To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [FAQ] Akumulator w Galancie EAxx

Owczar - 13-09-2010, 14:15

Co sądzicie o Boschu S4? Chcę kupić do swojego 74Ah z prądem rozruchu 680A.
Producent przewiduje 60Ah, ale chcę kupić większy ze względu na WEBASTO. Myślicie, że 74Ah wystarczą?

Alternator 100A.

norbiolo - 14-09-2010, 02:48

Witam

Panowie i Panie myślę ze te rozmowy i wątpliwości dotyczące prądów rozruchowych są nie potrzebne. Prąd rozruchowy to siła uderzeniowa elektronów, więc nie trzeba obawiać się tym, że jest zbyt duży, wartość ta przekłada sie bezpośrednio na moment obrotowy rozrusznika. Wartość ta może być wyższa od deklarowanej przez producenta, ale niewskazana jest mniejsza (mniejszy moment obrotowy a co za tym idzie wyższe straty).

Sam akumulator może być większy od deklarowanego przez producenta, ale to zależy od tego jak dużo jeździmy od uruchomienia silnika do zatrzymania. Przy większej pojemności akumulator będzie ładował sie dłużej, ale tak czy siak zostanie naładowany pod warunkiem ze pokonujemy odległości większe od wycieczki po bułeczki na śniadanie;)

Reasumując akumulator służy w pojeździe do gromadzenia energii w postaci elektrycznej. Energia ta dostarczana jest z alternatora (prądnicy prądu zmiennego) lub prądnicy prądu stałego w czasie pracy silnika. Dopasowanie napięć alternatora i akumulatora uzyskuje się poprzez impulsowe włączanie i wyłączanie uzwojenia wzbudzenia w prądnicy. Zadanie to spełnia regulator napięcia. Regulator napięcia jest urządzeniem elektronicznym przymocowanym zwykle do obudowy alternatora. W starszych typach pojazdów można spotkać się z elektromechanicznym regulatorem napięcia stanowiącym odrębne urządzenie. Wewnątrz alternatora znajdują się diody zamieniające wytwarzany w uzwojeniach alternatora prąd zmienny na prąd stały.

Podczas postoju i rozruchu silnika lub, gdy urządzenia elektryczne pojazdu pobierają więcej prądu niż wytwarza alternator z akumulatora pobierana jest energia. Jeśli ta sytuacja trwa zbyt długo akumulator zostanie całkowicie rozładowany i może ulec uszkodzeniu. Rozruch silnika wymaga bardzo dużego prądu rzędu kilkuset amperów.
Akumulator musi być dobrany do pojazdu tak, aby zapewnić odpowiedni prąd rozruchu i nie doprowadzać do długotrwałego stanu rozładowywania po włączeniu odbiorników energii w pojeździe.
Podstawowe parametry akumulatora to:

A. Napięcie znamionowe akumulatora ,jednostką napięcia są Volty [ V ]. Zazwyczaj w pojazdach spotyka się akumulatory o napięciu 12 Volt. Bezwzględnie nie wolno podłączać
akumulatorów o innym niż przewidziane dla danego pojazdu napięciu znamionowym.

B. Napięcie akumulatora, jeśli akumulator jest rozładowywany to napięcie akumulatora zmniejsza się, gdy jest ładowany rośnie. Sam pomiar napięcia nie wystarcza do określenia stanu akumulatora, gdyż nie pozwala on na ocenę energii zgromadzonej w akumulatorze i ze względu na to, że napięcie po ładowaniu akumulatora osiąga stabilną wartość po kilkunastu godzinach.

C. Zdolność rozruchowa, określa jaki prąd w Amperach [ A ] można uzyskać w czasie rozruchu samochodu w określonej temperaturze i czasie pomiaru. Istnieje kilka norm o nieco
innych warunkach rozruchu. Najczęściej spotykane normy to IEC, SAE, DIN, EN. Na przykład w typowym akumulatorze 12V 36Ah zdolność rozruchowa może wynosić 170 A wg
normy DIN, 195A wg normy IEC, 280A wg normy EN lub 300A wg normy SAE.


