[97-04]Galant EAxA/W - [EA5W 2.5] Jak uruchomic tempomat?
Anonymous - 03-12-2007, 18:40
czekoladka_1981 napisał/a: | Czy jazda na tempomacie autostradą na odcinku 250 km z szybkością 120km/h jest bardziej oszczędna |
Nie jest.Powiedzialbym ,ze na tempomacie moze spalic i nawet ciut wiecej.
Z prostej przyczyny.jadac terenem gorzystym bądz wyhamowując np. przed wyprzedzajacymi ciezarowkami tempomat zawsze chce jak najszybciej osiagnac zadana mu predkosc.W tym momencie maksymalnie dosyc gwaltownie przyspiesza a co za tym idzie zwieksza sie zuzycie paliwa.To samo pod gorke.jadac np. 150 km/h pod wzniesienie prawie kazdy w naturalny sposob nieco zwalnia zeby sie potem znowu rozpedzic czyli nie depta .Tempomat zeby utrzymac te predkosc wciska gaz coraz glebiej a co za tym idzie... wiadomo. Itd.
Przekonalem sie o tym sam na wlasnej skorze.
czekoladka_1981 - 03-12-2007, 18:54
No właśnie bokciu opisałeś te same zjawiska występujące u mnie po włączeniu tempomatu. Wniosek jest taki że noga na gazie czy tempomat to żadnej różnicy w spalaniu nie ma.
jest na + że nogi odpoczną przy wł. tempo.
Anonymous - 03-12-2007, 23:28
nie. napisal ze jest wlasnie roznica.
Moominek - 04-12-2007, 10:03
Podobno jazda z tempomatem generalnie zwiększa zużycie. Nie bardzo wiem, czy to tłumaczyć, chyba tylko tym, że układ hydrauliczny regulacji gazu dodatkowo obciąża silnik.
Anonymous - 04-12-2007, 10:09
Moominek napisał/a: | Nie bardzo wiem, czy to tłumaczyć |
No to przeczytaj mojego posta,tam wlasnie staralem sie to wytlumaczyc.
swinks_UK - 04-12-2007, 12:08
Teoretycznie tempomat zwiększa zużycie, ale teoretycznie. W praktyce jak jedziesz z ustawionymi ok. 2500 - 2800 rpm na 5 biegu (Gal GDI tu ma najniższe zużycie paliwa) w tempomacie to wynik na dobrej drodze może w głowie zakręcić. Sprawdzone przeze mnie na niemieckich i belgijskich autostradach. Bez tempomatu przy pompowaniu nogą można nie uzyskać tak idealnego zestrojenia mieszanki do silnika (zmęczenie nogi, styl jazdy, nerwy, itp). Mi zawsze tempomat na motorway'u oszczędzał ok. 1.5 l/ 100 km. Jednak na krótkich trasach używanie tempomatu nie ma sensu.
Acha, wracając do tematu, zdaje się, że ustawianie tempomatu było zmienione minimalnie od 1999. U mnie jest właśnie trochę inaczej niż w początkowym opisie:
1. Włączenie tempomatu - wciśnięcie przycisku "cruise set" na gałce - pojawia się kontrolka "cruise"
2. ustawienie prędkości - przy żądanej prędkości i biegu, dźwignia w dół raz i przytrzymać ją na kilka sekund - noga z gazu bo auto już jedzie
3. podniesienie prędkości tempomatu - dźwignia w górę do osiągnięcia żądanej prędkości
4. zmniejszenie prędkości temp. - jak wyżej tylko dźwignia w dół
Każde naciśnięcie hamulca bądź sprzęgła kasuje ustawienia tempomatu. Naciśniecie gazu nie kasuje tempomatu, auto przyspiesza (np. wyprzedzanie) a potem wraca do zadanej prędkości.
