To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Forum ogólne - Opony na sezon letni

Anonymous - 15-03-2006, 10:23

prawa fizyki, czyli tarcia mowia wyraznie ze tak, jednak wszystko zalezy od mocy ktorej w twoim 3tys nie brakuje, wiec w twoim przypadku bedzie to sprawa marginalna.
ROMEL - 15-03-2006, 11:11

Myślę że akurat w Twoim przypadku (3000GT) mozna potraktować sprawę jako marginalną, a nawet baaardzo marginalną...
225 a 255 (około 30mm różnicy) - jedyne co to na mokrym tak czy inaczej musisz uważać - w sensie kałuże itd... robi sie duża powierzchnia z której trzeba wyprowadzić duże ilości wody... no ale cóż tak to już jest przy szerokich kapciach..

No patrz... arturro wziął i uprzedił - hmm... siakoś nie docztałem - przepraszam :mrgreen:

Pozdrówka

krzysio1972 - 15-03-2006, 11:33

arturro napisał/a:
prawa fizyki, czyli tarcia mowia wyraznie ze tak.


Pozwole sobie nie zgodzic sie z tym stwierdzeniem ;-)
To nie tarcie jako takie powoduje ta 'mulowatosc' czy wieksze spalanie.

Anonymous - 15-03-2006, 12:22

krzysio1972 napisał/a:
arturro napisał/a:
prawa fizyki, czyli tarcia mowia wyraznie ze tak.


Pozwole sobie nie zgodzic sie z tym stwierdzeniem ;-)
To nie tarcie jako takie powoduje ta 'mulowatosc' czy wieksze spalanie.


orlem z fizyki nie bylem (zreszta klasowki pisalem z walkmana tj. nagrywalem okreslony przedzial na kasecie - musial sie zmiescic w 45 minutach - i pisalem klasowke. najciekawsze bylo to ze kiedy na kasecie lecialy niepotrzebne zagadnienia ja udawalem ze sie zastanawiam, analizuje itd. ale jak sie pojawialo co trzeba zaczynalem pisac jak szalony :D )

ok, a co jest przyczyna mulowatosci i wiekszego spalania jak nie zwiekszone tarcie poprzez zwiekszona powierzchnie opony?

witek pamietaj tez ze na szerokich kapciach ciezko sie jezdzi po koleinach

krzysio1972 - 15-03-2006, 12:55

Ja tez nie jestem, ale pamietam, ze tarcie to iloczyn wspołczynnika tarcia i sily nacisku, w duzym uproszczeniu, dla opony to ma jeszcze wplyw dlugosc luku stycznsci z podlozem. Zakladajac szersza opone, powiedzmy, ze o identycznym skladzie gumy, nie zmieni sie wspolczynnik tarcia, nie zmieni sie rowniez sila nacisku, oczywiscie pod warunkiem, ze opony tyle samo waza. Takze szersza opona nie zwieksza tarcia, ale jest jedno ale, wspolczynnik tarcia moze sie zmienic podczas jazdy np. ze wzgledu na temperature. Waska opona ma wiekszy nacisk na jednostke powierzchi styku opony z podlozem i w przypadku ruchu/hamowania wydziela sie wiecej ciepla i tu juz w zaleznosci od opony zwieksza/zminiejsza sie wspolczynnik, w gre wchodza jeszcze tzw. rzeczywiste pole styku i oddzialywanie atomowe ;-) ale to juz dla mnie czarna magia.
ROMEL - 15-03-2006, 21:34

Sie Panowie porospisywali fizycznie - nooo...

Sprawa jest dość prosta jeżeli przedstawi sie ja po "chłopsku"

... tarcie, siły ciezkości, wypadkowe, pełzanie, ugięcie, przyleganie, lepkość, zwilżalność, powierzchani, temperatura, wilgotność i pewnie jeszcze z dziesieć innych parametrów... nie mówmy o tym... aaa notabene to wszystko wymienione ma wpływ na omawiany temat przez Panów fizyków

Tak czy inaczej - chodzi poprostu o opory toczenia - weźcie sobie panowie koło rowerowe takie 15'' o masie X i pokulajcie jak za daaawnych czasów - fajnie i długo sie toczy po równej cy tez nie powierzchni... a później weźcie sobie koło również 15'' o tej samej masie X tylko że szerokości 20-sto krotnie szerszej - jak myslicie które koło dalej sie potoczy...??

Inaczej mówiąć - koło wąskie (mała powierchnia przylegania) napotka na swej drodze mniej przeszkód niż koło szerowkie toczące sie tą sama drogą i w tym samym kierunku...

