To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Nasze Miśki - TURBOCZARNUCH czyli 4g63 Turbo 4WD

Kleju - 19-09-2011, 10:47

Panowie ale tutaj chodzi o pełne, ciągłe obciążenie silnika (jazda z maksymalną prędkością na autostradzie). Wtedy istnieje możliwość przegrzania silnika i turbosprężarki :!: (czy tam spłynięcia tłoków jak kto woli...)
No chyba że znacie jakąś nową zasadę termodynamiki? :P

Rosomak nie chodzi o to, że ktoś sobie jedzie czasem 150km/h, czy 180km/h a czasem 200km/h osiąga w 11s i silnika daje rade :roll:
Tylko cały sens mojej wypowiedzi zaczął się od:
Hubeeert napisał/a:
...że przy pełnym ogniu na autostradzie tłoki chciały wypłynąć przez rurę wydechową...

Dlatego czyt. wyżej co napisałem na początku wątku. No chyba że Hubeeert, miał na mysli inne pojęcie "na pełnym ogniu", czyli przyspieszanie. Ja się odnoszę do Vmax.

swinks_UK co w tym dziwnego że temp może osiągnąć 850stC?

swinks_UK - 19-09-2011, 18:34

Kleju napisał/a:
pełne, ciągłe obciążenie silnika (jazda z maksymalną prędkością na autostradzie). Wtedy istnieje możliwość przegrzania silnika i turbosprężarki :!: (czy tam spłynięcia tłoków jak kto woli...)

Chodziło mi o tą częśc wypowiedzi... :wink:
Bez paniki. Jazda z max. prędkością jeszcze nie zaszkodziła nikomu, szcególnie w trybie cruise (autostrada). No bo przecież osiągniesz max prędkość i wtedy siłą rzeczy przechodzisz w tryb cruise. :mrgreen:
Poza tym pełne obciażenia to owszem, ale na torach, gdzie przecież rzadko masz maxa na budziku, ale obciążasz max silnik właśnie częstymi ostrymi przyspieszeniami.
Dobrze zestrojone auto nie ma prawa wysiąść pod obciażeniem skalkulowanym dla silnika. W przypadku zbyt dużego obciażenia powino odmówić jazdy, w postaci np. fuel cut, odcinki obrotów, safe mode. :wink:

Co do EGT, w 6a13tt na porządku dziennym (albo raczej torowym) 900+, :mrgreen:

Myślę, ze raczej Hubertowi chodziło o wadliwe silniki z Evo X, nie wypowiem się, bo nie znam.
Natomiast 4G63T z seryjnych Evo 8 cieszą się jak najbardziej uznaniem jako odporne na wszelkie pałowanie.

macia - 19-09-2011, 20:04

No to garść danych:
- podane przez Was przykłady przy v max mnie nie dotyczą - auto jeżdżone bardzo spokojnie, nigdy nawet nie zbliżyłem się do skrajnych prędkości.
- kolektor oryginalny, nic nie kombinowany jak go fabryka stworzyła.
SwinksUK to trochę zabiłeś mi ćwieka, bo w zasadzie jestem zdecydowany na powrót do fabrycznych parametrów; tylko interesuje mnie, czy w niemodyfikowanych 4g63t w outlanderach też zdarzają się takie pęknięcia? No i skąd w nich byłaby tak wysoka temperatura???

swinks_UK - 19-09-2011, 20:26

No chodzi o to, że one nie od temperatury pękają, tylko ze złej jakości odlewu :wink:
Właśnie oryginalne padają.

Kleju - 19-09-2011, 20:39

swinks_UK napisał/a:
Jazda z max. prędkością jeszcze nie zaszkodziła nikomu


Ok, jako osobie nie zaszkodziła, ale znam 2 przypadki ze silnik kaput...

swinks_UK napisał/a:
Poza tym pełne obciażenia to owszem, ale na torach, gdzie przecież rzadko masz maxa na budziku, ale obciążasz max silnik właśnie częstymi ostrymi przyspieszeniami.
Dobrze zestrojone auto nie ma prawa wysiąść pod obciażeniem skalkulowanym dla silnika. W przypadku zbyt dużego obciażenia powino odmówić jazdy, w postaci np. fuel cut, odcinki obrotów, safe mode.


