ASX Techniczne - tryby pracy 4WD i ESP
jaceksu79 - 31-10-2011, 11:01
Panowie, jeżeli macie tyci grosza, tyci czasu i dużo zapału to proponuję abyście się wybrali na SJS pod Kielcami. Tam poznacie w praktyce swoje napędy i co najważniejsze nabierzecie olbrzymiego respektu do prędkości. Każdy nagle rozumie jak wielką prędkością jest 50km/h
vavoom - 31-10-2011, 11:16
jaceksu79 napisał/a: | Każdy nagle rozumie jak wielką prędkością jest 50km/h |
Zgadza się, to jest naprawdę duża prędkość, myślę, że nie więcej niż 10% kierowców ma tego świadomość.
A kto ma wątpliwości, to proponuję rozpędzić się do takiej prędkości rowerem...
[ Dodano: 31-10-2011, 17:35 ]
jaceksu79 napisał/a: | najlepsze napędy na świecie 4WD robi subaru oraz audi quattro |
W zestawieniu producentów 4WD należy podać jeszcze jeden samochód, który zapewne nie bez powodu jest pomijany we wszelkich testach i porównaniach, a prawdopodobnie przebija wszystkie, o których dyskutujemy - Suzuki Grand Vitara.
jaca71 - 31-10-2011, 19:34
vavoom napisał/a: | - trzeba być raczej idiotą, żeby dodawać gazu na śliskim łuku drogi. W takiej sytuacji żaden napęd nie pomoże (mam tu na myśli naprawdę ciężkie warunki, lód itp.) |
Trzeba byc idiota żeby posiadając napęd na cztery koła z niego nie korzystać. Właśnie w zakręcie z takim napędem powinno się jeździć z gazem. Bez gazu jedziesz jak zwykłą oską
jaceksu79 - 31-10-2011, 20:13
vavoom napisał/a: | .... prawdopodobnie przebija wszystkie, o których dyskutujemy - Suzuki Grand Vitara. |
No jasne- zwłaszcza ten wspaniały drążek reakcyjny w tylnym zawieszeniu rodem z łady nivy lub daewoo matiza dający niesamowitą ( w sensie negatywnym) stabilność na pofalowanym zakręcie
vavoom - 31-10-2011, 22:18
jaca71 napisał/a: | Trzeba byc idiota żeby posiadając napęd na cztery koła z niego nie korzystać. Właśnie w zakręcie z takim napędem powinno się jeździć z gazem. Bez gazu jedziesz jak zwykłą oską |
Jechać z gazem to nie to samo, co dodawać gazu.
jaceksu79 napisał/a: | rodem z łady nivy |
Argumenty o jakiś pofalowanych zakrętach to skrajności, którymi do wszystkiego można się doczepić. Czym innym jest auto osobowe, czym innym SUV, a czym innym łódź podwodna.
Grand Vitara to akurat jedyne auto w tej klasie, którym bez obaw można wjechać w teren. Nivą też.
Haniball - 06-11-2011, 21:26
Filmik fajny, nie wiem o co tu się czepiać.
[ Dodano: 09-11-2011, 13:03 ]
jaceksu79 napisał/a: | krzychu, tego chyba nie trzeba komentować? Nie staraj oszukać samego siebie - przecież to wiadomo, że najlepsze napędy na świecie 4WD robi subaru oraz audi quattro
vavoom, spalona viskoza może nie ruszy |
wywołano audi guattro do tablicy a tu :
http://www.youtube.com/wa...feature=related
http://www.youtube.com/wa...feature=related
Po pytaniu do ASO w sprawie ASX 4WD, takie info otrzymałem:
cyt."ASX wykorzystuje zoptymalizowaną wersję elektronicznego napędu na cztery koła
„AWC”, który oferuje kierowcy wybór trzech trybów pracy dopasowanych odpowiednio do jego preferencji i warunków podróżowania. Centralny dyferencjał oferuje elektronicznie kontrolowane sprzęgło, które wykorzystuje sterowanie antycypacyjne, aby rozdzielić odpowiednią ilość momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś, wykorzystując w tym celu dane z czujnika otwarcia przepustnicy oraz bazując na prędkości pojazdu, warunkach drogowych i działaniach kierowcy:
W trybie 2WD, moment obrotowy przekazywany jest jedynie na przednie koła, co pozwala na sprawną i oszczędną jazdę.
