To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EA5A/W 2.5] Zapłon elektroniczny w V6

Owczar - 04-01-2013, 23:48

Bartek napisał/a:
WatchDOG - paczy czy układ działa, czy wisi.


To wiem, bo używam w unixie :) Tylko pytanie co ma robić gdy nie działa? Resecik rozumiem?

@ na PW.

Bartek - 04-01-2013, 23:50

dokładnie tak :)
Bartek - 05-01-2013, 00:01

zamin doszło PW wsadziłem na tubę:

www.youtube.com/watch?v=VdminEh_eLo

diody - wyjścia od prawej: 1/4, 2/5, 3/6

prawy switch - TDC
lewy - PT

mignięcie TDC inicjalizuje pętlę, ale już mam pomysł jak to zrobić prościej i bezpieczniej

Jak widać długość impulsu wejściowego jest kopiowana na wyjście (z opóźnieniem rzędu kilku taktów). Mam styrane switche ;) co widać na drugim obiegu ;)

Owczar - 05-01-2013, 00:08

Elegancko :)

Jak często zdarzają się zawieszki w takich układach?

Wejścia jednak negujemy? Jutro się wybieram do AVT i chciałem kupić wszystko co potrzebne, ale mogę brać na wyrost, zawsze się przyda.
Jakie układy, tranzystory, rezystory brać poza tymi oczywistymi jak stabilizator, kondensatory, itd?

Wstępnie miałem kupować pod ten schemat na poprzedniej stronie, ale jak negujemy wyjścia to nieaktualne...

Bartek - 05-01-2013, 00:23

Wyjścia - wejścia nie ruszajmy.

ATTiny13 mają po 4.50, więc możesz kilka kupić zwłaszcza, że mam 3 szt., ale w wersji finalnej będzie programowalny tylko raz (muszę wyłączyć linię Reset i nie zaprogramuję kostki jeszcze raz). Do próbej wersji weź podstawkę, żeby łatwo było wymienić. Z dodatków kup kilka PRek 4.7 kOhma do zabawy opóźnieniem bez konieczności programowania.

Wszystkie programy jakie popełnłem na Atmele miały takie zabezpieczenia antyzwisowe, że nie zanotowałem problemu nigdy, a jeden z moich układów z tego co wiem sprzedaje się nieźle i jakby były problemy, to na pewno bym o tym wiedział, ostatni działa w MSZ i też myślę, że raportowaliby błędy

Wersja 2.0:

http://www.youtube.com/watch?v=mL5jEcz3DeM


Zmiana filozofii działania: teraz licznik pracuje w kołomacieju, czyli zawsze po odpaleniu 3/6, następny sygnał PT odpala 1/4. Sygnał TDC służy tylko do synchronizacji - po jego pojawieniu się zawsze odpalana jest para 1/4. Przed pierwszym TDC może pojawić się ile chce sygnałów PT, nie odpali nic ;) - tak było i w wersji 1.0 ;)

Bartek - 05-01-2013, 21:25

Ktoś zweryfikuje moje obliczenia:

150 rpm -> 2.5 rps -> 7.5 zapłonu/s -> zapłon co 0.133333 s.
200 rpm -> 3.33 rps -> 10 zapłonów/s -> zapłon co 0.1 s.

Czyli Watchdog ustawiony na 0.25 s. będzie bardzo bezpieczny, niestety następne ustawienie to 0.125 s.

na drugim końcu timingów:

8000 rpm -> 133.33 rps -> 400 zapłonów/s -> zapłon co 0.0025 s. -> zapłon co 2.5 ms

Przy 3 cewkach odstępy między zapłonami to 7.5 ms, więc zakładając oryginalny impuls na poziomie 1 ms dodanie 1 ms wygląda nieźle, ale.... opóźni zapłon o 0.13 obrotu, co daje aż 46 stopni..... więc myślę, że albo coś źle policzyłem, albo dodać można co najwyżej 0.1 ms


Kurde monolog prowadzę ;)

Kolejna porcja zabawy - odpaliłem wejście analogowe. Diodki pokazują 3 najbardziej znaczące bity (z 10) rezultatu odczytu potencjometru:

http://www.youtube.com/watch?v=jHrwndXerm8

Owczar - 06-01-2013, 00:35

Bartek napisał/a:
Ktoś zweryfikuje moje obliczenia:


Wszystko się zgadza :)

Zakupy zrobione, tylko potencjometr zamiast 3 spakowano 1 :/

Bartek napisał/a:
więc myślę, że albo coś źle policzyłem, albo dodać można co najwyżej 0.1


Obawiam się, że niestety tak to wygląda :/ Opóźnienie będzie rosło wraz z obrotami, więc to opóźnianie impulsu chyba nie jest najlepszym pomysłem. Jedyne rozsądne rozwiązanie to przesunięcie w fazie i generacja impulsów na podstawie impulsów wstecznych i dokładanie czasu na zboczu rosnącym, czyli wydłużanie od lewej strony albo zaniechanie wydłużania impulsu. Najlepiej sprawdzić w praktyce jak to wyjdzie.

