To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6

Bartek - 19-01-2013, 08:55

Owczar napisał/a:
Nie mogę znaleźć jej pinoutu,


Jak się wyspałeś, to na zameszczonej aukcji go znajdziesz :)

Zła wiadomość - takie "drabinki" rezystorowe służą w 99% przypadków do podciągania sygnałów do Vcc lub obciągania ;) ich do masy. Szukaj problemu między prockiem sterującym a tą drabinką.

Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie :oops: - czasem jest OK, ale zazwyczaj co drugie przerwanie generowane przez PT grzęźnie gdzieś w kostce, nawet w sytuacji, gdy przerwania są włączone nonstop (co z kolei jest groźne dla innej części programu, więc muszę je wyłączać). Przerwanie które pojawia się podczas wyłączenia egzekucji przerwań powinno wykonać się w momencie ich ponownego włącznia.

Owczar - 19-01-2013, 10:54

Bartek napisał/a:
Jak się wyspałeś, to na zameszczonej aukcji go znajdziesz


:D

Bartek napisał/a:
takie "drabinki" rezystorowe służą w 99% przypadków do podciągania sygnałów do Vcc


Tutaj dociąga do VCC na 1 pinie jest +5V. Czyli między pinem, który wychodzi do bazy tranzystora, a pinem z zasilaniem powinno być 4,7kOhm tak jak jest napisane na obudowie tej drabinki? Bo wychodzi na to, ze nie ma przejścia...

Bartek napisał/a:
Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie - czasem jest OK, ale zazwyczaj co drugie przerwanie generowane przez PT grzęźnie gdzieś w kostce, nawet w sytuacji, gdy przerwania są włączone nonstop (co z kolei jest groźne dla innej części programu, więc muszę je wyłączać). Przerwanie które pojawia się podczas wyłączenia egzekucji przerwań powinno wykonać się w momencie ich ponownego włącznia.


To już wyższa szkoła jazdy i nawet nie wiem o co chodzi :roll:

Owczar - 19-01-2013, 11:39

Owczar napisał/a:
Bo wychodzi na to, ze nie ma przejścia...


Poprawka, jest 3,3kOhm. Czy to może być przyczyna?

mszolc - 19-01-2013, 12:03

Bartek napisał/a:
Z mojego frontu kiepskie wieści - wersja 3.0 już działa, ale powoli tracę pomysły dlaczego działa niestabilnie :oops:

Jeśli chcesz mogę zrobić 'review' kodu. Co prawda asemblera unikam jak ognia (programuję głównie w C) i używam tylko wstawek asemblerowych (głównie NOPów w miejscach gdzie krytyczne są krótkie czasówki), ale spróbować mogę. Tylko musiałbyś kod podzielić na bloki i wpisać komentarze co dany blok ma wykonać. Może jakiś hazard albo zakleszczenie się znajdzie. Adres maila wysłałem na PW.

Bartek - 19-01-2013, 12:20

Chyba mam już pomysł o co chodzi. Jak zapamiętuję SREG przed odpaleniem przerwania i odnawiam jego stan przy powrocie jest o wiele lepiej - potrafi 5 min działać bez zająknięcia, ale jak sie zwali to zwalony działa 1-2 s. potem wraca do normy.
mszolc - 19-01-2013, 12:31

Bartek napisał/a:
Chyba mam już pomysł o co chodzi. Jak zapamiętuję SREG przed odpaleniem przerwania i odnawiam jego stan przy powrocie jest o wiele lepiej - potrafi 5 min działać bez zająknięcia, ale jak sie zwali to zwalony działa 1-2 s. potem wraca do normy.

Ale wiesz dlaczego tak się dzieje? Poczytaj w nocie "4.7 Reset and Interrupt Handling" bo może tam jest odpowiedź na pytanie o przyczynę tego problemu.

Bartek - 20-01-2013, 16:08

Cytując klasyka "złapałem SkyNet za jaja" :)

Kolizja była między przerwaniem a pętlą opóźniającą zapobiegającą dwukrotnemu wywołaniu procedury ładującej kolejną cewkę (jak trafiło w czasie pętli przerwanie, to pętla trwała za długo i wszystko szlag trafiał - teraz wywaliłem pętlę na rzecz innego "bezpiecznika" i jest OK

Owczar - 20-01-2013, 18:03

Bartek napisał/a:
Cytując klasyka "złapałem SkyNet za jaja"



No to klasa :) Ja dziś chciałem potestować układ 2.0, ale okazuje się, że moduł z sejaka to nie jest tylko tranzystor, ale także układ regulacji kata wyprzedzenia zapłonu. Muszę więc szukać innego, najlepiej z V6. W tygodniu przejadę się na jakiś szrot.

Wygrzebałem już nawet stare przewody i świece na testy. Cewka umyta i gotowa.

Owczar - 22-01-2013, 21:59

Moduł zapłonowy z audi razem z kostkami zamówiony :) Mam nadzieję, ze w tym tygodniu dojdzie. Przewody od galanta pasują idealnie do cewki od lambo. Trzeba będzie zrobić jakieś sensowne mocowanie na nie.
m6riano - 22-01-2013, 22:22

Owczar napisał/a:
Przewody od galanta pasują idealnie do cewki od lambo.

hehe...teraz to ci nawet przez gardło nie przejdzie że to cewy od cieniaka..;-)
od lambo to od razu 10 koniuf więcej..;-)

Owczar - 28-01-2013, 10:19

Przyszedł moduł od audi. Założenie, że sterowany jest przez 5V było słuszne :)
Dzisiaj wieczorem testy.