Pojemność akumulatora określa jak długo można pobierać określony prąd z akumulatora w pełni naładowanego do czasu całkowitego jego rozładowania. Jednostką pojemności akumulatora są Amperogodziny [ Ah ]. Akumulator o większej pojemności jest w stanie zgromadzić więcej energii. Wymaga on jednak większego prądu dostarczanego przez prądnicę samochodu. Nie powinno się, zatem zakładać do pojazdu akumulatora o innej pojemności niż podana w danych technicznych pojazdu, zależy to jednak od czasu ładowanie akumulatora.

Stopień naładowania określa w procentach [%] stopień naładowania akumulatora. 100 % oznacza akumulator w pełni naładowany, 0 % całkowicie rozładowany. Jeżeli stopień naładowania akumulatora spadnie poniżej 70 %, to akumulator powinien zostać doładowany.


Dla upewnienia się każdego z was polecam następujące strony:

http://www.akumulator.pl/...umulatorow.html

http://www.akumulatorybosch.pl/wyszukiwarka.asp

http://centra.com.pl/tabele.htm

polecam tu zakładkę ZAPYTAJ EKSPERTA :lol:

http://www.varta-automoti...?loc=1138156770

http://www.zap.pl/

Pozdrawiam

[ Dodano: 14-09-2010, 02:58 ]
Owczar, uuuuu zaszalałeś.

Spokojnie to ma spory zapas.

Wystarczy a dla pewności poczytaj sobie tu:

http://www.akumulatorybosch.pl/akumulatory_s4.asp

jest jeszcze bardziej dedykowany akumulator dla ciebie, ale czy potrzebny ???

http://www.akumulatorybosch.pl/akumulatory_s5.asp

Pozdrawiam

Krzyzak - 14-09-2010, 07:14

Marcin - u mnie też jest alternator 100A. Kupiłem aku Centra Futura 64 Ah i daje radę.
Owczar - 14-09-2010, 11:02

Jedyne czego się boję to niedoładowania :/ Jeżdżę często na krótkich odcinkach.
jacobian - 15-09-2010, 20:17

Do japończyków polecane są akumulatory z powiększoną dolną komorą, gdzie odkładają się zanieczyszczenia.
Dlatego kupiłem teraz (poprzednio miałem Centry) Panasonic'a 55D. Pojemność 60Ah, prąd rozruchu 582A i jest super!

Arturro-86 - 26-10-2010, 23:27

A ja właśnie staję przed tym trudnym wyborem, bo w moim Galancie EA2A stary akumulator już nie za bardzo chce "kręcić"... :?

Rozmyślam nad Centrą Futura o pojemności ok. 60Ah i tu moje pytanie - czy dla auta, które ma Webasto, potrzebny jest akumulator o większej pojemności :?:

Druga sprawa - prąd rozruchowy... na stronie z doborem akumulatorów pokazało mi Centrę Plus o prądzie rozruchowym 390A, ale to chyba za mało, zważywszy na to, że samochód stoi na placu przed domem, więc w zimę jest bezpośrednio wystawiony na ujemne temperatury :roll:

I ostatnia rzecz - w poprzednim Galancie E52A akumulator miał odwróconą polaryzację ( :?: ) - czy w tym modelu też tak jest? Bo biegun dodatni ma być chyba po lewej stronie?

Owczar - 26-10-2010, 23:37

Arturro-86 napisał/a:
Rozmyślam nad Centrą Futura o pojemności ok. 60Ah i tu moje pytanie - czy dla auta, które ma Webasto, potrzebny jest akumulator o większej pojemności :?:


Tak, powinien mieć większą pojemność. Do mojego producent zaleca 64Ah, ja kupiłem 74Ah ze względu na Webasto.

