To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Forum ogólne - Pompowanie opon azotem

Anonymous - 05-09-2006, 20:41

darcio napisał/a:
Kilka rzeczowych informacji na temat pompowania kół różnymi gazami:
- powietrze - zawiera ponad 20 % tlenu, przez co guma opony się utlenia, ale nie to jest najważniejsze. Tlen łatwo przenika przez gumę i po około 6-10 tygodniach ciśnienie w oponie jest o kilka % niższe od nominalnego.

Jak? Jak przenika przez opone? Cząsteczka O2 jest większa od cząsteczki azotu. Przez gume to będzie Ci przenikał wodór, on przenika nawet przez stalowe ścianki :-) Bo nawet hel (a cząsteczki są naprawdę małe) trzyma się w balonach z grubej gumy :-)
Klasyczna dyfuzja międzycząsteczkowa (albo między spolimeryzowanymi łańcuchami cząsteczek w wypadku gumy) dla tlenu jest mniej możliwa niż dla azotu...

darcio napisał/a:

Dodatkowo latem w upałach tlen w wyniku podgrzania znacznie zwiększa objętość i mamy nadciśnienie w oponie, skutki te same co przy niedociśnieniu.

Wybacz ale prawo van der Waalsa działa tak samo dla tlenu i azotu...
Ale weźmy jego aproksymację dobrą dla gazów atomowych (równanie stanu gazu doskonałego) i policzmy o ile amieni się cisnienie w oponie przy podgrzaniu z 20 do 60 stopni celsjusza... Przy załozeniu, że opona ma dokładnie tą sama objętośc w obu temperaturach (co równiez jest g... prawda, ale da większy przyrost cisnienia) - otórz wyjdzie że ciśnienie wzrośnie... 1.13 raza. Daj se luz Koleś :-)

darcio napisał/a:
Dodatkowo w przypadku braku odpowiednich filtrów pojawia się w oponie wilgoć, która w wysokiej temperaturze potęguje nadciśnienie.

Darcio, to jest jedna z niewielu w miare prawdziwychrzeczy, które raczyes wysmarowac. A wiesz Ty czemu woda powoduje taie zmiany?I czy zawsze w wysokiej temperaturze będzie duży wzrost ciśnienia, czy może jednak niekoniecznie?
Ale tak po prawdzie, to dziala - w F1 i w samolotach. W swoim aucie daj se luz chłopie...

darcio napisał/a:

- tlen - nieporozumienie - te same wady co powietrze tylko znacznie spotęgowane

darcio, tlen się pali. To materiał niebezpieczny...

Pzdrw...

piwkotom - 05-09-2006, 21:00

Robert Bryl napisał/a:
darcio, tlen się pali. To materiał niebezpieczny...


drugie zgoda, ale... : tlen sie pali :shock: chciales pewnie napisac, ze wzmaga/przyspiesza spalanie innych substancji, czesto wrecz umozliwia, ale sam tlen sie nie pali. Chyba ze o czyms nie wiem.

pzdr ;)

Anonymous - 05-09-2006, 21:47

piwkotom napisał/a:


drugie zgoda, ale... : tlen sie pali :shock: chciales pewnie napisac, ze wzmaga/przyspiesza spalanie innych substancji, czesto wrecz umozliwia, ale sam tlen sie nie pali. Chyba ze o czyms nie wiem.


aaa, złapałes mnie :-) . Ale z drugiej strony nie napisałem, że tlen się utlenia :-)
W każdym razie wymieszanie tlenu z wieloma substancjami powoduje powstanie warunków korzystnych dla wystąpienia reakcji mniej lub bardziej egzotermicznej ;-)

Pzdrw.

marcinzam - 17-05-2010, 13:17

mi się wydaję że główną zaletą jest to że ciśnienie się nie zmienia i opony mniej szumią

http://www.generator-azotu.com/stickstoff.html

Anonymous - 17-05-2010, 13:46

marcinzam napisał/a:
opony mniej szumią


tego to ja jeszcze nie slyszalem:D

jaca71 - 17-05-2010, 15:12

marcinzam,
Cytuje za artykułem:
Cytat:
Plusy napełniania opon azotem:

1. Bzdura
2. Bzdura
3. Bzdura
4. Bzdura
5. Bzdura
6. Bzdura
7. Bzdura
8. Bzdura z pewnym zalążkiem prawdy. W F1 i w lotnictwie opony napełniane są gazem aby w trakcie rozszczelnienia nie podsycały pożaru (jak miech kowalski). Ale argument o pożarze w czasie pompowania jest bzdurny.

robertdg - 17-05-2010, 15:18

jaca71 napisał/a:
2. Bzdura
3. Bzdura
poprosze o argumenty
jaca71 - 17-05-2010, 15:54

Cytat:
2.W odróżnieniu od powietrza, azot nie zmienia swojej objętości ze względu na wahania temperatury. W przypadku powietrza, im wyższa temperatura opony, tym ciśnienie też wyższe- co może doprowadzić do rozerwania opony.

W powietrzu jest tylko 21% różnic w porównaniu z czystym azotem - raz. Dwa to że azot tez zmienia ciśnienie w zależności od temperatury patrz wzór gazu doskonałego.
Cytat:
3.Azot wpływa na wolniejsze starzenie się gumy, a więc jej kruszenie się, twardnienie i utratę elastyczności. Przeprowadzone testy wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu o 6% powoduje wydłużenie żywotności aż o 22%.

