To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander III Ogólne - Outlander PHEV

Krzysztof Sosik - 06-10-2019, 23:30

[quote="Blazer"]
marekp napisał/a:

Samochód ma 120konny silnik 2l+2 silniki elektryczne po ~80KM. W sumie daje to jednak właśnie ~200KM.

Czyli jak depniesz mu w podłogę to niby zalanczaja się te dwa i ma 200km? Tak powinno być! Szału to zbytnio nie robi ale jak pisaliście to można z krzyżówki nieźle odjechać . A co z tymi oponami co pytałem ? Można zmienić bez problemu ? I kolejna sprawka piszecie tutaj i widziałem gdzies na YouTube ze jeździcie na B5 wtedy jest największe odzyskiwanie ( ja gdy dojeżdżam do krzyżówek lub z górki ok) ale czy na normalnej jeździe nie spowalnia to auta ? A skoro go zwalnia bo ładuje się więcej czyli aby jechać potrzeba więcej paliwka spalić ? Dziś na pełnej bateri jechałem do kościoła pół miasto i pół autostrada wiec włączyłem save i potem po mieście wyłączyłem i na powrocie to samo no i 4WD look bo tak mam tylko w mojej wersji z 2016 i spalanie pokazało mi 5 /l i wróciłem do domu z połowa baterii . Dla mnie wyniki dobre i autko cieszy cichoscia jazdy . A jeszcze czy jak założę oryginał radio z naci z 2017 i podepnę kamerę cofania to czy będę miał na Radiu te wskaźniki o mocy bateri itd i jak się moc rozdziela ? Czy jest to możliwe w starszej wersji ?

marekp - 07-10-2019, 17:38

Sprobuje po kolei. Tak jesli sie docisnie wlaczy sie silnik spalinowy. Elektryczne ona stale dzialaja. Przy tym boxie ogrzewanie jest elektryczne. Warto szybko naciskac na Eco ktory w tym wypadku to jest tryb elektryczny bo moze silnik spalinowy sie uruchomic. W trybie elektrycznym nie ma oczywiscie takich przyspieszen jak w trybie normalnym. Ale do 130 silnik spalinowy sie nie wlacza.

Opony. Nie wiem, nie mam czujnikow cisnienia. Chyba nie mam? W kazdym razie sie nie ujawnily do tej pory. Myslalem ze nie mam ksenonow ale okazalo sie ze mam. Poniewaz nie wiem jak dzialaja to nie powiem. Ale logiczne jest to ze one dzialaja na cisnienie. Wiec jesli jest takie samo cisnienie w letnich co zimowych to nie bardzo wiem co bym mial ustawiac? A tak jest w wiekszosci przypadkow.

Radio. Ja zmienilem to fabryczne bo to jest katastrofa nie radio. Udalo mi sie wlasciwie natychmiast sprzedac to fabryczne i to drozej niz kupilem to na Androidzie. Poniewaz mam iPhone to nie moge wgrac PHEV Watvhdog wiec wgralem w stacje multimedialna bez zadnych problemow. Jedyne co to ODBII jest potrzebny. Tu sa rozmaite warianty ale watro kupic taki, ktory dziala i do tego wylacza i budzi sam. Bo jak jest starszy typ to jak sie zostawi w aucie to potrafi akumulator rozladowac. Ale te nowsze sa ok. Spis tych ODBII jest na stronie Watchdog.

WiFi do sterowania ogrzewaniem i ladowaniem to jest cecha samochodu. Potrzebne jest haslo. Ale okazuje sie ze nie zawsze. Podobno bardzo latwo jest sie wlamac i mozna wtedy komus silnik wlaczycz albo swiatla czy szyby otworzyc. Fajnie. Ale nie lubie zeby ktos mi tak robil wiec wylaczylem te siec. Zreszta zgodnie z zaleceniem Mitsubishi zeby tak zrobic do czasu az to ogarna.

Radio kupielem tu: https://allegro.pl/oferta/v-s-tft-sharp-nawigacja-mitsubishi-outlander-8331147541 troche drozej ale jest wsparcie techniczne. Przez telefon nawet o dziwnych porach i facet zna sie na tym. Do tego kupilem taki paluszek WiFi zeby miec Internet. Maly klopot - jak sie podlaczy do pelnego USB to nie zawsze dziala. Zdaje sie ze probuje sie laczyc przez USB. Najlepiej podlaczyc tam, gdzie jest tylko zasilanie.

