To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

FAQ & How to? - Podłączenie ECU-PC i ECU-Palm

Krzyzak - 01-12-2009, 08:53

krzypolo napisał/a:
mam tps do wymiany

a u mnie leży cały kolektor z przepustnicą...

krzypolo - 01-12-2009, 14:00

Krzyzak napisał/a:
a u mnie leży cały kolektor z przepustnicą...


a drogo ?

phdream - 04-12-2009, 13:26

panowie pomóżcie.Potrzebuję dla ojca interfejs diagnostyczny do colta '95.Z góry dzięki za wszelkie info, urodziny nie długo a ja nie mogę nic znaleźć( bo jestem zielony w tym temacie) :oops:
kojot128 - 29-12-2009, 21:42
Temat postu: usb to rs232
Udało się komuś podpiąć laptopa z przejściówką USB to RS232 plus własnoręcznie wykonany kabelek Laptop to ECU (według schematu)...
Maretzky85 - 29-12-2009, 21:48

Ja specjalnie kupiłem laptopa z RS232 :D Ale usb też gdzieś mam i jak coś to mogę sprawdzić czy gada.
kojot128 - 29-12-2009, 21:59

było by miło...
Iushiban - 15-01-2010, 00:40

Pytanko.
Czy jest opcja podłączenia notebooka z gniazdem USB do złącza diagnostycznego tak żeby działało przy użyciu następującego układu:
notebook => przejściówka USB do COM=> przyłącznie COM do przekaźnika (schemat jak wyżej)=> przekaźnik kabelkami bo odpowiednich pinów w gnieździe auta.
? Będzie to działało z programem datalogger bo z tego co widziałem to ma on komunikację tylko przy użyciu portów COM a więc nie wykryje ze mam do USB podłączoną przejściówkę...
Dobrze kombinuje czy może dam się pozytywnie zaskoczyć?
Teoretycznie problem będzie tkwił w sofcie (data logger)? Czy ktoś już tak podłączał do Eclipse 1G? jest jakieś rozwiązanie skuteczne jeżeli nie ma się w kompie portu COM?

[ Dodano: 17-01-2010, 22:55 ]
OK darowałem sobie podłączanie notebooka bez portu COM po przeczytaniu całego tematu.
Zdecydowaem że kupie jakiś starszy palm. Tylko jaki? które modele konkretnie się nadają?
Wiem że napewno palm 3 i 5 tyle że w 3 jest połączenie tylko przez stację dokującą a to w aucie ygląda dostyć nieestetycznie. Czy jest jakiś model palma który ma tylko port com lub ewentualnie sam kabel bez stacji dokującej (po przystępnej cenie)? jaki program mu trzeba wgrać żeby hulało Eclipse GS 1G z 93r?

Maretzky85 - 30-01-2010, 16:16

Próbowałem podłączyć ostatnio laptopa do ECU po przejściówce firmy prolific na chipie PL-2303. Niestety nie gada. Podejrzewam, że trzeba by było zrobić jeszcze jakiś układzik na MAX232 i dopiero dalej do ECU, ale MAX232 potrzebuje zasilania. Nie pamiętam jakiego, możliwe, że z USB dałoby się pociągnąć :)

Jakby ktoś był zainteresowany to mogę spróbować jakieś schematy porobić.