To mamy jakieś inne pojęcia ;) Dla mnie to będzie właśnie jazda po autostradzie z pedałem wbitym w podłogę. I wg Ciebie w silniku doładowanych temp spalin dochodzi do bezpiecznej granicy np. te 700szC, olej 95stC i jedziemy sobie spokojnie dajmy na to 240km/h :?: :mrgreen: To chyba tylko w NFS :lol: Bez przesady, ale po chwili EGT zacznie pikać i łagodnie zaczniemy zwalniać. Wg mnie to logiczny przyrost temp w postaci liniowej, szybciej obracające się wirniki = większa temp spalin.
Nie bez pardonu w silnikach doładowanych montuje się EGT, a w silnikach N/A nie.

Czytałem też, że nawet seryjne imprezy przy max prędkości potrafią topić tłoki. Dlatego na logikę biorąc, dalej będę uważał że silniki z turbo nie są stworzone do dłuższej jazdy Vmax ;) Ok można przelać paliwo, wystroić znowu, być może egt spadnie ale jest obawa że paliwo zacznie sie przedostawać do oleju... A na torze to wiadomo, nie ma co porównywać. Bo możesz lecieć na 100% masz temp 900st, odejmujesz gaz na chwile/wrzucasz wyższy bieg i już egt spada drastycznie.

I nie mylmy pałowanie od Vmax ;)

To tyle ode mnie ;)

macia - 19-09-2011, 20:52

swinks_UK napisał/a:
No chodzi o to, że one nie od temperatury pękają, tylko ze złej jakości odlewu :wink: Właśnie oryginalne padają.

Kurde, ale to oznaczałoby, że nie chodzi o program i tych kilka kuniów więcej... Zatem nawet jeśli powrócę do serii i wsadzę nowy kolektor ori, to jest szansa, że niedługo stanie się to samo :roll:
Jednak Jackie sugeruje powrót do fabryki i chyba skorzystam z jego rady :)

rosomak1983 - 19-09-2011, 20:53

Mi tez jakos sie zdaje ze ten twój kolega Kleju to cos nie tak z autem miał. W zyciu nie słyszałem zeby ktos w autach z turbo zabraniał jezdzic Vmax po autostradzie.

macia napisał/a:
- podane przez Was przykłady przy v max mnie nie dotyczą

takiego offtopa sobie zrobilismy.

macia napisał/a:
interesuje mnie, czy w niemodyfikowanych 4g63t w outlanderach też zdarzają się takie pęknięcia? No i skąd w nich byłaby tak wysoka temperatura???

odpowiedeział Ci swinks to nie sprawa przegrzewania tylko kolektora, po prostu sa wadliwe. Twój przypadek zdaje sie to potwierdzac nie przegrzewałes go jedziłes spokojnie odczyt z EGT miałes jak mówisz OK wiec po prostu kup jak radzi swinks aftermarket...

Kleju - 19-09-2011, 21:01

rosomak1983 napisał/a:
kup jak radzi swinks aftermarket...


Tylko nie chińczyka, bo to też temat rzeka :mrgreen:

Ros bardziej to biorę na logikę i jakąś tam wiedze z polibudy ;)

macia - 19-09-2011, 21:14

Nie mam doświadczenia w kupnie zamienników tego rodzaju, więc ciężko mi będzie na coś się zdecydować. Poza tym poczekam na diagnozę ASO i wtedy się zobaczy co robić.
Dzięki wszystkim za zainteresowanie tematem - mam nadzieję, że wkrótce pochwalę się znów pędzącym turboczarnuchem :lol:

swinks_UK - 19-09-2011, 22:43

Macia, wrzuć w wyszukiwarkę takie hasło: "airtrek manifold cracked" a zobaczysz, że to jest choróbsko całej serii Airtreka w turbo.
Niestety dobry kolektor baranek z kwasówy kosztuje... :wink:

Wszyc - 19-09-2011, 23:53

swinks_UK napisał/a:
Niestety dobry kolektor baranek z kwasówy kosztuje... :wink:


A musi być baranek? :roll: nie można dopasować czegoś z części OEMowych tylko z innego modelu mitsu? EVO? :roll: taniej a po co kupować bóg wie co jak się nie ma co do auta bóg wie jakich zamiarów? baranek to koszty grubo ponad tyś zł :roll:

rosomak1983 - 20-09-2011, 01:42

Jazda z predkoscia maxymalna obciaza silnik to oczywiste ze tak nie da sie wiecznie jechac. Ale to dotyczy zarówno NA jak i turba.
Kleju napisał/a:
Dla mnie to będzie właśnie jazda po autostradzie z pedałem wbitym w podłogę

dla mnie tez.
Kleju napisał/a:
Bez przesady, ale po chwili EGT zacznie pikać i łagodnie zaczniemy zwalniać. Wg mnie to logiczny przyrost temp w postaci liniowej, szybciej obracające się wirniki = większa temp spalin.