Jesli chodzi o to B do B5. To jest poziom hamowania silnikami elektrycznymu z ladowaniem akumulatora. Co jest dobre? Zalezy od upodoban. Jesli duzo odzyskuje energii to np. mniej uzywam hamulcow. Stad ta regulacja. Zeby sobie ustawic w zaleznosci od upodoban. I warunkow jazdy. Np. w gorach zapewne B5 bedzie bardzo przydatne przy zjazdach. W Portugalii maja w gorach takie odjazdy idace do gory. To dla tych co im sie hamulce zagotowaly. Dosc stromy podjazd do nikad po prostu do gory. Wiec zeby sie mniej gotowaly to mozna wlaczyc B5. Mozna i w miescie. Jak kto lubi.

Acha. Jak naladujesz 100% hamowanie silnikiem nie dziala. Nie ma gdzie odprowadzac energii. Myslalem ze cos sie zepslulo. Jak pokazalo sie 97% to zaczal normalnie dzialac.
Z innych hybryd w Yarisie jest stale ten tryb wlaczony odzyskiwania. Jak sie naladuje akumulator np. w gorach na dlugim zjezdzie to mozna wlaczyc B ale to wtedy oznacza ze bedziemy hamowac silnikiem spalinowym. W Outlanderze tego nie ma. Z kolei jak sie wsiadzie do BMW elektryk to jest kilka niespodzianek. Wlaczam bieg i puszczam hamulec. I nic. Samochod stoi. Dopiero jak dodam gazu zacznie jechac. Hamowanie silnikiem ma tak intensywne ze sie zastanawialem czy mi w tyl ktos nie wjedzie. Za to przyspieszenia ma kosmiczne. 7 sek do 100 km/h. Pierwszy taz wsiadlem i wjechalem na bus pas (wolno bo to elektryk) i patrze na szybkosciomierz ..... 134km/h. Dobrze ze nie bylo zadnego policjanta z radarem. To tak o innych elektrykach czy hybrydach.

MarekP

Krzysztof Sosik - 07-10-2019, 20:53

A co do radia to czy jak podłączę radio teraz mam zwykle bez nawigacji na płytę itd , to czy jest jakieś oprogramowanie które pokazuje prace silników elektrycznych itd jak to jest w tych wersjach z 2018? Ja mam Gh 3+ nie wiem czy to intense czy nie ponieważ u mnie w Scotland nie maja takich oznaczeń są 3,3+,4 mojemu brakuje tylko navi bo skore mam . Na pewno jest to wersja uboga bo lipiec 2016 czyli pierwszy wypust , no i kamery cofania brak . Dziś tak myślałem o tych wyświetlaczach które migają i podają dane i ze może to być wkurzające podczas jazdy bo już sam jeżdżę i tylko patrzę na te malutkie na licznikach i ciagle przełączam i kasuje itd. Ktoś tu pisał ze Kenwood robi dla mitsubishi i widziałem u siebie tez na stronie musiał bym się dowiedzieć jak to jest z cena ?
Co do opon to zastanawiam się nad wielosezonowymi bo u nas śnieg był 2 tyg w zeszłym roku i może z 5 cm ! A dobre wielosezonowki może zdadzą egzamin a ze autem pojeżdżę 3 lata to może starcza (w co wątpię ) mam zamiar zrobić z 35 tys km przez te lata ale zobaczymy . Jak narazie to żona jeździ z rana i całą baterie wykorzystuje jeżdżąc po mieście i trochę paliwka , ja używam auta w weekend i daje mu popalić wiec te spalanie i koszty się równoważą . Brakuje mi może wciskania w fotel ale to nie F1. Dzięki za każde info i PHEV to fajna cicha zabawka a z boxa chyba zrezygnuje bo i tak mi brakuje prądu i jeżdżę na paliwie wiec na jedno wychodzi . A czy jest coś żeby dodać mu mocy ? Mamy tutaj kilka tuningowych warsztatów które wgrywają sorftu i nowe komputery robią itd i z 20-30kM dołożą ale zawsze jest strach bo skoro producent dał tyle to miał powód .

marekp - 07-10-2019, 21:04

Warto sie zastanowic czy ma byc moc czy ma malo palic. Bo piszesz ze pradu brakuje co sugeruje oszczednosc. I za chwile ze mozna by zrobic tuning. Trudno bedzie bo ten silnik spalinowy nie napedza bezposrednio kol. To jest dosc typowy silnik Mitsubishi o obnizonej mocy. Mozna myslec o dodatkowych bateriach ale chyba nikt tego nigdy nie zrobil.
Pisalem o https://phevwatchdog.net/ tam jest sporo informacji. Chyba nie przeczytales ze mozna to zainstalowac w tej nawigacji. Box oszczedza prad. Nie pozwala zaszalec wiec jedzie sie oszczedniej. Zadada jest jedna. Im wieksza moc tym wiecej paliwa idzie. Wiec moc i przyspieszenia nie ida w parze z oszczednoscia.

