To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Diagnostyka i kasowanie błędów

Owczar - 19-10-2009, 11:01

Sama z siebie to chyba raczej nie... Ale może ktoś ją uszkodził.
Jedyny sposób na sprawdzenie to odpiąć taśmę z obu stron i próbnik w rękę, ścieżka po ścieżce. Ale to szukanie w ciemno, gdybyś miał pewność, że ten błąd na 100% wynika z tej poduszki to można się bawić, ale jeśli nie wiadomo to chyba lepiej podjechać na sprawdzenie kasowanie błędu. Może być tak, ze bedziesz szukał w tym miejscu a się okaże że jest brak styku w kostce pod fotelem...

Hugo - 19-10-2009, 12:38

Tzn., że na diagnostyce w ASO są w stanie wskazać mi miejsce, które powoduje wyskakiwanie błędu SRS?
Owczar - 19-10-2009, 12:40

Domniemam, ze tak, ale nie jestem pewien. Nigdy nie byłem na takim zabiegu.... i nie wiem czy komputer SRS przechowuje błędy...
Hugo - 19-10-2009, 14:37

Owczar napisał/a:
nie wiem czy komputer SRS przechowuje błędy...
W sumie nieważne, bo ja nieraz odłączałem akumulator i SRS dalej nie gaśnie, więc błąd wciąż występuje na nowo. Zobaczymy dzisiaj po resecie. Zewrzę jeszcze klemy, tak jak Ty zrobiłeś. A może błąd powoduje brak żarówki w od SRS w liczniku? Właściwie nie wiem czy dzisiaj zrobię reset, bo nie będę miał raczej czasu na wyciąganie licznika i podmiankę zarówki, jako, że nie posiadam żadnej zapasowej i muszę kupić. Na dzisiaj zaplanowałem inne prace przy Galu.

[ Dodano: 12-11-2009, 15:14 ]
ZROBIONE. W pierwszym lepszym warsztacie elektromechaniki pojazdowej. Operacja usunięcia błędu trwała ok. 1 minuty i kosztowała 50 zł :? Ździerstwo, ale pełne zadowolenie.

jafo2 - 17-01-2011, 19:41

Witam.
Pomierzyłem sobie troszkę evoscanem w celu sprawdzenia zwiększonego zużycia paliwa na gazie.

Wykres z benzyny wygląda sensownie ale z gazu już mniej.
Zastanawiam się czy evoscan dobrze wyświetla parametry dla gazu czy nie.

Wykres gazu


Wykres benzyny


Zapomniałem że wykres gazu jest w milach a benzyny w KM.

Pierwsza rzecz to poziom parametru "Fuel Consumption" który jest dużo wyższy na gazie.
Druga sprawa to wysokie piki "Fuel Consumption" w trakcie zmiany biegów, na benzynie takich nie ma.
Trzecia sprawa to to że zużycie gazu nie pogrywa się z poziomem otwarcia przepustnicy,
w 247 sek można zauważyć wzrost spalania podczas gdy gaz nie jest w ogóle wciśnięty
przy wyhamowywaniu silnikiem nie powinno być wzrostu spalania.

Może ktoś obeznany się wypowiedzieć co z tym moim gazem nie tak i czy mam ścigać gazowników?
Czy wykres sondy jest ok?

Może ktoś podrzuci swoje wykresy dla porównania.

mar111cin - 17-01-2011, 20:54

zrób wykresy wszystkich fuel trim na benzynie i na gazie, najlepiej na dwóch różnych otwarciach przepustnicy (jałowy i powiedzmy okolice 3tys obr)

Jeszcze jak możesz powiedzieć skąd masz evoscana i czy działa pod ELM 327 (bez żadnego przelutowywania to by było dobrze)

jafo2 - 18-01-2011, 20:11

OK jeszcze raz te same wykresy z fuel trim.
Evoscan kupiłem i używam VAG KKL. Nie wiem czy pod elm 327 działa, nie mam gdzie przetestować bo ja mam autko sprzed 2001 r. Jak będę miał możliwość to przetestuje.

GAZ


BENZYNA


GAZ Jałowy


BENZYNA jałowy


GAZ RPM 3000


BENZYNA RPM 3000

Kamil_Ziomek - 10-02-2011, 22:14

A czy evoscan będzie współpracował z galem EA2A z 98 (przed liftem) i tym kabelkiem http://img142.imageshack.us/f/bfjg8zee3.jpg/ ??

P.S są jakieś szanse żeby podpiąć takiego gala do palma?

mar111cin - 10-02-2011, 23:48

Jafo2, czasami mam okres czasu że nie wchodze na forum i dopiero teraz to zobaczyłem.

Powiem tak, z tych wykresów nie widać nic. Kolory są tak podobne do siebie że nie potrafię rozróżnić który to jest który. Szczerze nie wiem co dokładnie oznaczają low midle i high przy LTFT, mogę się tylko domyślać, ale...

zaznacz tylko dwa parametry

LTFT in use
i STFT (tutaj oznaczone jako oxygen feedback trim )

cała zabawa polega na tym, żeby zobaczyć jak się zachowuje STFT przy przejściu na gaz, jeżeli się nie zmienia to jest bardzo dobrze. STFT to jest chwilowa koretka wtrysku (short time fuel trim) bierze się ona od sondy lambda, która jak wyczuje spaliny, to zmienia wtrysk tak, aby mieszanka pozostała stechiometryczna. W skrócie jak silnik ma za mało/dużo paliwa to wydłuża/skraca czas wtrysku.
Prawidłowo ustawiona instalacja podaje taką dawkę gazu, która nie powoduje zmiany STFT. Jak jest źle ustawiona to będzie zmiana STFT i czuć szarpnięcie silnikiem przy przejściu pb/lpg lpg/pb.

