To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - Galant EA5A 2.5 Jaki olej do skrzyni?

OBERST - 06-03-2013, 14:58

Klasyfikacja olejów przekładniowych
Klasyfikacja jakościowa olejów przekładniowych
O jakości oleju świadczy jego klasa jakościowa. Najbardziej rozpowszechnioną klasyfikacją jest klasyfikacja API (Amerykański Instytut Naftowy) składająca się z oznaczenia
literowego GL i liczb od 1 do 6.
- API-GL 1 – oleje
mineralne bez dodatków poprawiających ich własności smarne, przeznaczone są do przekładni ślimakowych i stożkowych, pracujących w lekkich warunkach
- API-GL 2 – oleje
mineralne z dodatkami przeciwutleniającymi, przeciwkorozyjnymi i zapobiegającymi
pienieniu, zalecane do przekładni ślimakowych
- API-GL 3 – oleje
mineralne, zawierające dodatki typu EP, poprawiające własności smarne (oleje
przekładniowe o symbolu EP), przeznaczone do skrzynie biegów i do stożkowych
przekładni tylnego mostu, pracujących w umiarkowanych warunkach
- API-GL 4 – oleje
mineralne o zwiększonej ilości dodatków typu EP i innych dodatków
uszlachetniających, zalecane do przekładni hipoidalnych, pracujących w zmiennych
warunkach
- API-GL 5 – oleje
mineralne wysokiej jakości o bardzo dobrych własnościach smarnych, przeznaczone
do przekładni hipoidalnych, pracujących w ciężkich warunkach
- API-GL 6 – oleje
mineralne najwyższej jakości, uszlachetnione wielofunkcyjnymi dodatkami,
stosowane w przekładniach hipoidalnych, pracujących w najcięższych warunkach
(największe obciążenia i największe prędkości obwodowe)
EP – oleje mineralne,
które dzięki dodatkom, zwiększającym ich odporność na działanie dużych nacisków,
tworzą trwałą błonę na smarowanych powierzchniach, chroniąc je przed zatarciem i
zużyciem w warunkach tarcia granicznego. Dodatkami tymi są przeważnie związki
organiczne siarki, chloru lub fosforu, a działanie ich polega na reagowaniu w
wysokiej temperaturze, (jaka występuje w miejscach stykania się współpracujących
powierzchni) ze stalą, z jakiej wykonane są zęby przekładni i tworzeniu soli
żelaza (chlorki, siarki, fosforki), które topią się w niższej temperaturze niż
sam metal i w ten sposób nie dopuszczają do zatarcia zębów. Oleje przekładniowe
o symbolu EP stosuje się do silnie obciążonych przekładni ślimakowych,
ślimakowych stożkowych oraz do przekładni hipoidalnych. Litery EP są umieszczone
po klasie lepkości oleju np. Spiral 80 EP.

Klasyfikacja lepkościowa

Każdy olej charakteryzuje się lepkością,
która między innymi jest zależna od temperatury. Podział samochodowych olejów przekładniowych na podstawie lepkości na klasy według SAE. Zasadniczo klasyfikacja obejmuje 5 klas SAE, klasa szósta – SAE 85,
wprowadzona została dodatkowym zaleceniem (J 306a):

- oleje SAE 75 – są stosowane w rejonach arktycznych, gdzie dominuje wyjątkowo niska temperatura
- oleje SAE 80 – są stosowane w okresie zimowym w umiarkowanej strefie klimatycznej
- oleje SAE 85 – są zalecane do stosowania w zimie w krajach o łagodnym klimacie

- oleje SAE 90 – są stosowane w umiarkowanej strefie klimatycznej przez cały rok lub tylko w lecie (stosowane do zaleceń producenta pojazdu)

- oleje SAE 140 – są przeznaczone na okres letni przeważnie do samochodów ciężarowych i autobusów

- oleje SAE 250 – są przeznaczone do użytku w klimacie wybitnie gorącym (tropikalnym), tj. w warunkach

Klasy lepkości olejów przekładniowych wielosezonowych

Zalecane do przekładni samochodów, wytwarzane są w następujących klasach lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers)
- SAE 75/90 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze 100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -45o C
- SAE 80/90 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze 100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -25o C
- SAE 90/140 – oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze100o C i temperaturze krzepnięcia ok. -20o C
- SAE 85/140 –
oleje wielosezonowe o lepkości kinematycznej w temperaturze100o C i
temperaturze krzepnięcia ok. -12o C

... i tak przedstawiają się oznaczenia oleju przekładniowego dla których zwracamy mniejszą uwagę przy zakupie.

Info ze stronki http://samochody-maks.blogspot.com

malina_drizzt - 06-03-2013, 15:47

Ok to już wiemy, ale ja zadałem konkretne pytanie.
Czy olej z aprobatą API GL4+ można bezpiecznie zalewać do galantowej skrzyni?
Jaka jest różnica między GL4, a GL4+?