Moominek - 04-12-2007, 14:45
bokciu napisał/a: | Moominek napisał/a: | Nie bardzo wiem, czy to tłumaczyć |
No to przeczytaj mojego posta,tam wlasnie staralem sie to wytlumaczyc. |
Acha! Dodam, że to samo robi na zakrętach co nierzadko przyprawia o skok adrenalinki. Np. ustawiam na 80km/h i nagle pokonuję zakręt, dla którego 80km/h jest max. Wiadomo, ze opory na zakręcie się lekko zwiększają, a auto zazwyczaj zwalnia. Tempomat nie pozwala i przyspiesza co daje nieciekawe czasem odczucia
Nie wiem, jak jest w następnych wersjach tempomatu. W moim galu 97r, pokonywanie wzniesień z włączonym tempomatem odbywa się w ten sposób:
1. Dojeżdżam do wzniesienia - prędkość stała,
2. Zaczyna się wzniesienie - prędkość lekko spada,
3. Wzniesienie - tempomat dąży do stałej prędkości ostro dając po garach, czasem aż resukuje bieg (w zależności od pochyłości wzniesienia),
4. Szczyt wzniesienia - prędkość większa niż ustawiona,
5. Zjazd - tempomat puszcza gaz z prędkością różnie,
6. Za wzniesieniem - wyrównuje prędkość
Generalnie nie utrzymuje płynnie prędkości. Powiedzmy zjazd jest zrozumiały, bo auto może się samo rozpędzać nawet z puszczonym gazem ale wjazd i zmniejszenie prędkości powoduje gwałtowną jego (tempomatu) reakcję. To samo z większymi zakrętami. Zaznaczam, że mam zapewne dość starawą (97 rok) wersję tempomatu.
czekoladka_1981 - 04-12-2007, 15:21
Moominek napisał/a: | 1. Dojeżdżam do wzniesienia - prędkość stała, |
OK
Moominek napisał/a: | 2. Zaczyna się wzniesienie - prędkość lekko spada, |
OK
Moominek napisał/a: | Wzniesienie - tempomat dąży do stałej prędkości ostro dając po garach, czasem aż resukuje bieg (w zależności od pochyłości wzniesienia), |
nie
Moominek napisał/a: | Szczyt wzniesienia - prędkość większa niż ustawiona, |
utrzymuje stałą
Moominek napisał/a: | Zjazd - tempomat puszcza gaz z prędkością różnie, |
prędkość taka sama
novy - 04-12-2007, 16:10
Tak czytam te posty i każdemu ten tempomat inaczej działa....
Ale tak na początek: Tempomat zwiększa zużycie paliwa w teorii ze względu na nie wykożystwywanie różnic wysokości terenu....ale, w praktyce może być oszczędniejsze, ponieważ cały czas utrzymuje to samo tempo jazdy, a z nogą na gazie bywa różnie....raz przyciśniemy mocniej raz słabiej....
Co do sposobu działąnia:
- włączenie tempomatu poprzez krótkie pyknięcie wajchy w dół,
- Naciśnięcie hamulca lub sprzęgła ZAWSZE wyłącza tempomat!
- tempomat zawsze trzyma tą samą prędkość, chyba że na V biegu silnik już nie daje rady, lub....właśnie muszę to sprawdzić - jesli chce wrócić do zapamiętanej prędkości np.120km/h jadąc na biegu II...?
- tempomat działa od 40km/h
Generalnie w Polsce tempomat przydał mi sie na naszej gierkówce Warszawa - Bielsko-Białą oraz na autostradzie Wrocław - Kraków.....nigdzie indziej.
Marcino - 04-12-2007, 20:55
novy napisał/a: | o do sposobu działąnia:
- włączenie tempomatu poprzez krótkie pyknięcie wajchy w dół,
- Naciśnięcie hamulca lub sprzęgła ZAWSZE wyłącza tempomat! |
- dzwigienka w góre/dół to zwiększanie lub zmniejszanie predkości
odatkowo jak ja mam dzwigienke przy kierownicy jak nią wyłacze tempomat na chwile to jade z noga na gazie normalnie, ale jak go załacze ponownie to pamieta poprzednio ustawioną wartośc predkości i do niej dąży.... np mam ustawione 130 km/h, ale widze ograniczenie do 110km/h to wyłąnczam go recznie z dzwigienki do siebie, zwalniam soebie do 110km/h i jade tak normalnie, jak koniec ograniczenia i włacze go ponownie pyknieciem w dół to sam prtzysopiesza znowu do 130km/h... bardzo fajna opcja na autostradzie...:)
Co do oszczedności to mam ponowne skopjarzenia, ze jak sie jedzie z noga delikatnie to mozna zaosczedzić... ale jakoś na autostradzie tak noga zawsze cięzka sie robi..
