[14-XX]Space Star/Mirage - Olej do mirage
Krzyzak - 07-11-2019, 20:03
wawik napisał/a: | na bleju 0w20 jeżdżą Mazdy, BMW, Jaguary i inne autka | pozwala spełnić nowe normy euro... tsi od tego rocznika też taki dostały
lech55 - 07-11-2019, 21:13
wawik napisał/a: | Widzę że na bleju 0w20 jeżdżą Mazdy, BMW, Jaguary i inne autka. Mnie konkretnie interesuje olej do Spec stara 2 i jakiej firmy jest dedykowany olej do takiego miśka? |
Diler Mitsubishi poleca taki olej
https://asvlider.pl/index.php/2018/03/08/oryginalny-olej-mitsubishi/
wawik - 08-11-2019, 08:31
Z tego co widzę to Wrocławski serwis preferuje olej 5W40. Czy w tym przypadku chodzi o starsze modele?
lech55 - 08-11-2019, 14:03
wawik napisał/a: | Czy w tym przypadku chodzi o starsze modele? |
Chodzi o Space Star rocznik powyżej 2012.
[ Dodano: 08-11-2019, 14:17 ]
Według polskiej instrukcji obsługi należy wybierając olej kierować się "TEMPERATURĄ OTOCZENIA". Należy stosować olej silnikowy zgodny z klasyfikacją : API, ILSAC, lub ACEA.
[ Dodano: 08-11-2019, 14:33 ]
olej syntetyczny / słowo syntetyczny jest bardzo istotne/ 0W20 należy do tej samej klasy co 5W40 /granice temperatur poniżej 35C i powyżej 50C/.
bob1969 - 17-11-2019, 20:27
lech55 napisał/a: | Olej syntetyczny Valvoline kazał mi wymieniać mechanik co 2 lata /rocznie jeżdżę około 10 000 km/. |
Lepiej zmień mechanika.
lech55 - 18-11-2019, 12:19
Lepiej zmień mechanika.[/quote]
Nie ważne w jakiej porze roku wymienia się olej. Ważne według Ciebie aby olej był wyminiony co roku. Wyniana w jesieni /X-XII/ 2019 - następna wymiana w zimie/ I-III/ 2020 roku, przecież zmienił się rok - tak dla przykładu
[ Dodano: 25-11-2019, 08:25 ]
Powinno być : olej w silniku powinno się wymieniać po upływie 12 miesięcy, lub co 20 tyś kilometrów przebiegu. Zależy co nastąpi pierwsze.
leonSR - 26-11-2019, 15:12
różne są szkoły wymiany oleju. Nie który nie wymieniają bo silnik olej tak pochłania że ciągle tylko dolewają więc po co wymieniać jak ciągle świeży. Ja np zmieniam co 10-12 tysięcy km. Leję shella helix. Nigdy problemów z autem nie miałem. Może mógłbym rzadziej wymieniać ale wolę nie ryzykować a koszty wymiany nie jest duży więc wymieniam według przyzwyczajeń.
wawik - 16-12-2019, 21:53
Dzisiaj mój misiek dostał świeży płyn życiodajny. Według specyfikacji do silnika powinno wejść 3.2l ale tyle to wchodzi do czystego, suchego silnika. U mnie wlazło tylko 2.5l i mechanik powiedział że te typy tak mają.
fire_caves - 12-07-2022, 10:57
Cześć, to mój pierwszy post na forum. Przeczytałem to co dostępne ale odpowiedzi nie znalazłem. Jest sporo ogólnych porad na necie, ale jestem laikiem i zanim oddam samochód do warsztatu, chciałbym Was zapytać.
Kupiłem używanego SS (Mirage) z 2014 roku 1.0 w benzynie, ale niestety nie wiadomo jaki był tam lany olej. Wiem, że fabryczny, zalecany olej to 0W-20, ale jeśli lano coś innego, np. 5W-30, to zastanawiam się czy bezpiecznie lać znów 0W-20. Jest to, jakby nie było używany samochodzik, ze średnim przebiegiem (115K jeśli wierzyć licznikowi) i nie chciałbym narobić na starcie kłopotów. Widziałem różne sugestie, m.in. taką, żeby nie lać syntetyka lecz przerzucić się na pół syntetyk.
Ciekaw jestem Waszych opinii.
tościk - 12-07-2022, 11:21
fire_caves napisał/a: | Widziałem różne sugestie, m.in. taką, żeby nie lać syntetyka lecz przerzucić się na pół syntetyk. |
Przechodziłem w swoim staruszku (outlander I gen 2005 r, 2.0 turbo, obecnie prawie 300k km, w moich rękach 115k km) przez oleje
1. syntetyk 5W40
2. pół-syntetyk 10W40 (bo dupa a nie mechanik stwierdził, że jak olej znika, to trzeba zalać gęstszym, zamiast poszukać gdzie znika)
3. syntetyk 10W60 (bo dużo po autostradach jeździłem bez oszczędzania auta)
4. i znowu syntetyk 5W40.