MarekP

Blazer - 07-10-2019, 21:21

Więc ja też spróbuje po kolei:
1. Czujniki ciśnienia są i muszą być, bo wszystkie auta po 2012 roku w takowe muszą być wyposażone. Jeżeli korzystasz z tych samych felg to oczywiście nie ma konieczności programowanie, jeżeli zakupisz na zimę inne, to musisz je wpisać do auta. Można przełączać się pomiędzy oponami zimowymi, a letnimi (na włączonym zapłonie i przy zaciągniętym ręcznym pojawia się nowe menu "settings"). Czujniki do felg to koszt ~150zł/szt.
2. Jazda B0-B5 jak najbardziej wskazana nie tylko w górach, ale i w ruchu miejskim. Dzięki temu nie marnujemy energii którą włożyliśmy w napędzanie samochodu- jej część wraca. W Outlanderach PHEV jak to w hybrydach ze względu na odzysk energii mająwiększą trwałość, ale też warto je przeczyścić raz na jakiś czas ze względu na to, że nawet przy hamowaniu w pierwszej kolejności idzie odzysk, a później że tak to napiszę hamowanie właściwe. Ja tak się przyzwyczaiłem do hamowania łopatkami, że brakuje mi tego w klasycznych autach. B0-to luz, B3-to odpowiednik hamowania silnikiem B5 najwyższy z możliwych trybów- nawet podczas zjeżdżania ze stromej góry samochód zwalnia.
3. Ładowanie do 80% mocno oszczędza akumulatory, ale to dla osób które chcą się bawić i nie potrzebują dużych zasięgów. Przy takim ładowaniu ubytek akumulatorów to 0,3% na ~45-50dni.

Można zresetować BMU, wtedy otrzymujemy ponownie 100% pojemności aku.
Żeby to zrobić, trzeba
-wyjeździć aku do "0", można nawet włączyć grzanie na postoju by zejść do tych 20% aku.
- odłączyć "-" akumulatora 12V na 2h
- podłączyć ładowarkę i na chwilę podłączyć "-", żeby rozpocząć procedurę ładowania (na 2-3 sek)
- zostawić auto na całą noc na ładowanie
- na koniec podłączyć "-" akumulatora
U niektórych to działa- mają do dyspozycji ponownie 100% aku do ładowania.

marekp - 07-10-2019, 21:37

Wez mnie nie wpedzaj w kompleksy :D . Co jeszcze mam w tym samochodzie o czym nie wiem? Juz doszlismu - ksenony, szyberdach i teraz czujniki cisnienia w oponach..... Kupilem samochod bo taka mialem fantazje i przez chwile mi sie podobal. Jutro zobacze te dodatkowe menu. Co prawda mialem to samo w Lancerze. Tez na zaciagnietym recznym mialem settings. Ale tam nie byo czujnikow. Jutro sprawdze czy tutaj mam. A nie mozna sie pozbyc tych czujnikow? Znow z nimi klopot. Bo musza miec "bakterie" czyli ze cos co sie zuzyje. I pewnie jakies super pudelko zeby to programowac. Inaczej to - SERVIS za odpowiednia oplata. Fajny samochod mimo wszystko. No i ile zabawy w odkrywaniu co nowego.