Iushiban - 20-02-2010, 09:45

Zakupiłem sobie palma Vx niestety nie chce sie komunikować z PC przez przejściówki USB-COM żeby mozna było go zsynchronizować (sterowniki dedykowane też nic nie pomagają) widać taki już jest i nic go nie zmieni. Bez problemu natomiast synchronizuje się z PC który ma gniazdo COM. Zainstalowałem kolejno MMcd 1,8 ; PalnNstain oraz OBD Gage.
I tu zaczyna sie pare pytań.
Jeżeli chodzi o MMcd i Palm N Stein podłaczam go z palmem przez kabelek "dioda 1N4148 (zamiennik dla 1N914)+opornik 10k" natomiast przy OBD Gauge uzywajac tego kabelka nie może sie porozumieć- czy OBD Gauge działa tylko na ECU ze złaczami OBD cz mozna go jakoś innaczej podłaćzyć żeby czytał też z DSM?
Kolejna sprawa to pomiar prędkości w MMcd jest taka opcja jak VSPD u mnie podczas jazdy niez\stety pokazuje jakieś głupoty i w ciagu sekundy zmienia się z 0 na 69 i 80 i tak w kółko- niezależnie od prędkości faktycznej pojazdu, mam cos nie tak z jakimś czójnikiem, wina diody w przejściówce (inne paramey są wiarygodne) czy poprostu w Eclipsie 1G nie ma mozliwości przeprowadzenia takiego pomiaru. Doszłem do takiej mozliwosci gdyż w Palm N stain opcja pomiaru predkosci jest tylk dla OBDII (pojawia się wówczas dodatkowa ocja MPH). Jeżeli nie mierzy prędkości to dlaczego pokazuje mi jakieś nielogiczne odczyty zamiast nic nie pokazywać? Jezeli nie mam racji ze pomiar predkosci jest niemozliwy to czy odbywa się on bezpośrednio np. odczytując i przeliczając impulsy z kontraktronu np. na wale napedowym czy pośrednio przelicza np. wartości z RPM, aktualnego obciązenia i TPS (albo innaczej) niewiem jak by miał to robić...?
Mam jeszcze wiecej pytań ale z tych najważniejszych to:
TPS wskazuje mi na zdjętej nodze z gazu 13,6% - przy czym śruba regulacji TPS jest wkrecona na maksa (EGR zablokowany) jaka wartość powinna być prawidłowa 0% 5% czy 10%? Linka gazu jest luźna (nawet za bardzo) wiec to nie ona, przy wcisnieciu pedału do oporu TPS wskazuje 99,6% co może byc prolemem i czy w ogóle jest to istotne?
O2F- wskazuje mi cały czas 2,5V natomiast O2R wskazuje non stop 0V czy tak powinno być?Kody błedów: aktualnie - żaden archiwalne - kod: 12 co on oznacza?Czy jest do Eclipse 1G jakiś program na palma lub urządzenie do precyzyjnego pomiaru prędkości i przyśpieszenia (oczywiście poza fotoradarami)?

tomusn - 20-02-2010, 23:30

Iushiban napisał/a:
TPS wskazuje mi na zdjętej nodze z gazu 13,6% - przy czym śruba regulacji TPS jest wkręcona na maksa (EGR zablokowany) jaka wartość powinna być prawidłowa 0% 5% czy 10%?
powinno być 10% i jeśli w Eclipse jest tak jak w Colcie to musisz raczej wyregulować czujnik położenia przepustnicy (0,5V - 10% - tak jest w Colcie)
Iushiban napisał/a:
przy wciśnięciu pedału do oporu TPS wskazuje 99,6% co może byc problemem i czy w ogóle jest to istotne?
no 99,6 to bardzo dobry wynik
Iushiban napisał/a:
O2F- wskazuje mi cały czas 2,5V natomiast O2R wskazuje non stop 0V, czy tak powinno być?
O2F to pierwsza sonda, jak masz dwie... jak masz jedną interesuje Cię tylko O2R, no i nie powinno być 0V, jak się sonda nagrzeje (3-5min), powinny się pokazywać liczby z zakresu 0,2-0,8V, z tym że podczas zwalniania (noga z gazu) - 0V, a pedał w dechę - 0,99V
Iushiban napisał/a:
Kody błedów: aktualnie - żaden archiwalne - kod: 12 co on oznacza?
piknij rysikiem na ten numerek i pod [meaning] pokaże Ci się rozwiązanie*. (google: ecu codes 12 dsm - wskaże Ci drogę)
kody możesz też skasować [erase], ale nie podczas pracy silnika (silnik stop, kluczyk na on)





