[07-XX]Lancer CYxA Techniczne - Radio CB w Lancerku
mazin - 15-07-2009, 10:21
jaca71 napisał/a: | Pytanie z podchwytliwych:
Po co CB-radio w samochodzie? |
Cóż, domyślam sie jakiejś złośliwości czającej się za rogiem, ale opowiem jak to bylo w moim przypadku. Nigdy nie jeździłem z CB, nawet wtedy, kiedy przez ok. 1,5 roku zdarzyło mi isię być kimś w rodzaju szofera wożącego "zawodowo". Ostatnio szwagier, który ma daleko do MediaMarktu poprosil mnie o zakup kompletu antena+radio bo okazało się, że są w promocji za 240 zł. Kupiłem - a że antena na magnes była, to zamontowałem u siebie i przez kilka dni jeździełm, aż do spotkania ze szwagrem, kiedy to ten nikczemnik okrutny wydarł mi radio w bezlitosny sposób ;-(. No i spodobało mi się - kilka razy uratowało mi tyłek przed mandatem, raz ktoś mi przypomniał o zapaleniu świateł, ze trzy razy dowiedziałem sie o korku na trasie, którą właśnie jechałem. Dlatego zaczałem szperać, a poniewaz nie znosze prowizorek i składania/rozkładania kabli itd. - szukałem małego, które wlazłoby pod pokrętła. No i znalazłem
[ Dodano: 15-07-2009, 10:32 ]
basik napisał/a: | mazin napisał/a: | Kawałek folii sprawdzi się o ile dobrze wyczyścisz przed przyklejeniem i będzie przynajmniej tej wielkości, co magnes. |
To chyba oczywiste. Widziałem na allegro już gotowe takie kółka z folii i w Krakowie więc kupie coś takiego i mam nadzieje, że nie będzie problemów z rysami, ani później po zerwaniu folii. |
Kup kawałek takiej folii lub tapety/okleiny meblowej samoprzylepnej - powinno dać radę - a jeszcze Ci z metr kwadratowy zostanie
krzychu - 15-07-2009, 23:30
basik napisał/a: | mazin napisał/a: | Kawałek folii sprawdzi się o ile dobrze wyczyścisz przed przyklejeniem i będzie przynajmniej tej wielkości, co magnes. |
To chyba oczywiste. Widziałem na allegro już gotowe takie kółka z folii i w Krakowie więc kupie coś takiego i mam nadzieje, że nie będzie problemów z rysami, ani później po zerwaniu folii. |
Dla mnie nie jest oczywiste. Ponieważ w moim uznaniu antena magnesowa masuje się z samochodem przez magnes. Więc jak podkładka nie będzie odpowiednia antena może się nie zestroić (wysokie SWR). Podkładką jeśli już ktoś musi mieć są specjalnie pod anteny magnesowe. To tyle ile ja się znam niektórzy próbowali mnie przekonać że antena magnesowa nie potrzebuje masy...
Kolejny raz polecam triflexa. Nikt nie wie że się ma CB nie trzeba pamiętać żeby ściągać jak się gdzieś parkuje, nie porysuje auta, nie trzeba przytrzaskiwać kabla drzwiami/klapą...
mazin - 16-07-2009, 00:22
krzychu napisał/a: | basik napisał/a: | mazin napisał/a: | Kawałek folii sprawdzi się o ile dobrze wyczyścisz przed przyklejeniem i będzie przynajmniej tej wielkości, co magnes. |
To chyba oczywiste. Widziałem na allegro już gotowe takie kółka z folii i w Krakowie więc kupie coś takiego i mam nadzieje, że nie będzie problemów z rysami, ani później po zerwaniu folii. |
Dla mnie nie jest oczywiste. Ponieważ w moim uznaniu antena magnesowa masuje się z samochodem przez magnes. Więc jak podkładka nie będzie odpowiednia antena może się nie zestroić (wysokie SWR). Podkładką jeśli już ktoś musi mieć są specjalnie pod anteny magnesowe. To tyle ile ja się znam niektórzy próbowali mnie przekonać że antena magnesowa nie potrzebuje masy...
