To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Techniczne - [Cari 1.6] Akumulator już zużyty czy to ładowanie ?

KsiadzRobak - 27-10-2014, 15:28

Computer Aided Parts System - czyli komputerowy system doboru części. Wpisuje się VIN pojazdu i można szukać części na rysunkach. Dostaje się numery katalogowe części np. MDxxxxxx.
MichciuGT - 27-10-2014, 15:49

aaaa okej, dzięki KsiadzRobak :)

w takim razie u mnie jest:

MD343416 - 100A - 03/1999 - 06/2000


a co do "taki duży akumulator do silnika 1.8 jest niepotrzebny - będzie niedoładowany i w efekcie szybciej ulegnie zasiarczeniu" to nie powiedziałbym skoro ładowanie dostaje aż na wyrost - 14,5V.... i akumulatory przy mniejszej temp. mają gorszą zdolność do oddawania energii (będzie miał mniejsze napięcie podczas obciażenia) przez co przy takim samym poborze prądu szybciej zasiarczy się właśnie akumulator o mniejszej pojemności

tak przynajmniej ja to widzę

plecho1 - 27-10-2014, 17:51

MichciuGT, tu nie chodzi o napięcie
MichciuGT napisał/a:
to nie powiedziałbym skoro ładowanie dostaje aż na wyrost - 14,5V....
a o natężenie więc akumulator o mniejszej pojemności potrzebuje krótszego czasu do naładowania niż taki o większej pojemności.
MichciuGT - 27-10-2014, 18:29

plecho1 napisał/a:
MichciuGT, tu nie chodzi o napięcie
MichciuGT napisał/a:
to nie powiedziałbym skoro ładowanie dostaje aż na wyrost - 14,5V....
a o natężenie więc akumulator o mniejszej pojemności potrzebuje krótszego czasu do naładowania niż taki o większej pojemności.


miałem nadzieje że czasy w których wiedza zatrzymała się na prądnicach dawnego typu i teoriach tego typu już się skończyła... (bez obrazy)

"akumulator o mniejszej pojemności potrzebuje krótszego czasu do naładowania niż taki o większej pojemności"

najlepiej było by zrobić testy zarówno na akumulatorze o zalecanej pojemności, mniejszej i większej i w różnych temperaturach np. 30, 20, 10, 0, -5, -10, -15, -20 stopni Celsjusza

i zmierzyć jakie występuje napięcie i prąd podczas rozruchu, ładowania po odpaleniu i ładowania podczas normalnej jazdy

i jeszcze przydało by się sprawdzić żywotność akumulatorów przy takim samym użytkowaniu, ale tak jak wspomniałem różnej pojemności

a wracając do podstaw to R=U/I a z tego wynika że I=U/R czyli wraz z wzrostem napięcia rośnie też prąd przy niezmieniającej się rezystancji (choć jak wiadomo akumulator podczas ładowania różnymi prądami, ma różną rezystancje zwaną rezystancją dynamiczną)

w każdym razie przy takim samym napięciu zasilania akumulatora, akumulatory o różnej pojemności powinny naładować się w bardzo podobnym czasie ponieważ akumulatory same dostosowują sobie prąd ładowania :)

choć mogę się mylić i proszę o wszelkie uwagi jeżeli coś źle rozumiem

KsiadzRobak - 27-10-2014, 20:50

mylisz się znacznie
zauważ, że każde uruchomienie silnika to prąd rzędu kilkudziesięciu A i więcej (rozrusznik ma ponad 1kW) - żeby to nadrobić potrzeba min. 15 minut ładować aku bez innych odbiorników
jeśli włączysz światła, ogrzewanie szyby, foteli, radio (to akurat mało bierze), dmuchawę, klimatyzację itd. itp. to zostaje raptem kilka "wolnych" A do ładowania i naładowanie w pełni akumulatora o dużej pojemności zajmie dużo dłużej
a niedoładowany ma inne właściwości fizykochemiczne elektrolitu i szybciej się zniszczy przez degradację elektrolitu, zasiarczy się

napis na alternatorze o Amperach oznacza max prąd jaki jest w stanie stabilizować
bardzo łatwo jest dojść do tych 60-80A