*12 - Air Flow Sensor - czujnik przepływu powietrza

Iushiban - 21-02-2010, 23:48

No własnie z tym TPSem to tak myśałem bo mam napiecie na około 0,61V ale nie chciało mi się tego ruszać, bede miał wiecej czasu to sie tym zajme.
Z tymi sondami to chyba nie masz racji o2F to chyba soda przednia natomiast o2R to tylnia (F-front, R-rear) a myk jest taki że przednia (ta na kolektorze spalin) z miesiąc temu wymieniałem (moze troche dawniej) i wskazania powinny być perfect natomiast tylna nie wiem nawet gdzie jest (pod spodem czegos takiego nie widziałem bo podejżewam że powinna być gdzieś przed katalizatorem/tłumikiem. No chyba że się myle i np. przednia jest dzieś przy filtrze powietrza bo widziałem tam jakiś wcisniety układ jak zmieniałem filtr poietrza- poprawcie mnie jeśli się myle ale fakt odczyt 2,5V bardzo mnie zdziwił stąd wniosek że to wcal nie musi być odczyt napięcia z sondy lambda tylko coś pośredniego- musi się wicej odób wyowiedzieć jakie ma odczyty z o2F. BTW w ecli jest sonda 4 przewodowa czyli z grzałka i nie musi się nagrzewać.
Co do błedu 12 to go wykasowałem bo to było coś (nie pamiętam dokładnie) chyba MAP albo MAFO coś w ten deseń i po przetłumaczeniu odebrałem to jako sonde lamda którą wymieniłem. W kazdym razie gdyby lambda pokazywała 2,5V a nie ma takich sond (ja sam zreszta załozyłem sone z zakresu 0,1-0,99V bo sam ja kupowałem) to ciągle wyskakiwałby błąd active że sonda leży (bo nie może pokazywać 2,5V)... dobrze kombinuje?

[ Dodano: 22-02-2010, 00:24 ]
dowiedziałem się- kod 12 to "intake air flow sensor" czyli nie lambda a chyba własnie ten układzik w filtrze powietrza. Ponieważ błąd jest (był) jako "stored" a nie active a nie robiłem nic przy tym- wnioskuję że sam układ jest ok a błąd wzioł sie z tąd że przez 2 dni jeździłem bez odpowiedniej śruby regulacji TPS (taki mnie zabawny incydencik spotkał że prawie ją wydrapałem) i do przepstnicy dstawało się lewe powietrze co ECU zinterpretował jako uszkodzenie czjnika przepłwu powietrza.

[ Dodano: 22-02-2010, 00:25 ]
dowiedziałem się- kod 12 to "intake air flow sensor" czyli nie lambda a chyba własnie ten układzik w filtrze powietrza. Ponieważ błąd jest (był) jako "stored" a nie active a nie robiłem nic przy tym- wnioskuję że sam układ jest ok a błąd wzioł sie z tąd że przez 2 dni jeździłem bez odpowiedniej śruby regulacji TPS (taki mnie zabawny incydencik spotkał że prawie ją wydrapałem) i do przepstnicy dstawało się lewe powietrze co ECU zinterpretował jako uszkodzenie czjnika przepłwu powietrza.

tomusn - 22-02-2010, 11:52

Iushiban napisał/a:
Z tymi sondami to chyba nie masz racji o2F to chyba soda przednia natomiast o2R to tylnia (F-front, R-rear) a myk jest taki że przednia (ta na kolektorze spalin) z miesiąc temu wymieniałem (moze troche dawniej) i wskazania powinny być perfect natomiast tylna nie wiem nawet gdzie jest (pod spodem czegos takiego nie widziałem bo podejżewam że powinna być gdzieś przed katalizatorem/tłumikiem. No chyba że się myle i np. przednia jest dzieś przy filtrze powietrza bo widziałem tam jakiś wcisniety układ jak zmieniałem filtr poietrza- poprawcie mnie jeśli się myle ale fakt odczyt 2,5V bardzo mnie zdziwił stąd wniosek że to wcal nie musi być odczyt napięcia z sondy lambda tylko coś pośredniego- musi się wicej odób wyowiedzieć jakie ma odczyty z o2F. BTW w ecli jest sonda 4 przewodowa czyli z grzałka i nie musi się nagrzewać.
to że sondy są F i R to wiem, ale nie wiedziałem, że masz dwie. W przypadku jednej sondy w MMCd patrzy się na O2R
poczytaj sobie różne ciekawostki na stronie Pocketlogger

Iushiban - 22-02-2010, 13:16

no a co z tymi nieszczęsnymi 2,5V?

