[97-04]Galant EAxA/W - Elektryczny podgrzewacz płynu chłodzącego
Kamil_Ziomek - 08-01-2012, 20:46
A takie małe zaniedbanie. Oczywiście masę z przekaźników można spiąć w jedną i podpiąć do punktu masowego na karoserii. To samo z masą podgrzewacza -kabel o przekroju 8 mm2.
Schemat poprawię jak będzie czas bo rysowałem na szybko.
Brzucho Patrząc na zdjęcie z wiązką widzę że ktoś miał pojęcie tylko o czymś zapomniał. Dobrze że są diody prostownicze przy cewkach przekaźników ale kabel który to wszystko zasila ma przekrój 2,5 mm2 . Bezpieczny prąd dla 1mm2 przewodu to 10A. Jedna świeca żarowa pobiera 15A w czasie nagrzewania więc w tym wypadku przez długi czas.
3*15A=45A co daje 4,5 mm2 przewodu miedzianego. Bezpiecznym kablem jest już 6 mm2 ale bezpieczeństwa nie zaszkodzi. W tej sytuacji co masz pod maską to najpierw w razie zwarcia spali się ten kabel zasilający wszystko a następnie bezpiecznik.
deejay - 08-01-2012, 22:45
Kamil_Ziomek napisał/a: | Brzucho Patrząc na zdjęcie z wiązką widzę że ktoś miał pojęcie tylko o czymś zapomniał. Dobrze że są diody prostownicze przy cewkach przekaźników ale kabel który to wszystko zasila ma przekrój 2,5 mm2 . Bezpieczny prąd dla 1mm2 przewodu to 10A. Jedna świeca żarowa pobiera 15A w czasie nagrzewania więc w tym wypadku przez długi czas.
3*15A=45A co daje 4,5 mm2 przewodu miedzianego. Bezpiecznym kablem jest już 6 mm2 ale bezpieczeństwa nie zaszkodzi. W tej sytuacji co masz pod maską to najpierw w razie zwarcia spali się ten kabel zasilający wszystko a następnie bezpiecznik. |
Spoko wszystko będzi jutro poprawione i przewody na pewno bedą większego przekroju
swinks_UK - 09-01-2012, 12:17
Kamil, popraw ten rysunek, bo 2 przekaźniki mają masę tylko wspólną ze świecami (albo ja coś przeoczyłem)
Poza tym uważam, że lepiej stosować opcję wyłączania, czyli pin 87.
Źródło stacyjnki ACC +12V można wziąść z silniczka wyceraczek: wtyczka 5 pin, 2 rzędy, górny rząd 3 piny, pin środkowy, kabel niebieski z czarnym (niebieski z pomarańczowym w RHD)
Kamil_Ziomek - 09-01-2012, 22:11
Narysowałem tak żeby nie bazgrać po schemacie a świece są montowane w aluminium czyli mają wspólną masę ale poprawiam schemat.
Schemat poprawiony. A może ktoś chce dorzucić termostat który będzie rozłączał świece jak płyn się nagrzeje ?
Anonymous - 10-01-2012, 10:44
termostat czy termistor?
Kamil_Ziomek - 10-01-2012, 18:14
Sam termistor jest urządzeniem pomiarowym więc nie wysteruje przekaźników bez dodatkowych elementów elektrycznych. Można dać termostat mechaniczny lub termistor 2 tranzystory kilka oporników kondensator i będzie działać.
Anonymous - 11-01-2012, 14:36
Napiszesz Kamil cos wiecej jak skonstruowac ten uklad z termistorem i jak to podlaczyc? Calkiem przydatne by to bylo
Dla uaktualnienia to podpiety juz jest przewód zasilający 8mm2
Kamil_Ziomek - 11-01-2012, 18:22
Takie coś powinno być dobre Termostat elektroniczny Wymyślone na szybko sprawdzone tylko na symulacji. Stała materiałowa dla termika to 3600K. Rezystancja termika 1 Kohm. Zamiast R1 można dać można dać potencjometr nastawny montażowy żeby móc regulować temperaturę rozłączania.
Spis elementów
R1- 180 Ohm ( ew potencjometr 470 ohm)
R2 i 3 -10Kohm
R4- brak
R5-2,2 Kohm
Termik- NTC110- 1Kohm
Q1- bc558 lub podobny (każdy bc PNP)
Q2- BD139- Lub podobny NPN
D2-1N4007 (w razie przekaźników bez diody).