Do tego dochodzi jeszcze LTFT (long time fuel trim) czyli długookresowa korekta wtrysku. jest wyliczana na podstawie STFT ale w dłuższym wymiarze czasu. (ogólnie ma sprowadzić STFT do czasów bliskich zeru.)

mówi się o tym że LTFT powinien być w granicach od -10 do 10, natomiast STFT od -3 do 3 (wartości są podawane w procentach)

Jak to działa: załóżmy że jeździmy samochodem z gazem, który ma ustawione zbyt krótkie czasy wtrysków lpg :
w momencie przełączania z pb na lpg następuje duży plusowy STFT, ponieważ sonda lambda wykazuje zbyt ubogą mieszanke (niskie wartości napięcia - ponieważ w spalinach jest mało CO i przez sonde przepływa mała ilość 02). STFT powoduje jednak wydłużenie czasu wtrysku i wszystko jest ok. Jednak odbija się to na LTFT i po dłuższej jeździe powoduje przestawienie go na plusową wartość. (acha zapomniałem dodać, jeżeli LTFT wynosi np. 4 , a STFT wynosi 3, to całkowita korekta wtrysku wynosi 7, poprostu te wartości się sumują). Z tego co mi wiadomo to LTFT jest zapisywane w pamięci sterownika i dopiero dłuższa jazda z niekorzystnym dla niego STFT powoduje jego korekte. Ok, teraz powracamy do zasilania Pb i co się okazuje? że te wszystkie ustawienia nijak się mają do naszego układu zasilania, ponieważ teraz ECU drastycznie zmniejsza dawke paliwa i układ na nowo musi się "uczyć".

Chyba przedstawiłem zagadke adaptacji silnika do rodzaju paliwa, oraz to dlaczego samochody które długo pracują na lpg mają potem kłopoty z jazdą na pb.

ok, ale ktoś powie co z mapami wtrysków? Jak widać są one w miare na bieżąco przekalkulowywane (bo inaczej się tego nie da nazwać) z LTFT i STFT (tutaj pewności nie mam, ale STFT pewnie działa w troche mniejszym stopniu, ponieważ czas od wciśnięcia pedału gazu, do odczytu sondy lambda powoduje jednak pewną zwłoke)


Następną warta uwagi rzeczą jest to że może to działać w drugą stronę (czyt. przy przejściu z pb na lpg mieszanka jest zbyt bogata i korekty działają na minusie)

zastanowiłbym się jeszcze nad jedną rzeczą, lpg jest z założenia "czystszy" od pb, ale też mniej kaloryczny i najprawdopodobniej z tego też wynika że silnik bierze go więcej. (sonda lambda czyta zawartość CO, a nie ilość spalonego paliwa)

Wnioski: ustawiać dawkę gazu w taki sposób, aby niezależnie od zasilania czasy STFT się nie zmieniały (nie wiem czy ktoś umiałby ustawić to ze względu na czasy LTFT, ponieważ odświeżanie tego ma bardzo małą częstotliwość) niezależnie od tego jak duże jest wtedy zapotrzebowanie na gaz (czyt. różnica czasów pracy wtryskiwaczy lpg a pb, ciśnienia obu paliw, średnicy dysz wtryskiwaczy itp). Trzeba ustawiając gaz trzymać samochód na stałych obrotach i przechodząc między pb a lpg obserwować zmiane STFT, jeżeli STFT pozostaje taki sam to znaczy że mamy dobre ustawienia (pomiar dokonywać przy różnych obrotach silnika, najlepiej pod obciążeniem)
Poprostu paru rzeczy się nie przeskoczy i trzeba ustawić samochód tak jak fabryka przewidziała. (nie spodziewałbym się wtedy mniejszego spalania lpg w stosunku do pb ;) ) Możliwe jest też że ktoś nie ma gazu, jeździ tylko na Pb, a mimo to LTFT nie wynosi 0, to całkiem normalne, wynikać może z wielu rzeczy np : zużycie wtryskiwaczy, jakość paliwa, temperatury pracy itd itp.


Problemem też jest jeszcze jedna rzecz, w przypadku silników z układem V wartości STFT i LTFT podawane są osobno dla obu banków i niestety mogą się one różnić. Natomiast instalacje gazowe zazwyczaj biorą dane tylko z jednego cylindra, a więc z jednego banku. Narazie nie wiem jak sobie z tym problemem poradzić.


PS jakby się gdzieś pomylił, proszę mnie poprawić

PS2 chyba ide zamówić nowe oryginalne sondy lambda, bo praca zamienników przestała mi się podobać ;)

jafo2 - 12-02-2011, 09:17

OK, wielkie dzięki za podpowiedzi. W wolnej chwili przetestuje jak to dokładnie u mnie wygląda.
milo - 12-03-2011, 17:07

NIE odłączałem klemy minusowej( radio się resetuje i klimatronic ) a skasowałem błąd odłączając od ecu wtyczki 3-szt i ponownie włączyłem brak błędów ciekawe jak na długo ,tylko dostęp trudny trzeba mieć małe rączki :roll:
Owczar - 13-03-2011, 17:17

No właśnie. Ja tam wolę odpiąć klemę :)
milo - 14-03-2011, 21:22

są jakieś inne sposoby kasowania błędów :?:
mar111cin - 15-03-2011, 16:30

naprawić usterkę ;)

masz 2001r. teoretycznie powinien działać elm327, ale masz diesla, sprawdzałeś czy Ci działa?

Owczar - 15-03-2011, 16:33

mar111cin, w dieslu nigdy nie było OBDII. Jak wprowadzili OBDII to wycofali diesla.

milo, to moja ostatnia prośba. Nie roztrząsaj swojego problemu w tylu tematach!!



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group