To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander I GEN Techniczne - OT1 zdechł

tościk - 05-02-2022, 18:46

I znowu trafiam do mojego ulubionego wątku :mrgreen:
Miałem jechać na zakupy, a musiałem dygać na piechotę.
Problemem jak się okazało jest bezpiecznik od pompy paliwa, który się spalił. Ale tak faktycznie spalił, że przy wyjmowaniu kompletnie się pokruszył i niestety jedna nóżka mi została w gnieździe.

I teraz:
a) Czy można się do tego gniazda dostać jakoś od spodu w warunkach pod blokiem pod chmurką? Czy jest to na tyle dużo majstrowania, że szkoda mojego czasu? Bo wtedy może dałoby radę tą ułamaną nóżkę wypchnąć.
b) Co mogło spowodować taką awarię? Z jednej strony ktoś tam upchnął bezpiecznik 10A zamiast 15A jak stoi w instrukcji, ale z drugiej jeździłem tak nieświadomie od 2018 i nic się złego nie stało. A tu jak rozumiem nagle duży prąd musiał pójść. Bardzo duży skoro się bezpiecznik stopił. I może na chwile mi pomoże wymiana bezpiecznika, ale nie wierzę, że problem nie wróci.

jacek11 - 05-02-2022, 20:04

Nie dasz rady wydłubać tej nóżki jakimś cienkim pręcikiem ?
tościk - 05-02-2022, 21:24

Próbowałem, ale się ułamała w zasadzie już nad samym gniazdem, a niestety zalało ją jakby plastikiem z bezpiecznika. Nie mam już jak złapać, ani oskrobać.
Bzyk_R1 - 06-02-2022, 09:06

Adrian a nie możesz wykręcić tablicy bezpieczników i od dołu dorobić gniazdo bezpiecznika? Ewentualnie dzwoń do Stasia lub Karola z Bytomia to by Ci wysłali całą tablicę z dawcy.
Rander - 06-02-2022, 11:09

tościk napisał/a:
(...) A tu jak rozumiem nagle duży prąd musiał pójść. Bardzo duży skoro się bezpiecznik stopił. I może na chwile mi pomoże wymiana bezpiecznika, ale nie wierzę, że problem nie wróci.


Nie taki aż duży.
Przy mocno dużym bezpiecznik się przepala, nie ma czasu się podgrzać.
Natomiast jak prąd jest nieco większy od znamionowego, to bezpiecznik się grzeje - i tak było w tym przypadku.

Proponuję zmierzyć amperomierzem - może się okazać, że pompa bierze nieco mniej niż 15A, a więcej niż 10A - co wystarczyło do "zgrzania" i utlenienia bezpiecznika 10A.

Krzyzak - 07-02-2022, 07:49

Mówisz oczywiście o skrzynce bezpieczników pod maską? - bez problemu to wykręcisz i zrobisz od spodu co chcesz. Ja (co prawda w innym aucie, ale jednak) dorobiłem tak instalację od klimatyzacji oraz świateł przeciwmgłowych. Nóżki są standardowe 6.3mm, z zapinką.
https://allegro.pl/oferta/konektor-zenski-z-zaczepem-j-6-3-6-0-kpl-10szt-7020361033

tylko te łapki do zaciskania co są na samym końcu trzeba uciąć, bo przeszkadzają wcisnąć konektor do końca. Ja lutowałem a nie zaciskałem, więc mogłem je ściąć.

Rander - 07-02-2022, 15:07

Krzyzak napisał/a:
(...) Ja lutowałem a nie zaciskałem, więc mogłem je ściąć.


Z lutowaniem kabli, które przenoszą większe prądy trzeba uważać. Opór cyny jest spory, stąd takie złącze grzeje się i utlenia. Widziałem już takie, z których cyna wypłynęła, a ktoś dziwił się, że mu się coś włącza i wyłącza.
Lepiej i bezpieczniej jest zaciskać, nawet zwykłymi kleszczami.

luk2501 - 07-02-2022, 16:36

Możecie polecić jakiś czujnik położenia wałka rozrządu bo może bym kupił żeby leżał w schowku. Na all jest mnóstwo zamienników tylko który wybrać.
DAMON - 07-02-2022, 19:36

Jakiś czas temu wymieniałem czujnik położenia wałka rozrządu.
Nie mogłem odpalić auta i długo kręcił.
Kupiłem Blue Print ADC47204, koszt obecnie około 125zł.
Po wymianie błąd zniknął i wszystko działa jak należy, także polecam.

Krzyzak - 08-02-2022, 08:21

Rander napisał/a:
Opór cyny jest spory, stąd takie złącze grzeje się i utlenia. Widziałem już takie, z których cyna wypłynęła, a ktoś dziwił się, że mu się coś włącza i wyłącza.

ja jeszcze nigdy czegoś takiego nie widziałem, opór cyny jest większy od miedzi (10x) czy aluminium (5x), ale jest wyrażany w omach na metr (dokładniej w dziesięciomilionowej części oma) a cyny jest tam ułamek milimetra, więc tę wartość można jeszcze podzielić na 1000...
można powiedzieć, że opór takiego połączenia to 0,0000000000198 oma przy czym sam konektor najczęściej jest z mosiądzu, czyli stopu... cyny i miedzi i ma oporność tylko 2x mniejszą od cyny
natomiast współczynnik przyrostu oporu względem temperatury jest bardzo podobny - cyna 4.5, miedź 3.86
serio nie wiem jakie musiałyby warunki wystąpić, aby to się stopiło przy temperaturze topnienia cyny na poziomie 230°C, nie wiem czy do osiągnięcia w złączu bezpieczników przy zabezpieczeniu 10 czy nawet 40A

tościk - 08-02-2022, 09:50

Dziękuję za rady. Pociesza mnie to, że w takim razie prawdopodobnie tylko kwestia zbyt małego bezpiecznika to była. Chociaż ostatecznie ze względu na brak czasu i warunków auto trafiło dzisiaj do specjalisty, żeby to ogarnął.

luk2501 napisał/a:
Możecie polecić jakiś czujnik położenia wałka rozrządu bo może bym kupił żeby leżał w schowku.

Żaden "chińczyk" ani budżetowy nie podchodzi, elektronika w nich wariuje i uziemia auto. Znam to z autopsji. W końcu wymieniłem na polecanego w dziale Galantów Blue Printa i problemu nie mam.

Krzyzak - 08-02-2022, 11:10

tościk napisał/a:
Blue Printa
ale BP tylko pakuje w swoje pudełka... często na tych częściach nie ma nawet logo producenta... miałem tak z tarczami, pogięły się w dniu założenia, nikt się nie przyznał do produktu (miały być Nishioka, było no-name)
Bizi78 - 08-02-2022, 11:25

Obecnie BP zleca produkcję części (przynajmniej niektórych) i firmuje je własnym logo.
Kiedyś w pudełku BP do MSS siedział pasek SUN a obecnie nie wiadomo, bo jest logo BP a firma nie zdradza producenta :? .
Obecnie więc BP to loteria :wink: .

tościk - 08-02-2022, 17:22

O proszę, to widocznie miałem szczęście. Ale patrząc ilu ludzi na forum poleca te czujniki BP, to może to akurat mają dobrej jakości.
roger18sx - 08-02-2022, 22:04

W większości aut jak sie za długo kreci a silnik nie opdpla z jakiegoś powodu to wywala bład czujnika wału lub wałka. U mnie jakieś 2 miechy temu fura nie chciała zagadać po kilku chwilach zapaliła. Wywaliło bład wałka. Zamontowałem czujnik z eps i póki co działa.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group