Koszt mieści się spokojnie w 10zł w lokalnych sklepach z elektroniką. Wiem że układ nie jest idealny ale do naszych wymagań wystarczy , żeby nie używać wzmacniaczy operacyjnych i większej ilości elementów układ jest jaki jest. Sam go wykonam w niedługim czasie i sprawdzę.
matii - 12-01-2012, 08:46
U mnie po 3min jazdy zaczyna sie ciepło robić w aucie. Bez żadnego podgrzewacza.. Ale jak widac z nudy może sie cos urodzić Pomysł nawet spoko, ale po co?
Anonymous - 12-01-2012, 10:40
matii, po pierwsze primo to watpie kolego zeby przy minusowej temperaturze po 3 min robilo sie juz cieplo w aucie... Po drugie primo jakbys dokladnie czytał temat to bys wiedział, że podgrzewacz zdecydowanie szybciej pomaga dogrzac silnik. U mnie po 3 minutach od wlaczenia silnika i stopera przey temp zewnetrznej -3, wskazowka temp jest juz powyzej poczatku skali a z nawiewu leci powietrze o temp 42 stopni....
matii napisał/a: | Ale jak widac z nudy może sie cos urodzić Pomysł nawet spoko, ale po co? |
Po trzecie primo... Twoj post nic nie wnosi do tematu wiec albo napisz cos konstruktywnego co pomoze albo sie poprostu nie odzywaj...
matii - 12-01-2012, 12:19
W tym roku jak wiemy dni gdzie było ponizej zera mozemy policzyć na palcach... U mnie w misku naprawde bardzo dobrze działa ogrzewanie, ostatnio patrzyłem na telefon jak wyjezdzałem z domu rano po jakim czasie zacznie leciec ciepłe powietrze z wylotów i było to 3 min. Jak by ten podgrzewacz podgrzał silnik przed jego uruchomieniem to spoko bo wtedy jest naprawde przydatny ale juz po uruchomieniu nie jest juz na tyle potrzebny no chyba że gdzieś indziej gdzie średnia temperatura sięga -10. Nie unoś sie bo pomysł jest dobry tylko według mnie po co? Może innym sie przyda
polaff - 12-01-2012, 22:14
matii napisał/a: | W tym roku jak wiemy dni gdzie było ponizej zera mozemy policzyć na palcach... U mnie w misku naprawde bardzo dobrze działa ogrzewanie, ostatnio patrzyłem na telefon jak wyjezdzałem z domu rano po jakim czasie zacznie leciec ciepłe powietrze z wylotów i było to 3 min. Jak by ten podgrzewacz podgrzał silnik przed jego uruchomieniem to spoko bo wtedy jest naprawde przydatny ale juz po uruchomieniu nie jest juz na tyle potrzebny no chyba że gdzieś indziej gdzie średnia temperatura sięga -10. Nie unoś sie bo pomysł jest dobry tylko według mnie po co? Może innym sie przyda |
też jestem zdania, że dieslu to może mieć sens, ale w ZI po co? W zasadzie każdy się bawi jak lubi...
Kamil_Ziomek - 13-01-2012, 19:27
A zastanawialiście się skąd bierze się to szybkie nagrzewanie ? Bo wtryski w tym czasie mają co robić. Więc jestem gotów stwierdzić że szybsze nagrzewanie się zimnego silnika to oszczędność na paliwie. Cena paliwa jest taka że tworzenie tego się chyba jednak opłaca. Każdy z nas co dzień dojeżdża do pracy po kilka kilometrów. Niektórym silnik się nawet do 85 nie zagrzeje.
Też mam gala 2,0 więc wiem w ile się grzeje ale przy niskiej temperaturze to czas już nie jest 3 minuty tylko koło 10 minut a w aucie można przymarznąć. Z resztą jak dasz na max ciepło i włączysz dmuchawę na drugi bieg to musisz przejechać z 5 km i silnik nie będzie miał normalnej temperatury pracy.
[ Dodano: 31-01-2012, 18:09 ]
To troszkę odkopie temat z powodu pogody
Brzucho jak Ci się sprawuje ten podgrzewacz przy -15 , -17 stopniach?
Ja zakupiłem na pobliskim składzie części podgrzewacz płynu z renówki na 3 świece ( trzy sprawne) za 50 zł do tego oprawki przekaźników , bezpieczników i Teraz muszę zrobić elektronikę do sterowania tymi świecami.
Koncepcja jest taka. Dwie świece rozłączane od temperatury ( około 60-70 st) a trzecia dodatkowo od napięcia na akumulatorze 13V (poniżej rozłączana).
Mam taką małą lipę że mieszkam 150m od Wisłoki i rano potrafi być bardzo zimno
|
|
|