To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6

Owczar - 03-01-2013, 11:18

Bartek napisał/a:
rysuję schemacik ;) - niestety w illustratorze, który do rysowania schematów mało się nadaje ;)


przerysuję do Eagle-a :)

Bartek - 03-01-2013, 12:31

Szlag mnie trafił i narysowałem z palca ;)



Uploaded with ImageShack.us


Wartości mniejszego R i C warto policzyć, coby opóźniły zbocze o ok. 5 x czas propagacji licznika (czyli ok. 5 x 1 mikrosekunda) zostawiam to przyszłym/obecnym inżynierom do policzenia ;)


PS. Dam sobie palec (może nie rękę) uciąć, że sygnały zapłonowe są 12V

swinks_UK - 03-01-2013, 13:22

Bartek napisał/a:

PS. Dam sobie palec (może nie rękę) uciąć, że sygnały zapłonowe są 12V

:mrgreen:
Moją rękę też mogę dodać :wink:

PS. Bartek, wydziel tą całą dywagację o zapłonie z Marcinowego tematu do "technicznego Galanta" :wink:

Bartek - 03-01-2013, 13:34

Myślę, że sam Marcin wydzieli jak zadziała ;)

A tak na marginesie jest mały problem, który będzie towarzyszył wszelkim rozwiązaniom eliminującym kopułkę i palec - silnik będzie odpalał ZAWSZE od pierwszego cylindra niezależnie od położenia początkowego wału korbowego. Problem jest związany z ułomnością TDC sensora - w rozwiązaniach z 3 cewkami TDC sensor jest zastąpiony czujnikiem położenia wałka rozrządu dającym 3 impulsy na 2 obroty wału z różnymi opóźnieniami dzięki czemu ECU po pierwszych 2 impulsach (240 st. obrotu wału) ma synchronizację z silnikiem ;)

Innym tematem będzie sterowanie obrotomierzem, który po podpięciu do jednego z pierwotnych uzwojeń cewek będzie pokazywał 1/3 obrotów silnika

swinks_UK - 03-01-2013, 13:46

Wiesz, sądzę, że łatwiej byłoby Marcinowi podmienić głowice na dohc plus wiązkę i kompa.
Krzyzak - 03-01-2013, 13:51

Marcin - idź na całość - zrób zapłon CDI

tu masz komplet i gotowca:
http://www.molla.org/DIY-...ticle-hires.pdf

Bartek - 03-01-2013, 13:57

Krzyzak napisał/a:
tu masz komplet i gotowca:


Not so fast ;) - tam jest tylko eliminacja cewko zapłonowej i tranzystora mocy, więc zrób sobie takie 3 + mój układzik i dopiero masz masz komplet ;)

mszolc - 03-01-2013, 14:12

Cytat:
silnik będzie odpalał ZAWSZE od pierwszego cylindra niezależnie od położenia początkowego wału korbowego.

Może jednak w takim razie łatwiej byłoby to zrobić z użyciem jakiegoś procka - można by 'poczekać' na impuls z TDC i synchronizować się do niego.
Efektem ubocznym byłoby to, że pierwszy zapłon w najgorszym wypadku pojawiłby się dopiero po dwóch obrotach wału czyli aku miałby co robić (chyba dobrze myślę?).
Plusem byłby brak konieczności projektowania PCB pod te wszystkie dyskretne scalaki co po pierwsze jest upierdliwe, a dwa zwiększa awaryjność układu.

Ja tylko się zastanawiam jak cały ten układ zachowywałby się pod kątem EMC - zrobienie układu 'odpornego' na zakłócenia elektromagnetyczne to nie jest bułka z masłem.
A tu panują warunki wręcz 'bojowe'.

Kiedyś jako początkujący programista skleciłem sobie do malucha układzik odpalania z pilota.
Na biurku działało pięknie, ale w aucie zaczęły się dziać cuda wianki i sobie odpuściłem :roll:

Owczar - 03-01-2013, 14:33

Bartek napisał/a:
Szlag mnie trafił i narysowałem z palca ;)


Układ troszkę się rozbudował :)

Bartek napisał/a:
PS. Dam sobie palec (może nie rękę) uciąć, że sygnały zapłonowe są 12V


swinks_UK napisał/a:
:mrgreen:
Moją rękę też mogę dodać :wink:


Panowie, skąd ta pewność?