Kupiłem płytkę testową więc można dobrać rezystory i tranzystory w praktyce.

Bartek - 06-01-2013, 00:46

Myślę, że ECU da radę te 5 st. skopmensować, wszystko jest gotowe do wydłużenia, więc je wprowadzę. Wydłużenie z lewej strony wywróci zasadę działania układu, więc odpalmy taki jak jest z pętlą 0.1 ms - oscyloskopem podpatrzymy jak cewki się ładują - może wyda ;) , jak nie - mam już pomysł jak to wykonać w miarę prosto
SPIDER-ek - 06-01-2013, 09:10

Panowie, muszę wam pogratulować, bo jest to jeden z nielicznych wątków które mnie ciekawią i śledzę postępy. Trzymam kciuki żeby to się udało. Więc dalej opisujcie postęp.
mszolc - 06-01-2013, 14:00

Przeliczyłem to sobie również i wszystko wygląda ok.

A żeby to trochę usystematyzować: pełen cykl pracy dla pojedynczego tłoka to dwa obroty wału (ssanie - tłok w dół, sprężanie - tłok w górę, praca - tłok w dół, wydech - tłok w górę).
Dwa obroty wału to 720 stopni, czyli zapłon dla pojedynczego tłoka występuje co 720 stopni.
Dla V6 zagęszczamy zapłony czyli występują co 720/6=120 stopni (dla kolejnych cylindrów) czyli co 1/3 obrotu wału.

Teraz dla proponowanych obrotów: 150 obr/m -> 2.5 obr/s.
Jeśli w 1 s robimy 2.5 obr, to w X sekund robimy 1 obr.
Liczymy z proporcji: X = 1s * 1 obr / 2.5 obr = 0.4s (pełen obrót wału).
Zapłon co 1/3 obrotu wału czyli 0.4s/3 = 0.1333 s.
Dla pozostałych podobnie, wszystko się zgadza.

Popatrzyłem też raz jeszcze na schemat i jest prawie ok. Pokręciłem trochę, bo umknęło mi, że rozładowanie nastąpi po zatkaniu tranzystora.
Tutaj jedna mała uwaga - pomiędzy tranzystorem wyjściowym, a bazą tranzystora mocy powinien pojawić się opornik (sterowanie prądowe), oraz drugi między bazą a masą (żeby baza nie wisiała w powietrzu przy zatkanym tr. wyjściowym).

Tylko jest tutaj jedno duże ALE.
Te dywagacje są słuszne dla sterowania jak w rozwiązaniu z EA.
W module Audi, to sterowanie może być zupełnie inne (sterowanie napięciowe, a nie prądowe, stanem wysokim, a nie zatkaniem).
Tak de facto trzeba by pogadać z kimś kto serwisuje takie silniki żeby zrobił pomiary.
Albo z kimś kto ma taki silnik i ściągnąć oscylogramy napięciowo-prądowe impulsów sterujących cewkami.
Napięcie to proste - wystarczy obejrzeć przebieg na jednym z pinów i określić maxymalną amplitudę napięcia.
Gorzej z prądem. Trzeba by wpiąć między ECU i sterowanie cewki mały opornik (0.X ohma) i zmierzyć na nim napięcie, a na tej podstawie policzyć prąd sterowania.
Dopiero dla znanych wartości prądu i sterowania zaprojektować stopień wyjściowy.
W przeciwnym wypadku można ubić wszystko zaraz na początku zabawy.

No i nie wiem jak długo cewka może pozostawać włączona. Wie to ktoś?

Bartek - 06-01-2013, 22:54

Myślę, że zakładając 100 mA obciążalności wyjścia układowi wiele nie zrobimy ;)

Faktycznie trzeba sprawdzić jak sterowany jest moduł (czy wysokim impulsem czy masowym) bo żadna cewka nie wytrzyma ładowania dłużej niż 2-3 s., a i tranzystor mocy nie będzie szczęśliwy ;)

Wiem, że ludzie uturbiający amerykańskie V8 korzystają z cewek od Sejczento uzyskując pioruny a nie iskry których 2 bary doładowania nie zdmuchują. Może olać ałdi wogóle przerzucić się na poczciwe fiaciszcze do którego jest masa dokumentacji, a części kupisz w warzywniaku za rogiem płacąc miedziakami ;)

Dzisiejsze modyfikacje wsadu:
- Łoczdog ustawiony na reset co 0.25 s jeżeli nie zmieni się żaden stan na wyjściu
- zanegowane wyjścia
- skalibrowana pętla opóźniająca na 44 takty przy 0V na PB2 do 9479 taktów przy 5V na PB2 z płynnością 256 kroków (przy zegarze 9.6 MHz daje to od prawie 0 do prawie 1 ms opóźnienia.

Czy jeszcze coś mogę zrobić ?