Kolejny raz polecam triflexa. Nikt nie wie że się ma CB nie trzeba pamiętać żeby ściągać jak się gdzieś parkuje, nie porysuje auta, nie trzeba przytrzaskiwać kabla drzwiami/klapą... |
Sądzisz, że obecność lakieru, gumy i Bóg jeden wie czego jeszcze pomiędzy magnesem a blachą samochodu nie przeszkadza, a kawałek folii będzie przeszkadzał? W wypadku anten na magnesie - galwaniczne połączenie masy anteny z karoserią ZWIĘKSZY SWR - sprawdź, jeśli nie wierzysz.
Ja nakleiłem taką folię a SWR mam 1,3 na "brzegach" a 1,1 na 19. Czy to są złe wyniki?
Żeby była jasność - jestem jak najbardziej zwolennikiem montażu "na stałe" - ale z różnych względów nie zawsze można takowy przeprowadzić - magnesówki są w takich sytuacjach całkiem niezłym rozwiązaniem. I śmiało można pod nie podklejać folie.
krzychu - 16-07-2009, 00:54
Nie wiem ja miałem przypadek że antena z podkładką (to było coś podobnego do cienkiej podkładki pod mysz) nie zestroiła się. Po wyciągnięciu tego SWR 1,1.... Potem kolega zakupił podkładkę pod anteny CB SWR się nie zmienił... Bazuję na doświadczeniach.
mazin - 16-07-2009, 07:52
krzychu napisał/a: | Nie wiem ja miałem przypadek że antena z podkładką (to było coś podobnego do cienkiej podkładki pod mysz) nie zestroiła się. Po wyciągnięciu tego SWR 1,1.... Potem kolega zakupił podkładkę pod anteny CB SWR się nie zmienił... Bazuję na doświadczeniach. |
Cytuję za elektroda.pl:
"Antena samochodowa potrzebuje do poprawnej pracy przeciwwagi.
Dla anten montowanych "na stałe" jest to metalowa płaszczyzna o odpowiednich wymiarach (za zwyczaj metalowy dach pojazdu). Anteny montowane w ten sposób mają elektryczne połączenie z dachem w miejscu montażu.
Anteny na podstawie magnetycznej (tak zwane magnesówki), również do poprawnej pracy potrzebują przeciwwagi. Tak samo, jest nią metalowa płaszczyzna dachu. W tym wypadku, połączenie z przeciwwagą odbywa się poprzez sprzężenie pojemnościowe. Płaszczyzna dachu i podstawka anteny tworzą kondensator. Pojemność tak utworzonego kondensatora jest brana pod uwagę przy projektowaniu danego modelu anteny i nie należy jej zmieniać.
Wszelkie "dodatkowe masy" to wynalazki ludzi, nie bardzo mających pojęcie o zasadzie pracy takich anten."
Wnioskuję stąd, że zmniejszając-zwiększając odległość między magnesem a dachem (czyli stosując podkładki o różnej grubości) zmieniamy - w niewielkim zakresie - pojemność tego kondesatora - co wiąże się z tym, że na niektórych samochodach i w niekórych miejscach taka antena zestroi się lepiej na żadnej, lub cieniutkiej, na innych na grubszej podkładce. Grubość folii jest jednak tak niewielka, że nie powinna wnieść istotnych zmian - może warto zastosować grubszą podkładkę, jesli ktoś ma problemy z zestrojeniem anteny.
krzychu - 16-07-2009, 10:32
Miało by to jakiś sens i jak widać prawda leży gdzieś po środku...
mazin - 16-07-2009, 11:35
krzychu napisał/a: | Miało by to jakiś sens i jak widać prawda leży gdzieś po środku... |
Po środku... dachu chyba
Jeżeli bez podkładki antenę udało się nastroić, to naklejenie folii nie zmieni tego - folie mają grubości rzędu 0,05-0,1 mm - tyle co paproch na dachu, który na taką odległosć właśnie odsunie magnes.
