To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Ogólne - [CB RADIO] Krok po kroku - kilka pytań.

mlun - 08-02-2012, 12:43

Saqu, a na czym to polega?
cwaniak - 08-02-2012, 15:46

Saqu napisał/a:
wystroić radyjko


Wystroić to Ty możesz sie jedynie na bal przebierańców-bez urazy


To jest chyba normalne ze trzeba antenę zestroić z radiem

Wujek Google się kłania:

Ważną czynnością jest zestrojenie anteny z radiem CB. Na wpływ zestrojenia radia CB z antena maja takie czynniki jak: ogólnie mówiąc długość bata anteny, długość kabla antenowego, miejsce montażu anteny. Do strojenia anteny wykorzystuje się specjalne przyrządy – reflektometry (SWR Metr). Jeżeli nie chcesz bawić się w strojenie anteny – najlepiej jest kupić zestaw antenowy razem z kablem. Długość kabla jest wtedy tak dobrana aby antena była wstępnie zestrojona. Fala CB radio ma długość około 11 metrów, a długość kabla należy liczyć odpowiednio w proporcji do długości fali . Jeżeli jednak zmienisz długość kabla, konieczne będzie ponowne zestrojenie anteny z radiem CB. Samo strojenie polega najczęściej na zmianie długości bata anteny przy pomocy specjalnego klucza imbusowego.

Niezależnie od miejsca zamontowania i rodzaju anteny, strojenie anteny przebiega według uniwersalnych zasad. Zanim przystąpimy do strojenia anteny CB warto sprawdzić omomierzem wszystkie połączenia elektryczne kabla, gniazd i anteny. Brak prawidłowego połączenia elektrycznego może być przyczyną niepowodzeń w strojeniu anteny lub nawet przyczyną uszkodzenia stopnia mocy radia w przypadku np. zwarcia. Aby zestroić antenę konieczne będzie posiadania urządzenia tzw. reflektometru. Reflektometr jest najprostszym i szeroko stosowanym przyrządem przeznaczonym do mierzenia stopnia dopasowania poszczególnych elementów układu antenowego. W zależności od konstrukcji można spotkać reflektometry jedno wskazówkowe lub dwu wskazówkowe - do naszych zastosowań wystarczy najprostszy.

Prawidłowy sposób podłączenia reflektometru do sytemu antenowego polega na umiejscowieniu go pomiędzy anteną a kablem ją zasilającym, ewentualnie pomiędzy nadajnikiem a kablem doprowadzającym sygnał do anteny, pod warunkiem, że kabel antenowy ma określoną długość – wielokrotność 3,64 m (połowa długości fali z uwzględnieniem współczynnika skrócenia). Każde inne podłączenie reflektometru jest nieprawidłowe. Niestety, anteny samochodowe mają fabrycznie zamontowany na stałe kabel i w tym przypadku reflektometr siłą rzeczy musi być włączony pomiędzy radio a kabel antenowy. Warto w tym przypadku sprawdzić, czy długość kabla antenowego oscyluje w pobliżu wymiaru 3,64 m (często tak bywa – długość ta jest wystarczająca do zainstalowania w samochodzie).

Reflektometr podpinamy do anteny (wejście ANT), a wyjście (RTX) podłączamy za pomocą krótkiego przewodu antenowego (do 50 cm) zakończonego odpowiednimi końcówkami do radia CB. W pierwszej kolejności ustawiamy przełącznik rodzaju odczytu na pomiar fali bieżącej. Przełącznik ten oznaczany jest symbolem FWD (FWD – fala bieżąca). Następnie włączamy nadajnik (bez modulacji) i pokrętłem lub suwakiem kalibracji ustawiamy wskazówkę przyrządu na miejsce skali oznaczone symbolem CAL lub E. Pokrętło kalibracji opisane jest zawsze symbolem CAL. Teraz przerywamy nadawanie , przestawiamy przełącznik na pomiar fali odbitej REF (REF – fala odbita) i włączamy ponownie nadajnik (bez modulacji), ze skali odczytujemy wielkość WFS. Należy pamiętać, że wielkość odczytana na skali reflektometru dotyczy tylko tego miejsca linii, w którym dokonujemy pomiaru. Jeżeli mamy instalację antenową z kablem o długości np. 30 m i włączymy reflektometr między nadajnik a kabel, to faktyczna wielkość WFS przy antenie będzie o wiele większa. Jeżeli pomiaru dokonujemy poprzez kabel o dowolnej długości nie daje nam informacji o współczynniku fali odbitej WFS w antenie – dlatego tak ważne jest aby w przypadku, gdy reflektometr trzeba podpiąć między nadajnik a kabel, ten ostatni miał długość połowy fali (w uproszczeniu linia o długości połowy fali transformuje impedancję w stosunku 1 : 1).

Po podłączeniu przyrządu sprawdzamy wielkość WFS, ustawiając radio na kanale np 18 (środek pasma CB, lepiej nie stroić radia na kanale 19 aby nie przeszkadzać "mobilkom"). Jeżeli WFS mieści się w granicach 1,5 to jest już dobrze. Następnie sprawdzamy WFS na skrajnych kanałach czyli 1 i 40.