Cezar - 26-10-2010, 23:42

Arturro-86 napisał/a:
Rozmyślam nad Centrą Futura o pojemności ok. 60Ah

proponuje 64Ah, gdzie prad rozruchowy to 640A :wink:
Arturro-86 napisał/a:
biegun dodatni ma być chyba po lewej stronie?

Stojac przodem do auta plus ma byc po lewej, czyli aku musi byc z prawym plusem.

Arturro-86 - 27-10-2010, 15:29

Ale... czy alternator doładuje ten akumulator 64Ah do końca? Bo to chyba jednak większa pojemność niż zaleca producent...
BigTomala - 27-10-2010, 15:34

Arturro-86 napisał/a:
Ale... czy alternator doładuje ten akumulator 64Ah do końca? Bo to chyba jednak większa pojemność niż zaleca producent...

Cytat:
Sam akumulator może być większy od deklarowanego przez producenta, ale to zależy od tego jak dużo jeździmy od uruchomienia silnika do zatrzymania. Przy większej pojemności akumulator będzie ładował sie dłużej, ale tak czy siak zostanie naładowany pod warunkiem ze pokonujemy odległości większe od wycieczki po bułeczki na śniadanie;)

Wystarczy czytać tekst ze zrozumieniem.

Owczar - 27-10-2010, 15:45

Arturro-86, jesli bedzie wszystko ok z ladowaniem i spelnisz warunek taki jak zacytowal BigTomala, to bez problemu. Ja ze swoim 74Ah nie mam zadnych problemow.
Arturro-86 - 28-10-2010, 15:03

Rozglądałem się póki co po allegro i znalazłem 2 interesujące mnie oferty:

http://moto.allegro.pl/ak...1277866666.html - tutaj mam pytanie... w starym Galancie mam od momentu zakupu YUASE i jeszcze żyje i to całkiem nieźle, a na pewno ma już ponad 5 lat :lol: Czy jakość YUASY jest dalej taka dobra? I czy taki prąd ładowania będzie wystarczający, czy lepiej kupić to:

http://moto.allegro.pl/ce...1273776720.html
:?:

[ Dodano: 17-11-2010, 22:05 ]
Mogę dostać w dobrej cenie akumulator "Midac", model najbardziej by mi pasował: 'Hy-Per II"
62Ah 540A - i tu pytanie, czy to nie za mało, jak dla samochodu stojacego "pod chmurką" :?:
Czy macie jakieś opinie na temat tego akumulatora, bo trochę mało popularny, z tego co widzę :o Od jednej osoby słyszałem, że jest bardzo dobry, bo u jego teścia trzyma już 8 lat, ale... 'jedna jaskółka wiosny nie czyni' :roll:

yam1530 - 25-11-2010, 17:01

Witam
Czy mógłby mi ktoś pomóc rozszyfrować date produkcji akumulatora?
Poniżej zdjęcie jak mi sie wydaje oznaczenia daty produkcji.


marcinzam - 25-11-2010, 17:16

w poprzednim aucie miałem Centrę Futurę 60Ah i wytrzymał 7 lat :) od kupienia do ostaniego dnia kręcił jak "wariat" nawet przy -30 ,tak więc mogę polecić w 100% ten bezobsługowy akumulator
Arturro-86 - 25-11-2010, 19:27

marcinzam napisał/a:
w poprzednim aucie miałem Centrę Futurę 60Ah i wytrzymał 7 lat :) od kupienia do ostaniego dnia kręcił jak "wariat" nawet przy -30 ,tak więc mogę polecić w 100% ten bezobsługowy akumulator

Co sprawiło, że go już nie masz :?:
Ja właśnie kupiłem ten akumulator, ale nie czuję jakoś specjalnej różnicy pomiędzy poprzednim - zobaczymy przy mrozach :x Fakt faktem mam jeszcze chyba do roboty z rozrusznikiem bo wydaje "dość nieprzyjemne" dźwięki :roll:
Wie ktoś, jak sprawdzić datę produkcji tego akumulatora? Bo słyszałem, że to jakaś tajemnica Centry podobno :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group