Jeżeli zaś nie daje sie jej nastroić niezaleznie od ułożenia na samochodzie, to być może warto poeksperymentować z grubością podkładki - może nasz samochód jest bardzo plastikowy, częściowo aluminiowy itd. lub za mały - wtedy można próbować innych grubości - ale nie sądzę, żeby pole manewru tutaj było specjalnie wielkie, powyżej jednego czy dwóch milimetrów nie da się prawdopodobnie zamontować takiej anteny tak, żeby nie spadała (i być może po to są magnetyczne podkładki, które z jednej strony przyciągają dach, z drugiej podstawę anteny) - ale to tylko domysły.
roch_27 - 14-10-2009, 17:39
W zeszły piątek kupiłem do Lancernika taki zestaw ERMES + HUSTLER
Powiem tak radyjko jest bardzo małych wymiarów, mieści się między tunelem a fotelem pasażera. Odbiór na tej antenie bdb
Radia nie montowałem na stałe, gdyż żonka powiedziała że nie chce mieć na co dzień CB w aucie - jednak w trasę poza miasto szybki montaż i heja -można śmigać
pozdro
abernacka - 03-12-2009, 12:19
Dziś "zamontowałem" swoje CB w autku. Przez cały cza zastanawiałem się gdzie je umieścić. Wielu forumowiczów zachwalało pomysł umiejscowienia go między siedzeniem pasażera a tunelem. Od samego początku ten pomysł zbytnio mi się nie podobał m.in. dlatego, że tunel byłby narażony na ewentualne zarysowania. Rozwiązanie przyszło samo, idealnie pasuje pod siedzeniem pasażera. Jest schowane, bardzo dobrze słychać, nie przeszkadza podczas jazdy a zarazem w każdej chwili mogę po nie sięgnąć. Jakie to proste:)
mazin - 09-03-2010, 14:24
shalafi, lub inni użytkownicy lancera, którzy montowali antenę w dachy w miejscu radiowej. Mam pytanie odnośnie anteny CB i montażu - czy wiecie może ile mm średnicy ma oryginalna dziura w dachu lancera na antenę? Pytam, bo mają mi zamontować antenę w Megawacie w Bielsku, ale zadzwonili z pytaniem jaka mam antenę, bo jeśli nie chcę stracić gwarancji na blachy, to zamontują tylko taką, która się zmieści bez cięcia dachu.
rezon - 10-03-2010, 21:03
mazin, Jeśli taka jak w Outku to Duoflex ma 2mm więcej (Triflex pewnie też). Gwarancji na blachy nie stracisz, jak zlecisz montaż ASO.
mazin - 10-03-2010, 21:14
rezon napisał/a: | mazin, Jeśli taka jak w Outku to Duoflex ma 2mm więcej (Triflex pewnie też). Gwarancji na blachy nie stracisz, jak zlecisz montaż ASO. |
Właśnie zleciłem ASO i to ich pracownik zadzwonił, żeby się dowiedzieć, jaką mam antenę, bo jeśli montaż będzie się wiązał z cięciem blach, to stracę gwarancję. Ja mam antenę Sirio T-27 coś tam, główka ma wg suwmiarki 11,5 mm, mam nadzieję ze wlezie.
Wlazło Cała reszta też...
DjQuest - 12-04-2010, 20:22
Czyli mogę rozumieć że Triflex nie pasuje pod fabryczny otwór Lancer SD 2010 ? Wszelkie montaże wymagające naruszenia blachy mimo że w "ASO" są poza dyskusją
mazin - 12-04-2010, 20:37
DjQuest napisał/a: | Czyli mogę rozumieć że Triflex nie pasuje pod fabryczny otwór Lancer SD 2010 ? Wszelkie montaże wymagające naruszenia blachy mimo że w "ASO" są poza dyskusją |
Moja ma standardową główkę (chyba 12 mm) i bez szemrania weszła. I tez Sirio. Myślę, że wejdzie.
DjQuest - 13-04-2010, 16:23
Mam pytanie do posiadaczy anteny Triflex. Czy oryginalny kabel instalacji antenowej w Lancerku pasuje wtykiem od strony anteny do wtyczek od Triflex ?
|
|
|