Pozdro
ApC - 13-07-2009, 01:43
novy napisał/a: | Tempomat zwiększa zużycie paliwa w teorii ze względu na nie wykożystwywanie różnic wysokości terenu....ale, w praktyce może być oszczędniejsze, ponieważ cały czas utrzymuje to samo tempo jazdy, a z nogą na gazie bywa różnie....raz przyciśniemy mocniej raz słabiej.... |
i tutaj się zgadzam, tempomat to naprawdę świetna rzecz na dwupasmówkach i autostradach, o ile nie ma dużego ruchu i można w miarę płynnie jechać. Ostatnio zrobiłem prawie 100km bez ingerencji w ustawienia tempomatu, a w tym czasie nogi i ręce odpoczywały. Ogólnie mówiąc, korzystam z niego rzadko, ale jak już jadę w dłuższą trasę to jest to rzecz niezastąpiona.
Jak dla mnie, auto może być ubogo wyposażone, ale klima i tempomat musi być
Tubi - 12-06-2012, 13:24
Witam,
Mam pytanie kupiłem galanta z tempomatem. Podczas jazdy wciskam przycisk od włączenia tempomatu (ten okrągły na desce) i mogę machać, przytrzymywać itp. tą wajchę i nie zapala się nic innego tylko ta kontrolka course main. Co powinienem sprawdzić by dojść co nawaliło?
MKV - 27-10-2012, 20:43
Tubi napisał/a: | Witam,
Mam pytanie kupiłem galanta z tempomatem. Podczas jazdy wciskam przycisk od włączenia tempomatu (ten okrągły na desce) i mogę machać, przytrzymywać itp. tą wajchę i nie zapala się nic innego tylko ta kontrolka course main. Co powinienem sprawdzić by dojść co nawaliło? |
Przy pedale sprzęgła masz taki jakby przełącznik - mi już raz wyskoczył i właśnie miałem takie objawy. Gdy nie wciskasz pedału sprzęgła to guzik powinien być wciśnięty - jeśli się wypiął to nie jest i sterownik tempomatu myśli, że pedał masz wciśnięty i nie utrzymuje prędkości.
Znajdź ten przełącznik i sprawdź czy jest stabilnie prosto zamocowany - ja musiałem w bok mój przekrzywić nieco mocniej i dopiero coś kliknęło i zaskoczył i działa do tej pory
Ulcia - 28-07-2013, 01:24 Temat postu: Kontrolka tempomatu Witam,
kilka dni temu kupiłam Galanta '98.
W wyposażeniu jest tempomat. DZIAŁA.
Zastanawia mnie jednak sprawa kontrolki na desce rozdzielczej - pali się kiedy chce.
Czasami jak odpalę samochód od razu się pali, czasami zapala się podczas jazdy bez wciśnięcia guziczka. Jak już odpali się tempomat i potem się wyłączy zwykle nie gaśnie tylko pali się dalej mimo iż nie jadę już na tempomacie.
Czy ktoś już się z tym spotkał ? Czy ma może ktoś pomysł co powinnam sprawdzić ?
dmi - 28-02-2015, 22:31
Jak najprościej zdiagnozować wadliwy tempomat ? tzn pomijając bezpiecznik oraz wtyczkę w kierownicy...dziś już nie dam rady sprawdzić(jutro z rana zobaczę), kontrolka się zapala lecz nie mogę go "włączyć", problem pojawił się tak po prostu, kilka dni temu. Prawdopodobnie to jedna z tych dwóch rzeczy, pytam na zaś czy mogą być jakieś inne przyczyny.
|
|
|