Silnik żyje, nie eksplodował, nie zatarł się, a po znalezieniu miejsca uciekania oleju nie żłopie go jak menel wódę. Także dobierz olej do swoich potrzeb i lej. Nie widzę powodu, żeby lać do twojego silnika coś innego niż porządny pełny olej syntetyczny.
Zmieniaj go tylko po bożemu co 10-15k km, a nie co 20-25k km jak producenci teraz wymyślają i będzie jeździć.
fire_caves - 12-07-2022, 12:01
tościk napisał/a: | Silnik żyje, nie eksplodował, nie zatarł się, a po znalezieniu miejsca uciekania oleju nie żłopie go jak menel wódę. |
Nie spodziewam się żadnej z wymienionych przez Ciebie sytuacji. Bardziej obawiam się teoretycznej sytuacji, gdy po gęstszym/bardziej lepkim oleju wleję 0W-20, który wypłucze ewentualne osady i pozatyka np. kanały olejowe.
tościk napisał/a: | Zmieniaj go tylko po bożemu co 10-15k km, a nie co 20-25k km jak producenci teraz wymyślają i będzie jeździć. |
To akurat dla mnie dość oczywista praktyka.
tościk - 12-07-2022, 13:26
fire_caves napisał/a: | Nie spodziewam się żadnej z wymienionych przez Ciebie sytuacji. Bardziej obawiam się teoretycznej sytuacji, gdy po gęstszym/bardziej lepkim oleju wleję 0W-20, który wypłucze ewentualne osady i pozatyka np. kanały olejowe. |
Przechodziłem z 10W60, czyli bardzo gęstego już oleju na 5W40 bez dodatkowych płukanek i nic takiego się nie stało. A mój silnik ma zarówno więcej lat jak i przebiegu od twojego. O ile nie były tam lane jakieś dziwne oleje o słabej jakości, zaniedbywane interwały wymian, to naprawdę nie powinno to mieć miejsca. Asekuracyjnie zawsze możesz zrobić płukankę przy wymianie na rzadszy olej, powinna się osadów pozbyć.
Krzyzak - 14-07-2022, 08:45
tościk napisał/a: | z 10W60 | ale ten olej to najczęściej pełny syntetyk wytrzymujący ekstremalne warunki (zalecany chociażby do silników seri M w bmw), więc jest to bardzo dobry olej
Bizi78 - 14-07-2022, 09:30
Krzyzak, olej 10W60 ASO lało od nowości do mojego MSS 1.3 82KM .
Na dodatek był to Castrol edge sport.
ylid - 21-11-2022, 10:53
Ja swój samochodzik planuję zalać Ravenol'em ECS 0W20. Czemu? Bo ma bardzo dużą odporność na ścinanie co przy CVT (powolna zmiana rpm ) powinno zapewnić film olejowy w silniku w każdej sytuacji.
A co do lepkości oleju w temp. pokojowej. Przecież norma SAE określa minimalne lepkości dla "zimowej" części oznaczeń w 100*C. To samo część letnia oznaczenia. Przy 100*C są widełki, a przy 150*C minimum. I jak porównać 0W20 z np.: 15W40 to mamy:
0W20
- min 3,8 w 100*C dla "zimowej" części (czyli 0W )
- zakres od 6,9 do 9,3 w 100*C i min 2,6 dla 150*C dla części letniej ( czyli 20 )
15W40
- min 5,6 w 100*C dla "zimowej" części (czyli 15W )
- zakres od 12,5 do 16,3 w 100*C i min 3,5 dla 150*C dla części letniej ( czyli 40 )
Jednostka lepkości to [mm2/s]
Po co to w ogóle piszę? Bo porównywanie olejów na tzw. oko w temperaturze pokojowej ma bardzo mały sens. Rzadki, gęsty olej. OK, ale w jakiej temperaturze? Przecież silnik nie pracuje w 20-30*C...
Czy olej o większej lepkości nie przyprawi układu pompy oleju o większą zadyszkę - wszak wytworzenie ciśnienia i zapewnienie odpowiedniego przepływu w układzie olejowym dla bardziej lepkiego oleju pochłania więcej energii i sprawia większy problem niż dla oleju o mniejszej lepkości. Większe opory przepływu to większe obciążenie pompy, która musi zapewnić nie tylko ciśnienie ale i odpowiedni wydatek na przepływie.
A co jeśli silniki są przystosowane do oleju o mniejszej lepkości? Może 0W20 nie wynika z nacisków księgowego tylko z projektu silnika.
Poza tym lepkość to jedno, a odporność na ścinanie to drugie. Olej może mieć dużą lepkość i bardzo małą odporność na ścinanie i odwrotnie. Może mieć małą lepkość i dużą odporność na ścinanie. Wspomniany przez mnie Ravenol ECS jest jednym z tych przykładów gdzie niska lepkość akurat idzie w parze z wysoką odpornością na ścinanie.
Czy są inne oleje o wysokiej odporności na ścinanie 0W20 - oczywiście, że tak. I rozumiem jeśli ktoś w ten sposób dobiera olej do swojego silnika - kierując się zaleceniami konstruktorów, a nie teoriami z internetów o gęstym czy rzadkim oleju.
|
|
|