Qrka sam sie rozpisałem... upsss

Pozdrówka

[ Dodano: Sro Mar 15, 2006 8:43 pm ]
krzysio1972, jeszcze tak dodam że troszke nie tak jak to piszesz...

Siła nacisku ogólna owszem nie zmini sie ale... siła jednostkowa w danym punkcie będzie mniejsza poniewaz rozkłada sie na większą powierzchnie... a to daje zmiany zmiany w silach tarcia... a i owszem racje masz - wspólczynnik tarcia będzie ten sam (guma jest guma) tylko że z oponkami to tak nie można tego liczyć wprost ponieważ tu wchodzi jeszcze w grę to że opona jest materiałem miękkim, pełzającym, protektorowanym i w dodatku klejącym...

Jeszcze raz pozdrawiam

Anonymous - 16-03-2006, 10:37

ROMEL napisał/a:

Inaczej mówiąć - koło wąskie (mała powierchnia przylegania) napotka na swej drodze mniej przeszkód niż koło szerowkie toczące sie tą sama drogą i w tym samym kierunku...


Zdecydowanie tak. Ale pamiętać trzeba też że akurat tarcie opony o nawierzchnię nie jest zjawiskiem niekorzystnym bo determinuje przyczepnośc auta. To właśnie siła tarcia pomiędzy oponą a nawierzchnią powoduje, ze auto się porusza a nie mieli kółkami w miejscu. Im owa siłą mniejsza tym łatwiej koła zaczynają się ślizgać, zarówno na wprost (buksowanie) jak i na boki (poślizgi).
IMO nie zawsze warto minimalizować opory :-)

Pzdrw.[/i]

krzysio1972 - 16-03-2006, 10:44

No to nam dales wyklad ;-)
Ale z grubsza to obaj pisalismy o tym samym.

ROMEL napisał/a:
Inaczej mówiąć - koło wąskie (mała powierchnia przylegania) napotka na swej drodze mniej przeszkód niż koło szerowkie toczące sie tą sama drogą i w tym samym kierunku...


No i to jest wytlumaczenie, ale jak pisalem z tarciem nie ma to wiekszego zwiazku, poza tym, ze wogole sie toczy.

A wracajac do tematu, to jednak bede zamawial Yokohama C DRIVE AC 01 205/60R15 91 V
bo japonska, bo mitsu montuje fabrycznie, bo mi sie podoba, bo ma wzmocnione boki, bo jest cicha, bo nafdaje sie na autostrade i polne drogi (ja przy takiej mieszkam) ;-)

Anonymous - 16-03-2006, 10:49

yokohama - bardzo dobry wobor 8)
Karwoś - 16-03-2006, 11:35

Ja chyba zamontuje Falken FK 451 215/45/17 a felgi Enzo H. Oczywiście po uprzednim zorganizowaniu funuszów.

U mnie jest tylko jeden problem-

Jeszcze nie mierzyłem ale mam rozstaw śrób 4*114,3 - to jest ten problem , albo 4*100 - i to byłoby bardzo dobrze - więcej felg do wyboru.

Artii - 19-03-2006, 10:33

A co myslicie o tych oponkach?
http://moto.allegro.pl/show_item.php?item=92842093

witek.w-wa - 19-03-2006, 10:47

Dzieki Panowie, zostanę przy 225/45/18 zamiast dawac 245/40/18.
Drobne pytanie kto jest importerem felg Enkei, SSR, 5 Zigen ?, jezeli taki wogole istnieje.
potrzebne mi 18" i do tego lekkie

z góry dzieki za pomoc

josie - 19-03-2006, 12:18

No dobra to mam kilka opcji do wyboru, proszę poradzić, wszystko w wymiarze 185/60 R 14:

1) Kleber Dynaxer

2) Uniroyal Rallye 550

3) BFGoodrich Profiler 2

4) Firestone TZ200

5) Firestone FHSZ80

6) Yokohama S306

Coś z tego zakupić muszę nie wiem tylko jeszcze co...

Matejko - 19-03-2006, 13:02

josie proponuje strone www.motoricus.pl oponki kilka zl tansze bedziesz mial na fajne wentylki :)
kleber dla mnie odpada czemu masz napisane wyzej

nie wiem jak te yokohamy ale do siebie juz zamowilem, jakcos to na ww. stronie sa po 158zl, odrazu mowie ze cena taka dlatego ze roczniki 2004

Karwoś - 19-03-2006, 13:39

Ja słyszałem że te barum bravuris są dobre, ale nie jeździłem na takich


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group