Jak rozmawialiśmy przez tel. przeróbka na lewe dodawanie czasu ładowania cewki będzie nieco przerąbana, ale nie twierdzę, że niemożliwa ;)

Owczar - 06-01-2013, 23:56

Bartek napisał/a:
Myślę, że zakładając 100 mA obciążalności wyjścia układowi wiele nie zrobimy


Też tak myślę. Z tego co wiem to maks obciążenie bazy w PT wynosi do 150mA przy dużych cewkach, a tutaj raczej będą nie za duże.

Bartek napisał/a:
Faktycznie trzeba sprawdzić jak sterowany jest moduł (czy wysokim impulsem czy masowym) bo żadna cewka nie wytrzyma ładowania dłużej niż 2-3 s., a i tranzystor mocy nie będzie szczęśliwy


Poszukam dziś co tam siedzi.

Bartek napisał/a:
Może olać ałdi wogóle przerzucić się na poczciwe fiaciszcze do którego jest masa dokumentacji, a części kupisz w warzywniaku za rogiem płacąc miedziakami


Cewki tak, ale wolałbym, żeby moduł był w jednym opakowaniu.
Znam pinout modułu od Audi. Wchodzi tam masa i 3 sygnały sterujące, więc zakładam, że siedzi tam npn sterowany impulsami dodatnimi. Tylko pytanie czy napieciowo czy prądowo, tak jak mszolc, słusznie zauważył. Spróbuję poszukać, może ktoś regenerował i się podzielił wiedzą.

Bartek napisał/a:
- zanegowane wyjścia


Tak sie zastanawiam nad tą negacją. Układ zrobię tak, że przy niskim stanie na wyjściach uC będzie stan wysoki na wyjściu układu, a przy stanie wysokim na wyjściu uC będzie niski na wyjściu układu. A co z sytuacją po włączeniu zasilania na układ? Od razu ustawią się stany wysokie na wyjściach?

Bartek napisał/a:
lewe dodawanie czasu ładowania cewki będzie nieco przerąbana, ale nie twierdzę, że niemożliwa


Pewnie będę brał te cewki od fiacika. W razie czego mam seicento sporting i można podejrzeć jakiej długości tam są sygnały.

No i jeszcze pytanko. Może ktoś bardziej biegły w elektronice podpowie mi jak sterować tymi PT przez negację wyjścia uC?
Daję 5V ze stabilizatora na wszystkie wyjścia układu łączę z tranzystorami npn poprzez odpowiednio dobrane rezystory? Gdy na uC będzie wysoko to npn zewrą do masy i prąd popłynie przez rezystor, a gdy będzie nisko to prąd popłynie prosto ze stabilizatora do PT? Dobrze myślę?

Pomoże ktoś dobrać rezystor? :)

Założyłem temat na elektrodzie w dziale samochody/elektryka. Dyskusja nie była zbyt długa. Zadałem kilka pytań. Oczywiście dostałem odp że nie bardzo da radę zrobić, że po co? Proponowali mi tarcze na kole pasowym i rozrzucanie plusa na cewki z impulsami z ECU itp. A na koniec moderator zamknął temat bo już 2 strony i zbyt mało konkretów mojej strony :) Na PW żaden nie odpisuje. Na pytanie jakie impusly są w audi też nie dostałem odpowiedzi.

Bartek - 07-01-2013, 09:17

Owczar napisał/a:
A co z sytuacją po włączeniu zasilania na układ? Od razu ustawią się stany wysokie na wyjściach?


Tak jeżeli podciągniesz wyjścia opornikami 4,7k do +5V

Owczar napisał/a:
elektrodzie


To fajne forum ale do czytania - kiedyś udzielałem się tam, ale odkąd forum opanował klan wnaffców, koniobijców nad własną wiedzą, uważających innych za idiotów, którzy powinni zlecać takie sprawy im, przestałem ;)

Owczar - 07-01-2013, 15:13

Grzebałem i grzebałem i udało mi się tylko znaleźć info, że moduły w audi sterowane są impulsami 5V.

Nie wiem niestety czy napięciowo czy prądowo.

Bartku rozumiem, że te impulsy zapłonowe w galancie są na pewno 12V i zrobić dzielnik na wejściu do 5V?

Bartek napisał/a:
o fajne forum ale do czytania - kiedyś udzielałem się tam, ale odkąd forum opanował klan wnaffców, koniobijców nad własną wiedzą, uważających innych za idiotów, którzy powinni zlecać takie sprawy im, przestałem ;)


Zauważyłem właśnie, że większość się udziela i nagania klientów...

Bartek - 07-01-2013, 15:18

Owczar napisał/a:
Bartku rozumiem, że te impulsy zapłonowe w galancie są na pewno 12V i zrobić dzielnik na wejściu do 5V?


Trzeba sprawdzić - masz ECU w miarę na wierzchu? Mam taki układ w Wagonie, tam ECU jest solidnie zakopane, a w Legnumie może być niemiarodajny test



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group