Bzdura bo wpływ na żywotność gumy ma otoczenie a nie to co w środku. Największa destrukcja gumy następuję pod wpływem promieni UV - to raz. Dwa jeszcze nie widziałem opony pokruszonej, stwardniałej z utraconą elastycznością w środku. Jeśli nawet opona się bardziej starzeje od środka to i tak nie zdąży zestarzeć w środku.

robertdg - 17-05-2010, 16:41

Ja napisze jak ja to widze, to że azot, jak każdy inny gaz reaguje na zmiany temperatury jest niezaprzeczalne, jednakże różnica główna 78.08% a 100% to kolosoalna różnica, po drugie powietrze pompowane przez kompreor jest dodatkowo obarczone wilgocia (dlatego pojawia sie korozja na feldze, dlatego guma ma tendencje do starzenia sie, dlatego opona inaczej zachowuje sie zima a inaczej latem, itp., itd.) Natomiast azot którymi pompowane są koła pochodzi z butli, gdzie ten gaz jest bardzo suchy, czyli nie mamy praktycznie do czynienia z dodatkowym składnikiem ubocznym - wilgocią.

Uzasadnienie praktyczne, wez 2 takie same samochody, oba z systemem pomiarowym cisnienia w kolach, z tym ze jedno ma napompowane kola powietrzem a drugie azotem, porównuj sobie przez caly rok jak zachowuje się para opon napompowanych powietrzem, a jak zachowuje się para opon napompowanych azotem.

marcinzam - 17-05-2010, 18:39

i tak sprawdzę w końcu to nie majątek koszt napełniania od 3 do 7 zł za koło zależy od stacji i użytego gazu jak już trochę pojeżdżę to napiszę co i jak
a jako gaz wybrałem SECUR PNEUS
http://www.opony.com.pl/t...ecur_pneus.html

zobaczymy co z tego wyjdzie :)

jaca71 - 17-05-2010, 19:21

robertdg,
Kiedyś liczyłem różnice w zmianach ciśnienia azotu i powietrza atmosferycznego z uwzględnieniem wilgoci. Rożnica wyszła mi uwaga, całe 4%

Odpowiedz całkiem szczerze ile razy widziałeś felgę zardzewiała od środka? Ile razy widziałeś oponę zestarzałą od środka? Czynnik starzenia gumy od środka i korozji felgi od środka jest pomijalny w eksploatacji. Minimalna wilgoć i minimalne ilości zanieczyszczeń w środku opony są warunkami laboratoryjnymi w porównaniu ze środowiskiem zewnętrznym.

Cytat:
Uzasadnienie praktyczne, wez 2 takie same samochody, oba z systemem pomiarowym cisnienia w kolach, z tym ze jedno ma napompowane kola powietrzem a drugie azotem, porównuj sobie przez caly rok jak zachowuje się para opon napompowanych powietrzem, a jak zachowuje się para opon napompowanych azotem.

Mam w robocie urządzenie które wyważane jest na poduszce pneumatycznej. Na początku stosowałem do napełniania poduszek zwykłego powietrza atmosferycznego, teraz azot. Nie ma żadnej różnicy w zachowaniu, wręcz przeciwnie zachowuje się dokładnie tak samo i tak samo oba gazy reagują na różnicę temperatury. W takim razie dlaczego azot? Z wygody. Nie ma upierdliwego i warczącego kompresora a jest za to bardzo tani azot dostępny pod ciśnieniem w nieograniczonych ilościach. I tu dochodzimy do sedna. Cały pic to jest zarobek na jeleniach, którzy wierzą w magiczną moc azotu. Wystarczy kilku jeleni (mniej niż 10) by zwrócił się koszt azotu i koszt dzierżawy butli.

To już wszystko co miałem do napisania na temat VooDoo Azot.

[ Dodano: 17-05-2010, 19:23 ]
marcinzam napisał/a:
a jako gaz wybrałem SECUR PNEUS

Ci są jeszcze lepszymi czarodziejami niz tamci z poprzedniego linka :) Jak się czyta to ubaw po pachy.

krzychu - 17-05-2010, 19:36

Tak się zastanawiam czy jak zakładają oponę to robią to w próżni (bo chyba połowa powietrza już tam jest po samym założeniu)? Czyli po pompowaniu azotem zamiast 80% mamy 90% azotu. Jak zakładają to suszą je od środka?
robertdg - 17-05-2010, 23:37

jaca71, ja odnosnie jazdy autem z czujnikami cisnien na kolach napompowanych powietrzem a azotem ma wlasne spostrzezenia, w zime azot w kolach zachowuje sie o wiele lepiej niz powietrze, to sa moje wlasne spostrzezenia wynikajace nie z jednego samochodu i nie z jednego przypadku, nie mam zamiaru nic na sile udowadniac, ale wiadomo jak w każdej historii istnieje ziarenko racji.
jaca71 - 18-05-2010, 08:11

robertdg, Czujnik pokazujący co do 0.1? Bo ja tez mam czujniki i nic specjalnego nie zauważyłem.

Przykład z kapelusza. Od lat mówię znajomym że Actlimel to ściema. Nikt nie wierzy . Tłumaczę że wspaniałe bakterie nie zwiększają odporności, że owszem są używane do leczenia ale... zwykłej sraczki niczego innego. Ostatnio Unia kazała przedstawić Danonowi wyniki badań na poparcie swoich tez o zdrowotności actlimela i co? Danon nic nie przedstawił i już wycofuje na zachodzie reklamy Actimela mówiące o zdrowotnym działaniu. Actimel to zwykły jogurt pitny za 3x większe pieniądze i z 2x większa zawartością cukru.

Tak samo jest z Azotem. Nie ma prawa być obiecywanych właściwości. Zwykła ściema wulkanizatorów i autosugestia użytkowników nic więcej.

plecho1 - 18-05-2010, 08:27

Ja proponuję zakładać opony o jak największym możliwym rozmiarze i napełniać je helem, jest lżejszy od powietrza to i auto powinno mniej palić :D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group