Bartku, mam pytanko. Bo tak na stole chciałem sprawdzić układ, ale nie wiem czy bez generatora sygnałów mogę to w ogóle zrobić :)

Próbowałem ręcznie podawać sygnał na TDC, a potem na PT i obserwowałem czy zmieni się coś na wyjściu i generalnie w ten sposób nic nie podejrzałem :) Domyślam się, że to kwestia zbyt długich czasów i pewnie piesek w międzyczasie resetuje układ?

Sprawdzę jeszcze działanie wyjść po wyjęciu procka. W tej chwili procek ustawia prawidłowo wysokie stany na wyjściach, ale co dziwne, na wyjściach układu ustalają się różne potencjały odpowiednio 0,54V, 0,09V, 0,32V.

Owczar - 29-01-2013, 01:08

Dzisiaj postanowiłem trochę potestować, ale niewiele z tego wyszło bo w pośpiechu źle zlutowałem kabelki (bardzo niewyraźne kolory dla dwukolorowych przewodów w RJtce) i zamiast białego z plamkami zielonymi dałem biały z plamkami niebieskimi i układ nie dostawał sygnału z z PT. Wróciłem do domu przekonany, że to kwestia tych 3V- progu stanu wysokiego. Chciałem sprawdzić układ na stole, ale rozumiem, że zabawa z diodkami z włączonym watchdogiem odpada bo po 0,25sek układ się resetuje? Bo generalnie podając impuls na TDC, a potem na PT nic się nie dzieje...

Ale żeby testy nie poszły na marne, sprawdziłem cewkę od sejaka. Podłączyłem ją na krótko do sygnału z ECU na PT i śmigała elegancko - świeca pracowała za 6, co dawało w zasadzie efekt ciągłej iskry. Co ciekawe, próbując wyzwalać iskrę poprzez stykanie przewodów cewki do zasilania miałem iskrę, ale na przewodach. Poprzez moduł z audi działało jak należy. Żeby nie stracić czasu, sprawdziłem też wyjścia. Wyjąłem procesor i podawałem na wyjścia masę, wszystko działa jak należy, tranzystor wysterowuje moduł zapłonowy i powstaje iskra. Co ciekawe, napięcie na wyjściu układu po podłączeniu modułu spada do około 2,5V, czyli podobnie jak sygnał z ECU. Domyślam się, że odłączenie przewodu od modułu zapłonowego da nam sygnał o amplitudzie >4V. Tylko jak odłączę to będę potrzebował osoby, która zakręci rozrusznikiem żeby sprawdzić czy pojawia się iskra.

Jeśli uda się uzyskać impulsy generujące iskrę to będę działał z płytką 3.0.

Bartek - 29-01-2013, 17:22

Cytat:
Bartku, mam pytanko. Bo tak na stole chciałem sprawdzić układ, ale nie wiem czy bez generatora sygnałów mogę to w ogóle zrobić


No way, chyba, że podasz ponad 4 Hz na PT

Cytat:
Jeśli uda się uzyskać impulsy generujące iskrę to będę działał z płytką 3.0.


Myślę, że masz spokojnie 2-3 tygodnie - ja w piątek wyjeżdżam i do końca ferii nie myślę o niczym poza boazerią (pozdrawiając wszystkich co na parapetach) :mrgreen:


A może coś takiego:
http://allegro.pl/cewka-z...2952897712.html

Wbudowane powertranzystory i....... czas ładowania 2.4 ms, no i oczywiście japońska część, nie włoszczyzna :twisted:

Owczar - 03-02-2013, 13:36

Cytat:
A może coś takiego:
http://allegro.pl/cewka-z...2952897712.html

Wbudowane powertranzystory i....... czas ładowania 2.4 ms, no i oczywiście japońska część, nie włoszczyzna
_________________


Nie wiem czy podeszłyby do otworów w V6. :)

Jest połowiczny sukces :) Moduł działa, steruje modułem zapłonowym z Audi, ale od czasu do czasu robi sobie przerwę na odpoczynek. W tym czasie na wyjściach tiniaka jest stan wysoki. Więc to nie kwestia zatykających się tranzystorów. Pozostaje albo problem z tiniakiem- raczej odpada, albo z wejściami. Na wejściu TDC dałem kondka 100nF, ale sytuacja nie uległa zmianie. Wiec podejrzewam, ze układ się w jakiś sposób nasyca i tiniak nie interpretuje 2,5V jako stan wysoki. Przerwy są różne, tak samo jak różny czas działania, dlatego to raczej nie wina tiniaka i wsadu. Odpięcie przewodu z kostki od aparatu by wyjaśniło sprawę, ale nie miałem nikogo kto zakręci rozrusznikiem, a i wyjęcie przewodu nie będzie banalne.

Tak czy inaczej wyjścia działają, moduł od Audi działa, cewki pasują idealnie do przewodów WN. Cewki będą skręcone na zakładkę i umieszczone na kopułką.
W wolnej chwili muszę położyć instalację pod nowe elementy instalacji i pomyśleć nad źródłem zasilania. Masę pewnie podam bezpośrednio z aku. Moduł z audi trafi z radiatorem od sejaka na ścianę grodziową.

Generalnie założenia okazują się słuszne. mszolc dzięki za pomoc z wyjściami. Na tych tranzystorach śmiga jak złoto :)


Podczas zabawy z modułem podszedł do mnie gość, którego przyciągnął dźwięk V6. Mówił, że pracował w latach 97-2002 w salonie mitsubishi i pamięta jak przyjeżdżały pierwsze galanty do polski i reakcję ludzi odwiedzających salon. Pamięta także ceny... zaporowe. Podobno zdarzały się osoby na co dzień jeżdżące autami klasy premium, a kupowały galanta dla jego wyglądu.

Torp12 - 04-02-2013, 10:56

To co jednak kompresora nie bedzie ??:)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group