To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

ASX Techniczne - napęd 4wd - trwałość

krzychu - 29-09-2014, 10:09

rezon napisał/a:
jest wzmianka o automatycznym wyłączeniu trybu 4WD i informacji Slow Down na wyświetlaczu


To jest informacja o przegrzaniu tylnego dyferencjału...

vavoom - 29-09-2014, 10:12

Wg instrukcji ASX, informacja SLOW DOWN pojawia się w przypadku usterki lub przegrzania (to drugie wnioskuję po symbolu termometru...) i wtedy nie ma możliwości zmiany na 4WD.
LOCK włącza się przy każdej prędkości i jest to na wyświetlaczu.
Możliwe, że istnieją jakieś różnice w oprogramowaniu tych napędów...

A major design upgrade over the Outlander's 4WD system has been a recalibration of the systems control unit that has led to a variety of improvements including enhanced fuel economy, stability in 4WD mode, improved traction and steering feel when accelerating from a standstill, and an overall reduction in noise, vibration and harshness.

Źródło: http://www.awdwiki.com/en...der_Sport__RVR_

rezon - 29-09-2014, 10:39

sprawdziłem w międzyczasie instrukcję do SX4 - jest wyraźnie "Przy większej prędkości jazdy następuje samoczynne przełączenie z trybu stałego napędu na cztery koła na tryb automatycznego wyboru pomiędzy napędem na dwa i na cztery koła" i zachowania Outka kojarzyłem
vavoom - 29-09-2014, 10:46

rezon napisał/a:
sprawdziłem w międzyczasie instrukcję do SX4 - jest wyraźnie "Przy większej prędkości jazdy następuje samoczynne przełączenie z trybu stałego napędu na cztery koła na tryb automatycznego wyboru pomiędzy napędem na dwa i na cztery koła" i zachowania Outka kojarzyłem
W nowym SX-4 S-Cross już tego nie ma, owszem, napęd przełącza się, ale nadal pozostaje w trybie 4WD. All Grip to gromny krok do przodu w stosunku do poprzedniej wersji (i-AWD).
aircross - 29-09-2014, 11:25

Chyba podstawową różnicą między trybem 4WD-auto i 4WD-lock jest to, że w trybie auto musi nastąpić różnica prędkości obrotowej (abstrahując jak to jest sprawdzane) między osiami a w trybie lock zawsze to połączenie jest? Pytam, bo moja instrukcja jest tak napisana, że nic z niej nie wynika (ktoś się bardzo nastarał, żeby nic nie napisać na kilkuset stronach).
vavoom - 29-09-2014, 11:43

aircross napisał/a:
Chyba podstawową różnicą między trybem 4WD-auto i 4WD-lock jest to, że w trybie auto musi nastąpić różnica prędkości obrotowej (abstrahując jak to jest sprawdzane) między osiami a w trybie lock zawsze to połączenie jest?

@aircross, tak było w starych generacjach... Polecam ten wątek:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=61884

W skrócie:
- starsze napędy działały na zasadzie Feedback - przekazanie napędu na tylną oś następuje w chwili wykrycia różnicy w prędkościach obrotowych kół osi przedniej i tylnej (czyli poślizg)
- nowe genreracje działają na zasadzie Feedforward - przekazanie napędu na tylną oś zależy nie tylko od poślizgu, ale także, zależnie od marki, od takich czynników jak poziom otwarcia przepustnicy, położenie kierownicy i prędkość.

Czyli w trybie 4WD cały czas napędzana jest tylna oś:

krzychu - 29-09-2014, 12:37

aircross napisał/a:
Chyba podstawową różnicą między trybem 4WD-auto i 4WD-lock


Podstawową różnicą jest to, że w LOCK jest 1,5 razy więcej momentu kierowane na tylną oś względem 4WD.

Przy uślizgu przedniej osi w obu trybach dość gwałtownie zostanie dołączony tył. W przypadkach braku poślizgu ten moment jest kształtowany na zasadzie możliwości utraty przyczepności (duże wychylenie gazu, szczególnie przy małym kącie wychylenia kierownicy i małej prędkości będzie dużo momentu przenoszone na tył pomimo braku utraty przyczepności).

A jak jest liczona różnica prędkości? Bardzo prosto z czujników ABS...

aircross - 30-09-2014, 08:16

Cytat:
Przy uślizgu przedniej osi w obu trybach dość gwałtownie zostanie dołączony tył. W przypadkach braku poślizgu ten moment jest kształtowany na zasadzie możliwości utraty przyczepności (duże wychylenie gazu, szczególnie przy małym kącie wychylenia kierownicy i małej prędkości będzie dużo momentu przenoszone na tył pomimo braku utraty przyczepności).