MichciuGT - 27-10-2014, 22:50

zauważ, że każde uruchomienie silnika to prąd rzędu kilkudziesięciu A i więcej (rozrusznik ma ponad 1kW) - powiedziałbym że nawet prąd podczas rozruchu to rzędu kilkuset A ok. 200 A

żeby to nadrobić potrzeba min. 15 minut ładować aku bez innych odbiorników - tutaj się nie zgodzę, bo: akumulator podczas stania w normalny dzień sam się rozładowuje i też potrzeba trochę czasu zanim się naładuje i nie określałbym tego dokładnie w minutach, ale nikt normalny nie potrzebuje w pełni naładowanego akumulatora na krótkich odcinkach do szczęścia - raz przejedzie się 1 km innym razem 10, a raz na jakiś czas 50-100 km.... i akumulator ma działać głównie w takich warunkach

(nie kupujemy samochodu żeby pojechać po zakupy do sklepu który jest 500m od nas ;) )

"jeśli włączysz światła, ogrzewanie szyby, foteli, radio (to akurat mało bierze), dmuchawę, klimatyzację itd. itp. to zostaje raptem kilka "wolnych" A do ładowania i naładowanie w pełni akumulatora o dużej pojemności zajmie dużo dłużej" - po kolei liczmy ile co pobiera prądu :D

światła przód 2x 60W.... 120W/12V=10A
światła postojowe 4x 5W + podświetlenie tablicy 2x 5W= 30W..... 30W/12V= 2,5A
ogrzewanie szyb + lusterek, powiedzmy 200W.... 200W/12V= ok. 16,5A
ogrzewania foteli nie mam i nie wliczam ponieważ większość osób niema
radio ok. 30W.... 30W/12V= 2,5A
dmuchawa max 80W... 80W/12V= ok. 6,5A
akurat klimatyzacja prądu pobiera dosyć mało... bo głównie zasila cewkę sprzęgła klimatyzacji i pobiera max 30W... 2,5A

czyli w sumie 40,5A dodajmy jeszcze w gratisie 9,5A na zasilanie ECU wskaźników i innych urządzeń elektrycznych w samochodzie, czyli wychodzi max ok. 50A

i gdy mamy alternator który jest w stanie wytworzyć 100A przy napięciu 14V
to zostaje nam drugie 50A z czego na ładowanie idzie po odpaleniu w ciągu najbliższej minuty max 30A.... po czym się zmiejsza

czyli zostaje nam ok. 20A w zapasie :D - co zostało specjalnie zaprojektowane...

"a niedoładowany ma inne właściwości fizykochemiczne elektrolitu i szybciej się zniszczy przez degradację elektrolitu, zasiarczy się" - z tym się w 100% zgodzę że akumulator szybciej się zniszczy, ale też wspominam że akumulator o mniejszej pojemności który jest przeciążany też się niszczy

"napis na alternatorze o Amperach oznacza max prąd jaki jest w stanie stabilizować
bardzo łatwo jest dojść do tych 60-80A" - czyli tak jak wyszło ok. w obliczeniach razem z ładowaniem aku, ale jak wiadomo nie jeździmy cały czas przy takim obciążeniu i prąd podczas normalnej jazdy szacuje na ok. 30-50A w pierwszych 5 min jazdy po czym maleje

czekam na kolejne ważne komentarze na które mógłbym ładnie odpowiedzieć :)

apg2312 - 28-10-2014, 00:40

Dodaj jeszcze zasilanie układu wtryskowego, układu zapłonowego, wszelkich czujników (a jest ich trochę), pompy lub pomp paliwa, układu ABS i co tam jeszcze jest - samych jednostek sterujących może być 3 - ECU, od ABS i od klimy automatycznej. Do tego (w końcu to nie jest nowe auto) dodaj straty napięcia na wszelkich zużytych, skorodowanych czy zaśniedziałych stykach, i z Twojego optymistycznego wyliczenia zostaje niewiele tego nadmiaru mocy alternatora.
Zresztą, gdyby to działało wg Twoich obliczeń, to i ten temat nie byłby założony ;)