MarekP

Szczerze mowiac to zawsze tak mam. Jak mialem do niedawna RAV4 to tez wielu rzeczy nie wiedzialem. Np. ze mam ogrzewanie postojowe to mi zajlo z pol roku nim zauwazylem. Co prawda zona mnie pytala co to jest taki cos ale mowilem zgodnie z prawda ze pojecia nie mam. Kiedys sie zmobilizowalem i instrucje przeczytalem i wyszlo ze mam ogrzewanie postojowe. Nie uzywalem nigdy - zimy jakos ostatnio nie sa za ostre.
W Yarisie odkrylem ze nie ma mozliwosci wylaczenia systemow pomagajacych ruszyc pod gore czy jakis innych przeciwslizgowych. Male pochylenie snieg 2mm nie wiecej i ja wjechac na to nie moglem. Dopiero sie rozpedzilem i pokonalem straszliwa gore dlugosci ze 20m. No i natychmiast sprzedalem taki dziwny samochod. Wzialem diesla RAV4 ale okazalo sie ze silnik jest do kitu. Wymienili mi w ramach akcji serwisowej. Wiec jak dojechalem do 100 tys to tez sprzedalem bo juz drugi raz nie beda wymieniac - musialbym za to zaplacic. A to byly mikropekniecia i olej sie latnial i woda do oleju wciekala. Koniec byl taki ze uszczelka pod glowica padala. Wiec jak byla okazja to zaminilem na Outlandera. O ktorym nic nie wiem. Jak widac.

Te "czary" z akumulatorem musze sprawdzic. Czy to istotnie podniesie pojemnosc czy tylko wyzeruje jakis licznik i programy beda wiecej pokazywac. Ladowanie bez wlaczonej ladowarki - to mniej wiecej jest to co opisales. Domowa ladowarka? Tyle ze nie bedzie wlaczone sterowanie. To cos jak zbyt rozladuje akumultor Litowo Jonowy to moze sie zdarzyc ze normalna ladowarka sie nawet nie wlaczy. Mozna to uratowc ladujac calosc nizszym napieciem. Wtedy ta zbyt rozladowana cela sie troche podladuje. Na tyle zeby moc calosc naladowac w normalny sposob. Czy ten opis dotyczy takiej sytuacji? Bo nie wiem co robimy robiac czary. Wylaczam sterowanie auta i systemu ladowania. Nastepnie podlaczam napiecie. Na chwile ozywiam system zeby zaczac niekontrolowane ladowanie. Noc to jest dlugo. Ale powiedzmy 3 godziny i powinno sie poprawic? Nie rozumiem tego dzialania.

Krzysztof Sosik - 07-10-2019, 22:01

MarekP napisał/a:
Pisałem o https://phevwatchdog.net/ tam jest sporo informacji. Chyba nie przeczytales ze mozna to zainstalowac w tej nawigacji. Box oszczedza prad. Nie pozwala zaszalec wiec jedzie sie oszczedniej. Zadada jest jedna. Im wieksza moc tym wiecej paliwa idzie. Wiec moc i przyspieszenia nie ida w parze z oszczednoscia.

MarekP

Przyznam się nie czytałem a nawet nie do końca wiem co to watchdog? ( obiecuję poprawę ) a co do mocy i jazdy to się zgodzę ze jest moc to i pali odpowiednio . Jedno co mnie denerwuje ze ten zasięg bateri jest mały ( dziś lądowałem niby 4,5 h pokazywało ) po jakiś 3,5 h bateria naładowana bo na wyswietlaczu już mi nie pisze ile jeszcze czasu do ładowania odłączam i pokazuje mi 23km a wczoraj 30 km ? Nie wiem czy może jednak powinienem podładować dłużej czy on różnie bierze średnią ? Denerwuje mnie to ze pisze niby 30 km a w zasadzie to zrobię 20 km fakt ze nie jeżdżę jak muł ! Przydały by się większe baterie ( ten nowy 2019 -2.4 litra chyba ma zwiększony zasięg ? Może kolejny będzie On .
A co do tych B0-B5 to widziałem na filmiku z reklamy boxa ze On jechał na B5 i testował ktoś tez pisał ze jeździ po mieście na B3 ? Moim zdaniem i doświadczeniem to hamuje to auto i bez sensu jest cały czas jeździć na tym . Hamować przy krzyżówkach i innych to rozumiem i sam zaczynam się bawić a w instrukcji B2 to tryb równy D wiec jak coś można tak jechać . O oponach pomyśle bo jeszcze nie patrzyłem jaka jest różnica w cenie między średnia zimówka a dobra wielosezonowka ? Bo zimówki to z 4-5 sezonów możesz bujnac a na wielosezonowkach to z max 2 lata chyba myśle . Sorki chłopaki za chaos ale uczę się auta i tyle tego jest w nim do odkrycia a z Wami będzie łatwiej . Pozdrawism

Edit: Poprawa cytatu.

marekp - 08-10-2019, 12:33

Czy ten czujnik to sie objawia 1 <--.--> 2 w menu tym settings? Bo jesli tak to mam czujniki cisnienia. Domyslam sie ze 1 to pierwszy zestaw opon a 2 to drugi? Jesli to sa czujniki. Mam instrukcje po niderlandzku wiec nie umiem sie doczytac.

