiegu schładzając silnik.

Problem widziałby faktycznie w termostacie. Nie w pełni się otwiera, albo założono nie ten typ, o zbyt małym przelocie.
Zdemontuj termostat /trzeba trochę cieczy chłodzącej upuścić, i odkręcić dwie śruby/, i do gara z nim, przy 98 stopniach powinien być w pełni otwarty.

Test tak wygląda:



Pozdrawiam

MikeDID - 25-08-2011, 11:39

Cześć,
korwet napisał/a:
Gdzie szukać przyczyny ? Wina termostatu czy niedomaganie pompy wody ?


Zacznij od termostatu. Jeśli nagrzewnica schładza Ci ciecz chłodzącą to oznacza to, że pompa żyje. Nie wiem jaki jest dostęp w GDi, ale DID zrobiłem wszystko w 15 minut i jest cacy. Koszt termostatu znikomy.

korwet - 25-08-2011, 14:23

aren195612 napisał/a:
Nawiew powietrza w czasie jazdy w zupełności wystarcza żeby schłodzić silnik nawet przy maksymalnym obciążeniu.

Jak mam klimatronik na np. 23 to sam nawiew powietrza nie wystarcza idzie wskaźnik aż do czerwonego...dalej nie czekam tylko włączam ogrzewanie na kabine...przy ogrzewaniu na 32 temperatura wraca normy - te 89 stopni to był tylko mój strzał, nie mam skali na wskaźniku a gdzieś słyszałem że to jest prawidłowa temp. pracy silnika tylko że chyba 1,4 :mrgreen: , więc pewnie jest taka jak piszesz...
aren195612 napisał/a:
albo założono nie ten typ, o zbyt małym przelocie

termostat był nieruszany od przeszło roku więc montaż niewłaściwego można wykluczyć, wcześniej sprawował się na tyle dobrze że nie było problemów z temp. silnika...
jedyne co zauważyłem to to że:
korwet napisał/a:
Wcześniej już padały podejrzenia na termostat bo jak klimatronik był ustawiony na 26-27 stopni to leciało zimne powietrze a ustawienie na 28-29 - gorące, nie było tego obszaru przejściowego (letnie powietrze itd.) a skala zawiera się w przedziale 17-32 stopnie

Wydawało by się że powinna być możliwość płynnej regulacji temperatury a nie że w przedziale 17-26 stopni zimno a w przedziale 27-32 gorąco...
MikeDID napisał/a:
Jeśli nagrzewnica schładza Ci ciecz chłodzącą to oznacza to, że pompa żyje

Martwi mnie tylko to wycie pod maską...wspomaganie klima i ładowanie działa bez zarzutu... :?

MikeDID - 25-08-2011, 15:52

Najszybciej i najtaniej (bo samemu) sprawdzisz termostat. Zobacz czy on jest sprawny, a po tym trzeba zbadać to wycie.

Wyjmij termostat, włóż do jakiegoś garnka, na kuchnie i zagrzej wodę. Jeśli jest ok to otworzy się bez problemu. Jeśli tak to pompa, co ewentualnie odgłos może na to wskazywać, już umiera.

Ew. możesz sprawdzić czy wąż, który idzie do chłodnicy od cieczy, jest ciepły/gorący gdy wskaźnik od temperatury pokazuje temp. >> 90 st.

Jeśli jest zimny to oznaczałoby, że termostat nie otworzył zew. obwodu. No, ew. jeszcze możesz mieć gdzieś przytkany zew. obwód ;) .

korwet - 26-08-2011, 03:55

MikeDID napisał/a:
wąż, który idzie do chłodnicy od cieczy, jest ciepły/gorący gdy wskaźnik od temperatury pokazuje temp. >> 90 st.

wąż wchodzący do chłodnicy na górze jest gorący, natomiast ten który wychodzi z chłodnicy na dole jest zimny -> letni...obudowa termostatu też jest gorąca.
Zauważyłem że decydujące są warunki atmosferyczne, tj. temp. otoczenia...np. na odcinku 7 km przez pierwszy km silnik łapie temp. i wskazówka dochodzi prawie do połowy, utrzymuje się tak przez jakiś czas a dopiero później zaczyna przekraczać połowę skali...
w południe zaczęła przekraczać po ok. 3-4km, a teraz jechałem (3:30 w nocy) to dopiero na powrocie przekroczyła połowę skali czyli po ok 7km
klimatronik miałem na 23st. i cały czas leciało zimne powietrze, jak wskazówka zbliżyła się do 3/4 skali ustawiłem na max ogrzewanie i wskazówka wróciła na swoje miejsce (niecała połowa skali)

Hugo - 26-08-2011, 12:37

Termostat do wymiany.
korwet - 26-08-2011, 12:53

Dzięki za wskazówki i sugestie...
Termostat zamówiony... w IC 62zł
dzisiaj odbieram, w sobotę wymiana a po wszystkiemu podzielę się spostrzeżeniami...

Powinienem wiedzieć coś jeszcze oprócz tego że trochę płynu mi wycieknie ?
Coś z obudową robić szczególnego skoro będzie rozebrane ?

EDIT 2011-08-27 22:00

Termostat wymieniony...w sumie roboty na 15-20 minut...ale jak ma się właściwy na wymianę. Ten który dostałem w IC miał średnicę ok 48mm jak dobrze pamiętam i temp. otwarcia 82 stopnie. Ten który wyjąłem z auta miał średnicę ok 56mm i temp. otwarcia 85 stopni. Ostatecznie udało mi się znaleźć termostat o średnicy ok 56mm i temp. otwarcia 82 stopnie. W jednym sklepie usłyszałem nawet że są termostaty zimowe i letnie :mrgreen:

Autko zachowuje się wzorowo...poza jednym wyjątkiem...szybko łapie temperaturę pracy i utrzymuje ją tak że wskazówka nie drgnie ani o jedną kreseczkę...ale pozostał problem dot. ustawień ogrzewania na kabinę...w dalszym ciągu przy ustawieniu klimatronika w przedziale 17-28 stopni do środka leci zimne powietrze, 29-30 stopni - letnie powietrze, a przy MAX tj. 32 stopnie gorące...macie jakieś pomysły co z tym zrobić ? Gdzie tutaj szukać przyczyny ?

gitara - 01-02-2013, 20:45

Witam !! ja mam problem ze wskaźnikiem temperatury , ogrzewanie działa bez zarzutów po paru km leci gorące ale wskaźnik , podnosi się bardzo wolno i zostaje w 1/3 i nawet po dłuższej jeździe już więcej się nie podnosi , jaki może być powód ? jakiś czujnik ?
robertdg - 01-02-2013, 21:22

Może być poprostu niesprawny termostat, trzeba sprawdzić.
gitara - 01-02-2013, 21:24

no właśnie termostat sprawdziłem i działa , mało tego kupiłem nowy i jest bez zmian , dlatego nie wiem co dalej


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group