Jeżeli pierwszy pomiar na kanale 18 daje wielkość WFS powyżej 3 – konieczne jest sprawdzenie całej instalacji. Jeżeli pomiar jest poniżej 3 to możemy przystąpić do strojenia anteny poprzez zmianę długości promiennika (najczęściej) tak aby uzyskać najniższy WFS.

W skrócie:

Reflektometr podpinamy do anteny (wejście ANT), a wyjście (RTX) podłączamy za pomocą krótkiego przewodu antenowego (do 50 cm) zakończonego odpowiednimi końcówkami do radia CB. Następnie:

na reflektometrze przełącznik ( jeśli występuje) 10W FWD/100WREF lub FWD/REF należy ustawić na pozycję FWD
pokrętło CAL skręcić do zera ( w lewo )
włączyć nadajnik na kanał np. 18
pokrętło CAL przekręcić max w prawo (aż wskazówka ustawi się na "SET")
następnie przełącznik FWD/REF ustawić w położenie REF ( nie wyłączając nadajnika ) nacisnąć na nadawanie na gruszce i odczytać wskazanie SWR ( następnie puścić przycisk nadawania). Skala jest od 1 do 3 czarna od 3 w górę czerwona ) Jeśli wskazanie mieści się w granicach 1,5 to jest dobrze . Czym mniejsze wskazanie tym lepiej ! Należy dążyć do uzyskania na 18 kanale 1,1 do 1,5
następnie przechodzimy na kanał 1 i 40.Jeżeli w tych granicznych kanałach mieścimy się poniżej 3 antena jest zestrojona prawidłowo.
Jeżeli jednak na kanale 1 lub 40 wskazanie SWR przekracza czarne pole i nie ma możliwości prawidłowego zestrojenia anteny może zajść konieczność skrócenia anteny. Jeżeli brak jest możliwości wsunięcia promiennika – pozostanie jedynie jego przycięcie (minimalne)

tomicarisma - 09-02-2012, 08:33

Wszystko OK. Ale na nic zdaję się badanie reflektometrem jeśli antenę ustawisz na klapie bagażnika a później na dachu - współczynnik fali odbieranej za każdym razem będzie inny. SWR reflektometr pokaże Ci inne. Tutaj chodzi o to, że na zgaszonym silniku jest idealnie a jak się go zapali to dzieją się cuda. Zestrojenie radia to oczywiste, że ma znaczenie. Ja w tym radiu mam automatyczne ustawienie SQ i spokojnie na tym wszystko odbiera ustawiam jedynie RF gain i śmiga. Szumi mi radio jak odpalam silnik i to nie jest wina źle zestrojonej anteny tylko czujników, elektroniki i oprzyrządowania w aucie.
mlun - 09-02-2012, 09:00

Radia się nie stroi tylko jak kolega wyżej napisał stroi się antenę w miejscu, którym ma stać.
nitos - 09-02-2012, 18:56

Ja w swojej Cari GDI miałem wcześniej Alana 109, to szumiało niesamowicie
przy każdym użyciu kierunkowskazów, wycieraczek, czy spryskiwaczy szyby. Zmieniłem
radio na TTI 881, poustawiałem wszystko jak powinno być - i jak ręką odjął.
Żadnych szumów.

Squelch masz na DSS? ANL włączony?

tomicarisma - 09-02-2012, 23:15

Squelch na DSS najczęściej - jak chce się posłuchać czegoś więcej to na granicę szumów ustawiam. ANL włączony, DX-LOCAL - ustawiam najczęściej na LOCAL bo DX to ściąga z daleka i szumi. RF gain to w zależności ale najczęściej na środek. Coś robisz inaczej u siebie?

[ Dodano: 10-02-2012, 12:01 ]
Dzisiaj rano zrobiłem prosty test. Odkręciłem antenę od radia. Zapaliłem silnik i zakłóceń nie ma. Podłączam antenę i znów wracają. Dodam, że wraz ze wzrostem obrotów silnika wzrasta poziom zakłóceń. Czy to jest wina zbyt słabej anteny? President OHIO. Ktoś ma pomysł? Wcześniej miałem antenę na końcu dachu w środkowej części teraz przełożyłem na środek bo lepiej zbiera - czy lepsze zestrojenie anteny i ustawienie SWR na środku dachu coś pomoże?

mlun - 10-02-2012, 19:38

No to już wiesz, przynajmniej że to antena zbiera.
przemekx303 - 10-02-2012, 21:12

Cytat:
Dzisiaj rano zrobiłem prosty test. Odkręciłem antenę od radia. Zapaliłem silnik i zakłóceń nie ma

nic nad zwyczajnego , normalne jak odkręcisz antene to radio nie ma bata i nie łapie fali
Cytat:
Dodam, że wraz ze wzrostem obrotów silnika wzrasta poziom zakłóceń.