W trybie 4WD AUTO, przekazywanie momentu obrotowego jest kontrolowane automatycznie, co zapewnia odpowiednią przyczepność na luźnych nawierzchniach i/lub w niesprzyjających warunkach drogowych (od 98% na przód / 2% na tył do 50% na przód / 50% na tył).
W trybie 4WD LOCK, około 1,5-raza więcej momentu obrotowego niż w trybie 4WD AUTO jest przekazywane do tylnych kół, aby zwiększyć właściwości terenowe na nieutwardzonych nawierzchniach oraz w sytuacji, gdy pojazd utknie. Tryb ten zapewnia znakomite właściwości 4WD na wszystkich nawierzchniach i we wszystkich sytuacjach.
Stabilność pojazdu jest dodatkowo polepszona dzięki większej sile napędowej przekazywanej na tylne koła w trybach 4WD AUTO i 4WD LOCK. "
Czyli co, że w trybie 4WD LOCK na tył może być 75% momentu obrotowego?
vavoom - 10-12-2012, 21:11
W temacie ESP - według jednego z kierowców w tym filmie http://youtu.be/U-ICb6Slgtw (od ok. 3:40) pomimo wyłączonego ESP, po 5 sekundach poślizgu system ten sam się aktywuje - czy ktoś to testował?
Trik - 11-12-2012, 01:16
Może trochę inaczej. Wyłaczone ESP aktywuje się powyżej pewnej prędkości. W Lancerze sprawdzałem na mokrym torze, ale do 70km/h ESP samo sie nie aktywowało, mimo mocnego świrowania (test łosia, awaryjne hamowanie z ominięciem przeszkody, slalom). Ale np w Nawarze aktywuje się chyba powyżej 40km/h. Teraz są dobre warunki aby to sprawdzić na jakimś dużym placu, żeby miejsca nie zabrakło.
vavoom - 12-08-2013, 11:33
Test ESP, a dokładniej kontroli trakcji (podjazd - przekątna)
http://www.youtube.com/watch?v=9p1D-rpN0xE
krzychu - 12-08-2013, 11:38
czyli nie działa dohamowywanie koła..... Jak wyjechał się udało wyjechać to albo wystarczyło rozpędki do pokonania newralgicznego odcinka lub widziałem też jak już się przechyliło do cięższy przód docisnął lekko to odelżone przednie koło i pociągnęło.... Jak się robi kołyska to ewidentnie bezradnie obraca kółkami...
vavoom - 12-08-2013, 12:33
krzychu napisał/a: | czyli nie działa dohamowywanie koła..... |
Działa, tylko nie tak agresywanie jak w Pajero, Grand Vitara czy Evogue, co niestety nie wystarcza na pokonanie takiego podjazdu... Z drugiej strony kto podjeżdża osobówką pod takie przeszkody...
krzychu - 12-08-2013, 13:17
vavoom - a jakiś dowód?
vavoom - 12-08-2013, 17:53
krzychu napisał/a: | vavoom - a jakiś dowód? |
Krzychu, ale dowód na co? Na zasadę działania kontroli trakcji? Było wiele na ten temat, np.
http://youtu.be/alLhmoxChV8
http://youtu.be/ulAplubDinI
http://youtu.be/pnX7WlPDndY
Dla porówniania Pajero:
http://youtu.be/fm1MGLUewuo
krzychu - 12-08-2013, 18:22
Ostatni filmik z Outlanderem jest bardzo przekonujący. Może faktycznie działa... Kurde raz niby widać, innym razem wydaje mi się, że wyjechał tą szczątkową przyczepnością (od cięższego przodu) i tym co zablokuje sam mechanizm różnicowy... Na tym pierwszym z dzisiaj nie widać najmniejszej reakcji układu...
vavoom - 12-08-2013, 19:02
krzychu napisał/a: | Na tym pierwszym z dzisiaj nie widać najmniejszej reakcji układu... |
Nie widać, choć w zwolnieniu daje się zauważyć, że koło kręci raz wolniej, raz szybciej, natomiast nie jest całkwicie blokowane, jak np. tutaj (na wstecznym):
http://youtu.be/2_j-kJUZ5pg
Więcej aut (m.in. Outlander) tutaj:
http://youtu.be/z_6Rf76cBdQ
W sytuacji, kiedy auto stoi na 4 kołach, zapewne coś pomaga, ale przy offroad nie wyciągnie...
|
|
|