OBERST - 06-03-2013, 16:20

Z tego co widać , to w klasyfikacji olejów przekładniowych niema żadnej wzmianki o GL4+ .
Wydaje mi się że to zagranie marketingowe .

sampler - 06-03-2013, 20:25

te klasyfikacje nie mowia tez nic o zamiennosci pewnych grup wg klasyfikacji API a z tego co pamietam nie wolno stosowac do skrzyn z olejem API GL4 oleju APIGL5.

Sa tez oleje o oznaczeniu API GL4/GL5 ktore wg producentow mozna stosowac w skrzyniach z mosiadzem

OBERST - 07-03-2013, 00:00

sampler napisał/a:
a z tego co pamietam nie wolno stosowac do skrzyn z olejem API GL4 oleju APIGL5.


GearWay PS 45 75W-90
Półsyntetyczny olej przekładniowy do układów przeniesienia napędu w samochodach osobowych i dostawczych oraz mechanizmów różnicowych, w których zalecane jest stosowanie oleju klasy API GL-4 lub GL-5. Olej posiada wyjątkowo dobre własności i zapewnia płynną zmianę biegów w niskich temperaturach. API GL-4, API GL-5.

malina_drizzt - 16-03-2013, 21:46

Właśnie wymieniłem olej na valvoline maxlife 75w90 api gl4.
Weszło dokładnie 2l bez kilku mililitrów. :D
Poprzedni olej to texaco 75w80 z przebiegiem 8-10tys.
To co wylałem wyglądało jak woda z kałuży, ciemnoszare, prawie czarne z niewielką ilością opiłków.,
Przy temperaturze -6 dwójka wchodzi bez zgrzytów i haczenia, trójka bez zgrzytów, jedynie przy szybkiej zmianie lekko haczy, czwórka i piątka w porządku.
Znacznie zmniejszyło się gwizdanie przy hamowaniu biegami.
Ogólnie jestem bardzo zadowolony. :)
Nie wiem o co chodzi z tą skrzynią, ale już trzeci raz wylewam zużyty olej? :(
Za 10-15 tys. km wymienię olej ostatni raz, prawdopodobnie na amsoila, albo liqui moly 75w90.

maniekk1 - 22-03-2013, 13:42

Witam
pare dni temu pojechalem wymienic olej w silniku i przy okazji poprosilem aby mechanik sprawdzil mi stan oleju w skrzyni..mechanik odkrecil srube i nic nie wylecialo,swoim sposobem - wkladajac zagiety plastikowy pasek w otwor ustalil,ze brakuje bardzo niewiele i dolal mi moze ze 200 ml(tak na oko)....i tu mam pytanie bo nie zapytalem co to za olej,a nie wiem tez jakim mam w skrzyni..

Czy,jesli dolal innego niz jest w skrzyni (moze troche inne parametry) to bedzie to mialo negatywny wplyw na nia?

z gory dzieki za odpowiedz.

major - 22-03-2013, 15:06

maniekk1 napisał/a:
Czy,jesli dolal innego niz jest w skrzyni (moze troche inne parametry) to bedzie to mialo negatywny wplyw na nia?


Jeśli dolał GL4 to powinno być ok. Lepiej było wymienić cały olej i nie miałbyś tego problemu bo koszt stosunkowo niewielki.

maniekk1 - 22-03-2013, 22:19

masz racje...za pozno o tym pomyslalem ;0 heh i teraz mam gwozdzia w glowie...

a jesli to nie gl4 to co moze sie dziac przy tak niewielkiej ilosci innego oleju ?

malina_drizzt - 23-03-2013, 00:45

maniekk1 napisał/a:
masz racje...za pozno o tym pomyslalem ;0 heh i teraz mam gwozdzia w glowie...

a jesli to nie gl4 to co moze sie dziac przy tak niewielkiej ilosci innego oleju ?


Jeśli wlał olej z dopuszczeniem gl4 i gl5 to nic się nie stanie.
Jeśli natomiast wlał olej z aprobatą tylko gl5 to też nic się nie stanie. :D
Oleje z dopuszczeniem gl5 mogą powodować korozję mosiężnych elementów synchronizatorów, ale 200ml nie zepsuje skrzyni.
Najlepiej wymień cały olej dla świętego spokoju.
Koszt niewielki i pracy na 15 minut, a jeśli nie był wymieniany od nowości to skrzyni się należy jak psu buda. :D

maniekk1 - 23-03-2013, 13:51

no i tak chyba zrobie..... jak to na wyspach powiadaja - SENKJU WERY MACZ ;)
malina_drizzt - 21-04-2013, 22:59

Czy stosował ktoś LIQUI MOLY dodatek do skrzyń z MoS2?
Można bezpiecznie dodać to do skrzyni?

pplmr012 - 22-04-2013, 14:16

Może to już było: http://www.goodsenseoil.c...lWhitePaper.pdf
ale jest tu sporo informacji o olejach przekładniowych

Marcino - 23-04-2013, 09:42

malina_drizzt napisał/a:
Czy stosował ktoś LIQUI MOLY dodatek do skrzyń z MoS2?
Można bezpiecznie dodać to do skrzyni?

A po co ten dodatek? Co on ma poprawić?

asec69 - 23-04-2013, 10:36

A co sądzicie o oleju MOTUL GEAR 300?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group