Carisma - Techniczne - dziwna "nerwowość" auta
turek61 - 12-01-2007, 23:52
No to teraz szczesław podpowiedz gdzie jest opcja Pomógł bo szukałem i nie mogę znaleźć.
Masz u mnie narazie wirtualnego browara
EDIT:
Qurde... wyczytałem z FAQ że tylko autor tematu może Ci dać punkty za pomoc
szczeslaw - 13-01-2007, 00:12
"Pomógł" dostępne jest tylko dla autora wątku.
Ale browar też jest ok
Ustaw tą geometrię jak należy (obserwuj co robi gość, powiedz, że ma ci ustawić kąty pochylenia kół przednich na nominały i sprawdzić PO ustawieniu kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy) i daj znać czy się poprawiło.
turek61 - 13-01-2007, 00:15
Napewno nie omieszkam odezwać się po ustawieniach.Nara...
szczeslaw - 13-01-2007, 00:22
Aha - gwoli ścisłości - pisałeś coś wcześniej o nadsterowności.
Otóż nadsterowność w samochodzie przednionapędowym może wystąpić tylko podczas gwałtownego odpuszczenia gazu lub zahamowania na łuku. Podczas przyspieszania występuje podsterowność.
Nadsterowność podczas przyspieszania występuje w samochodach z napędem tylnym.
Podsterowność: Przód samochodu ucieka z zakrętu (autko nie skręca tylko jedzie prosto).
Nadsterowność: tył samochodu ucieka w zakręcie (autko samo "zacieśnia" zakręt).
Odnośnie geometrii:
http://www.zss.pl/~moto/geometria.htm
Polecam lekturę tej stronki - to wyjaśnia wiele rzeczy, i pokazuje jak ważne są kąty INNE NIŻ ZBIEŻNOŚĆ.
turek61 - 13-01-2007, 01:42
No to jeszcze raz dziękówka.Stronę narazie pobieżnie przejżałem ale dodałem do ulubionych i napewno jeszcze zagłębię się w tym temacie.Na razie potwierdziło się to :
Cytat: | Przykłady skutków błędnego ustawienia wyprzedzenia sworznia zwrotnicy:
wyprzedzenie osi sworznia zwrotnicy zbyt dodatnie: wysokie siły kierowania i utrzymywania kierunku; |
P.S.
Na jakiej podstawie stwierdziłeś, że ten program jest do starszego modelu ?
Moja Cari jest z lipca 99 czyli po lifcie(model 2000).Wspominałem o tym diagnoście, który pokazał mi na monitorze, że program jest dla Cari maj 1999 tylko się zastanawiałem czy przed czy po tym terminie ? Czy znajdę te ustawienia w manualu ?
Acha i jeszcze jedno tak przy okazji...Co oznacza duża litera "E" na silniku przy jego numerrze 4G93 czy można ja powiązać z suplementem E w manualu ?
szczeslaw - 13-01-2007, 01:57
turek61 napisał/a: | Na jakiej podstawie stwierdziłeś, że ten program jest do starszego modelu ?
Moja Cari jest z lipca 99 czyli po lifcie(model 2000).Wspominałem o tym diagnoście, który pokazał mi na monitorze, że program jest dla Cari maj 1999 tylko się zastanawiałem czy przed czy po tym terminie ? |
Bo mam przed sobą wydruk z geometrii mojej Cari
Też 99r. po lifcie. Inne niż na twoim wydruku są kąty pochylenia kół i zbieżność.
Dane na moim wydruku pochodzą z programu do urządzenia Beissbarth ML4000 i oparte są o Autodatę.
Na wydruku mam napisane: AUTODATA-SHIM 2004 Mitsubishi Carisma 1999-
Kąty na wydruku są takie jak ci napisałem - porównaj ze swoimi.
Na twoim wydruk uwidać tylko "Mitsubishi Carisma" bez podania rocznika. Stąd właśnie wnioskuję, że to MOGĄ być wartości dla starej Cari.
ps. Teraz doczytałem, że twoje wartości są dla Cari MAJ 1999 - lift był później (nie pamiętam dokładnie ale chyba coś koło sierpnia).
Anonymous - 13-01-2007, 14:22
To są moje wyniki zbieżności.
szczeslaw - 13-01-2007, 16:23
Amadeus, ty masz zupełnie rozwalone kąty pocylenia kół i w związku z tym także wyprzedzenie sworznia zwrotnicy.
Dane fabryczne z service manuala:
pochylenie kół przednich 0*00' +/-30'
wyprzedzenie sworznia: 2*12'
pochylenie osi sworznia: 12*41'
zbiezność: 0*03'
Po pierwsze ustawili ci tylko zbieżność. MUSISZ ustawić kąty pochylenia kół (o ile będzie się dało lub na ile będzie się dało ). Niby oba mieszczą się w tolerancji, ale jest między nimi bardzo duża różnica. Poza tym tolerancja to za mało - powinno być ustawione jak najbliżej wartości fabrycznych.
I tak jak w przypadku Turka - po ustawieniu pochylenia pozostałe kąty też powinny powrócić w pobliże nominałów. To są kąty zależne, a samo wyprzedzenie i pochylenie sworznia nie są regulowane.
Poza tym na tym wydruku nie ma wogóle osi tylnej a to też jest ważne.
