To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[14-XX]Space Star/Mirage - Olej do mirage

Krzyzak - 07-11-2019, 20:03

wawik napisał/a:
na bleju 0w20 jeżdżą Mazdy, BMW, Jaguary i inne autka
pozwala spełnić nowe normy euro... tsi od tego rocznika też taki dostały
lech55 - 07-11-2019, 21:13

wawik napisał/a:
Widzę że na bleju 0w20 jeżdżą Mazdy, BMW, Jaguary i inne autka. Mnie konkretnie interesuje olej do Spec stara 2 i jakiej firmy jest dedykowany olej do takiego miśka?


Diler Mitsubishi poleca taki olej
https://asvlider.pl/index.php/2018/03/08/oryginalny-olej-mitsubishi/

wawik - 08-11-2019, 08:31

Z tego co widzę to Wrocławski serwis preferuje olej 5W40. Czy w tym przypadku chodzi o starsze modele?
lech55 - 08-11-2019, 14:03

wawik napisał/a:
Czy w tym przypadku chodzi o starsze modele?


Chodzi o Space Star rocznik powyżej 2012.

[ Dodano: 08-11-2019, 14:17 ]
Według polskiej instrukcji obsługi należy wybierając olej kierować się "TEMPERATURĄ OTOCZENIA". Należy stosować olej silnikowy zgodny z klasyfikacją : API, ILSAC, lub ACEA.

[ Dodano: 08-11-2019, 14:33 ]
olej syntetyczny / słowo syntetyczny jest bardzo istotne/ 0W20 należy do tej samej klasy co 5W40 /granice temperatur poniżej 35C i powyżej 50C/.

bob1969 - 17-11-2019, 20:27

lech55 napisał/a:
Olej syntetyczny Valvoline kazał mi wymieniać mechanik co 2 lata /rocznie jeżdżę około 10 000 km/.


Lepiej zmień mechanika.

lech55 - 18-11-2019, 12:19

Lepiej zmień mechanika.[/quote]

Nie ważne w jakiej porze roku wymienia się olej. Ważne według Ciebie aby olej był wyminiony co roku. Wyniana w jesieni /X-XII/ 2019 - następna wymiana w zimie/ I-III/ 2020 roku, przecież zmienił się rok - tak dla przykładu :!:

[ Dodano: 25-11-2019, 08:25 ]
Powinno być : olej w silniku powinno się wymieniać po upływie 12 miesięcy, lub co 20 tyś kilometrów przebiegu. Zależy co nastąpi pierwsze.

leonSR - 26-11-2019, 15:12

różne są szkoły wymiany oleju. Nie który nie wymieniają bo silnik olej tak pochłania że ciągle tylko dolewają więc po co wymieniać jak ciągle świeży. Ja np zmieniam co 10-12 tysięcy km. Leję shella helix. Nigdy problemów z autem nie miałem. Może mógłbym rzadziej wymieniać ale wolę nie ryzykować a koszty wymiany nie jest duży więc wymieniam według przyzwyczajeń.
wawik - 16-12-2019, 21:53

Dzisiaj mój misiek dostał świeży płyn życiodajny. Według specyfikacji do silnika powinno wejść 3.2l ale tyle to wchodzi do czystego, suchego silnika. U mnie wlazło tylko 2.5l i mechanik powiedział że te typy tak mają.
fire_caves - 12-07-2022, 10:57

Cześć, to mój pierwszy post na forum. Przeczytałem to co dostępne ale odpowiedzi nie znalazłem. Jest sporo ogólnych porad na necie, ale jestem laikiem i zanim oddam samochód do warsztatu, chciałbym Was zapytać.

Kupiłem używanego SS (Mirage) z 2014 roku 1.0 w benzynie, ale niestety nie wiadomo jaki był tam lany olej. Wiem, że fabryczny, zalecany olej to 0W-20, ale jeśli lano coś innego, np. 5W-30, to zastanawiam się czy bezpiecznie lać znów 0W-20. Jest to, jakby nie było używany samochodzik, ze średnim przebiegiem (115K jeśli wierzyć licznikowi) i nie chciałbym narobić na starcie kłopotów. Widziałem różne sugestie, m.in. taką, żeby nie lać syntetyka lecz przerzucić się na pół syntetyk.

Ciekaw jestem Waszych opinii.

tościk - 12-07-2022, 11:21

fire_caves napisał/a:
Widziałem różne sugestie, m.in. taką, żeby nie lać syntetyka lecz przerzucić się na pół syntetyk.

Przechodziłem w swoim staruszku (outlander I gen 2005 r, 2.0 turbo, obecnie prawie 300k km, w moich rękach 115k km) przez oleje
1. syntetyk 5W40
2. pół-syntetyk 10W40 (bo dupa a nie mechanik stwierdził, że jak olej znika, to trzeba zalać gęstszym, zamiast poszukać gdzie znika)
3. syntetyk 10W60 (bo dużo po autostradach jeździłem bez oszczędzania auta)
4. i znowu syntetyk 5W40.