zaraz a moze w prawidłowo pracujacym układzie wytworzy sie stan równowagi pomiedzy wytwarzaniem temperatury a jej wytracaniem, turbina nie bedzie wiecznie szybciej sie obracac, osiagnie maxymalne obroty i wiecej sie nie kreci po to jest wastegate przeciez...
Silnik turbo dobrze skonstuowany poradzi sobie z odprowadzaniem ciepła przy maxymalnym doładowowaniu przewidzianym przez producenta. To ze nie kazdy jest dobrze idealnie skonstuowany to innna sprawa...
Faktem jest ze silnik turbo jest o wiele bardziej narazony na wzrost temperatury z prostej przyczyny po pierwsze sprezanie jest duzo wieksze, po drugie ryzyko powstanie ubogiej mieszanki przy niedomaganiu któregos systemu o wiele wieksze, dlatego sa czujniki EGT.
Dla mnie logicznym jest ze jesli układ bedzie miał odpowiednio dobre chłodzenie a mieszanka bedzie prawidłowa to nie dojdzie do jak to opisujesz katastrofy w postaci pikujacego wzrostu EGT i liniowego wzrostu...
Wiadome ze silnik pracujacy na maxa osiaga wieksza temperature pracy ale w NA jest tak samo długotrwałe przegrzenie oleju spowoduje utrate jego własciwosci i to moze silnik zabic. Mi sie wydaje ze np krecący sie do ok. 9,5 tys silnik moze miec własnie wiekszy problem przy Vmax niz turbo krecacy sie do tych 7-8tys.
W tych dwóch przypadkach które opisujesz przyczyn mogło byc wiele poczawszy od ubogiej mieszanki przez niewyrabiajaca pompe czy wtryski po np przytkany układ chłodniczy kiepski badz stary olej pompa oleju itp etc...

rosomak1983 - 20-09-2011, 01:56

Kleju napisał/a:
Tylko nie chińczyka, bo to też temat rzeka :mrgreen:

wiem Kleju ze masz alergie na niefirmowe rzeczy ale jak kazda generalizacje uwazam to za duze ograniczenie.
Mam do Ciebie pytanie co wiesz na temat chinśkich kolektorów ??? Miałes taki uzywałes ???
W talonie które kupiłem byl prawadopodobnie chiński kolektor baran... Pewnosci nie mam ale chyba chińczyk. Wykonanie super spawane recznie tigiem wyglada jak maszyna... ( bo chyba nie ma maszyn do tiga ???)
W kazdym badz razie kolektor który był uzywany na tor w regularnych zawodach przetrwał bez szwanku do dzis... Talon objechał na torze niejedno EVO przy okazji cały silnik i turbo nadwało sie do remontu (w moim temacie mozecie zobaczyc ze remont był konkretny i kompletny). A kolektor co prawda zmienił kolor (opalił sie ale to chyba normlane) ale nie ma nawet najmniejszego peknieca... :D
Wiec naprawde troche to smieszne ze OEM kolektor nie wytrzymuje spokojnej jazdy na seryjnym setapie, a chińczyk wytrzymuje ostre pałowanie na torze w wyżyłowanym silniku na doładowaniu 1.5bara, bez szwanku... :lol: :lol: :lol: :lol:

Dodaje fote spawów, z tego co wiem kolektor kosztował cos ponad tys zł wiec pewnie chińczyk.


Uploaded with ImageShack.us

macia - 20-09-2011, 08:31

Jaki jest koszt takiego zbaraniałego (lub adekwatnego) kolektora? Bo nowy ori ponad 2 koła w ASO.
swinks_UK - 20-09-2011, 11:19

Ja widziałem w cenach od 850 GBP do 450 GBP za dobre kolektory baranki, koszt 350 - 450 GBP to zamienniki zwykłych kolektorów tyle, ze wybłyszczone "stainless steel". A w przedziale 200 - 350 GBP to tzw. tanie zestawy z USA, Taiwanu, Hong Kongu.
Ceny wzięte z eBaya.
W granicy 350 - 450 GBP maszKolektory przeznaczone do Evo 7 - 9. Problem w tym jaką masz turbine w tym swoim aucie, bo zauważyłem, ze część Airtreków była na TD04 a część na TD05.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group