Manual mówi co innego, co zresztą wydaje mi się logiczne:


Sygnał nie jest prostokątny bo ukazuje przebieg sygnału podłączonego pod obciążony tranzystor mocy. Gdyby nie było obciążenia to mielibyśmy prostokątny.

Jak widać amplituda jest mniejsza nić 5V, a service manual mówi wręcz o sygnale z przedziału 2v-4,5V. Odchyłki poza tym zakresem są poza normą.

Bartek napisał/a:
A tak na marginesie jest mały problem, który będzie towarzyszył wszelkim rozwiązaniom eliminującym kopułkę i palec - silnik będzie odpalał ZAWSZE od pierwszego cylindra niezależnie od położenia początkowego wału korbowego. Problem jest związany z ułomnością TDC sensora - w rozwiązaniach z 3 cewkami TDC sensor jest zastąpiony czujnikiem położenia wałka rozrządu dającym 3 impulsy na 2 obroty wału z różnymi opóźnieniami dzięki czemu ECU po pierwszych 2 impulsach (240 st. obrotu wału) ma synchronizację z silnikiem ;)


To już i tak mam w swoim aucie. Mam przesunięty w fazie sygnał z czujnika położenia wału w celu przyśpieszenia zapłonu przez ECU master, który generuje sygnały na podstawie tych wcześniejszych.

Bartek napisał/a:
Innym tematem będzie sterowanie obrotomierzem, który po podpięciu do jednego z pierwotnych uzwojeń cewek będzie pokazywał 1/3 obrotów silnika


Na szczęście sygnały idą z czujnika wału :)

Krzyzak napisał/a:
Marcin - idź na całość - zrób zapłon CDI


tak jak Bartek napisał i tak muszę rozdzielić sygnał na składowe :)

mszolc napisał/a:
Może jednak w takim razie łatwiej byłoby to zrobić z użyciem jakiegoś procka - można by 'poczekać' na impuls z TDC i synchronizować się do niego.

mszolc napisał/a:
Plusem byłby brak konieczności projektowania PCB pod te wszystkie dyskretne scalaki co po pierwsze jest upierdliwe, a dwa zwiększa awaryjność układu.


Zaprojektowanie to mniejszy problem, bo już to robiłem, ale wykonanie porządne to już nie metoda chałupnicza. To będzie pracowało w ciężkich warunkach i niezawodność jest ważna.

Znalazłem taki prosty układ ze stabilizatorem 5V.
http://sklep.avt.pl/p/pl/...ruchomiony.html
Mogę skorzystać z tego 5V do sterowania tranzystorami mocy za pomocą mniejszych pnp. Atmega ogarnia prąd do 40mA więc muszę dać stopniowanie. Jednak mogę to zrobić na uniwersalnej płytce, a całość potem zalać np klejem na gorąco czy pomalować lakierem i zapakować w szczelną obudowę.

Tylko muszę się nauczyć asemblera i opisać pętlę inicjowaną czujnikiem TDC.

Ustawiam dwa wejścia i 3 wyjścia ze stanem niskim. Czy ktoś się orientuje czy w asemblerze będę mógł ustawić zwłokę zmiany na wyjściu po zmianie na wejściu? Chciałbym trochę wydłużyć impulsy. Opóźnienia zapłonu zniweluję ECUmasterem.

Bartek - 03-01-2013, 14:37

mszolc napisał/a:
Efektem ubocznym byłoby to, że pierwszy zapłon w najgorszym wypadku pojawiłby się dopiero po dwóch obrotach wału czyli aku miałby co robić (chyba dobrze myślę?).