Silnik żyje, nie eksplodował, nie zatarł się, a po znalezieniu miejsca uciekania oleju nie żłopie go jak menel wódę. Także dobierz olej do swoich potrzeb i lej. Nie widzę powodu, żeby lać do twojego silnika coś innego niż porządny pełny olej syntetyczny.
Zmieniaj go tylko po bożemu co 10-15k km, a nie co 20-25k km jak producenci teraz wymyślają i będzie jeździć.

fire_caves - 12-07-2022, 12:01

tościk napisał/a:
Silnik żyje, nie eksplodował, nie zatarł się, a po znalezieniu miejsca uciekania oleju nie żłopie go jak menel wódę.

Nie spodziewam się żadnej z wymienionych przez Ciebie sytuacji. Bardziej obawiam się teoretycznej sytuacji, gdy po gęstszym/bardziej lepkim oleju wleję 0W-20, który wypłucze ewentualne osady i pozatyka np. kanały olejowe.

tościk napisał/a:
Zmieniaj go tylko po bożemu co 10-15k km, a nie co 20-25k km jak producenci teraz wymyślają i będzie jeździć.

To akurat dla mnie dość oczywista praktyka.

tościk - 12-07-2022, 13:26

fire_caves napisał/a:
Nie spodziewam się żadnej z wymienionych przez Ciebie sytuacji. Bardziej obawiam się teoretycznej sytuacji, gdy po gęstszym/bardziej lepkim oleju wleję 0W-20, który wypłucze ewentualne osady i pozatyka np. kanały olejowe.

Przechodziłem z 10W60, czyli bardzo gęstego już oleju na 5W40 bez dodatkowych płukanek i nic takiego się nie stało. A mój silnik ma zarówno więcej lat jak i przebiegu od twojego. O ile nie były tam lane jakieś dziwne oleje o słabej jakości, zaniedbywane interwały wymian, to naprawdę nie powinno to mieć miejsca. Asekuracyjnie zawsze możesz zrobić płukankę przy wymianie na rzadszy olej, powinna się osadów pozbyć.

Krzyzak - 14-07-2022, 08:45

tościk napisał/a:
z 10W60
ale ten olej to najczęściej pełny syntetyk wytrzymujący ekstremalne warunki (zalecany chociażby do silników seri M w bmw), więc jest to bardzo dobry olej
Bizi78 - 14-07-2022, 09:30

Krzyzak, olej 10W60 ASO lało od nowości do mojego MSS 1.3 82KM :mrgreen: .
Na dodatek był to Castrol edge sport.

ylid - 21-11-2022, 10:53

Ja swój samochodzik planuję zalać Ravenol'em ECS 0W20. Czemu? Bo ma bardzo dużą odporność na ścinanie co przy CVT (powolna zmiana rpm ) powinno zapewnić film olejowy w silniku w każdej sytuacji.

A co do lepkości oleju w temp. pokojowej. Przecież norma SAE określa minimalne lepkości dla "zimowej" części oznaczeń w 100*C. To samo część letnia oznaczenia. Przy 100*C są widełki, a przy 150*C minimum. I jak porównać 0W20 z np.: 15W40 to mamy:

0W20
- min 3,8 w 100*C dla "zimowej" części (czyli 0W )
- zakres od 6,9 do 9,3 w 100*C i min 2,6 dla 150*C dla części letniej ( czyli 20 )

15W40
- min 5,6 w 100*C dla "zimowej" części (czyli 15W )
- zakres od 12,5 do 16,3 w 100*C i min 3,5 dla 150*C dla części letniej ( czyli 40 )

Jednostka lepkości to [mm2/s]

Po co to w ogóle piszę? Bo porównywanie olejów na tzw. oko w temperaturze pokojowej ma bardzo mały sens. Rzadki, gęsty olej. OK, ale w jakiej temperaturze? Przecież silnik nie pracuje w 20-30*C...

Czy olej o większej lepkości nie przyprawi układu pompy oleju o większą zadyszkę - wszak wytworzenie ciśnienia i zapewnienie odpowiedniego przepływu w układzie olejowym dla bardziej lepkiego oleju pochłania więcej energii i sprawia większy problem niż dla oleju o mniejszej lepkości. Większe opory przepływu to większe obciążenie pompy, która musi zapewnić nie tylko ciśnienie ale i odpowiedni wydatek na przepływie.

A co jeśli silniki są przystosowane do oleju o mniejszej lepkości? Może 0W20 nie wynika z nacisków księgowego tylko z projektu silnika.

Poza tym lepkość to jedno, a odporność na ścinanie to drugie. Olej może mieć dużą lepkość i bardzo małą odporność na ścinanie i odwrotnie. Może mieć małą lepkość i dużą odporność na ścinanie. Wspomniany przez mnie Ravenol ECS jest jednym z tych przykładów gdzie niska lepkość akurat idzie w parze z wysoką odpornością na ścinanie.

Czy są inne oleje o wysokiej odporności na ścinanie 0W20 - oczywiście, że tak. I rozumiem jeśli ktoś w ten sposób dobiera olej do swojego silnika - kierując się zaleceniami konstruktorów, a nie teoriami z internetów o gęstym czy rzadkim oleju.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group