To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Forum ogólne - Auto z napędem na 4 koła

robertdg - 17-12-2010, 09:55

XC70 ma sprzęgło wiskotyczne, napędem dominującym jest oś przednia, no i w przypadku utraty przyczepności, bla bla bla, następuje optymalny rozdział momentu pomiędzy osiami, takie same układy stosuje VAG, oraz koncern GM, nie zapominajmy o fordzie - bliżniacza pólka Vołowiny ;-)

lapass mnie nieco ubiegł ;-)

Anonymous - 17-12-2010, 10:38

robertdg napisał/a:
takie same układy stosuje VAG


VAG stosuje wszystkie uklady w zaleznosci od modelu, np R8 ma wiskoze, A3 i TT haldexa, A6 dyfer (quattro) itd, podobnie jest u VW - to tak jakby ktos nie wiedzial :)

secki - 17-12-2010, 14:09

Porównanie napędów Outback'a i XC70 w praktyce.


http://www.youtube.com/watch?v=De0RstOO_iY

miki4x4 - 17-12-2010, 17:14

lapass napisał/a:
mają stały napęd wszystkich kół, który jest do tego symetryczny, czyli półosie mają równą długość.


nie ma to nic wspólnego z długościa półosi.

No i subaru oczywiście nie mają STAŁEGO (25% momentu na każde koło w każdych warunkach) napędu , żeby taki posiadać musiałby posiadać blokady mechaniczne na obu osiach, do tego blokadę centralną. Promień skrętu wynosiłby mniej więcej tyle co ma pociąg osobowy ;) Do tego nie można byłoby tym jeździć po asfalcie, bo naprężenia zrobiłyby spustoszenie w układzie na odcinku 5 km. Jeden z nielicznych samochodów, który seryjnie takie posiada to stary dobry Mercedes G.

sorry za OT :)

lapass - 17-12-2010, 18:11

miki4x4 napisał/a:
lapass napisał/a:
mają stały napęd wszystkich kół, który jest do tego symetryczny, czyli półosie mają równą długość.


nie ma to nic wspólnego z długościa półosi.

To, że jest symetryczny nie ma nic wspólnego z długością półosi??
Ok, można mówić, że to chwyt marketingowy, ale nazwano go tak, bo jest symetryczny, czyli półosie naprawdę są równej długości.
miki4x4 napisał/a:
No i subaru oczywiście nie mają STAŁEGO (25% momentu na każde koło w każdych warunkach) napędu

Tak, ale wtedy o autach 2WD mówiłoby się, że mają "niestały napęd na 2 koła" bo nie zawsze 50% mocy trafia na każde koło?

Ten napęd jest na tyle STAŁY, na ile stały jest napęd na 1 oś w autach z napędem na 2 koła, czyli dopóki jedziesz prosto i nie tracisz przyczepności, to każda oś dostaje swoją porcję mocy, różnie dzieloną - 50/50, 70/30, a nawet 41/59, to zależy od fantazji konstruktora.
TUTAJ jest to wyjaśnione na obrazkach.
"MODELS WITH FIVE-SPEED MANUAL TRANSMISSION – CONTINUOUS ALL-WHEEL DRIVE"
Z reguły tłumaczy się to jako "....stały wszystkie-koła napęd"...

Nie wiem, czy to OT, myślę, że Krzyzak przed zakupem powinien poznać różne rozwiązania 4x4 :D .

miki4x4 - 17-12-2010, 19:43

miałem na myśli :

lapass napisał/a:
To (podobno, nie mówię że to nie może być ściema) daje idealny rozkład sił na wszystkie koła.


że długość półosi, nie ma nic wspólnego z momentem przekazywanym na koło :) Źle napisałem, przez to źle odebrałeś :)

Cytat:
czyli dopóki jedziesz prosto i nie tracisz przyczepności, to każda oś dostaje swoją porcję mocy


właśnie, dopóki jedziesz prosto ;)

lapass - 17-12-2010, 21:07

lapass napisał/a:
że długość półosi, nie ma nic wspólnego z momentem przekazywanym na koło

Może sama długość nie, ale cała droga, ilość mechanizmów prze którą przechodzi moment przy układach 'niesymetrycznych' może już tak.