Czyli tryb 4WD-auto ciągnie też wtedy, gdy nie ma różnicy prędkości obrotowej?

krzychu - 30-09-2014, 09:14

aircross - tak.
rezon - 30-09-2014, 21:32

vavoom napisał/a:
All Grip to gromny krok do przodu w stosunku do poprzedniej wersji (i-AWD).
wszystko ma swoje plusy dodatnie i ujemne jak powiedział Lech ;)
vavoom - 01-10-2014, 09:46

rezon napisał/a:
vavoom napisał/a:
All Grip to gromny krok do przodu w stosunku do poprzedniej wersji (i-AWD).
wszystko ma swoje plusy dodatnie i ujemne jak powiedział Lech ;)
Z tych ujemnych to jakie? ;)
rezon - 01-10-2014, 17:34

zobaczymy jak będzie z trwałością tego napędu i faktycznym zachowaniem na śliskiej nawierzchni. Na razie po za ochami i achami powtarzającymi tekst z Suzuki o wyższości nad poprzednim trudno znaleźć rzetelną ocenę Allgripa, a ubiegła zima nie sprzyjała takim testom. Bo trudno 4 ustawienia zamiast 3 uznać automatycznie za zaletę. Na pewno 4WD Auto w Outku lepiej się spisywało w trudnych warunkach drogowych niż 4WD Auto SX4. Tryby Lock po za zasypanym asfaltem są porównywalne. Nie miałem okazji testować w podobnych warunkach SX4 Cross. na trwałość zarówno napędu Mitsu, jak i Suzuki iAwd nie mam powodów do narzekań.
Haldex 4 z Superba na zaśnieżonym asfalcie zachowuje się lepiej niż Outkowe 4WD Auto - szybciej i praktycznie niezauważalnie reaguje na uślizg przodu, w Outku raz wyraźnie spóźniło załączenie i mocno zarzuciło mi wówczas tyłem. Po za drogami nie miałem okazji przetestować Superba, bo do tego po prostu się nie nadaje z uwagi na gabaryty i mniejszy o 2 cm prześwit, więc trudno porównywać go do trybu Lock, ale stawiam na przewagę Locka - przynajmniej z opisów. Haldex 5 podobno mniej zużywa paliwa, ale i podobno działa wolniej.

vavoom - 01-10-2014, 20:20

rezon napisał/a:
zobaczymy jak będzie z trwałością tego napędu (...) na trwałość zarówno napędu Mitsu, jak i Suzuki iAwd nie mam powodów do narzekań
To samo sprzęgło (GKN), więc trudno, żeby było inaczej ;)

rezon napisał/a:
Na pewno 4WD Auto w Outku lepiej się spisywało w trudnych warunkach drogowych niż 4WD Auto SX4
W Outku 4WD Auto to stały przekaz napędu na tył, a w SX4 tylko w przypadku poślizgu przednich kół, więc nie ma czego porównywać.

rezon napisał/a:
Bo trudno 4 ustawienia zamiast 3 uznać automatycznie za zaletę
Podobnie jak W Outku III, nie ma już trybu stricte 2WD, tylko Auto (czy tam 4WD Eco...), czyli dopędzanie tylnej osi w przypadku poślizgu przedniej. Pozostałe tryby (przynajmniej w teorii) to stałe 4WD, gdzie nie tylko sam napęd, ale działanie ESP i kontroli trakcji jest inne, czego niestety nie ma w Mitsu (mało czułe przy Sport, bardzo czułe przy Snow/Mud, przy Lock nie zmniejsza mocy silnika, ale wyrównuje prędkości kół itp.)

rezon napisał/a:
Haldex 4 z Superba na zaśnieżonym asfalcie zachowuje się lepiej niż Outkowe 4WD Auto
Nie miałem okazji testować żadnego z tych aut, ale w ASX nie zauważyłem minusów, które opisujesz w przypadku Outlandera - bardzo możliwe, że zostało to poprawione (A major design upgrade over the Outlander's 4WD system has been a recalibration of the systems control unit that has led to a variety of improvements including enhanced stability in 4WD mode?)
rezon - 02-10-2014, 12:53

vavoom napisał/a:
rezon napisał/a:
Na pewno 4WD Auto w Outku lepiej się spisywało w trudnych warunkach drogowych niż 4WD Auto SX4
W Outku 4WD Auto to stały przekaz napędu na tył, a w SX4 tylko w przypadku poślizgu przednich kół, więc nie ma czego porównywać.
pisałem o trudnych warunkach drogowych czyli takich, kiedy tylny napęd to raczej pracował - Outek był jednak stabilniejszy. Po wrzuceniu Locka sytuacja w SX4 wyraźnie się poprawiała, w Outku praktycznie bez różnicy.
vavoom napisał/a:
Nie miałem okazji testować żadnego z tych aut, ale w ASX nie zauważyłem minusów, które opisujesz w przypadku Outlandera - bardzo możliwe, że zostało to poprawione
test wymaga specyficznych warunków drogowych - kręta droga 10-tej kolejności odśnieżania po opadach śniegu ;) Outek potrafił tam testować "czujność" kierowcy ;) Raz to zrobił bardzo mocno. Wystarczyłoby trochę mocniejsze ESP - reagujące szybciej na załączanie tyłu - i jechałby jak po sznurku. Owszem, zawsze można było jechać 20km/h wolniej, tylko nie po to kupuje się czterołapa, aby jeździć jak ośką ;)
vavoom - 02-10-2014, 15:32

rezon napisał/a:
pisałem o trudnych warunkach drogowych czyli takich, kiedy tylny napęd to raczej pracował - Outek był jednak stabilniejszy
W SX4 w trybie AUTO napęd nigdy nie pracował "stale" jak w Outku, tylko impulsowo, po kilka-kilkanaście sekund. Chyba, że testowałeś cały czas mieląc kołami ;)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group