na 99 alternator
Cytat:
Czy to jest wina zbyt słabej anteny?

jeżeli chodzi o zakłócenia to raczej nie , ale możesz spróbować podłączyć mocniejszą antenę ( taką ze 150cm) przykręcić SQ do zredukowania zakłóceń i może będzie odbierać jak na twojej OHIO przy rozkręconym SQ
wydaje mi si że funkcja LOCAL służy do bliskich odległości , tak że na dalszy zasięg nie ma szans - może się mylę , jak tak to poprawcie , ja mam ubogie radio stary midland 1001z i nie mam takich bajerów

zestrojenie anteny głównie służy do wyjścia sygnału czyli żebyś miał porządny zasięg i nie piszczał

nitos - 10-02-2012, 21:51

tomicarisma, no ja u siebie mam ciągle ustawione na DSS, ANL włączony, RF gain na maxa, i jeżdżę na DX. Hmm... jak stroiłem antenę to pan mi doradził, żebym wymontował diodę z wtyku od zapalniczki, bo ona też potrafi spore zakłócenia powodować. Więc może tego spróbuj?

przemekx303
, masz rację, LOCAL służy do bliskich odległości. Pan od CB mówił, że jak masz na DX i RF gain na maxa, i przełączysz na LOCAL, to to samo co byś RF gain ustawił na połowie skali... 8)

tomicarisma - 11-02-2012, 00:16

No tak. Po podłączeniu radia pod 3 różne samochody jest tak samo. Podczas zwiększania obrotów silnika przyspieszają szumy. Ale ich głośność jest taka sama. Wina więc leży po stronie radia - ma za słaby filtr antyzakłóceniowy bo jak ANL wyłączę to trzeszczy głośniej no chyba, że antena też może siaćOczywiście, że prawdą jest, że alternator sieje ale wydaje mi się, że inne radio np. YOSAN PRO 120 poradziłby z tym. Cóż pozostaje więc sprawdzneie radyjka - podmiana z innym ibędzie wiadomo. Nie mam aktualnie żadnego na podmiankę ale coś wykminię. Dzięki za uwagi. Podjadę jeszcze do serwisu CB i popytam się o to.

A odnośnie ustawień SQ u mnie na DSS i RF gain na ponad połowę - dziś jak wjechałem w miasto na LOCAL ustawiony to słyszałem mobilka idealnie jakby siedział obok mnie:) więc się uśmiechnąłem ale dalej w miasto i znów usłyszałem warkot silnika w radiu.. Sam nie wiem - chyba jednak wina po stronie radia;/ Za słaby filtr ma. Podmienię radio i antenę i zobaczymy:)

mlun - 12-02-2012, 10:08

Pisałeś wcześnie że po odłączeniu anteny nic Ci nie zakłóca. A czy winnych autach to samo sprawdzałeś? Generalnie jak odłączysz antenę i jest cisza a ponowne podłączenie powoduje zakłócenia to antena zbiera z samochodu jakieś szumy. Jeśli to by była wina podłączenia radia to niezależnie od anteny zakłócenia by się pojawiały.
tomicarisma - 12-02-2012, 11:00

No tu masz rację. Tylko jak się odłącza antenę to w radiu nie będzie słychać szumów bo poprostu ich nie zbiera. W każdym aucie tak samo jest. U mnie jest tak. Jak jadę z kimś blisko i mam ustawiony automatyczny SQ, RF gain na maxa i na LOCAL, ANL, AM to wtedy słyszę idealnie. A jak chce z daleka coś usłyszeć to niestety słyszę silnik w radyjku - skłaniam się już co do anteny więc będę chciał ją podmienić od kogoś.
rogal133 - 12-02-2012, 18:19

przemekx303 napisał/a:
na 99 alternator

nie koniecznie to alternator bo u siebie tez tak mam ze szumy rosna wraz z obrotami czytalem wlasnie ze to wina alternatora i mnie to troche zdziwilo bo mam alternator po regeneracji z wymienionym uzwojeniem wiec tylko obudowa jest stara ale pomyślalem sobie ze różne rzeczy mogą sie dziać i zdjąlem pasek z alternatora i wtedy zapaliłem silnik i nic sie nie zmienilo

tomicarisma - 12-02-2012, 22:52

Poobserwowałem trochę ten zestaw cb i po tym co tu pisałem i co mi się nasuwa mogę powiedzieć jedno. Wina leży po stronie anteny gdyż jak jestem blisko osoby, z którą rozmawiam to fale z anteny tej osoby są silniejsze niż te zakłócenia zbierane z mojego auta. Gdy natomiast jest się daleko zakłócenia przewyższają możliwości zbierania fal anteny i wtedy słychać pracę silnika i podzespołów w radiu. Więc obstawiam, że to antena - na dniach zrobię podmiankę na inną i będę wiedział coś jeszcze w temacie. Jak sieje to najlepiej każdy podzespół z osobna odkłócić a nie stosować filtry itd. To nic nie daje - to antena zbiera zakłócenia z auta.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group