Mój układ zadziała dokładnie tak samo

mszolc napisał/a:
Plusem byłby brak konieczności projektowania PCB


Mając schemat w przeznaczonym do tego programie w dzisiejszych czasach sprowadza się do wyboru formatu płytki.

Cytat:
A tu panują warunki wręcz 'bojowe'.


Nie aż tak jakby się zdawało - bawiłem się zapłonem w 6a13 z oscyloskopem i sterowanie PT jest wręcz wzorcowe, więcej po "wyprostowaniu" zasilania zwykłym stabilizatorem 12 V (np. 78S12) i zasilanie jest piękne - danty dzieją się pomiędzy PT a cewką ;)

Owczar napisał/a:
Czy ktoś się orientuje czy w asemblerze będę mógł ustawić zwłokę zmiany na wyjściu po zmianie na wejściu? Chciałbym trochę wydłużyć impulsy.


Wyliczysz i zaprogramujesz sobie ją co do 1/8 000 000 sekundy.

Marcin - podglądałem oscyloskopem sterowanie PT i na 99.9999999% amplituda była 12V, co zasadniczo utrudnia użycie Atmela

Owczar - 03-01-2013, 15:02

Bartek napisał/a:
Marcin - podglądałem oscyloskopem sterowanie PT i na 99.9999999% amplituda była 12V, co zasadniczo utrudnia użycie Atmela


Kurcze, to teraz już nie wiem o co chodzi. W manualu napisali, że to wykres sygnału sterującego PT. Co też jest logiczne, bo z tego co się orientuję to 5V jest standardowym napięciem sterującym tranzystorami. W ostateczności można dać jakiś dzielnik na tym sygnale.

Bartek - 03-01-2013, 15:25

Owczar napisał/a:
W ostateczności można dać jakiś dzielnik na tym sygnale.


Fakt, a na wyjściu tranzystory i tak wypada dać, więc można je "podwiesić" do 12V

Jak będę miał widoki na trochę luzu w robocie (jak dziś ;) ) wezmę AVRa jutro ze sobą i machnę programik ;)

W jakim zakresie chcesz wydłużać impulsy i po co?

Owczar - 03-01-2013, 15:32

Bartek napisał/a:
W jakim zakresie chcesz wydłużać impulsy i po co?


Najprościej będzie w całym. Chodzi o to, że te impulsy są krótkie, bo ograniczone były krótkimi czasami (6 wyładowań w cyklu). Przez to cewka jest dość duża. Gdy dam mniejsze cewki z iskrami traconymi boję się, że impulsy będą za krótkie. Dlatego myślę aby dodać do każdego impulsu pewną stałą np 0,5ms. Z tego co się zorientowałem, to same impulsy są różnej długości w zależności od obrotów?

Pisanie algorytmów dodających składową zależną np od obrotów mija się z celem. Skomplikuje dość znacznie wsad. Jedyna wada tego rozwiazania, to że mogę wydłużyć impuls od prawej strony co w praktyce opóźni zapłon. Aby wydłużać od lewej musiałbym przesunąć sygnał w fazie i generować impulsy na podstawie wcześniejszych... Możliwe, że bez wydłużania będzie ok, ale mając pętlę łatwo będzie już zmienić parametry.

W sobotę skoczę do AVT na zakupy.

Owczar - 03-01-2013, 15:32

Dzisiaj może zacznę coś dłubać w AVR studio.
Bartek - 03-01-2013, 15:58

Owczar napisał/a:
W sobotę skoczę do AVT na zakupy.


Po co?

Nie lepiej pojechać pod hutę i kupić takie:

http://allegro.pl/elmag-a...2901321254.html

kup tera 5 szt. i z bańki

Jakby co mam ISP programator to tego

Mogę Ci bardzo prosto zrobić sterowanie PRką w zakesie 0-1 ms w 256 krokach



Wczytałem się w datashita - małe poprawki

Wewnętrzne taktowanie ten Tiniak ma 9.6 MHz, więc moźna stareować opóźnieniami z krokiem 1/9 600 000 s. i ma 10 bitowy ADC, więc w 1024 krokach można sterować opóźnieniem



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group