[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6
Owczar - 04-01-2013, 16:39
Popełniłem schemat dla impulsów 5V.
Pomoże ktoś dobrać rezystory? Powyżej są dla 12V.
areksz121 - 04-01-2013, 16:45
Chyba znowu wyskoczę jak Filip z konopii, ale czy opcja sygnału obrotów została ogarnięta?
Schematy z E5 Jak na fachowe schematy, to śmiesznie mylące zasilanie doprowadzone do bramki...jak dobrze pamiętam jest to chyba NOR (negacja sumy) i na końcu bramki zabezpieczający tranzystor (pin 5 wyjście obrotów, Przy 2 upalonych z 3PT i dołączonych 2 zewnętrznie, nadal obrotomierz, jak i silnik pracował prawidłowo. Wychodzę z założenia, że można wykorzystać choćby taki niesprawny moduł i wziąć jedynie 3 sygnały przed cewkami (pin 11,12,13), podać na bramkę i obrotomierz mamy z głowy...w tym zastosowaniu nie używamy wejść sterujących (pin 1,2,3)....półsprawny moduł mam jakby co A tak to można zbudować samego NORa i też obrotka będzie gadać
Owczar - 04-01-2013, 16:54
areksz121 napisał/a: | czy opcja sygnału obrotów została ogarnięta? |
W EA sygnał obrotów idzie z czujnika wału
mszolc - 04-01-2013, 16:56
Cytat: | Czyli trzeba by dać taki układ? |
Wygląda ok, ale trzeba by to przeliczyć. W wolnej chwili mogę spróbować, choć dawno tego nie robiłem więc sukcesu nie gwarantuję.
Może znajdzie się na forum jakiś 'praktykujący' elektronik i to przeliczy?
Cytat: | A są tego odpowiedniki do montażu przewlekanego? |
Odpowiednio BS250 zamiast Q1 oraz BS170 zamiast Q2.
R2 i R3 wylatują, R1 zostaje. Można też dołożyć jakiś większy rezystor (np. 1Mohm) pomiędzy bramkę (czyli odpowiednik bazy) Q2, a masę.
Trzeba by też zastanowić się tutaj nad jedną kwestią. Nie pamiętam dokładnie, ale zdaje się Atmele w resecie trzymają linie wyjściowe w stanie wysokim.
W takim przypadku Q2 będzie wysterowany, a co za tym idzie Q1 również, a w efekcie wszystkie tranzystory sterujące cewkami będą wysterowane w tym samym czasie.
Nie mogę znaleźć schematu układu zapłonowego 6A13 (w rozdziale 16 jest tylko blokowy, gdzie szukać elektrycznego?) więc nie wiem jak to będzie wyglądać elektrycznie, ale wyobrażam sobie, że jeśli zdarzy się reset w czasie pracy silnika, to może dojść do zapłonu w złym cyklu, a w efekcie silnik oberwie.
Bezpieczniej byłoby dołożyć jeszcze jeden tranzystor z kanałem P (BS250) i sterować liniami procka tak, żeby aktywnym był stan niski.
Edit:
Już mi się to nie podoba. Myślałem, że tranzystory sterujące cewkami będą polaryzowane z 12V (plus oporniczek do bazy). Jeśli to ma być z 5V to być może wystarczył by jeden tranzystor P podłączone bezpośrednio do procka?
Gdzie znajdę pełny schemat zapłonu EA?
Owczar - 04-01-2013, 17:06
mszolc napisał/a: | Trzeba by też zastanowić się tutaj nad jedną kwestią. Nie pamiętam dokładnie, ale zdaje się Atmele w resecie trzymają linie wyjściowe w stanie wysokim. |
Bartku wiesz może jak to wygląda w tym uC?
mszolc napisał/a: | Nie mogę znaleźć schematu układu zapłonowego 6A13 (w rozdziale 16 jest tylko blokowy, gdzie szukać elektrycznego?) |
A co konkretnie potrzebujesz?
Swinks_UK wrzucał kilka stron wcześniej:
mszolc - 04-01-2013, 17:10
Cytat: | A co konkretnie potrzebujesz? |
Właśnie ten dokument w którym jest ten schemat.
Mam ściągniętą dokumentację do EA z działu download.
Jest to w tym zipie?
Edit:
OK, z tego rysunku widzę, że tranzystor mocy jest bipolarny typu N-P-N czyli de facto sterowany prądowo (prąd idzie na bazę). Czyli napięcie nie ma tu znaczenia.
Schemat mógłby wyglądać tak - linie procesora do bramki (Gate) tranzystora BS250, dren (Drain) do +5V a źródło (Source) poprzez opornik do bazy tranzystora mocy.
Dobrze byłoby znać (zmierzyć) wartość prądu sterującego ten tranzystor w orginale, i według tego dobrać wartość opornika. I jeszcze jeden opornik między bazę tranzystora mocy a masę, tak, żeby baza nie 'wisiała w powietrzu' kiedy tranzystor BS250 jest zatkany (nie przewodzi).