MichciuGT - 28-10-2014, 19:34

Dodaj jeszcze zasilanie układu wtryskowego, układu zapłonowego, wszelkich czujników (a jest ich trochę), pompy lub pomp paliwa, układu ABS i co tam jeszcze jest - samych jednostek sterujących może być 3 - ECU, od ABS i od klimy automatycznej.


napisałem o tym jako gratisie "dodajmy jeszcze w gratisie 9,5A na zasilanie ECU wskaźników i innych urządzeń elektrycznych w samochodzie"

czyli to uwzględniłem ;)

Do tego (w końcu to nie jest nowe auto) dodaj straty napięcia na wszelkich zużytych, skorodowanych czy zaśniedziałych stykach - takie coś może wystąpić po wypadku gdzie ktoś nieudolnie składał samochód.... no i te straty będą się tylko objawiały złym działaniem urządzeń, przez zaśniedziałe połączenie nie wzrośnie pobór prądu

"Zresztą, gdyby to działało wg Twoich obliczeń, to i ten temat nie byłby założony ;) " temat był założony ponieważ ktoś źle zainstalował zasilanie do wzmacniacza co objawiało się jego wyłączaniem,
ale też tak jak napisał alternator przy obciążeniu nie wyrabia - "A ładowanie jak włączyłem światła, halogeny, szybę, nawiew 12,60. Coś tu nie domaga."

no i wiadomo że akumulator po 4-6 latach nie trzyma swojej znamionowej pojemności

a i przypomniało mi się, wydajność alternatora podana w A jest przy pewnych obrotach - nie jeździmy samochodem na obrotach biegu jałowego

wichura1 - 28-10-2014, 23:02

MichciuGT napisał/a:

.....a i przypomniało mi się, wydajność alternatora podana w A jest przy pewnych obrotach - nie jeździmy samochodem na obrotach biegu jałowego


Około 2500-3500 obrotów na minutę w zależności od wielkości kół pasowych i ich przełożenia.

PABLO998 - 11-09-2017, 21:23

Witam! Podłączam się do tematu bo od długiego już czasu irytuje mnie przygasanie świateł w chwili gdy domykam szybę, bądź włącza się klimatyzacja, czy też przy zmianie biegów, gdy obroty spadają. Zregenerowałem dziś alternator, bo padły mi łożyska i przy okazji wymieniono mi szczotki, komutator, wyczyszczono cały alternator i zabezpieczono uzwojenie. Stwierdzono iż regulator napięcia jest dobry, bo altek ładuje. Zamontowałem go i myślałem, że będzie ok, ale niestety jest jak było. Napięcie na wolnych obrotach 14,3 a w chwili załączenia się klimy lub domknięcia szyb napięcie spada nawet do 12,8. Co może być tego przyczyną?
mpoplaw - 15-09-2017, 04:27

Ślizgający pasek klinowy
Zaśniedziałe lub Niedokręcone styki alternatora
Ukruszone przewody alternatora

ross - 15-09-2017, 21:48

Sprawny alternator gdy ładuje gwizda,ostatnio miałem problem z alternatorem niby ładował ale szumiał jak zużyte łożyska ,pasek piszczał po uruchomieniu silnika pomimo naprężenia i wymieniłem alternator ,bo w starym uszkodził się układ prostowniczy.Nigdy nie dawajcie prądu do rozruchu innego pojazdu na pracującym silniku.
Hugo - 16-09-2017, 12:25

ross napisał/a:
Nigdy nie dawajcie prądu do rozruchu innego pojazdu na pracującym silniku
Podobno jest to niebezpieczne, ale swego czasu od Galanta codziennie odpalałem wieśwagena T4 2,5 TDI i nic się nie stało.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group