MarekP

Z ciekawostek. Co jeszcze odkrylem. Mianowicie auto dociaga powoli do 120 tys km. Wiec pomyslalem ze moze serwis by mu sie przydal. Zadzwonilem do serwisu Mitsubishi. Na 120 tys km chca ....... lepiej usiadzcie ....... 1800zl! Regulacja zaworow wymiana swiec irydowych ....... Wiec jakby ciut duzo. Chyba sie nie zdecyduje na autoryzowany serwis.
Mitsubishi ma ceny czesci niebywale - chyba z duza zawartoscia zlota sa. Szczegolnie plastiki. W lancerze ktos sie nie bal i z...abral taka zaslepke w relingu. Ponad 100zl kosztowala. Kawalek plastiku tam nic nie ma. Teraz ten przeglad i cena.... No masakra. To jest na dzien dobry. A jak cos bedzie trzeba zmienic np. zarowke postojowa po prawej stronie (trzeba bo nie swieci) to dojedzie zaraz 100zl. Koszt zarowki i pracy przy jej wymianie. Nie wiem ile ale miewalem takie pozycke w Lancerze. Chcialem zrobic jeden przeglad w autoryzowanym serwisie. Dowiem sie jeszcze co daja za te 1800zl. Swiee irydowe. Tak srednio od 40 do 100zl na super portalu handlowym. To razy 4. No i tam juz jest dobra nazwa. Iryd! Nie zloto co prawda ale zawsze cos. Regulacja zaworow. OK. To w Mitsubishi jest lamiglowka. Bo to sa plytki ktore sie dobiera na wymiar. Procedura jest taka. Sprawdzenie luzow zaworow i zapisanie jaki jest. Nastepie wymontowanie tych plytek i pomiar jakiej sa grubosci. No i obliczenie jakie byc powinny zeby zapewnic luz odpowiedni. To tez troche kosztuje. Jakis olej zapewne. No tak czy inaczej to jest mordercza cena..... mozna sie spodziewac ze w 2 tys sie nie zmiesci.

MarekP

sla - 08-10-2019, 14:01

Samochody MMC są jednymi z najtańszych na rynku w swoim segmencie, a ceny w ASO to juz klasa premium. Ja z przeglądy Lancera płaciłem więcej niż za A5
Blazer - 08-10-2019, 19:47

marek dziwne masz te ceny.
O ile dobrze pamiętam, to u mnie taki pierwszy przegląd (po zakupie, ale też po 120tyś km) wyszedł startowo 1100zł+doszło 400zł, ale w tym jest jakiś specjalny filtr na silniku (nie powiem dokładnie, bo nie mam faktury przed nosem) oraz czyszczenie zacisków hamulcowych- bo niby hybrydy tak mają, że hamulce się nie zużywają (odzysk energii), ale trzeba raz na jakiś czas wykonać taką procedurę.
Wprogramowanie czujników od opon to też 50zł+VAT.
Oczywiście tanio nie jest, ale myślę, że 1100zł, czy nawet być może w przyszłym roku 1000zł (bo przecież już po 120tys był zrobiony przegląd), to nie jest jakiś kosmiczny wydatek za wymianę oleju i filtrów, trzeba też wziąć pod uwagę, że robimy to w serwisie autoryzowanym, a nie u Zenka za rogiem więc w poczekalni jest WiFi, kawa i coś słodkiego (to też nie jest za darmo, podobnie jak i autoryzacja). Zapewne u Ziutka za taki przegląd zapłaciłbym coś koło 600zł więc faktyczna różnica to ~500zł-raz na rok myślę, że można przeboleć.

@sla
Ale mowa o zwykłym Lancerze, a nie EVO?

marekp - 08-10-2019, 20:02

Zadzwonilem do 3 serwisow w Warszawie. Na Spornej AAuto GT na Polczynskiej i nie pamietam jak sie nazywa ten w Markach. Wszedzie mi powiedzieli 1800zl za przeglad 120tys. Tam dochodza podobno swiece irydowe. Jakie jeszcze sa serwisy ? Chetnie oddam za 1100zl na przeglad.