Owczar - 04-01-2013, 17:12
Nie to jest w pliku o nazwie PHDE9608.pdf. Można znaleźć w necie
Bartek - 04-01-2013, 20:03
Owczar napisał/a: | W EA sygnał obrotów idzie z czujnika wału |
Niestety dla ECU tylko - dla obrotomierza podawany jest sygnał z pierwotnego uzwojenia cewki - i tu będzie jeszcze jeden temat do ogarnięcia jak pisałem wcześniej
Owczar napisał/a: | Bartku wiesz może jak to wygląda w tym uC? |
Jak u bosmana na statku - ja tu wszystko mogę - podczas inicjalizacji wyjść kostki gaszę wszystkie bity i po temacie
Pogrzebałem w śmetniku u kumpla i wykopałem 3 tiniaki do zabawy
Owczar - 04-01-2013, 20:15
Bartek napisał/a: | Niestety dla ECU tylko |
A nie możemy tu podać impulsów zapłonowych?
Bartek - 04-01-2013, 20:21
Nie - licznik ma dzielnik napięcia na wejściu i reaguje na szpilki o amplitudzie 60V. Najprostsze rozwiązanie - na płytce obrotomierza wywalić dzielnik i podać sygnał sterujący naszym układem przez tranzystor "oparty" o 12V. Inne rozwiązanie - zostawić sygnał obrotomierza z aparatu zapłonowego, nie wiem tylko ile pożyje cewka hulająca na pusto
PS. lutuję właśnie układzik testowy logiki
Owczar - 04-01-2013, 21:03
Sterowanie impulsów robić na 5 czy 12V? Nie mogę nigdzie znaleźć informacji jakie impulsy sterują modułem w Audi...
mszolc - 04-01-2013, 21:25
Cytat: | Jak u bosmana na statku - ja tu wszystko mogę - podczas inicjalizacji wyjść kostki gaszę wszystkie bity i po temacie |
Powiedziałbym raczej 'prawie wszystko', a jak wiadomo 'prawie' robi różnicę.
Mówimy o sytuacji PODCZAS resetu kiedy kontroler nie panuje nad zasobami hardware'owymi. Jeśli podczas pracy silnika dojdzie z jakiegoś powodu do resetu procka, to przez kilka ms (czas zależny np. od układu RC generującego impuls resetu) nie ma kontroli na portami. Jeśli pojawi się na porcie sterującym stan wysoki w układzie jak na schemacie to może dojść do rozładowania wszystkich cewek naraz.
A to się dla silnika może źle skończyć.
Dlatego układ musi być tak zrobiony, że w razie gdyby procek 'umarł' to układ ma pracować tak jakby był nieaktywny.
Swoją drogą aż prosi się tutaj wstawienie watchdog'a.
I jeszcze jedno odnośnie schematu - napisałem wcześniej jako edit posta więc może uciekło - więc powtórzę:
"OK, z tego rysunku widzę, że tranzystor mocy jest bipolarny typu N-P-N czyli de facto sterowany prądowo (prąd idzie na bazę). Czyli napięcie nie ma tu znaczenia.
Schemat mógłby wyglądać tak - linie procesora do bramki (Gate) tranzystora BS250, dren (Drain) do +5V a źródło (Source) poprzez opornik do bazy tranzystora mocy.
Dobrze byłoby znać (zmierzyć) wartość prądu sterującego ten tranzystor w orginale, i według tego dobrać wartość opornika. I jeszcze jeden opornik między bazę tranzystora mocy a masę, tak, żeby baza nie 'wisiała w powietrzu' kiedy tranzystor BS250 jest zatkany (nie przewodzi)."
Oczywiście to się tyczy schematu 6A13, dla modułu Audi trzeba wiedzieć jak on jest sterowany.
Bartek - 04-01-2013, 22:45
Masz racę mszolc, trzeba podciągnąć wyjścia do +5 i je zanegować dla bezpieczeństwa. Reset trwa stosunkowo długo, teoretycznie w jego czasie port jest ustawiany jako wejście trzystanowe bez podciągania. Reset trwa 4 ms + 14 taktów + przejęcie kontroli dodatkowe 10 taktów (zegara 9.6 MHz).
Watchdog jak najbardziej w planach - muszę wziąć kartkę i policzyć ile czasu dać pieskowi na reakcję (zakładając minimalne obroty na poziomie 100-150 rpm (rozrusznik robi ok. 200 i nie można mu przeszkadzać bo na mrozie może być zonk ), dodatkowo pojawienie się sygnału TDC spowoduje przerwanie pracy kostki w dowolnym momencie i rozpoczęcie pracy od nowa (przerwaniem zewnętrznym)
Owczar - 04-01-2013, 23:25
To już wyższa szkoła jazdy Jakie piesek miałby spełniać zadanie?
Bartek - 04-01-2013, 23:44
WatchDOG - paczy czy układ działa, czy wisi.
Daj @ do wysyłki filmu jak działa
|
|
|