miki4x4 - 18-12-2010, 08:42

Mam w patrolu dwie blokady mechaniczne. Z tyłu "gruszka" jest dokładnie na środku, z przodu nie jest centralnie. Również długości wałów do mostów od reduktora są różne. Po zapięciu obu blokad, wszystkie koła kręcą się z identyczną prędkością. Przełożenia na obie osie są ( i muszą być) jednakowe, więc nie ma możliwości by moment wychodzący z reduktora, gdzieś po drodze "zgubił" część swojego impetu :)
Pieniek - 19-12-2010, 12:19

Ja również od kilku miesięcy szukałem samochodu do jazdy na codzień i warunkiem był napęd 4x4. Wertowałem ogłoszenia głównie Legacy, Outbacka i Imprezy. Forestera odrzucałem bo wolnossące są słabowite i dużo palą a turbo spala każdą paliwa ma padające samopoziomujące tylne zawieszenie ( podobno takie same jak Outback) i nie ma hamulców. Poza tym troche jeździłem Foresterem i jest dla mnie po prostu niewygodny szczegółnie z tyłu. W pewnym momencie byłem bardzo blisko zakupu Imprezy 2006 2.0 160 KM ale ostatecznie z niej zrezygnowałem.
Obecnie od niedawna nieco z przypadku jestem już po zakupie. Autko wnalazł mi przyjaciel zajmujący się sprowadzaniem samochodów z Niemiec. Jest poobijane blacharsko ale mechanicznie 100% nieuszkodzone i sprawne. Jest to A4 Avant Quattro 1,9 TDI 131 KM 2003 r. S-line. Samochód ma udokumentowany i potwierdzony symboliczny przebieg 85 tkm, wnętrze jak z fabryki a jakość wykonania w porównaniu o większości japończyków to inna epoka. Napęd Audi oparty jest na torsenie ( w praktyce bezawaryjnym) gdzie obie osie są stale napędzane i jest najbardziej zbliżony do stałego napędu Subaru. Cała reszta rynku to różne Haldexy i wyskozy.
Jeśli chodzi o kradzieże to obecnie np. w Warszawie statystycznie dużo prędzej można rozstać się z Toyotą lub Hondą niż z Audi lub VW poza tym i tak jedynie dobre AC pozwala spać spokojnie.
Tak więc z niecierpliwościa czekam na koniec naprawy i mam nadzieję, że zima prędko się nie skończy.

Oczywiścia Carisma, która 5 lat cierpliwie i bezawaryjnie mnie woziła na razie zostaje jak drugie autko w rodzinie.
Pozdrawiam Pieniek.

Paweł_BB - 19-12-2010, 13:59

Pieniek napisał/a:
mam nadzieję, że zima prędko się nie skończy.

Hehe, tak to jest, napęd 4x4 pozwala wreszcie na cieszenie się zimą a nie tylko przeklinanie jej :D

JCH - 19-12-2010, 14:07

Pieniek napisał/a:
mam nadzieję, że zima prędko się nie skończy
Witaj po właściwej stronie .... aury ;)
Krzyzak - 19-12-2010, 14:26

Cóż - właściwie, to z mojego punktu widzenia, to najważniejsze, by ten napęd wymagał jak najmniej obsługi. W sumie przestało mi zależeć by był to super-hiper itd. - skoro wyjeżdżam Coltem (po odśnieżeniu) to i pewnie czymkolwiek 4x4 też wyjadę.
Audi nie chcę - już raz miałem - psuło się wszystko prócz blach. Poza tym najwięcej debili i dresiarzy jeździ obecnie audi, więc są u mnie na ostatnim miejscu pod względem zakupu - są twarde i niewygodne do tego, więc zwyczajnie odpadają. Do tego 2x droższe od ich odpowiedników innych marek, co wcale nie przekłada się w jakość.

Mercedes klasy G to inna bajka - musiałbym chyba dom sprzedać, żeby go kupić ;)
Powiem tak - parcia nie ma, więc będę się rozglądał, próbował różnych aut tego typu i jak się trafi rodzynek albo coś wyjątkowo dobrego/wygodnego/taniego itd. to kupię.
Ale warto poznać rynek i mieć jakiekolwiek rozeznanie. Słyszałem też o słabych hamulcach w Subaru - ale są kompletne upgrade-kity z tarczami 300 mm, które załatwiają sprawę.

secki - 24-12-2010, 15:43

rosomak1983 napisał/a:
czekajcie a te stare space runnery 4x4 :wink:


Jest jeszcze Hyundai Santamo, chyba klon Space Wagona

http://otomoto.pl/hyundai...-C15811375.html

http://otomoto.pl/hyundai...-C16729524.html

http://allegro.pl/hyundai...1366206162.html

S.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group