[ Dodano: 22-02-2010, 23:51 ]
Rozkminiłem kwestie 2,5V w odczycie sondy.
wkłułem się w przewód sygnałowy lambdy i zmierzyłem multimetrem napiecie: wachało się przy około 0,6-0,8V (multimetr nie odświerza wyniku z taką częstotiwościa żeby wynik nie był mocno uśredniony- jednak pracował w zakresie do 1V czyli sonda działa prawidłowo i nie daje tak jak twierdzi MMCd 2,5V non stop. Zaczełem kombinować z ustawieniami MMCd: bitrate, DSM/3/W, EGRT niestety bez zmian. Na koniec sprawdziłem jeszcze błedy: żadnych ani archiwalnych ani aktywnych. To utwierdziło mnie w przekonaniu że gdyby lambda była walnięta lub jakieś połaczenie z lambdy z ECU to jednak byłby jakiś błąd. Olałem więc sprawe. W pracy zaczełem czytać manual do ECU+ dowiedziałem się między innymi że trzeba mieć uturbionego clipse żeby w ogóle zamontować ECU+ ale czytałem dalej i tam znalazłem odpowiedź na 2,5V z lambdy...
Otóż: Odczyt napięcia sondy z CU to nie ta sama wartośc co napiecie na przewodzie sygnałowymz lambdy. Lambda jest odpowiedzialna pośrednio za odpowiednie AFR (air-fuel ratio) czyli dobór mieszanki spalania 14:1 to stosunek najlepszy (a dokładniej to 14,7:1 dla "cruising") i tak odczyt z ECU to nie bezpośredni odczyt napięcia sygnału z lambdy a napiecie sygnału przetwrzonego na napiecie pracy ECU przełozone na wartość dobieranej mieszanki i tak dla sondy NGK przy stosunku 9:1 (zbyt bogata) odczyt napiecia to 0V natomiast dla 16:1 (zbyt uboga) to 5V co w przeliczeniu daje 0,71V na każdą cząsteczkę benzyny powyzej stosunku 9:1 o tego nalezy dodać zakres sondy czyli 1V i tak odczyt z lambdy o wartości 2,5V to stosunek mieszanki (2,5+1)/0,71=4,93 do tego dodać bazowe 9 dla 0V czyli 9+4,93= 13,93:1 a więc sonda bardzo dobrze dobiera mieszankę (bardzo blisko wartości 14:1). Nie jest to więc bezpośredni odczyt z sondy a jedynie bazowy odczyt.
Dlaczego więc 2,5V jest stałe i nawet nie drgnie? Swiadczy to tylko o dużej częstotliwosci pracy lambdy. Gdy sonda jest już wypalona pracuje na niższym napięciu (komputerowi to nie przeszkadza bo napiecie w ECU jest itak inne natomiast spalanie wzrasta gdyż mieszanka jest coraz bardziej bogata) do tego dochodzi jeszcze spadek częstotliwości zmian sygnału np. z 10 zmian na sek. do 0,5 zmiany na sek. co powoduje również wzrost spalania (mała elastyczność bierząca sygnału z sondy) oraz odczyty w MMCd rzedu ponizej 1V oraz falujące- dlaczego?
MMCd nie ma wystarczającego bitrate żeby narysować przebieg zmian zawartości ierzącej powietrza w sondzie zdrowej. Gdy natomiast sonda pada i częstotliwośc zmian jest poniżej 1 sek. MMCd jest w stanie zarejestrować oraz naryswać taką zmianę na wykresie i tak jak powiedziałem napiecie rzędu 1V to mieszanka zbyt bogata bo 9+(1/0,71)+1=11,4:1. W manualu do ECU+ jest to na stronie 22.
Kolejna kwestia to ilośc sond lambda i w rozdziale 5,5,1 można przeczytać: że pojazdy z DSM produkowane 1990-1994 maja tylko jedną przednią sondę o2.
Dlatego odczyt z sondy o2R leży non stop na 0V (poprostu jej tam nie ma).
Nie ma też wiarygodnych odczytów z EGRT- temperatura gazów wylotowych gdyz potrzebny jest do tego osobny czójnik (nie montowany seryjnie).
Co do poruszanego tu wczesniej pytania o Boost conrol solenoid to jst to cylindryczn cewka ciśnieniowa podłączana do turbiny w celu wkrecenia jej na obroty już przy niskich wartościach RPM (nawet rzędu 700RPM) dzieki temu eliminuje się całkowicie opóźnienie turbiny.