MarekP

Blazer - 08-10-2019, 21:51

Może coś się zmieniło od marca- w sumie wszystko drożeje.
A może u mnie świec nie wymieniali.

spirosun - 09-10-2019, 11:19

Blazer napisał/a:
Więc ja też spróbuje po kolei:
1. Czujniki ciśnienia są i muszą być, bo wszystkie auta po 2012 roku w takowe muszą być wyposażone. Jeżeli korzystasz z tych samych felg to oczywiście nie ma konieczności programowanie, jeżeli zakupisz na zimę inne, to musisz je wpisać do auta. Można przełączać się pomiędzy oponami zimowymi, a letnimi (na włączonym zapłonie i przy zaciągniętym ręcznym pojawia się nowe menu "settings"). Czujniki do felg to koszt ~150zł/szt.
2. Jazda B0-B5 jak najbardziej wskazana nie tylko w górach, ale i w ruchu miejskim. Dzięki temu nie marnujemy energii którą włożyliśmy w napędzanie samochodu- jej część wraca. W Outlanderach PHEV jak to w hybrydach ze względu na odzysk energii mająwiększą trwałość, ale też warto je przeczyścić raz na jakiś czas ze względu na to, że nawet przy hamowaniu w pierwszej kolejności idzie odzysk, a później że tak to napiszę hamowanie właściwe. Ja tak się przyzwyczaiłem do hamowania łopatkami, że brakuje mi tego w klasycznych autach. B0-to luz, B3-to odpowiednik hamowania silnikiem B5 najwyższy z możliwych trybów- nawet podczas zjeżdżania ze stromej góry samochód zwalnia.
3. Ładowanie do 80% mocno oszczędza akumulatory, ale to dla osób które chcą się bawić i nie potrzebują dużych zasięgów. Przy takim ładowaniu ubytek akumulatorów to 0,3% na ~45-50dni.

Można zresetować BMU, wtedy otrzymujemy ponownie 100% pojemności aku.
Żeby to zrobić, trzeba
-wyjeździć aku do "0", można nawet włączyć grzanie na postoju by zejść do tych 20% aku.
- odłączyć "-" akumulatora 12V na 2h
- podłączyć ładowarkę i na chwilę podłączyć "-", żeby rozpocząć procedurę ładowania (na 2-3 sek)
- zostawić auto na całą noc na ładowanie
- na koniec podłączyć "-" akumulatora
U niektórych to działa- mają do dyspozycji ponownie 100% aku do ładowania.



Od 1 listopada 2014 każdy nowy samochód sprzedawany na terenie Unii Europejskiej musi być zaopatrzony w system TPMS

Blazer - 09-10-2019, 22:45

@spirosun, rzeczywiście pomyliłem się o te 2lata.
Nie wiem dlaczego jakoś mi się przywidział ten 2012r. W sumie mój jest z lipca 2014 więc teoretycznie nie musiał mieć.

P.S. Już wiem dlaczego:
Cytat:
Warto wspomnieć, że już w połowie 2012 r. weszło w życie rozporządzenie, zgodnie z którym każdy samochód osobowy, aby otrzymać homologację na terenie krajów UE, musi być wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach. Od 1 listopada 2014 roku ten przepis objął również samochody wyjeżdżające z salonów, nawet jeśli zostały wyprodukowane przed rokiem 2012.

Źródło

marekp - 10-10-2019, 08:30

A mnie spotkalo rozczarowanie. Przeczytalem ze Nobla w dziedzinie chemii przyznano za rozwoj akumulatorow. Rzucilem sie na artykul i ta nagroda jest przyznana za prace od 1970 roku w wyniku tych parac powstal akumulator litowo jonowy. Poniekad za prace dawne. Czyli nic nowego nie umniejszajac ani na milimetr zaslug przy opracowaniu tej baterii. Pieniadze zadne za tego Nobla a i prestiz od czasu jak Obama dostal Nobla tez niewielki. No i teraz w dziedzinie chemii za prace wykonane 50 lat temu. No niemal 50 lat. A juz sie ucieszylem ze cos nowego..... A akumulatory Kolibri nadal nie istnieja.... Bo koncerny motoryzacyjne i paliwowo-olejowe utlukly projekt.

MarekP

Choc nie do konca wiadomo czy to nie byl oszust ten tworca baterii Kolibri (Colibri). Rozne sa opinie. Kto wie jak bylo naprawde.....



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group