Zmień zakład. Znajdź jakiś porządny, zrób PEŁNĄ geometrię - obie osie i wszystkie kąty a nie tylko zbieżność, powiedz, że ma być na nominały o ile się da.
Po porządnym ustawieniu powinno się poprawić zachowanie autka.
Jeżeli kątów nie da się ustawić, oznacza to zazwyczaj jakieś wcześniejsze uderzenie (choć nie zawsze). Najczęściej przestawione są punktu mocowania zawieszenia lub zgięty amortyzator. Oczywiście winne mogą też być luzy w zawieszeniu i należy powymieniać co trzeba, żeby się ich pozbyć (jeżeli jakieś występują).
I pamiętajcie - po KAŻDEJ INGERENCJI W ZAWIESZENIE USTAWIAMY PEŁNĄ GEOMETRIĘ!
Anonymous - 13-01-2007, 17:44
Dzięki Szczesław jak zrobie dam znać jek wyszło.
turek61 - 16-01-2007, 21:29
@ szczesław
No to byłem dzisiaj w zakładzie, który uznawany jest nie tylko przez regionalnych maniaków za jeden z najlepszych w Szczecinie- ABC Auto.Podobne opinie usłyszałem od klientów, których zastałem na miejscu.
W pierwszej kolejności spytałem fachowca czy posiadają program do Cari po liwcie ? Ten właczył komputer i rzeczywiscie miał do 99r i od 99r do nowego modelu.Wrzucił programik i sprawdzał w mojej obecności z moim wydrukiem, który wcześniej ogladałeś.Stwierdził, iż wszystkie te wartości spokojnie mieszczą się w granicach tolerancji ( co też wyczytałem)więc jak chcę ? Stwierdził, że w.g niego to zbędne wyrzucanie pieniędzy.Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale go posłuchałem...
Co ty na to ? Jechać do innego zakładu i nic nie mówiąc dać ustawić ?
szczeslaw - 16-01-2007, 21:53
turek61, to już zależy od ciebie. Sam stwierdzasz, że coś jest nie tak. To, że wartości mieszczą się w tolerancji nie oznacza, że jest dobrze. Jak na mój gust 26' róznicy w pochyleniu koła między lewą i prawą stroną to sporo. Wiem, bo sam to ćwiczyłem. Poza tym już widziałem przypadki, w których po ustawieniu geometrii na wartości nominalne, klient stwierdzał, że jest dużo lepiej. I to mimo tego, że wcześniej też mieściły mu się w tolerancji.
Ja w przypadku geometrii nie lubię słowa toleracja - jest ona na tyle duża, że może zupełnie zmienić prowadzenie samochodu.
Anonymous - 12-05-2007, 23:10
Witam
Odświeżam ten wątek bo wreszcie przyszedł czas na ustawienie geometrii. Po remontach w domu przyszedł czas na maly remont zawieszenia wymianę wahaczy z tyłu (tych ze śrubą regulacyjną), sworznia i końcówek drążków z przodu, oraz gum stabilizatora.
Tak więc udałem się do serwisu gdzie robią geometrię (laserowo cokolwiek to znaczy) i tu niespodzianka (dla mnie). Okazuje się że w Cari przed liftem (do 1999 roku ) kąt pochylenia kół przednich nie jest regulowany, potwierdzałem to w ASO. Sposobem na poprawienie fabryki (zdaniem serwisanta) jest przerobienie otworów na śruby na tzw. Fasolki co umożliwi regulację (chociaż jego zdaniem nie trzeba bo kąty są w granicach tolerancji).
I teraz pytanie do wszystkich którzy się na tym znają lepiej niż ja a zwłaszcza do szczesława: czy zrobić tak jak mówi serwisant czyli wycinać czy zostawić tak jak jest.
Zaznaczam że po wymianie wahaczy tylnich (jeden tak luźny że ruszał się pod dotykiem) prowadzenie się poprawiło a nie robilem geometrii.
Matejko - 13-05-2007, 01:09
zostawic jak jest, kat jest nieregulowany, i praktycznie nie ma wplywu na jakies dziwne zachowanie i zle scieranie opon
maxwell61 - 13-05-2007, 02:04
szczeslaw napisał/a: | I pamiętajcie - po KAŻDEJ INGERENCJI W ZAWIESZENIE USTAWIAMY PEŁNĄ GEOMETRIĘ! |
mam pytanko w związku z powyższym. czy po zamianie kół z oponami zimowymi na letnie, dopompowaniu ich itd. także powinieniem jechac obowiązkowa na zbieżność i geometrię?? może nie jest to ingerencja w zawieszenie ale.... pozdrawiam
Anonymous - 13-05-2007, 22:47
maxwell61 napisał/a: | szczeslaw napisał/a: | I pamiętajcie - po KAŻDEJ INGERENCJI W ZAWIESZENIE USTAWIAMY PEŁNĄ GEOMETRIĘ! |
mam pytanko w związku z powyższym. czy po zamianie kół z oponami zimowymi na letnie, dopompowaniu ich itd. także powinieniem jechac obowiązkowa na zbieżność i geometrię?? może nie jest to ingerencja w zawieszenie ale.... pozdrawiam |
nie trzeba, za to waro czasem na nowo wyważyć koła
|
|
|