[ Dodano: 22-02-2010, 23:53 ]
tomusn napisał/a:
Iushiban napisał/a:
Z tymi sondami to chyba nie masz racji o2F to chyba soda przednia natomiast o2R to tylnia (F-front, R-rear) a myk jest taki że przednia (ta na kolektorze spalin) z miesiąc temu wymieniałem (moze troche dawniej) i wskazania powinny być perfect natomiast tylna nie wiem nawet gdzie jest (pod spodem czegos takiego nie widziałem bo podejżewam że powinna być gdzieś przed katalizatorem/tłumikiem. No chyba że się myle i np. przednia jest dzieś przy filtrze powietrza bo widziałem tam jakiś wcisniety układ jak zmieniałem filtr poietrza- poprawcie mnie jeśli się myle ale fakt odczyt 2,5V bardzo mnie zdziwił stąd wniosek że to wcal nie musi być odczyt napięcia z sondy lambda tylko coś pośredniego- musi się wicej odób wyowiedzieć jakie ma odczyty z o2F. BTW w ecli jest sonda 4 przewodowa czyli z grzałka i nie musi się nagrzewać.
to że sondy są F i R to wiem, ale nie wiedziałem, że masz dwie. W przypadku jednej sondy w MMCd patrzy się na O2R
poczytaj sobie różne ciekawostki na stronie Pocketlogger

Pocketlogger to inny program niż MMCd i daje inne odczyty i na inne rzeczy się patrzy innaczej.

tomusn - 24-02-2010, 12:49

może i Twoje wyjaśnienie jest logiczne, ale w przypadku 1 sondy patrzy się tylko na wyniki O2R
a w Twoim opisie pewnie chodzi o sondę szerokopasmową 0-5V. MMCd jej nie widzi, ale wyrzuca jakiś śmieć - 2.5V
akurat co do PocketLogger i MMCd jest wiele podobieństw jeżeli chodzi o opis parametrów - bo oba programy mają za zadanie opisać tę samą "rzeczywistość" ECU

poczekajmy na arbitra

Iushiban - 24-02-2010, 22:52

Któryś z nas napewno ma racje choć twoje wytłumaczenie że nie czytają w ogóle z sond jest równie prawdopodobne. Kożystasz z pocktloggera czy MMCd? jaki odczyt masz na sondzie lambda? Tak jak mówiłem u mnie O2R jest ciągle 0V (wiem napewn że pracuje jak należy bo: jest nowa oraz sprawdzałem ją miernikiem.
W manualu do lasera i talona 11 pin w ALDL to odczyt prędkości pytanie tylko co podpiąć pod ten pin... data P1 czy diag P10 a może jeszcze coś innego ew. skonstruować inną przejściówkę...? Z jakiej przejścówki korzystasz- dioda opornik? Jutro przetestuje pocketloggera (full wersja) jak będzie działać (demem nie da się zalogować do ECU) to wrzuce link skąd można pobrać go za free.

[ Dodano: 28-02-2010, 00:26 ]
Tu http://mach3k.com/doclinks/ znajdziecie DSM Loggera wersje unregistered (oraz kilka katalogów użytkownika/posidacza 3000GT- niestety pocketlogger nie działa na kabelku "dioda-opornik" :/



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group